Kauppalasku 800 €/kk. Julkkiskokki järkyttyi.
Kommentit (47)
Mä olen yksin asuva sinkku + koira ja mullakin menee reippaasti yli 800€/kuussa ruokakauppaan.
n. 26€/pvä on ihan onnettoman vähän. Eniten menee varmaan kasviksiin ja salaatteihin, kalaan ja kokolihaan. Eineksiä en käytä jos ei lasketa satunnaista maksalaatikkoa koiralle.
Niin että minkälaiset ruokatottumukset opettaa lapsilleen? Ei häävit. Semmoiset vanukkaat on käsiteltyjä ja värjättyjä sokerivellejä niilläkö se lasten vatsan täyttää ja kasvun varmistaa? Nope. Kasvattaa tulevia läskejä lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tuo kala-asia: mitä kalaa te kaksi kertaa viikossa kalaa syövät oikein syötte? Pidän kalasta itse kovasti, ja asun Helsingissä teoriassa hyvien kalakauppa-apajien lähistöllä, mutta silti ei todellakaan tule tuo kiintiö täyteen - onneksi sentään ulkona syödessä lähes aina valitsen kalan (jollei ole tarjolla grillattua maksaa tai kateenkorvaa). Minusta valikoimat ovat aika suppeita, ja en todellakaan rakasta lohta niin paljon että söisin sitä alinomaa, silakat ovat ok, mutta niitä ei pidä syödä kovin usein, ja ahvenet, kuhat, nieriät jne. ovat sitten varsin kalliita, varsinkn kun en osaa kokonaista kalaa fileoida itse (uusavuttomuutta, kyllä, mutta lisää vaikeutta tuo se, että olen vasenkätinen, enkä ole törmännyt vasenkätisiin fileointiveitsiin, ja kokemuksesta tiedän että oikeakätisellä en saa aikaan yhtään mitään). Minulla ei ole myöskään pakastinta, joten kaikki vähänkin suuremmat erät pitää valmistaa ja syödä ripeään tahtiin - kaksi päivää samaa ruokaa menee kyllä, mutta se kolmas on jo aika vaikea.
Ahventa, kuhaa, siikaa, haukea, särkeä, säynävää, toutainta, taimenta jne. Mitä nyt satutaan saamaan verkoilla, mato-ongella, virvelillä tai pilkillä. Todella harvoin ostetaan kalaa kaupasta tai torilta.
Vierailija kirjoitti:
Mut tää emäntähän löttäsi jauhiksen kylmään pannuun ja ripotteli mausteet päälle ja levy päälle. Makaronia mukaan. JOKA PÄIVÄ.
Ja sit 700 eurolla vanukkaita kuussa.Et näin.
Mies toivoi et jos joskus olis ees perunaa.
Mäkin toivon monenlaista, mutta niihin asioihin joihin voin vaikuttaa, niin vaikutan. Miksi meis ei mene kauppaan osta perunoita ja valmista niistä ruokaa?! Harvinaisen helppo laittaa omat toiveensa toteen.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tuo kala-asia: mitä kalaa te kaksi kertaa viikossa kalaa syövät oikein syötte? Pidän kalasta itse kovasti, ja asun Helsingissä teoriassa hyvien kalakauppa-apajien lähistöllä, mutta silti ei todellakaan tule tuo kiintiö täyteen - onneksi sentään ulkona syödessä lähes aina valitsen kalan (jollei ole tarjolla grillattua maksaa tai kateenkorvaa). Minusta valikoimat ovat aika suppeita, ja en todellakaan rakasta lohta niin paljon että söisin sitä alinomaa, silakat ovat ok, mutta niitä ei pidä syödä kovin usein, ja ahvenet, kuhat, nieriät jne. ovat sitten varsin kalliita, varsinkn kun en osaa kokonaista kalaa fileoida itse (uusavuttomuutta, kyllä, mutta lisää vaikeutta tuo se, että olen vasenkätinen, enkä ole törmännyt vasenkätisiin fileointiveitsiin, ja kokemuksesta tiedän että oikeakätisellä en saa aikaan yhtään mitään). Minulla ei ole myöskään pakastinta, joten kaikki vähänkin suuremmat erät pitää valmistaa ja syödä ripeään tahtiin - kaksi päivää samaa ruokaa menee kyllä, mutta se kolmas on jo aika vaikea.
Kaupasta ostan lohta. Muut kalat eli ahven, siika, hauki, lahna ja säynävä kalastetaan itse kesämökillä. Saadaan mökiltä paljon kalaa, viime syksynä tuli verkoilla yhden viikonlopun aikana noin 100 siikaa JS niitä on vieläkin pakastimessa.
Sama nainen joka halusi uutisiin lasten merkkivaatteista. Lapsilla merkkivaatteet, koko vaatekaappi uusittu ja säästötili käytetty tähän. Toki, harrastan itsekkin lasten merkkivaatteita ja meillä oikeestaan kaikki laadukasta ja kotimaista. Mutta siis oikeesti, sit ruokapuoli noin huono? Muistelenko vielä että olivat työttömiä/opiskelijoita?
Sanoit sen itse: olet työtön eli on aikaa käyttää ruuanlaittoon. Itse ainakin huomaan, että mitä kuormittavampaa töissä, sitä isompi kauppalasku. Ei kertakaikkiaan jaksa, ehdi tai viitsi suunnitella ja tehdä.