Kauppalasku 800 €/kk. Julkkiskokki järkyttyi.
Kommentit (47)
Meillä on 3 hengen ( 2 aik + teini) budjetti 650€/k mutta käytännössä menee väkisinkin tuo 800€.
Kaikki ruoka tehdään itse, ei heräteostoksia, ei hukkaanheitettyä ruokaa koskaan, ei limuja, sipsejä tms turhaa kuin n 2x vuodessa, leipomukset tehdään yleensä itse (makeat aina, muuten sämpylöitä, focacciaa tms), marjat poimitaan itse (kulutus min 50 litraa/v + hillot) jne
Silti menee omaisuus ruokaan. Jos söisimme kalaa useammin kuin 1-2x kuukaudessa menisi vielä enemmän. Erityisesti kasvikset, salaattitarpeet ja hedelmät ovat kalliita vaikka syömme vain kausien mukaan. Juureksia syödään paljon mutta välillä halutaan muutakin kuten avokadoja, parsaa tai munakoisoa.
Nämä on näitä kauppojen unelma-asiakkaita jotka mättää tavaraa ostoskärryyn hintoja katsomatta. Saahan sitä rahaa menemään jos ei yhtään piittaa siitä mitä ruokakassi maksaa.
Meillä on perheessä kaksi aikuista ja kolme teiniä, ja rahaa menee tuo 800 e/kk. Joskus enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on näitä kauppojen unelma-asiakkaita jotka mättää tavaraa ostoskärryyn hintoja katsomatta. Saahan sitä rahaa menemään jos ei yhtään piittaa siitä mitä ruokakassi maksaa.
No mä katson kilohinnat aina ja ostan halvimman tai tarjoustuotteen. Kaikkien tuotteiden kohdalla.
Jos ostan leipää kaupasta yritän saada niitä poisheittopusseja joissa on 5-6 leipää 2 eurolla. Leipä on Suomessa tosi kallista, varsinkin "kaupassa leivottu kotimainen" vaikka tuleekin jostain Virosta, Puolasta tai Ranskasta se taikina/leipä pakasteena ja vain paistetaan kaupassa. Niitä ostan vain erikoistapauksissa kerran pari kuukaudessa. Eipä juuri muuta tarvitse kuin ruisleivän ja pari kertaa vuodessa karjalanpiirakoita.
Leipomosta jos ostaa pääasiassa leivän, niin säästää.
Meillä asuu 2 aikuista ja 1 teini. 800e kuukaudessa on varsin normaali ruokalaskumme. Kumpikaan aikuisista ei syö työpaikkaruokalassa vaan eväät otetaan kotoa. Panostetaan laadukkaisiin raaka-aineisiin. Kyllä kunnon liha, kala, kasvikset ja hedelmät vaan maksaa rahaa. Suomessa ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Leipomosta jos ostaa pääasiassa leivän, niin säästää.
Lähin leipomo 15km päässä ja hinnat ihan samat, tuohon vielä laskettava bensakulu. Tietty se etu että sieltä saa oikeasti paikalla leivottua leipää.
5
Aika normaali lasku. Meillä menee neljän pienen lapsen kanssa 200 viikko kauppaan. Ja ihan ruokaan ja pesuaineisiin. Käyn lidlissä.
Eli tonni kuussa..
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu 2 aikuista ja 1 teini. 800e kuukaudessa on varsin normaali ruokalaskumme. Kumpikaan aikuisista ei syö työpaikkaruokalassa vaan eväät otetaan kotoa. Panostetaan laadukkaisiin raaka-aineisiin. Kyllä kunnon liha, kala, kasvikset ja hedelmät vaan maksaa rahaa. Suomessa ihan liikaa.
Kyllä pääsee pirun halvalla kun ostaa porkkanoita ja perunaa ja "kotimaista" jauhelihaa.
Appelsiini päivässä ja puuroa aamulla. Siinä se. Menee 15 euroa päivä.
Suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin on ruoka halventunut Suomessa vuosikymmeniä lähes yhtäjaksoisesti. Koskaan ei ole tarvinnut ruokarahat tienatakseen tehdä niin vähän työtunteja kuin 2010-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 hengen ( 2 aik + teini) budjetti 650€/k mutta käytännössä menee väkisinkin tuo 800€.
Kaikki ruoka tehdään itse, ei heräteostoksia, ei hukkaanheitettyä ruokaa koskaan, ei limuja, sipsejä tms turhaa kuin n 2x vuodessa, leipomukset tehdään yleensä itse (makeat aina, muuten sämpylöitä, focacciaa tms), marjat poimitaan itse (kulutus min 50 litraa/v + hillot) jne
Silti menee omaisuus ruokaan. Jos söisimme kalaa useammin kuin 1-2x kuukaudessa menisi vielä enemmän. Erityisesti kasvikset, salaattitarpeet ja hedelmät ovat kalliita vaikka syömme vain kausien mukaan. Juureksia syödään paljon mutta välillä halutaan muutakin kuten avokadoja, parsaa tai munakoisoa.
