Kauppalasku 800 €/kk. Julkkiskokki järkyttyi.
Kommentit (47)
Meillä menee miehen kanssa monesti 600 € kauppaan kuukaudessa. Syödään terveellisesti ja monipuolisesti, valmisruokia ei juurikaan ostella, tykätään kokkaamisesta. Eipä ole paljoa mennyt sairastamiskuluihin rahaa.
Minua kiinnostaa tuo kala-asia: mitä kalaa te kaksi kertaa viikossa kalaa syövät oikein syötte? Pidän kalasta itse kovasti, ja asun Helsingissä teoriassa hyvien kalakauppa-apajien lähistöllä, mutta silti ei todellakaan tule tuo kiintiö täyteen - onneksi sentään ulkona syödessä lähes aina valitsen kalan (jollei ole tarjolla grillattua maksaa tai kateenkorvaa). Minusta valikoimat ovat aika suppeita, ja en todellakaan rakasta lohta niin paljon että söisin sitä alinomaa, silakat ovat ok, mutta niitä ei pidä syödä kovin usein, ja ahvenet, kuhat, nieriät jne. ovat sitten varsin kalliita, varsinkn kun en osaa kokonaista kalaa fileoida itse (uusavuttomuutta, kyllä, mutta lisää vaikeutta tuo se, että olen vasenkätinen, enkä ole törmännyt vasenkätisiin fileointiveitsiin, ja kokemuksesta tiedän että oikeakätisellä en saa aikaan yhtään mitään). Minulla ei ole myöskään pakastinta, joten kaikki vähänkin suuremmat erät pitää valmistaa ja syödä ripeään tahtiin - kaksi päivää samaa ruokaa menee kyllä, mutta se kolmas on jo aika vaikea.
Mut tää emäntähän löttäsi jauhiksen kylmään pannuun ja ripotteli mausteet päälle ja levy päälle. Makaronia mukaan. JOKA PÄIVÄ.
Ja sit 700 eurolla vanukkaita kuussa.
Et näin.
Mies toivoi et jos joskus olis ees perunaa.
Meillä menee se 800 euroa ihan kunnon ruokaan. Ei vanukkaisiin.
Tuossa perheessä jo terveys rupeaa renkkaamaan tuolla ruokavaliolla. Oli todella vääristynyttä syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 hengen ( 2 aik + teini) budjetti 650€/k mutta käytännössä menee väkisinkin tuo 800€.
Kaikki ruoka tehdään itse, ei heräteostoksia, ei hukkaanheitettyä ruokaa koskaan, ei limuja, sipsejä tms turhaa kuin n 2x vuodessa, leipomukset tehdään yleensä itse (makeat aina, muuten sämpylöitä, focacciaa tms), marjat poimitaan itse (kulutus min 50 litraa/v + hillot) jne
Silti menee omaisuus ruokaan. Jos söisimme kalaa useammin kuin 1-2x kuukaudessa menisi vielä enemmän. Erityisesti kasvikset, salaattitarpeet ja hedelmät ovat kalliita vaikka syömme vain kausien mukaan. Juureksia syödään paljon mutta välillä halutaan muutakin kuten avokadoja, parsaa tai munakoisoa.
Oletko tehnyt kirjanpitoa mikä tuossa maksaa? Ei perusruokaan voi mennä tuota summaa...Ja hedelmiä saa koko ajan 1-2e/kg. Toki heti jos ostaa jotain erikoisjauhoja, mausteita yms. niin saa rahaa kulumaan.
Siis mitä ihmiset syövät? Me syödään halvinta mahdollista ruokaa, makaronia, perunaa, porkkanaa, kaalia, sikanautaa ja tonnikalaa jossain muodossa, linssejä, kananmunia, jne. Lihaa syödään tosi harvoin. Ihan tositosi edullista, koska on pakko. Velkaa on kertynyt parin väärän talousjutun vuoksi. Nyt tingitään kaikesta, ja etenkin ruuasta. Itse teen kaiken niin pitkälle kuin voin, ja syön mahdollisimman vähän. Näkkileipä ja hapankorppu maistuvat teen kanssa. Maitoa ei kulu, halvinta juustoa jonkun verran. Keittoruokia syödään monta päivää.
Meillä on kaksi teinityttöä, omakotitalo ja auto. Miehellä hyvät tulot - mutta todellisuudessa olemme ylivelkaantuneita ja eläneet viime vuonna pahasti yli varojemme. Nyt on toisin.
Kaiken lisäksi olen työtön; AINOA hyvä puoli siinä on, että jää aikaa tehdä ruokia itse. Ja etsiä halvimpia ruoka-aineita ja tarjouksia.
100 euroa riittää lähes kahdelle viikolle kevyesti. Sillä saa todella suuren määrän ruokatarvikkeita.
Ei ole mun mielestä suuri kauppalasku, mutta toki jos rahaa ei meinaa muuhun jäädä, kannattaa laskua pienentää. Meitä on kahden aikuisen talous, kauppaan menee 650 e/kk ja ravintoloihin + Woltiin 1000 e/kk. :p
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloitsija ostaa tukusta tukkuhinnalla. Kuluttajahinnat ovat korkeammat.
