Kuka muistaa Lintsin Rainbow laitteen?Olenko ainut, joka tunsi että siitä laitteesta liukuu pois?
Muistaakseni oli vajaa rivi. Ja helvetti että pelotti. Tuntui että liukuu siitä kokonaan pois jos en olis käsin pitänyt kiinni turvakaiteesta :/
Kommentit (210)
Veljeni meinasi luiskahtaa Rainbowsta. Oli juuri pituusrajan ylittänyt ja eturivin reunapaikalla. Oli kamala tunne ja pitkät sekuntit katsoa alhaalta, kuinka hän taisteli henkensä edestä kaiteen alta luisumista vastaan. Oli selvästi järkyttynyt laitteesta ulos tullessaan.
Se liukuminen ja pelko kaiteen välistä luiskahtamisesta oli kyseisen laitteen kaikkein kuumottavin juttu. Ei se korkeus tai vauhtikaan. Vaan just se, että siinä sai oikeastikin vähän pelätä.
Onkohan sieltä joku tippunut oikeastikin, kun joka varvilla oli läheltä piti -tilanteita?
Muistan! Se oli mun lempilaite vuosia enkä kyllä muista tosissani pelänneeni, että siitä tippuisin. Ehkä aika kultaa muistot... Mutta ainakin aina menin siihen uudelleen ja uudelleen, kerran muistaakseni noin 11 kertaa putkeenkin, kunnes tuli paha olo (lyötiin vetoa serkun kanssa :D).
Mikkelissähän joskus 90-luvulla joku lensi tivolin mustekalasta, jäi henkiin eikä siitä missään lehdissä kirjoitettu mutta myöhemmin tuo laite poistui tivolista.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sieltä joku tippunut oikeastikin, kun joka varvilla oli läheltä piti -tilanteita?
Mikä vi.tun varvi??
Muistan, todella tuntui että liukuu sen kaiteen alta pois jos ei pidä kiinni. Itse asiassa se varmaan olisi ollut ihan mahdollistakin.
70-luvulla joku lapsi tippui Suihkarista Lintsillä ja kuoli. Muistan aina kun äiti siitä puhui aina kun oltiin Lintsillä...
Joskus tokaluokkalaisena n. 30 vuotta sitten Rainbowssa reunapaikalla jonkun tuntemattoman aikuisen vieressä. Sen jälkeen en enää uskaltanut mennä. Tuntui että pienikokoisena luisuu turvakaaren alta pois. Puristin niin kovaa kun käsistä lähti.
Jotenkin tuntuu, että siihen aikaan kun Rainbow valmistettiin, ei turvallisuusasioita ajateltu niin paljon kuin nyt ja tippuminen olisi ollut mahdollista. Kammo jäi, ja sen jälkeen vaan katselin. Hienonnäköinen laite kieltämättä.
Mä en ole varma että olenko nähnyt unta vai olenko oikeasti ollut sellaisessa laitteessa, koska pienenä olin pelkuri enkä oikein uskaltanut mennä minnekkään. Kaverini oli uhkarohkea ja hän sai minut kokeilemaan muutamia pelottavia laitteita. Yksi oli raketin kaltainen laite, jossa laite menee todella korkealle ja sitten tiputtaa alas. Mulla on muistikuva, että olin niin laiha ja pieni että kun turvakaari laitettiin että se tulee kainaloiden välistä niin jos en olisi pitänyt täysillä kiinni niin olisin luiskahtananut alhaalta pois. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta siinä laitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli laite Linnanmäellä joskus 2000-luvun alkupuolella...sellainen pyörivä kuppi, jossa mentiin seisten? selkä seinää vasten nojaamaan ja sitten laite alkoi pyörimään. Tuntui etten saanut henkeä kunnolla.
Mä muistan tän. Kävin tosin jossain kiertävässä tivolissa tässä laitteessa. Ei siis pidetty mistään kiinni vaan selkä liimautui vauhdin voimasta kiinni seinään. Silti tuntui että lentää pois ja ei tuntunut kovin turvalliselta :D Tuli tosi paha olo sen pyörimisen jälkeen.
Linnanmäen Kieppi oli myöskin ihan järkyttävä. Siinä istuttiin pienissä vaunuissa kahdestaan lähellä maata, ja vaunut heittelivät ajajia sivuittain ihan miten sattuu, välillä vaunu teki myös täyden "kiepin" sivusuunnassa. Poistui näemmä kaksi vuotta sitten, mutta muistan pienenä käyneeni siinä isäni kanssa ja isoista turvakaarista huolimatta sinkoilin niiden sisällä kuin räsynukke ja iskeydyin istuimen reunoihin kerta toisensa jälkeen, olin yltä päältä mustelmilla vielä pitkään sen jälkeen. Isänikin satutti olkapäänsä melko pahasti, vaikka olikin ihan normaalikokoinen mies. Sanomattakin selvää, että siihen härveliin ei menty enää koskaan :D
Olin kans joku 9v kun menin viikingilaivaan ja eikös siihen viereen tullut jotain reiteviä tätejä, jotka nosti sen turvakapulan yläilmoihin. Onneksi istuin reunassa ja sain pidettyä siitä tiukasti kiinni ja jalkani ylettyivät vastakkaiselle penkille, josta sain tukea, etten liukunut alta pois. Kyllä sen jälkeen olen aina miettinyt, että miten nuo pikkulapsetkin tuolla viikingissä käyvät, eikö ne liu sieltä pois D:
kävin särkänniemessä siinä uusimmassa laitteessa Hype, ja olin kans kauhuissani kun siinä ei ole mitään kunnon turvakaarta/turvavyötä. Pelkkä lätkä tulee reisien päälle ja menoks. Sekin taitaa olla jollain sähkösysteemillä kiinni, että jos sähköt menee niin ne avautuu.
Muistan laitteen, tykkäsin siitä kovasti, mutta en varmaan koskaan sitten ole istunut reunapaikalla niin että olisin kokenut tuollaista pelottavaa liukumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vi.tun varvi??
Varvi = kierros
Vierailija kirjoitti:
kävin särkänniemessä siinä uusimmassa laitteessa Hype, ja olin kans kauhuissani kun siinä ei ole mitään kunnon turvakaarta/turvavyötä. Pelkkä lätkä tulee reisien päälle ja menoks. Sekin taitaa olla jollain sähkösysteemillä kiinni, että jos sähköt menee niin ne avautuu.
Eiköhän kaikki ne laitteet toimi sähköllä..
Itsekin rakastin sitä laitetta. Toisaalta myönnän kyllä sen, että kyllä siinä penkillä vähän liikkui edestakaisin. Olin siinä viimeksi 12-vuotiaana. Koska tämä laite lähti lintsiltä? Itse muistan sen olleen vielä 2013.
Aargh muistan! Istuin vielä niiden kahden turvapuomin välissä niin että käytännössä omilla voimillani pidin itseni kyydissä etten luiskahtanut puomien välistä.
Yksi lempparilaitteista kautta aikojen vaikkakin meinasin siitä joskus tippua. Luokkaretkellä oltiin ja menin yksin istumaan siihen kahden hlön penkkiin. Vauhdissa meinasin tippua, loppujen lopuksi makasin siinä penkillä poikittain niin että toisella puolella oleva piti jaloista kiinni ja toisella puolella taas tukasta kiinni. Sekä kaikki karjuttiin laitteen hoitajalle että pysäytä, tää tippuu ihan just.