Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen

Vierailija
08.08.2018 |

Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.

Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?

Kommentit (340)

Vierailija
101/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on epäkunnioittavaa juhlan järjestäjää kohtaan tulla rönttävaatteissa juhliin, juhla-asuja saa käytettynäkin ja muutenkin edullisesti vaikka jostain ketjuliikkeestä, kunhan on valmis näkemään vaivaa. 

Mielestäni on epäkunnioittavaa olettaa juhlien järjestäjän toivovan pukukoodia, jos sellaista ei ole ilmoitettu

Vähän sivusta, mutta on myös ajattelematonta juhlan järjestäjältä olla ilmoittamatta mitään pukukoodia. Tällaiset kutsut saavat monen stressaamaan vaatetuksesta, etenkin jos juhlan järjestäjä ei ole ihan läheinen ystävä. Juuri tällöin saattaa osa pukeutua liian hienosti ja nolostella vaatteitaan, ja toinen käsittää pukukoodin puuttumisen taas täysin vapaana pukeutumisena ja nolostella sitten ainoana crocseissa.

Vaikkei pitäisi pukukoodeista niin kutsussa kannattaa aina laittaa tieto myös pukeutumisesta. "Rento" tai "vapaa" pukukoodi kuvaa ehkä parhaiten sitä että farkutkin on sallittuja.

Vierailija
102/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki.  Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat. 

Oliko kyseessä tulevat appi vanhemmat?:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita nähty. Vainajan lapset 30+ ikäiset naiset leggingsit jalassa lyhyt nahkatakki päällä joku pikkumyy nuttura törröttämässä päälaella.

Toisissa arkulle viimeistä tervehdystä vei vainajan sisarus farkuissa ja villapaidassa, aikuiset lapsensa farkuissa ja purkka suussa.

Mulla on sama kotelomekko, jota asustamalla saa eri tilaisuuksiin sopivan. Vinkkinä muillekin.

Kuolleen surevaa lähiomaista siinä arvostelet.

Häpeä..häpeä..häpeä

Vierailija
104/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippikirkossa olin just ja silmään pisti eräs kummitäti, jolla oli kaikkia mutkia nuoleva tuubimekko, jossa avoin selkä ja antava rinnus ja olkapäistä alkaen kädet ja selkä täynnä tatuointeja. Punaiseksi värjätyt hiukset. Olihan se vauhdikkaan ja räväkän näköistä. Ja joo maaseudulla oltiin.

Oliko kastettavan lapsen nimi Philip Carl Johan ?

Ja vanhemmat ruotsin kuninkaallisen perheen ystäviä?

Vierailija
105/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teinitytär oli serkkunsa rippijuhlissa polvipitusissa farkkusortseissa ja t-paidassa, ei sillä ole juhlavaatteita sen paremmin. Oisko pitänyt jättää sitten menemättä?

Olisi. Koko perheen jos ei sen vertaa ole järkeä että lasta komennetaan pukeutumaan kunnolla. Olisiko vaikeaa laittaa pitkät housut tai hame?

Ja hän, joka ihmettele ettei juhlien järjestäjä loukkaannu ja kysele toisten pukeutumisesta, luuletko ettei niin käy?

Päin naamaa harvempi kehtaa sanoa että joku on väärin pukeutunut ja Suomessa on joku ihme tapa hiljaisesti kiristää juhlien järjestäjää "tulen sellaisena kun olen tai en tule ollenkaan". Jäätkööt tulematta jos ei arvosta muita ihmisiä tai itseään.

Millä tavalla se hame tai pitkät housut ovat paremmat kuin sortsit?

En tiedä, ehkä siistimmät? Asiallisemmat? Juhlavammat? Miltä susta itsestä tuntuu?

Vierailija
106/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että vastaajien mielestä on vain kaksi vaitoehtoa: kamalat pönötysjuhlat, joissa ilmeisesti täytyy pukeutua johonkin iltapukuun ja olla naama norsun**, tai sitten on hauskat ja rennot juhlat pieruverkkareissa. 

No itse oon huomannut, että mitä hienompaa pukeutuminen on, niin sitä tylsempää vierailla on ja odottavat vain kotiinpääsyä

Huomaa ettet ainakaan ole akateeminen tai ikinä käynyt vuosijuhlissa tai väitöskaronkoissa. Siellä illan frakit ja iltapuvut päällä hienoissa kampauksissa ja voin sanoa ettei todellakaan ole tylsää!

