Kuka muistaa Lintsin Rainbow laitteen?Olenko ainut, joka tunsi että siitä laitteesta liukuu pois?
Muistaakseni oli vajaa rivi. Ja helvetti että pelotti. Tuntui että liukuu siitä kokonaan pois jos en olis käsin pitänyt kiinni turvakaiteesta :/
Kommentit (210)
Muistan ja liu-uin itsekin tuossa laitteessa teini-ikäisenä. Ihmettelin, että miten voi olla tuollaisia laitteita vielä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli laite Linnanmäellä joskus 2000-luvun alkupuolella...sellainen pyörivä kuppi, jossa mentiin seisten? selkä seinää vasten nojaamaan ja sitten laite alkoi pyörimään. Tuntui etten saanut henkeä kunnolla.
Mä muistan tän. Kävin tosin jossain kiertävässä tivolissa tässä laitteessa. Ei siis pidetty mistään kiinni vaan selkä liimautui vauhdin voimasta kiinni seinään. Silti tuntui että lentää pois ja ei tuntunut kovin turvalliselta :D Tuli tosi paha olo sen pyörimisen jälkeen.
Särkänniemessä oli tälläinen pahoinvointigeneraattori 80-90-luvulla, nimi oli disco round tms.
se rainbowin humina tulee kyllä vielä tänäkin päivänä painajaisiin. lintsillä kävin sen verran pienenä etten juuri missään laitteiss käynyt, mutta muistan kuinka tuo laite karmaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lihavat voisi hiukan miettiä etteivät änkeä jonkun laihojen lapsien viereen ja turvakaari jää ylös. Ihan oikeasti, ei ole kivaa, menköön paksut omaan vaunuunsa.
Tämä. Jenkeissähön ne pikkupojan taakse johonkin kelkkamaiseen vaunuun ängenneet tuntemattomat isot tädit aiheuttivat sen että poika lennähti alamäen lopuksi vaunusta ylöspäin ja pää meni poikki.
Ei ne tädit siihen ängenneet vaan heidät laitettiin siihen. Lautat oli kolmelle henkilölle ja työntekijä määräsi ketkä menee mihinkin. Pojan veli meni aiemmassa lautassa kahden aikuisen kanssa, näitä poikia ei siis päästetty samaan lauttaan vaan kumpikin laski tuntemattomien kanssa.
Kuolleen pojan olisi pitänyt istua keskellä aikuisten välissä niin lautta ei olisi noussut ylös. Tuo aiemmin laskenut veli istuikin keskellä. Työntekijältä karmea virhe tai huonoa ohjeistusta työhön.
Tädit olivat muistaakseni lähemmäs 200 ja 250 paunaa joten ehkä heilläkin olisi pitänyt joku järki juosta, itse normaalipainoisena aikuisena en haluaisi tuntematonta pikkulasta hurjaan laitteeseen samaan vaunuun eteeni ettei vaan litisty minun takiani. Mutta ylipainoisissahan ei ole koskaan mitään vikaa.
Mulla on jäänyt kauhun tunne jostain laitteesta lapsena että meinasin liukua pois turvakaiteen alta. Mietin että oliko Lentävä Matto..joku vastaava kuitenkin.
Särkänniemen Trombi on huono. Epämääräiset mustelmalaitteet eivät ole hauskoja.
MUISTAN! Luulin vain, että vika oli minussa. Niin kivan näköinen laite vielä, halusin oikein päästä siihen, menin yksin.
Täähän on sama kuin Särkänniemessä Lentävä Matto :D Lapsena perse nousi pudotuksessa ja kun lapsi ja hoikka oli niin ihan oikeesti kaiteesta pitämällä roikuttiin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt kauhun tunne jostain laitteesta lapsena että meinasin liukua pois turvakaiteen alta. Mietin että oliko Lentävä Matto..joku vastaava kuitenkin.
Tämä Rainbow on käytännössä sama laite :D. Mulla oli lapsena ihan samat kauhunhetket siinä vehkeessä.