50€/henkilö per viikko ei paljon ole, kun siihen sisältyy muutakin kuin ruoka. Pesuaineet, hygieniatuotteet jne.Ja: me kuluttajat teemme enimmäkseen muuta kuin valmistamme ruokaa. Ei meillä ole ammattitaitoa saati koko päivää aikaa nysvätä ruuan parissa.
Julkkiskokilla asia on toisin.
Ei tavallinen ruoka juurikaan ole halvempaa tukkukaupassa.
Ravintolat ostaa tukusta lähinnä sen takia kun sen saa helposti paikan päälle toimitettuna ja pakkaukset on suuria ja ravintolakäyttöön suunniteltuja.
Näkeekö tätä jaksoa enää mistään?
Tässä näkee taas tämän miten fiksulla ja tarkalla taloudenhoidolla säästää valtavia summia rahaa. Etenkin tähän aikaan vuodesta kaupasta saa kotimaisia kasviksia naurettavan halvalla. Jos vaan viitsii nähdä vaivaa pystyy tekemään tosi halpaa ja terveellistä ruokaa!
Juurekset, kaali ja puuro on tosi terveellisiä vaikka ovat lähes kadonneet monen ruokavaliosta kokonaan. Tilalle on tullut ilmakuivattua kinkkua ja eksoottisia hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tuo kala-asia: mitä kalaa te kaksi kertaa viikossa kalaa syövät oikein syötte? Pidän kalasta itse kovasti, ja asun Helsingissä teoriassa hyvien kalakauppa-apajien lähistöllä, mutta silti ei todellakaan tule tuo kiintiö täyteen - onneksi sentään ulkona syödessä lähes aina valitsen kalan (jollei ole tarjolla grillattua maksaa tai kateenkorvaa). Minusta valikoimat ovat aika suppeita, ja en todellakaan rakasta lohta niin paljon että söisin sitä alinomaa, silakat ovat ok, mutta niitä ei pidä syödä kovin usein, ja ahvenet, kuhat, nieriät jne. ovat sitten varsin kalliita, varsinkn kun en osaa kokonaista kalaa fileoida itse (uusavuttomuutta, kyllä, mutta lisää vaikeutta tuo se, että olen vasenkätinen, enkä ole törmännyt vasenkätisiin fileointiveitsiin, ja kokemuksesta tiedän että oikeakätisellä en saa aikaan yhtään mitään). Minulla ei ole myöskään pakastinta, joten kaikki vähänkin suuremmat erät pitää valmistaa ja syödä ripeään tahtiin - kaksi päivää samaa ruokaa menee kyllä, mutta se kolmas on jo aika vaikea.
Muuten olen sun kanssa samaa mieltä tosta kala-asiasta, mutta on aika omituista syyttää vasenkätisyyttä siitä että fileointi on vaikeaa. Kaiken oppii kun treenaa, luuletko että kaikilla vasenkätisillä kokeilla on vasuriveitset käytössä? Itse 10 vuotta ravintola-alalla, enkä ole törmännyt vielä yhteenkään vasuriin jolla olisi kaikki veitset vasenkätisille suunniteltuja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 hengen ( 2 aik + teini) budjetti 650€/k mutta käytännössä menee väkisinkin tuo 800€.
Kaikki ruoka tehdään itse, ei heräteostoksia, ei hukkaanheitettyä ruokaa koskaan, ei limuja, sipsejä tms turhaa kuin n 2x vuodessa, leipomukset tehdään yleensä itse (makeat aina, muuten sämpylöitä, focacciaa tms), marjat poimitaan itse (kulutus min 50 litraa/v + hillot) jne
Silti menee omaisuus ruokaan. Jos söisimme kalaa useammin kuin 1-2x kuukaudessa menisi vielä enemmän. Erityisesti kasvikset, salaattitarpeet ja hedelmät ovat kalliita vaikka syömme vain kausien mukaan. Juureksia syödään paljon mutta välillä halutaan muutakin kuten avokadoja, parsaa tai munakoisoa.
Kalaa pitäisi syödä 2 viikossa, kasvisruokpäiviä 3, keittopäiviä oloso hyvä olla noin puolet viikosta. Lihaa vain harvoin, runsaasti kasviksia.
Söisin kalaa vaikka joka päivä jos se ei maksaisi 28-38€ kilo. Kala ei täytä kuten liha. Pussilohi maistuu pahalta mutta siihen tyydytään kun maksaa n 14€/kilo. Kasvisruokaa syödään 2pv viikossa + ainakin 3 päivänä kasviskeittoja lounaaksi. Tälläviikolla syöty lohikeittoa joten siinä sekä kalaa että keitto samassa:)
Vasikkaa olen onneksi löytänyt 16€ kilo, sitä hamstraan aina kun mahdollista, ihan lempilihaamme. Jauhelihaa joka toinen viikko jos silloinkaan, ei paljoa houkuta.
