Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ateisti laittaa toivonsa kuoleman lähestyessä?

Vierailija
07.08.2018 |

Kun maailmankuvaan ei sovi ajatus sielun menemisestä taivaaseen.

Kommentit (675)

Vierailija
181/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietoisuus jää kuitenkin, vaikka ruumis kuolee. Näin lukuisten kvanttifyysikoiden mukaankin. Ei siis vaadita edes mitään kuvitelmia taivaasta tai helvetistä, tai uskovaisuutta. Jos tietoisuus on asiana olemassa, niin se ei voi kadota, koska ei ole riippuvainen aivoista.

Rottakokeet ovat antaneet alustavia viitteitä jonkinlaisesta fyysisen presenssin ulkopuolisesta lajikohtaisesta tietoisuudesta, mutta asiaa ei ole vielä kovinkaan paljoa tutkittu, mitään varmaa tieteellistä tietoa ei ole. Vain viitteitä.

Mikähän rottakoe ja millä ihmeen tavalla se muka tuollaista voisi edes teoriassa havaita?

Rottia labrassa kahdessa eri maassa. Rottien piti oppia suorittamaan tietty tehtävä. Kun toisessa maassa olevat rotat oppivat suorittamaan tehtävän, myös toisessa maassa olevat rotat osasivat suorittaa tehtävän. Voi toki olla sattumaa. Kuten sanottu, vain alustavia viitteitä mahdollisuudesta on olemassa, asiaa ei ole tutkittu sen pitemmälle.

Aivan uskomatonta paskaa.

Varmaan skepsiksessä paskaa. Skepsisläisten ehdottomuus naurattaa lähinnä.

Nämä asiat kun tuppaavat olemaan ehdottomia. Puhutaan todellisuuden luonteesta, jokin asia on olemassa tai sitten ei ole. Ja sitä ei päätetä käsiäänestyksellä, vaan tutkimalla ja todistusaineistolla. Mielipiteet ovat todellakin yhtä arvokkaita kuin persreiät tässä asiassa.

Vierailija
182/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nähdäkseni ateisteja on kahta lajia. Toinen on sitä mieltä että Jumalaa ei kategorisesti ole varmuudella olemassa. Toinen ryhmä johon itse kuulun on saanut elämässään eteensä jo lukuisia uskonnollisia viritelmiä ja vastannut jokaiseen että en usko että tuossa on mitään perää. Ja suuresti epäilee ettei sitä päivää ikinä tule että toisella tavalla vastaisi, agnostikkoa vahvemmin epäillen. Eikä ajattele yleensä asiaa lainkaan, kun taas ekan kategorian ateisteissa on enemmän niitä jotka ovat laajemminkin kiinnostuneita aiheesta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinuskon kirjoitti:

Katsokaa luontoa, eläimiä ja kaikkea järjestelmällisyyttä.  Uskon, että Jumala loi kaiken tämän ja myös ihmisen.

Minulle on tärkeintä, että kun kerran olen siellä rajan toisella puolen jumalan tuomioistuimen edessä tekemässä tiliä elämästäni, niin nimeni löytyy sieltä Karitsan elämänkirjasta(lue ilmestyskirjasta).

Ei ole kovinkaan merkittävää minulle, vaikka osa teistä pitää minua typeränä uskoessani jumalaan ja jeesuksen sovintotyöhön.  Tärkein tavoitteeni on kuitenkin olla tämän elämän loputtua siellä jumalan luona pelastettujen joukossa.

Ei maailmaa ole luotu sinulle sopivaksi, vaan sinä olet kehittynyt sellaiseksi lajiksi joka sopii tähän maailmaan, kuten muutkin eläimet.

Vierailija
184/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnoton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tuota ahdistusta että kaikki loppuu ja on vain ikuinen pimeys / tiedottomuus? Tai käykö koskaan mielessä että jos helvetti onkin oikeasti olemassa?

Kun lakkaa olemasta, ei ole ikuista pimeyttä tai tiedottomuutta. Puhumattakaan, että olisi helvetti. Se ei pelota kuin uskovaisia.

