Mihin ateisti laittaa toivonsa kuoleman lähestyessä?
Kun maailmankuvaan ei sovi ajatus sielun menemisestä taivaaseen.
Kommentit (675)
Mun teoria on, että saatana loi raamatun harhauttaakseen ihmisiä. Ja testasi että onko ne oikeasti niin lampaita, että kivittää raiskatun vain siksi koska "Jumala" käskee. :D
Vierailija kirjoitti:
Yngwie Malmsteen kirjoitti:
ateisti tajuaa kuolemanhetkellä sen kauheen tilan että menee helvettiiin ja Jumala on olemassa
Kristityt tajuavat Odinin edessä että Jumala on olemassa mutta...
On oltu niin laupeita, vaikka oikea jumala käskee sotia, tapaa ja raiskata.
Vierailija kirjoitti:
Mun teoria on, että saatana loi raamatun harhauttaakseen ihmisiä. Ja testasi että onko ne oikeasti niin lampaita, että kivittää raiskatun vain siksi koska "Jumala" käskee. :D
Tuo käy kyllä järkeen, kun tätä maailmaa katselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun Jumala tietää ennalta muttei määrää ennalta.
Siis luo tietyn ihmiset epätäydellisiksi ja käskee olemaan täydellisiä.
Sadistinen nilviäinen.
Jumala loi ensimmäiset ihmiset monin tavoin täydellisiksi, mutta antoi heille myös täydellisen kyvyn valita; joko totella Jumalaa tai olla tottelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun Jumala tietää ennalta muttei määrää ennalta.
Sadistinen nilviäinen.
Jumala loi ensimmäiset ihmiset monin tavoin täydellisiksi, mutta antoi heille myös täydellisen kyvyn valita; joko totella Jumalaa tai olla tottelematta.
Edes ensimmäiset ihmiset eivät totelleet jumalaa, vaikka juttelivat hänen kanssaan ihan henkilökohtaisesti ja kävelivät hänen kanssaan puutarhassa. Nykyihmisten pitäisi uskoa ja totella ihan vain tuhansia vuosia vanhojen tarujen perusteella, kun kaveri ei viitsi edes näyttäytyä? Kyllä tässä nyt joku mättää pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ateisti laittaa toivonsa kuoleman lähestyessä?
Mahdollisimman kivuttomaan kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun Jumala tietää ennalta muttei märää ennalta.
Sadistinen nilviäinen.
Juuri luin kun keskiaikainen persialaisrunoilija Omar Khaijami ihmetteli samaa.
Ilmankos islamilainen maailma ei häntä runoilijana mainitse(sensijaan matemaatikkona ja tähtitieteilijänä kyllä).
dfghdfgfhdf kirjoitti:
näinuskon kirjoitti:
Katsokaa luontoa, eläimiä ja kaikkea järjestelmällisyyttä. Uskon, että Jumala loi kaiken tämän ja myös ihmisen.
Minulle on tärkeintä, että kun kerran olen siellä rajan toisella puolen jumalan tuomioistuimen edessä tekemässä tiliä elämästäni, niin nimeni löytyy sieltä Karitsan elämänkirjasta(lue ilmestyskirjasta).
Ei ole kovinkaan merkittävää minulle, vaikka osa teistä pitää minua typeränä uskoessani jumalaan ja jeesuksen sovintotyöhön. Tärkein tavoitteeni on kuitenkin olla tämän elämän loputtua siellä jumalan luona pelastettujen joukossa.
Ei maailmaa ole luotu sinulle sopivaksi, vaan sinä olet kehittynyt sellaiseksi lajiksi joka sopii tähän maailmaan, kuten muutkin eläimet.
Tämä on virheellinen käsitys, sillä ilman universumin hienosäätöä elämälle sopivaksi edes tähdet ja planeetat eivät olisi voineet syntyä. Miten elämää voisi olla, jos ei ole planeettoja?
Vierailija kirjoitti:
dfghdfgfhdf kirjoitti:
näinuskon kirjoitti:
Katsokaa luontoa, eläimiä ja kaikkea järjestelmällisyyttä. Uskon, että Jumala loi kaiken tämän ja myös ihmisen.
Minulle on tärkeintä, että kun kerran olen siellä rajan toisella puolen jumalan tuomioistuimen edessä tekemässä tiliä elämästäni, niin nimeni löytyy sieltä Karitsan elämänkirjasta(lue ilmestyskirjasta).
Ei ole kovinkaan merkittävää minulle, vaikka osa teistä pitää minua typeränä uskoessani jumalaan ja jeesuksen sovintotyöhön. Tärkein tavoitteeni on kuitenkin olla tämän elämän loputtua siellä jumalan luona pelastettujen joukossa.
Ei maailmaa ole luotu sinulle sopivaksi, vaan sinä olet kehittynyt sellaiseksi lajiksi joka sopii tähän maailmaan, kuten muutkin eläimet.