Kasviksia menee varmaan toista kiloa päivässä silloin kun edullisesti saa, hedelmiä menisi niin paljon kun jaksaisi kantaa. Onneksi omasta pihasta saa marjoja ja nyt omenoita mutta eipä ne kauas kanna. Kaupasta ei kotimaisia omenoita tule ostettua kun on "lähituotteena" tuplahintaisia ulkomaisiin verrattuna!
Eli syömme juuri kuten "suosittelit" kalaa lukuunottamatta.
Hah, meillä 6henk perheellä menee 1500-1800e joka kk ruokakauppaan. Sisältää pesuaineet ym ruokakauppajutut vaikkeivät ruokaa olekaan. Ei syödä sisäfilettä tosiaankaan, mutta en juuri katso hintoja ja ostan paljon noutotiskistä.
800 e riittäis ehkä alle kahdeksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt kirjanpitoa mikä tuossa maksaa? Ei perusruokaan voi mennä tuota summaa...Ja hedelmiä saa koko ajan 1-2e/kg. Toki heti jos ostaa jotain erikoisjauhoja, mausteita yms. niin saa rahaa kulumaan.
Olen pitänyt jo vuosia. Tuossa on mukana myös perus pesuaineet ja kissanruuat. Limuja tms turhaa ei osteta kuin muutaman kerran vuodessa, lauantaina pienet lauantainamit.
Juustoa menee paljon, eikä meillä kukaan pysty syömään "arkijuustoa". Lidlistä saa onneksi edullisesti goudaa missä on makua. Pähkinöitä rakastan, niitä ostan ehkä 2 pussia kuukaudessa. Lidlistä nekin.
Olemme molemmat kotitoimistolla töissä suuren osan ajasta joten 2 lämmintä ruokaa tulee tehtyä, juurikin noita kasvissosekeittoja tai munakkaita.
Meidän lähi Prisma ja Cittari on kalliita, euron kahden hedelmiä on ehkä kerran kuukaudessa jos silloinkaan. Banaania kuluu paljon, se on edullista.
Mitään erityisruokavaliota ei ole 2 diabeetikosta huolimatta, vain normi kotiruokaa.
Meillä käy usein ruokavieraita ehkä sekin selittää osan.
Vierailija kirjoitti:
Leipomosta jos ostaa pääasiassa leivän, niin säästää.
Toimii vain, jos leipomolla on oma tehtaanmyymälä, jossa myydään kakkoslaadun tuotteita. Oman paikkakunnan leipomosta myydään tuotteita, mutta marketista ne samat saa halvemmalla. Kävimme lomareissulla 200 kilometrin päässä olevan kaupungin leipomon tehtaanmyymälässä lounaalla ja samalla ostettiin kassillinen leipää ja muuta kotiin. Olin ihan järkyttynyt, miten halvalla tuotteet sain.
Mä syön aina neljä euron juustoa päivässä ja maitoa litran ja yhden banaanin. Päivässä menee ruokaa 6e. Kuukaudessa 180e. Elän yksin.
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin on ruoka halventunut Suomessa vuosikymmeniä lähes yhtäjaksoisesti. Koskaan ei ole tarvinnut ruokarahat tienatakseen tehdä niin vähän työtunteja kuin 2010-luvulla.
kiitos lidlin tulon markkinoille nämä molemmat S/K-kartelliyritykset joutui alentamaan hintojaan.. vuosikymmeniä ensin kuppasivat suomalaisia ja nyt vihdoin "kuulivat kuinka pitivät ruoan hintaa liian kalliina", joopa joo, huomasivat vain kun lidlin markkinaosuus lisääntyi eivätkä mitään kuulleet keneltäkään, jopa ne jotka ei lidlissä asioi voivat kiittää sitä kilpailun lisääntymisestä
Meillä menee kahdestaan helposti 600e joten en yhtään ihmettele jos menee 800e nelihenkisellä perheellä. Ei meillä silti vanukkaita syödä tai valmisruokaa oikeastaan ollenkaan. Itse saatan joskus ottaa evääksi töihin jonkun valmiskeiton mutta aika harvoin. Itse tehdään, ei juuri katsella hintoja. Lihaa ei syödä, mutta kala ja kasvikset tekevät hintaa kauppalaskulle.
Miksi alapeukkuja? Suomessa ruokamenojen osuus oli vielä vuonna 1966 runsaat 27 prosenttia kotitalouksien kaikista menoista, mutta vuonna 2005 enää 12,7 prosenttia. Suomessa on siis neljässäkymmenessä vuodessa ravinnon suhteellinen kulutusosuus enemmän kuin puolittunut, kun taas reaalinen tulotaso on samanaikaisesti kaksinkertaistunut.
Samanaikaisesti vielä kaupassa tarjolla olevan ruuan jalostusaste on noussut merkittävästi, joten kuluttajalla ei ikinä ole ruokalunsa järjestäminen ole ollut niin halpaa ja helppoa kuin nyt.