Aiemmin ateisteilla on ollut vaikeuksia ymmärtää, mitä olemattomuus tarkoittaa, kun on ollut puhe siitä, ettei olemattomuudesta voi tulla mitään. Nyt ateistit jännästi ymmärtävätkin, mitä olemattomuus on.

Tässä puhutaan nyt eri asioista, kuoleman jälkeen on kyse vain minun henkilökohtaisesta olemattomuudestani, eli siitä että en ole enää aisteilla kytkettynä mihinkään. Muiden osaltahan kaikki jatkuu kuten ennenkin.

Vierailija
185/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista ylivoimainen enemmistö uskoo kuitenkin jonkin ylemmän voiman (ei siis välttämättä Jumala) olemassa oloon, tutkitusti. Eli ei kannata pelästyä, selkeä vähemmistö se täällä pilkkaa ihmisiä hörhöiksi ja kyseenalaistaa kaiken, mikä ei sovi materialistiseen maailmankatsomukseen.

Enemmistöargumentti ei valitettavasti todista yhtään mitään. Joskus enemmistö on ajatellut, että maapallo on litteä. Näitä tyyppejä tosin on alkanut putkahtaa uudestaan esiin viime vuosina.. Huoh.

Vierailija
186/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti mutta en agnostikko, toivon siis syntyväni uudelleen parempana ihmisenä, helpompaan elämään kuin mitä minulla nyt on ollut.

Mutta sellaiseen elämään, että jalostuisin vieläkin ihmisenä. Vaikka sitten kärsimystenkin kautta. Kunhan ei ihan sellaisia kauhuja tarvitsisi kokea, mitä lapsuudessani kävin läpi.

Sulla on termit pikkusen hakusessa.

Hän voi hyvinkin olla ateisti. Ei usko jumalaan siis ja samaan aikaan ei agnostinen. Eli kokee tietävänsä varmasti ettei jumalaa ole.

Hän voi myös samalla uskoa ja toivoa sielunvaelluksen todellisuuteen. Ei se edellytä jumalaa.

Ateistin voi sitten varmaankin määritellä monella tavalla.

Minun nähdäkseni ateisti ei usko mihinkään yliluonnolliseen. Jumala on yliluonnollinen. Sielu on yliluonnollinen. Uudelleensyntyminen on yliluonnollista. Lentävä spagettihirviö on yliluonnollinen.

Ateismille on olemassa selkeä määritelmä, se on se että ihmiseltä puuttuu usko jumalaan. Siinä kaikki. Ateisti voi muiden tavoin uskoa mihin muuhun tahansa hömppään. Useimmat meistä tosin ovat sen lisäksi materialisteja ja naturalisteja, eli yliluonnollisen ei katsota kuuluvan osaksi maailmaa.

Vierailija
187/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan vielä huomauttanut ettei ole mitään sielua?

Vierailija
188/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun sielusi oli ennen sinun syntymää?

Saisiko tälle sielulle määritelmän? Eli mikä se tarkalleen ottaen on?

https://www.amazon.com/Black-Holes-Are-Souls-Book-ebook/dp/B00R1WXQO2

Vierailija
189/675 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nähdäkseni ateisteja on kahta lajia. Toinen on sitä mieltä että Jumalaa ei kategorisesti ole varmuudella olemassa. Toinen ryhmä johon itse kuulun on saanut elämässään eteensä jo lukuisia uskonnollisia viritelmiä ja vastannut jokaiseen että en usko että tuossa on mitään perää. Ja suuresti epäilee ettei sitä päivää ikinä tule että toisella tavalla vastaisi, agnostikkoa vahvemmin epäillen. Eikä ajattele yleensä asiaa lainkaan, kun taas ekan kategorian ateisteissa on enemmän niitä jotka ovat laajemminkin kiinnostuneita aiheesta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta.

Kummallakin puolella on typerää olla kategorisen varma asiasta, jota ei pysty todistamaan suuntaan tai toiseen. Kaikki järkevät ihmiset ovat siis kannastaan riippumatta agnostikkoja, niin ateistit kuin uskovatkin. Minäkin olen agnostinen ateisti. Pidän jumalan olemassaoloa äärimmäisen epätodennäköisenä, käytännössä mahdottomana, eikä vielä ole tähän mennessä tullut ensimmäistäkään syytä olettaa, että sellainen olisi olemassa. Mutta en silti ole niin luupää, ettenkö pystyisi muuttamaan mieltäni jos oikeaa todistusaineistoa esitetään. Sitä odotellessa.