Tämä on virheellinen käsitys, sillä ilman universumin hienosäätöä elämälle sopivaksi edes tähdet ja planeetat eivät olisi voineet syntyä. Miten elämää voisi olla, jos ei ole planeettoja?
Vanha kunnon hienosäätöargumentti. Alkuräjähdyksestähän se kaikki lähti, eli kaikki tarvittava tavara oli tiivistettynä yhteen pisteeseen ja siitä sitten räjähdyksen myötä se tavara asettui tähdiksi ja planeetoiksi ja muiksi. Sitten joillakin planeetoilla tapahtui asioita jotka saivat aikaan elämää. (Kyllä, uskon että emme ole ainoa elämää kantava planeetta, univerusmi on niin valtava että se olisi jo tilastollisesti hyvin epätodennäköistä.)
Hienosäätöväite on kyllä vähän outo, miksi jumala olisi luonut paikan jossa elämän edellytykset ovat näin pienestä kiinni, luulisi että hän nimenomaan laittaisi kunnolla pelivaraa ettei kaikki olisi niin nipin napin. Näin elämää olisi paljon useammassa paikassa. Lisäksi kun tiedetään, että laajeneminen jatkuu ja meidänkin aurinkomme sammuu joskus ja koko universumia tulee kohtaamaan lämpökuolema, niin ei vaikuta kovin hyvältä säädöltä muutenkaan. Toki noihin menee valtavan paljon aikaa, mutta kuitenkin. Toivottavasti olemme siinä vaiheessa niin kehittyneitä, että voimme vaihtaa ulottuvuutta tai mennä ajassa taaksepäin..
Mitenkäs uskovaiset jos käykin niin että muinaiset norskit olivatkin oikeassa, eli kuoleman jälkeen että pääsisi tai joutuisi taivaaseen tai helvettiin, vaan jos kuolit taistelussa, pääset Valhallaan, ja muussa tapauksessa joudut Helheimiin ja Niflheimiin?
Vierailija kirjoitti:
dfghdfgfhdf kirjoitti:
näinuskon kirjoitti:
Jos ei olisi kenkiä, ei mahtaisi olla jalkojakaan.
- Nummisuutarin Esko
Vierailija kirjoitti:
Kun maailmankuvaan ei sovi ajatus sielun menemisestä taivaaseen.
Siihen, että viimeinkin tämä kaikki on loppu ja pääsen ikuisesti eroon tuollaisista pässinpäistä.
Kirkkokaraokeen. Lammille tai Tampereelle.
Ei ole kannattavaa tuhlata aikaansa miettimällä mitä on kuoleman jälkeen. Sitä ei voi tietää sen paremmin uskovainen kuin ateistikaan. Tärkeintä minulle (ateistina) tässä elämässä on tehdä niin hyvin kuin mahdollista itseni ja kanssaihmisteni hyväksi. Pyrkiä hyvyyteen aina ja toteuttaa samalla unelmiani. Uskon, että näin toimimalla voin kuolinvuoteellani olla ihan tyytyväinen elettyyn elämääni ja sitten lakata olemasta.
Miksi se pitäisi jonnekin laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se tuota ahdistusta että kaikki loppuu ja on vain ikuinen pimeys / tiedottomuus? Tai käykö koskaan mielessä että jos helvetti onkin oikeasti olemassa?
Ei, ja ei.
Kysymys sekä ateisteille että uskovaisille: mitä te sanotte lapsille kuolemassa tapahtuvan? Hyväksyikö lapsi sen selityksen, jonka olette tarjonneet kuoleman jälkeisestä olosta tai olemattomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys sekä ateisteille että uskovaisille: mitä te sanotte lapsille kuolemassa tapahtuvan? Hyväksyikö lapsi sen selityksen, jonka olette tarjonneet kuoleman jälkeisestä olosta tai olemattomuudesta?
Miksi valehtelisit lapselle tuollaisesta asiasta? Ethän sinä tiedä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, olet sitten ateisti tai uskovainen. Sano totuus: et tiedä, eikä kukaan muukaan tiedä. Sen näkee sitten, kun se tapahtuu. Ei sitä kannata pelätä.
Uskonnoton kirjoitti:
En ole ateisti vaan uskonnoton. Sieluni vain lakkaa olemasta ja ruumiini tuhka muuttuu tulevan kasvillisuuden lannoitteeksi.
Minulla on sentään runsaasti toivoa eläessäni. Tuntuu vähän siltä, että uskovaisilla sitä on vasta kuoleman jälkeen.
Olet uskontojen kieltää eli siis ateisti. Vakaumuksellinen uskontoihin uskomaton.
Piru kyseenalaisti jumalan systeemin
Helvetti on uskovaisten propagandaa vapaata tahtoa vastaan