Vierailija
107/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyasint Bukle residenssistään täällä arvostelee ja koko suku on sikaniska juntteja:)

Vierailija
108/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita nähty. Vainajan lapset 30+ ikäiset naiset leggingsit jalassa lyhyt nahkatakki päällä joku pikkumyy nuttura törröttämässä päälaella.

Toisissa arkulle viimeistä tervehdystä vei vainajan sisarus farkuissa ja villapaidassa, aikuiset lapsensa farkuissa ja purkka suussa.

Mulla on sama kotelomekko, jota asustamalla saa eri tilaisuuksiin sopivan. Vinkkinä muillekin.

Kuolleen surevaa lähiomaista siinä arvostelet.

Häpeä..häpeä..häpeä

Ok.

Vierailija
109/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kannattaa hankkia yksi polvipituinen lyhythihainen tai puolihihallinen musta mekko, kropan ja maun mukaan vähän myötäilevä (ei kuitenkaan liian kireä) tai löysemmin istuva, jossa on säällinen kaula-aukko. Mekko voi olla hihatonkin jos siihen päälle on bolero tai kevyt siisti neuletakki/jakku. Tätä mekkoa voit pitää hautajaisissa, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa ja muissa valmistujaisissa, 50-vuotisjuhlissa, työpaikan pikkujouluissa, teatterissa, ravintolaillallisella ja työhaastattelussa asusteiden määrää ja laatua  sekä meikkiä ja kampausta vaihtelemalla. Jos et ole yhtään mekkotyyppi, niin vastaavasti kunnon kankaasta tehdyt mustat housut (ei trikoo) ja yksivärinen kuvioton musta paita, joka voi olla joustavakin jos esim. paitapuserot ei istu hyvin ruumiinrakenteesta johtuen.

Vierailija
110/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että vastaajien mielestä on vain kaksi vaitoehtoa: kamalat pönötysjuhlat, joissa ilmeisesti täytyy pukeutua johonkin iltapukuun ja olla naama norsun**, tai sitten on hauskat ja rennot juhlat pieruverkkareissa. 

No itse oon huomannut, että mitä hienompaa pukeutuminen on, niin sitä tylsempää vierailla on ja odottavat vain kotiinpääsyä

Huomaa ettet ainakaan ole akateeminen tai ikinä käynyt vuosijuhlissa tai väitöskaronkoissa. Siellä illan frakit ja iltapuvut päällä hienoissa kampauksissa ja voin sanoa ettei todellakaan ole tylsää!

Minä olen päässyt sinne väitöskaronkkaan poikaystävän seuralaisena.

Olen itse isotissi sara siepin kaveri...äo:tani en oo testannu..mut kaippa se älykkyys tohtoreista tarttuu

Vierailija
111/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhlissa näitä näkee eniten. Etenkin tänä kesänä kun on tultu suoraan mökiltä hellevaatteet päällä juhliin. On näkyny kulahtanutta trikoomekkoa, nirunarutoppia, crocseja useammallakin jaloissaan, nuhjuisia ja likaisia shortseja, tukka kampaamatta. Taisi jollain olla bikinitkin topin alla.

Vierailija
112/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, alipukeutuminen on ärsyttävää. Mutta niin on sekin, että esim hääpari ilmoittaa kutsussa, että pukukoodi on tavanomaisesta poiketen "very casual", jolloin sitä laittaa siistit housut ja neuleen, huomatakseen, että kaikilla muilla on juhlavaatteet kuitenkin. Älkää poiketko normista, jos ette pidä linjaanne kuitenkaan.

Vierailija
113/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan hautausmaalla vierailevilla ihmettelemistä, kun olimme arkkua laskemassa hautaan. Vainaja oli toivonut iloista, värikästä pukeutumista. Osa tätä toivetta noudatti, osa ei. Siellä sitten mustien, tavallisten hautajaisvaatteiden seassa heilui kukkamekkoa sun muuta.

Vierailija
114/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhlissa näitä näkee eniten. Etenkin tänä kesänä kun on tultu suoraan mökiltä hellevaatteet päällä juhliin. On näkyny kulahtanutta trikoomekkoa, nirunarutoppia, crocseja useammallakin jaloissaan, nuhjuisia ja likaisia shortseja, tukka kampaamatta. Taisi jollain olla bikinitkin topin alla.