Vierailija
190/675 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos Jumala kerran tietää jo etukäteen, kuka ottaa pelastuksen vastaan ja kuka ei, miksi Hän antaa Helvettiin menevien syntyä? Haluaako Hän kiduttaa ihmisiä? Vai eikö Jumala sittenkään ole kaikkivoipa, ja nämä tapahtumat eivät olekaan hänen kontrollissaan?

Jumalan pitää luoda sinut ensin olemassaolevaksi ennen kuin voi tietää, otatko pelastuksen vastaan vai et. Et voi olla vastuussa mistään, jos et ole olemassa etkä ole tehnyt vielä mitään valintoja. Siksi sellaisen maailman luominen, jossa kaikki vapaan tahdon omaavat olennot pelastuisivat, on mahdotonta.

Vierailija
191/675 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos Jumala kerran tietää jo etukäteen, kuka ottaa pelastuksen vastaan ja kuka ei, miksi Hän antaa Helvettiin menevien syntyä? Haluaako Hän kiduttaa ihmisiä? Vai eikö Jumala sittenkään ole kaikkivoipa, ja nämä tapahtumat eivät olekaan hänen kontrollissaan?

Jumalan pitää luoda sinut ensin olemassaolevaksi ennen kuin voi tietää, otatko pelastuksen vastaan vai et. Et voi olla vastuussa mistään, jos et ole olemassa etkä ole tehnyt vielä mitään valintoja. Siksi sellaisen maailman luominen, jossa kaikki vapaan tahdon omaavat olennot pelastuisivat, on mahdotonta.

Jumala kuitenkin uskovaisten mukaan näkee tulevaisuuteen. Onpa sellainenkin idea olemassa että uskovaiset ovat etukäteen valittuja. Logiikka vuotaa kuin seula joka puolelta. Tulevaisuuden tietävä luoja tarkoittaa että maailma on itse asiassa staattinen ja Jumala luo syntiset siksi että voi kiduttaa heitä.

Vierailija
192/675 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin laittaa toivonsa? Itse toivon että saan riittävän hyvän saattohoidon, jos en kuole äkillisesti.

Vierailija
193/675 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on haimasyöpä, elinaikaa ei ole kuin kuukausia. En pelkää kuolemaa, koska se on oleva helpotus. Olen ateisti, enkä usko helvettiin enkä taivaaseen. Kuolema on loppu. Se siitä.

Mitään ei ole jäänyt tekemättä eikä kokematta.

Vierailija
194/675 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala kuitenkin uskovaisten mukaan näkee tulevaisuuteen. Onpa sellainenkin idea olemassa että uskovaiset ovat etukäteen valittuja. Logiikka vuotaa kuin seula joka puolelta. Tulevaisuuden tietävä luoja tarkoittaa että maailma on itse asiassa staattinen ja Jumala luo syntiset siksi että voi kiduttaa heitä.

Ei kun Jumala tietää ennalta muttei märää ennalta. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tiedäthän sinäkin jääkiekko-ottelun tuloksen, kun olet katsonut ottelun. Kun kaverisi katsoo ottelun nauhalta ja sinä tiedät ottelun tuloksen, niin tietämisesi ei poista sitä, että pelaajilla on ollut vapaa tahto kaukalossa liikkuessaan. Kaverisi ei sano sinulle: "Mitä? Oletko määrännyt nuo pelaajat liikkumaan tuolla tavalla, kun tiesit ottelun tuloksen?" Et ole määrännyt vaan olet katsonut ottelun.