Kalaa pitäisi syödä 2 viikossa, kasvisruokpäiviä 3, keittopäiviä oloso hyvä olla noin puolet viikosta. Lihaa vain harvoin, runsaasti kasviksia.
200€ viikossa voi käyttää monella tavalla. Nainen sanoo olevansa laiska, mutta eikö edes lapsilleen haluasi tarjota hyvää ruokaa?
Meillä on viiden hengen perhe ja kyllä 800 menee ruokaan, varmaan välillä enemmänkin. Syödään ihan perusruokia, jauhelihaa ja broileria, kalaa vähemmän. Kiireisinä päivinä eineksiä tyyliin pakastepizzaa tai ranskalaisia ja kalapuikkoja. Pääasiassa otetaan miehen kanssa eväät töihin. Mies useimmiten tähderuokaa, mä ostan salaatteja tai valmisruokaa. Leivon jonkin verran itse ja marjoja pakastetaan, tosin tänä vuonna puutarhasta ei saatu mitään pakkaseen. Ja tarjouksia seuraan tosi tarkkaan ja teen paljon ruokaa sen perusteella, että jokin onkin tarjouksessa.
Olen pyrkinyt hiukan ruokalaskua pienentämään mm. vaihtamalla kaupan omiin merkkeihin, mutta kun tiedän kuinka paljon niiden avulla tuottajia riistetään, tuntuu sekin pahalta. Ostan siis maitotuotteet Valiolta vaikka Pirkan avulla säästäisi, mutta haluan tukea suomalaista maataloutta. Meillä on myöskin tapana herkutella viikonloppuisin ja siitä olen pyrkinyt nipistämään. Tosin se kaksi sipsipussia, pari litraa limua ja pari karkkipussia ei siitä ruokalaskusta ihan hirvittäviä vie, varsinkin kun kytätään näissäkin tarjouksia, toki tuleehan siitäkin vuodessa satasia. Mutta oma nautintonsa siinäkin on, että saa herkkuja.
Ravintoloitsija ostaa tukusta tukkuhinnalla. Kuluttajahinnat ovat korkeammat.
50€/henkilö per viikko ei paljon ole, kun siihen sisältyy muutakin kuin ruoka. Pesuaineet, hygieniatuotteet jne.
Ja: me kuluttajat teemme enimmäkseen muuta kuin valmistamme ruokaa. Ei meillä ole ammattitaitoa saati koko päivää aikaa nysvätä ruuan parissa.
Julkkiskokilla asia on toisin.
Laiska nainen ja huono äiti. Vanukkaita ja karkkia naamaan päivittäin koska muija ei jaksa kokata. Häpeäisi!
800€/kk 2 aikuista ja 4 koululaista. Hygieniatarvikkeet tuossa mukana.
Marjat kerätään itse, leipomon myymälästä leipää ja osa tehdään itse. Perusruokaa, kausituotteita, kalastetaan itse syöntikalat verkoilla. Lihaa ostan alelapuilla. Leivomme makeaa n. kerran viikossa.
Puuropv kerran viikossa, kalaa 2x, kasvisruokas 1-2krt/vko.
Kyllä noin pienen perheen ruokalaskuksi todella jäätävä summa etenkin kun se koostuu höpöruuasta suurimmaksi osaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan unelma-asiakas, koska en koskaan katso ruuan hintaa, katson valmistusmaata. Ostan sitä, mitä haluan ja jätän avocadot, bataatin ja ananaksen muille. Silti 5-henkisen perheen ruokakulut kuukaudessa ovat harvoin yli 700 e. Meillä syödään runsaasti kokolihaa, paljon maitotuoteita ja hurjat määrät vihanneksia. Nähtävästi maalla ruoka on halvempaa kuin kaupungissa.
Minä kyllä poimin tänäkin kesänä jo 100 litraa mustikoita. Aamupalaksi kaurapuuroa ja mustikoita. Ruoat ostan Lidlistä. Mies on kalastanut ja pakastimesta löytyy ahvenfileitä talven varalle. Lomilla poimitaan marjoja ja sieniä ja säilötään. Jos ostaa kaiken kaupasta valmiina, niin kallistahan se on ja epäterveellistäkin. Mutta emme olekaan mitään laiskiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalaa pitäisi syödä 2 viikossa, kasvisruokpäiviä 3, keittopäiviä oloso hyvä olla noin puolet viikosta. Lihaa vain harvoin, runsaasti kasviksia.
Suositukset eivät ole lakeja ja Suomessa suositukset sanelee maatalouspolitiikka, ei terveys.
Köyhille kallista, muille saman hintaista.