Itselle Rainbow oli lempilaite. Sen jälkeen, kun kerran siihen uskalsin niin halusin aina mennä siihen ensimmäisenä. Muistan joskus, kun oltiin lintsillä luokkaretkellä ja mentiin ihastukseni kanssa siihen laitteeseen. Senkään takia en voi koskaan unohtaa, kun muistan miten ihastukseni katsoi silloin minua kun Rainbow oli ylhäällä ja hymyili. Ihania muistoja. Ja minulle se laitteen humina oli vaan "kiva" lisä. Oikeastaan Rainbow on ainoa laite minkä muistan hyvin ja on jäänyt mieleen. Kieputin on toinen joka on jäänyt mieleen, mutta siihen en koskaan ole (ainakaan vielä) mennyt, kun pelkään, että tulisi huono olo. Muistan aina, kun siinä Rainbow laitteessa käynnin jälkeen aina epäröi, että menisikö vierässä olevaan kieputtimeenkin. Nykyisin olen jo aika pihalla Lintsin laitteista ja muistan vaan kaikki vanhat tutut.
Entäs Lintsin Top Spin?! Se oli aivan huikea laite! Ei tosin mitenkään pelottava, koska turvasysteemi tuntui todellakin pitävän sinut paikallaan. Tuli vain nostalginen olo ja vaikka inhoan kaikkia pää alaspäin- laitteita, niin top spin oli kyllä ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muista Enterpricen?
Mun ihan lempilaite alkuaikojen shokkien jälkeen. Siinä istutaan yksin tai kaksin sellaisessa vaunussa ja se nousee niin, että pyöritään piiitkään ihan pää alaspäin.
Siinä oli joku ankea nahkainen rurvavyö joka laitettiin kainaloiden alta. Mutta se taisi muutenkin perustua keskipakoisvoimaa, vauhti oli niin kova, että liimauduit siihen penkkiin. Siinähän piti sitten mennä koko matka kädet sivuilla, pitämättä kiinni.
Mutta oli ekoilla kerroilla kyllä ihan sikamaisen pelottava ja tuntui että tippuu.
Samaan ideaan perustui mm. Grönalundissa ollut "hornankattila", jossa pyöreässä, kumpipintaisessa lieriössä seistiin seinää vastan ja se lähti pyörimään hurjaa vauhtia ja sitten lattia liukui alta pois ja ihmiset jäi siihen seinälle.
Minulla sama kokemus Enterpricesta.
Eikös Särkänniemessäkin ollut painekattila. Muistan, kun kaikki kaverit menivät sinne, mutta minä en jostain syystä sinne koskaan suostunut. Ehkä joku klaustrofobia iski.
Oli! Kaveri oli oksentanut siinä. En ikinä suostunut menemään kyseiseen laitteeseen (rakastan yleensä pyörityksiä), koska pelkäsin että joku vieressä yrjöää päälleni.
Jep, mulla oli sama tunne. Ruotsissa oli samanlainen laite ja joku tosiaan oli tipahtanut sieltä kesken kyydin.
Pitäisi joskus pitää joku demonstraatio, jossa pikku tytöt saisivat parhaansa mukaan luikerrella (paikallaan olevista) huvipuistolaitteista ulos, niin nähtäisiin, missä määrin niissä tuntuu siltä, että kyydissä pysyy vain hurjasti puristamalla ja missä määrin näin todella on.
Esim. Lintsin vuoristoradassa kyllä lentää komeasti pylly irti penkistä (etenkin etummaisessa vaunussa), mutta ottaen huomioon reisiluun pituuden ja turvakaaren ja penkin välimatkan, saattaa olla, ettei lipsahtaminen todellisuudessa onnistuisikaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muista Enterpricen?
Mun ihan lempilaite alkuaikojen shokkien jälkeen. Siinä istutaan yksin tai kaksin sellaisessa vaunussa ja se nousee niin, että pyöritään piiitkään ihan pää alaspäin.
