Pakastatko makaronin keitinveden myöhäisempää käyttöä varten?
Maukasta vitamiinilientä ei kannata heittää pois! Pakasta jääpalapusseihin ja käytä ruokien maustamiseen ja esim makkarakeiton saostamiseen.
Kommentit (723)
Minä teen siitä keitinvedestä ihanaa kuorivaa vessapaperia. Kaadan veden sellaisiin paperinvalmistusmuotteihin ja ja ripottelen käytettyjä kahvinpuruja päälle. Sitten vaan annan kuivua ja leikkaan kuivuttua arkeiksi. Ihana tunne kun pyyhkii eikä näy kakkaläiskät, kun on noita puruja koristeena.
Vierailija kirjoitti:
Tää on mulle nyt niin uusi juttu, että Pakko kysyä teiltä mammat nyt vielä lisävinkkejä, koska huomaan et tumman- ja vaaleanmakaroniveden maistuvan aivan erilaiselta.
Onko näille jotain erilaisia käyttötapoja, vaikka kaikkea vain sekaisin?
Tuleehan siinä erilaisia makuvivahteita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään tänään ravitsevaa ja täyttävää keittoa iltaruoaksi kun otin makaronien keitinvettä ja jauhenlihan pesuvettä pakastimesta. Kohta sulatan ne kattilassa ja sekoitan yhteen. Mukaan laitan mausteita, ketsuppia, vähän öljyä ja jääkaapissa olevaa kasvisten keitinvettä. Sitten on ilta-ateria valmis ja on ravitsevaa, täytyävää ja maistuu koko perheelle.
En olekaan ennen kuullut eläimestä nimeltä jauhe. Kerro lisää, mistä tätä jauhenta saa ja miltä jauhen maistuu? Miten jauhenta laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän makaronien keittämiseen aina samaa vettä. Pakastan vain sen välillä ja joskus pitää vähän lisätä vettä. Ei siinä säästä mitään mutta saapahan läträtä ja pakastaa. Hullu kun olen ja huvit on aika vähissä.
Sama, minulla makaroniveden ”juuri” on vuodelta 2003.
Allu Pyhtäällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään tänään ravitsevaa ja täyttävää keittoa iltaruoaksi kun otin makaronien keitinvettä ja jauhenlihan pesuvettä pakastimesta. Kohta sulatan ne kattilassa ja sekoitan yhteen. Mukaan laitan mausteita, ketsuppia, vähän öljyä ja jääkaapissa olevaa kasvisten keitinvettä. Sitten on ilta-ateria valmis ja on ravitsevaa, täytyävää ja maistuu koko perheelle.
En olekaan ennen kuullut eläimestä nimeltä jauhe. Kerro lisää, mistä tätä jauhenta saa ja miltä jauhen maistuu? Miten jauhenta laitetaan?
Saimaasessa yritimme löytää saadaksemme luontokuvia. Kovin on villi eläin. Paras kuva oli🐉. Ikääntyvä 💩. Kaupan tiskiltä saa ja käyttö pitkälti jauhelihan tapaan.
Sen voi käyttää pyykin pesemiseen. Ei haittaa vaikka muutama makaroni olisi seassa, sitä puhtaampaa pyykistä tulee ja toimii pesuaineena.
Me pakastamme ja lähetämme sitten Afrikkaan nälästä ja janosta kärsiville. Auttaa kumpaankin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän makaronien keittämiseen aina samaa vettä. Pakastan vain sen välillä ja joskus pitää vähän lisätä vettä. Ei siinä säästä mitään mutta saapahan läträtä ja pakastaa. Hullu kun olen ja huvit on aika vähissä.
Sama, minulla makaroniveden ”juuri” on vuodelta 2003.
Voi. Minullakin oli juuri juuri sitä samaa oivallista vuosimallia 2003. Olin juuri aikeissa ottaa viimeisen liemen lirauksen talteen, kun mies lirautti sen lavuaariin. Jätänkö sen sian?
Voisinko saada osan juurtasi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syödä makaronia.
Tässä ei kysytty syöttekö keittämänne makaronin, vaan mitä teette makaronien keitinvedelle.
Kyllä on helvetin tyhmä keskustelupaikka, kun näin idiootti keskusteluaihe saa täällä olla ja vielä kruunutettuna! 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä! Miks pakastaisin mokoman veden? Mitä järkeä?
Etkö sä tiedä? Ihan gurmee-ruokapaikoissakin siitä keitetetään kasaan maistuva kastike. Siihen kun on liuennut tärkkelystä, ei tartte kuin suolaa ja pippuria, joku saattaa lorauttaa kermaakin, niin saa potuille valmiin kastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on helvetin tyhmä keskustelupaikka, kun näin idiootti keskusteluaihe saa täällä olla ja vielä kruunutettuna! 🤦♀️
Samaa mieltä! Missäs nyt jatkuisi se mielenkiintoisen ja ihan aiheellisen asian keskustelu? Täällähän ei nimiä tiesti saa enää mainita.
Ja käytättehän myös pesupähkinöinä kokonaisia kookospähkinöitä? Ovat aika riittoisia, eivät heti kulu loppuun. 2-3 kpl samaan pesukoneelliseen käy hyvin. Pyykit tulevat ihanan pehmeiksi, kuin olisi vanhan ajan pyykkilaudalla hangattu! Astianpesukoneeseen sopvat hyvin kokonaiset saksanpähkinät, kuorineen tietysti.
Meillä syödään jauhenta usein. Jauhenen rauhoitusaikana sitä ei saa oikein mistään. Grillattuna se on hyvää, joskin vähän kuivaa. Sekaan vähän Saimaan norppaa, niin siitä tulee ihan hyvää.
Tehkää omat ketjunne pesuaineille.. Tässä puhutaan makaroonien keitinveden hyötykäytöstä!
kun keitän makrooni vettä. liotan sukat siinä samalla. unohtamatta kalsareita.
ja sen jälkeen pakkaseen osa ja osan juon.
siinä on kaikki vitamiinit ja todella hyvää on. suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää omat ketjunne pesuaineille.. Tässä puhutaan makaroonien keitinveden hyötykäytöstä!
Kuule näin paskaan ketjuun on aivan sama, mitä kirjoittaa, tärkeä asiasisältö kun on muutenkin täys nolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään jauhenta usein. Jauhenen rauhoitusaikana sitä ei saa oikein mistään. Grillattuna se on hyvää, joskin vähän kuivaa. Sekaan vähän Saimaan norppaa, niin siitä tulee ihan hyvää.
Sekoitat asioita. Se ei ole jauhen vaan jauhi. Jauhenenliha on rakenteeltaan täysin erilaista kuin jauhenliha, ei niistä voi erehtyä. Jauhen elää järvessä, jauhi metsässä.
Kokeile ensi vuonna lisätä täytteeksi kinkun rasvalientä … meillä alkaa pakkanen täyttyä jauhenlihan pesuvedestä jo, makaroonia/pastaa syön niinharvoin, että pidän ne vedet jääkaapissa, jotta päivän tärkkelykset saa jo aamulla aamupalalla lasillisella pastavettä.
Kinkkurasvan, jauhenlihan ja pastaveden lisäksi ehdottomasti korianteria! Ihan lehtimuodossaan. Sekaan voi lisätä kotitekoista kalalientä, jos on sattunut paistaa jokunaika sitten esim lohea.