Vierailija
195/675 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun Jumala tietää ennalta muttei märää ennalta. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tiedäthän sinäkin jääkiekko-ottelun tuloksen, kun olet katsonut ottelun. Kun kaverisi katsoo ottelun nauhalta ja sinä tiedät ottelun tuloksen, niin tietämisesi ei poista sitä, että pelaajilla on ollut vapaa tahto kaukalossa liikkuessaan. Kaverisi ei sano sinulle: "Mitä? Oletko määrännyt nuo pelaajat liikkumaan tuolla tavalla, kun tiesit ottelun tuloksen?" Et ole määrännyt vaan olet katsonut ottelun.

Mutta siis kun jumala luo jotain ihmistä, niin hän tietää ennalta että tämä tyyppi ei tule uskomaan minuun ja joutuu siis loputtomaan kidutukseen. Ja silti tämä kaikkivoipa ja rakastava jumala ei tee mitään asioiden parantamiseksi. Olisikohan pirulla tarjota parempaa diiliä? Hän on kuulemma humanisti.

Vierailija
196/675 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valheellinen toivo kuolemattomuudesta tekee uskiksen onnelliseksi. Tyhmyys ja tietämättämyys tekee onnelliseksi. Ei kiitos.

Vierailija
197/675 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinä et olekaan luonut jääkiekkoareenan, jokaisen katsojan, pelaajan, heidän varusteidensa, jään, kiekon ja kaiken audiovisuaalisen lähetyksen ja taltioinnin mahdollistavan laitteiston jokaista atomia kaikkitietävänä, kaikkivoipaisena ja kaikkivaltiaana.

Lisäksi sinä et pysty millä tahansa hetkellä sadattamaan tulta ja tulikiveä kaukaloon, lähettämään karhua raatelemaan puolet pelaajista, tai muuten vaan nistimään vastapuolen pelaajia kulkutaudilla sormiasi napsauttamalla.

Vierailija
198/675 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun Jumala tietää ennalta muttei märää ennalta.

Siis luo tietyn ihmiset epätäydellisiksi ja käskee olemaan täydellisiä.

Sadistinen nilviäinen.

Vierailija
199/675 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala luo ensin raajarikon ja sitten määrää että tämän on juostava 100 metriä kymmenessä sekunnissa ilman apuvälineitä tai muuten jumalalla on oikeus kiduttaa. Ja sitten Jumala asettuu katsomaan kuinka henkilö toteuttaa "vapaata tahtoaan" ja klenkkaa eteenpäin tuhoon tuomitulla radallaan. Stockholm syndromesta kärsivien uskovien vakuutellessa että tosi hieno systeemi, rakastava isä on niin armollinen.

Vierailija
200/675 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiaseeisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin uskovainen turvaa kuoleman hetkellä, kun huomaa olevansa väärässä? Ja elämässä kituuttaminen on ollut turhaa, kun et ole sen parempi kuollessasikaan?

Kyllä vituttaisi, kun olisi voinut reilusti tehdä elämänsä aikana mitä haluaa, mutta se menikin ohi.

Olen uskonut Jeesukseen noin 8 vuotiaasta lähtien ja olen karttanut syntiä.  Tosiasiallisesti olen iloinen, että en ole tehnyt kovin paljon elämässäni pahaa.   Ymmärrän kyllä, että taivaaseen pääsen vain uskomalla jeesuksen sovintotyöhön ja jumalan armoon.

No joku ajattelee, että on tehnyt paljon elämänsä aikana pahaa ja tuskin jumalan armo voi enään kuulua hänelle.  Raamattu kuitenkin sanoo, että vaikka teidän syntinne olisivat veriruskeita tulevat ne villan valkoisiksi.  Kun käännyt jeesuksen puoleen ja tunnustat hänelle syntisi on hän valmis antamaan syntisi anteeksi ja puhdistamaan kaikesta synnistä.  Hän antaa sinulle voiman tulla jumalan lapseksi ja sinun ei tarvitse enään tehdä syntiä.  Voit rauhassa kulkea kohti kuolemaa uskossa jeesuksen sovintotyöhön.

eikös tuo oo vähäsen epäreilua

Joku prätkäjengiläinen on saanu rahaa , naisia ja huumeita ja kääntyy sit 50v...

Sä oot vaan rukoillut koko ikäs...

Oisit mielestäni ansainnut jonkun palkinnon..tyhmä systeemi