Siinä oli joku ankea nahkainen rurvavyö joka laitettiin kainaloiden alta. Mutta se taisi muutenkin perustua keskipakoisvoimaa, vauhti oli niin kova, että liimauduit siihen penkkiin. Siinähän piti sitten mennä koko matka kädet sivuilla, pitämättä kiinni.
Mutta oli ekoilla kerroilla kyllä ihan sikamaisen pelottava ja tuntui että tippuu.
Samaan ideaan perustui mm. Grönalundissa ollut "hornankattila", jossa pyöreässä, kumpipintaisessa lieriössä seistiin seinää vastan ja se lähti pyörimään hurjaa vauhtia ja sitten lattia liukui alta pois ja ihmiset jäi siihen seinälle.
Oi Enterprise, kaikkien aikojen suosikkini! Muistan ekan kerran kun pelotti hirveesti, mutta rakastinkin sitä sitten yli kaiken. Ja kyllä ne kopit nitisi ja natisi välillä...
Siis tossahan oli vielä sekin pelko, että se koko helvetin koppi lentää jonnekin Kallioon ja minä sen mukana. Se nitinä ja natina ja kun näki kuinka edellä oleva koppi heilui ja huojui.
Liekö lapsuuden peruja, mutta mua pelottaa noissa laitteissa eniten se, että se turvakaari tms irtoaa, laittaan osa irtoaa. Esim. Keinukaruselli Särkänniemess' on pelottava siksi, että tuntuu, että se keinu irtoaa ja sinkoo joko sinne Näsijärveen tai sitten asvalttiin.
Aika monella näköjään ollu samat ajatukset tästäkin laitteesta:DD Itse kanssa pelkäsin että koppi lähtee nousun alussa irti ja lentää punaiset valot perässä loistaen johonkin hevonkuuseen ja sitten oli se ketjukaruselli jossa olivat samat aatokset. Olis saanu hyvän vauhdin kallion päältä puistoon. Rainbow oli pelottava just sen liukumisen takia ja viimesen kerran olin oikealla alhaalla reunassa ja siinä oli kyl kaiteessa liian iso väli.
Ihanko oikeasti te luulette, että huvipuistohärvelien turvallisuustaso on jotain muropaketista voitettua tasoa? Voi kuulkaa, kyllä niiden takana on vuosien kehitys, turvallisuustutkimukset ja -testit ennen kuin niitä laitteita voidaan myydä huvipuistoihin.
Siihenhän se laitteiden idea perustuu, että pelätään putoamista tai muuta vastaavaa. Kuka nyt innostuisi laitteesta, johon ihminen on kiedottu kiinni kuin pumpulikapseliin? Mitä järkeä moisessa olisikaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun särkänniemen lentävässä matossa viereeni änki joku läski ja turvakaari oli epämiellyttävän löysällä.
Ihanaa, että jollain muulla on ihan sama kokemis kuin minulla! Olen vieläkin vihainen vanhemmilleni, kun he nauroivat ja ottivat videolle minun pakokauhuni, kun en meinanut pysyä kyydissä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on karsea.
Mies kuoli huvipuisto-onnettomuudessa Espanjassa - Linnanmäki sulki Kirnun
2014070818471539_uu.shtml
Hui, Kirnu. Se oli ainoa laite ikinä, josta oikeasti halusin pois hetihetiheti. Mies halusi siihen kuitenkin ja suorastaan pakotti mukaan. Huusin koko matkan suoraa huutoa enkä ikinä ole niin paljon yhtaikaa kiroillut ja kiittänyt Luojaa kun pääsin sieltä.
Jotenkin olettanut aina että laitteet olisivat turvallisia kun kerran ihmisiä niihin päästetään. Enää en menisi laitteisiin.
Toi oli mun lempparilaite! Siinä tais vaan tapahtua onnettomuus ja siks poistettiin.