Ja sinä olet sukunne se "parempi". :)

Vierailija
115/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teinitytär oli serkkunsa rippijuhlissa polvipitusissa farkkusortseissa ja t-paidassa, ei sillä ole juhlavaatteita sen paremmin. Oisko pitänyt jättää sitten menemättä?

Olisi. Koko perheen jos ei sen vertaa ole järkeä että lasta komennetaan pukeutumaan kunnolla. Olisiko vaikeaa laittaa pitkät housut tai hame?

Ja hän, joka ihmettele ettei juhlien järjestäjä loukkaannu ja kysele toisten pukeutumisesta, luuletko ettei niin käy?

Päin naamaa harvempi kehtaa sanoa että joku on väärin pukeutunut ja Suomessa on joku ihme tapa hiljaisesti kiristää juhlien järjestäjää "tulen sellaisena kun olen tai en tule ollenkaan". Jäätkööt tulematta jos ei arvosta muita ihmisiä tai itseään.

Millä tavalla se hame tai pitkät housut ovat paremmat kuin sortsit?

Tämä viesti kiteyttää hyvin miten vaikeaa on yrittää juhlapukeutumista selittää joillekin.

Vierailija
116/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki.  Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat. 

0/5 Kuka muka juhlii nykyisin kihlajaisia yhtään mitenkään? Puhumattakaan että järjestetään pönötysjuhlat. Jollakin satuilijalla kulmakarvat kohoilee milloin missäkin juhlissa olutpullojen kanssa lompsijoiden takia. Liekö aina samat mielikuvituslompsijat.

Joissain uskonnollisissa piireissä on tullut kihlajaisjuhlia vastaan. Ihan siis kristillisissä, näissä herännäisissä porukoissa. Saa nuoriso seurustella vapaamminen kun on jo luvattu mennä naimisiin, ja koko yhteisö juhlien ansiosta tietää..

Vierailija
117/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menn eräisiin häihin mittojen mukaan teetetyssä goottimekossa. Oli siisti, helma lattiaan, rintavako peitossa yms. Pitkään mietin, voinko siinä mennä, mutta päätin pysyä sen ajan tyylilleni uskollisena. Lopputulemana sain hääparilta kovasti ihastelua asuvalinnasta, samoin monelta vieraalta. Varmasti osa silti katsoi pahasti. Lopulta menin itsekin naimisiin kyseisessä mekossa. Silloin opin, että tärkeintä on silti olla oma itsensä, etenkin kun tuttujen ihmisten juhlista on kyse. He tietävät keitä ovat kutsumassa. Vähemmän tuttujen ihmisten juhliin olisin valinnut jotakin tavanomaisempaa.

Vierailija
118/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päässyt sinne väitöskaronkkaan poikaystävän seuralaisena.

Olen itse isotissi sara siepin kaveri...äo:tani en oo testannu..mut kaippa se älykkyys tohtoreista tarttuu

Tämä on trolli

Väitöskaronkassa käyvät naiset ovat silmälasipäisiä, pienirintaisia ja lyhythiuksisia .

Suosivat juhlapukeutumisessa yksinkertaisia väljiä kotimaisia mekkoja.

Vierailija
119/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän muuten juontaa useassa kommentissa oleva mielikuva, että juhlavaatteet olisivat epämukavia? Silloin vasta pitäisi epämukava olo olla, jos huomaa olevansa ihan eri asussa kuin muut. Mutta ne alipukeutujat eivät taida huomata sitäkään.

Varmaan omasta kokemuksesta? Itse ainakin näin 40v kokemuksella huomannut asian. En halua pukeutua vaatteisiin, joissa mua ahdistaa, joten jätän mieluummin tulematta

Vierailija
120/340 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 Kuka muka juhlii nykyisin kihlajaisia yhtään mitenkään? Puhumattakaan että järjestetään pönötysjuhlat. Jollakin satuilijalla kulmakarvat kohoilee milloin missäkin juhlissa olutpullojen kanssa lompsijoiden takia. Liekö aina samat mielikuvituslompsijat.

Joissain uskonnollisissa piireissä on tullut kihlajaisjuhlia vastaan. Ihan siis kristillisissä, näissä herännäisissä porukoissa. Saa nuoriso seurustella vapaamminen kun on jo luvattu mennä naimisiin, ja koko yhteisö juhlien ansiosta tietää..

Nuoriso saa naida vapaammin?:)