Pakastatko makaronin keitinveden myöhäisempää käyttöä varten?
Maukasta vitamiinilientä ei kannata heittää pois! Pakasta jääpalapusseihin ja käytä ruokien maustamiseen ja esim makkarakeiton saostamiseen.
Kommentit (723)
Mainio ketju. Ja sitä sanotaa (epävarmat miehet) että naiset eivät ole hauskoja. Ja täälläkin enemmistö lienee naisia. Miehet ikinä saisi näin hauskaa ketjua tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mainio ketju. Ja sitä sanotaa (epävarmat miehet) että naiset eivät ole hauskoja. Ja täälläkin enemmistö lienee naisia. Miehet ikinä saisi näin hauskaa ketjua tehtyä.
Ei niin, mutta minkähänlaisen keitinveden niistsä saisi...
Käytiin hiihtolomalla perheen kanssa Italiassa, kun oltiin siitä jo pitkään haaveiltu. Onneksi noita keitin- ja pesuvesiä säästämällä saa vuosien saatossa ihan mukavan matkakassan säästettyä. Mekin aloitettiin ensimmäisen lapsen kastevedestä kuten joku muukin kertoi!
Erityisesti Napolissa oli huikeita viljelmiä, missä päästiin vierailemaan. Aurinko paistoi, oli tosi lämmintä, ja kaikki makaronin- ja spagetinpoimijat olivat keväisesti t-paidoissa. Ihanaa! Makaronia ja spagettia siis molempia viljeltiin samalla tilalla, mutta koska spagettipuut ovat korkeampia, niin ne olivat sivummassa etteivät varjostaneet matalakasvuisempia makaronipuita. Nähtiin siis enimmäkseen vaan sitä makaronin poimintaa. Päästiin myös jalostamossa käymään, missä oli valtavissa tynnyreissä kypsyvää makaronivettä. Osa oli keitetty jo heti maailmansotien jälkeen ja oli puutynnyreissä kypsymässä. Mekin saatiin maistella muutamia lajikkeita ja ostettiin myymälästä eri laatuja kotiin tuliaisiksi. Yhtään spagetin keitinvettä ei valitettavasti tuotu mukana, kun ne pullot oli niin pitkiä ja hankalan muotoisia. Makaronin keitinvesiä myytiin paljon pienemmissä. Nyt aiotaan pitää pääsiäisenä suvulle kunnon pääsiäisateria, missä laitetaan eri keitinvesiä sokkotestiin. Meidän perheessä on omakin resepti, joten kiinnostaa kuulla mitä sokkomaistajat tykkäävät ja mikä erottuu edukseen. Oli ne Italian herkut hyviä, mutta kyllä se perinteinen suomalainen makaronin keitinvesi tuntuu omaan suuhun kotoisammalta.
Eli jos siis on matkasuunnitelmia, niin suosittelen tuota Napolin seutua! Kannattaa vaikka pitää pieni tauko omien keitinvesien nauttimisessa ennen kuin lähtee, niin makunystyrät on äärimilleen herkistyneet sitten pelipaikalla. Välimatkat on sitten yllättävän pitkiä, että jos on pieniä lapsia niin kannattaa ottaa kotoa vaikka esikeitettyjä ja kuivatettuja makaroneja mukaan valmiiksi pieniin pusseihin, niin on muksuille naposteltavaa. Paikalliset makaronit ja pastat ei lapsille välttämättä maistu, jos on koko iän syönyt vain Myllyn Parasta, mutta meidän muksut on onneksi aika kaikkiruokaisia. (Monesti ne toivookin että olisi ruoaksi rakettispagetin keitinvettä, onko muilla samaa??)
Ei todellakaan kannata heittää pois. Oon joutunut ostamaan 2 pakastearkkua, samalla pakastan myös hammasvedet.
Kokeilinpa huippukokkien ohjetta lisätä vähän suolaista pastan keitinvettä pastakastikkeeseen. Hyvin toimi! Erityisesti uudelleen lämmitettäessä suutuntuma oli erinomainen kun tärkkelystä sisältävä pastan keitinvesi oli tartuttanut kastikkeen ja pastan toisiinsa!
Kyllä jos olen lisännyt siihen liemikuutioita. Valmis ja herkullinen keittopohja tulevaisuuden varalle.
Itse pakastan.. pakastan.. ja nyt tulee bunchc line..: vesi kuutiot!
Pakastan itsenikin aina välillä. Siellä makoilen makoronikuutioiden keskellä. Säilyn nuorena, ei tarvita botoxeja, ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulikin hyviä vinkkejä makaronien keitinveden käyttöön, kiitos niistä! Mietin vaan, että mites toi spagetin keitinvesi? Se on kuitenkin ihan eri asia kuin makaronien keitinvesi. Kannattaako sitä säilyttää ja onko siinä läheskään hyvin ravintoaineita, vai kannattaako se nakata suosiolla menemään?
Kyllä sen voi ihan samalla tavalla pakastaa ja käyttää, tarvitsee vain pidemmän ja kapeamman mallisia pakastuspusseja!
Niin, pullapussien nimellähän niitä myydään 😊
Minä olen niin rikas, että heitän makaroninkeitinvedet viemäriin. Kun tarvitsen makaronilientä, käytän kaupan valmiita makaroniliemikuutioita
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niin rikas, että heitän makaroninkeitinvedet viemäriin. Kun tarvitsen makaronilientä, käytän kaupan valmiita makaroniliemikuutioita
makaroninkeitinvesi ei kuulu viemäriin. Kuitu kertyy viemärin seinämiin ja aiheuttaa tukoksia. Keitinveden voi toimittaa ilmaiseksi esimerkiksi joulun aikoihin järjestettäviin makaroninkeitinvesikeräyksiin. Se puhdistetaan ja siitä valmistetaan biopolttoainetta potkulautoihin.
Tottakai. Sillä vedellä on paljon käyttöä sitten kun ottaa pakkasesta. Koska heti ei kannata käyttää. Sillä voi mm pestä jauhelihaa, keittää 10 L teetä tai laittaa illalla kahvinkeittimeen niin se on aamulla sitten valmis porisemaan.
Yleensä kutenkin käytän sitä heltellä vitamiinijuomana.
En pakasta. Minä kuivaan keitinveden kasvis- ja sienikuivaimella samalla kun kuivaan kasvikset ja sienet.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nyt kaikki tajua että tottakai se makaronin keitinvesi pakastetaan! Itse pakastan myös jauhenlihan pesuveden ja näitä jääkuutioita kun laittaa sekaisin sitten kattilaan ja vähän ketsuppia perään niin ai että on hyvää!
Aploodit!
Meillä keitetään aamukahvit siitä, nam
Otan saunaan ja käytän löylyvetenä.
antakaa ylänuoli kirjoitti:
Itse pakastan.. pakastan.. ja nyt tulee bunchc line..: vesi kuutiot!
Se on punch line
Tää on mulle nyt niin uusi juttu, että Pakko kysyä teiltä mammat nyt vielä lisävinkkejä, koska huomaan et tumman- ja vaaleanmakaroniveden maistuvan aivan erilaiselta.
Onko näille jotain erilaisia käyttötapoja, vaikka kaikkea vain sekaisin?
ruokin sillä viemäribakteereita =)
En tiedä oonko väsynyt mutta en ole pitkään aikaan nauranut näin paljon.
Varsinkin tuolla alussa oleva että keitän koko viikon teeveden valmiiksi...