Kannattaako röntgenhoitajaksi opiskella?
Opiskelen tällä hetkellä sairaanhoitajaksi ja viihdyn sinänsä alalla, mutta tämä ei kuitenkaan ole ihan oma juttuni. Koen että tämä on minulle liian hoidollista ja täytyy osata vähän kaikesta kaikkea turhan laajasti. Välillä koen, että tämä työ on itselleni liian "paasaamista" jos ymmärrätte. Tykkäisin enemmän, että olisi vähempi hoidollista työtä, lyhyet potilaskontaktit, ei niin sosiaalista ja olisi jotenkin rajatumpi se oma työnkuva koko opiskelun ajan, kuten röntgenhoitajalla röntgen... Lisäksi ajattelen, että röntgenhoitajan opinnoissa voisi olla enemmän teknistä opiskelua.. laitefysiikkaa yms.
Suurin huoleni on ehkä se, että mikäs on työllisyys? Entä saako röntgenhoitajat säteilyä työnsä takia.. onko sen työn takia suurempi riski sairastua syöpään..? :/
Kuulostaako siltä, että voisi olla kohdallani ihan hyvä vaihdos? Sinänsä terveysala kyllä kiinnostaa, eli ei ole mitään tarvetta vaihtaa kokonaan pois tältä alalta. :)
Kommentit (31)
Juu miksipä ei. Varmasti jotain saa hyväksiluettuakin.
Entäs terkkari? Voisit vaan tehdä th-opinnot noiden sh-opintojen "päälle" ja saisit molemmat tutkinnot. Sillon suurempi mahdollisuus olla myös ei- hoidollisissa hommissa. Toki jos nimenomaan röntgen kiinnostaa niin ehdottomasti röntgenhoitaja on oiva valinta.
No jos se röntgen kiinnostaa niin tietty sitten. Ehkä opiskelisin varmuuden varalta molemmat, sekä saikku että röntgen. Sittenpähän olisi varaa valita ja töitä varmastikin riittäisi.
Tuttuni on eläkkeellä oleva röntgenhoitaja. On sairastanut pahan rintasyövän, jonka seurauksena rinnat poistettu. Ei voida tietää onko työperäinen syöpä vai ihan geeneissä koska suvussa kuulemma esiintynyt ko. syöpää. Ennen röntgenhoitajat saivat pitää ns. säteilyvapaata, mutta nykyään sitä ei kai järjestetä kun on hyvät suojaukset.
Fysioterapeutilla on myös aika rajattu työnkuva sairaanhoitajaan verrattuna.
Suosittelen! Työllisyys taitaa olla tällä hetkellä ihan hyvä. Parempi, mitä pari vuotta sitten. Emme saa säteilyä, hajasäteily on niin pientä ja harvoin tarvitsee olla juuri kuvauskohteen vieressä. Aina mahdollista pukea lyijyliivit ja kilpirauhassuoja. Pidän itse juuri siitä, että potilaskontaktit ovat lyhyitä eikä ammatti ole niin hoidollista mitä sairaanhoitajan työssä.
Paljonko opintoja jäljellä? Jos olet jo tyyliin puolessa välissä tai yli niin opiskele ihmeessä se sairaanhoitajakin. Ei niistä papereista ole kuin hyötyä vaan! Ei niitä hommia tarvitse tehdä jos ei halua. Jos taas olet ihan alkuvaiheessa vasta niin lopeta vaan.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Fysioterapeutilla on myös aika rajattu työnkuva sairaanhoitajaan verrattuna.
Se onkin toinen mitä olen miettinyt. Juuri fyssari ja rtg-hoitaja ollut mietinnässä, tosin ehkä se röntgen kuitenkin kiinnostaisi enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonko opintoja jäljellä? Jos olet jo tyyliin puolessa välissä tai yli niin opiskele ihmeessä se sairaanhoitajakin. Ei niistä papereista ole kuin hyötyä vaan! Ei niitä hommia tarvitse tehdä jos ei halua. Jos taas olet ihan alkuvaiheessa vasta niin lopeta vaan.
n. 100op kasassa eli juu, puolessa välissä olen aikalailla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on eläkkeellä oleva röntgenhoitaja. On sairastanut pahan rintasyövän, jonka seurauksena rinnat poistettu. Ei voida tietää onko työperäinen syöpä vai ihan geeneissä koska suvussa kuulemma esiintynyt ko. syöpää. Ennen röntgenhoitajat saivat pitää ns. säteilyvapaata, mutta nykyään sitä ei kai järjestetä kun on hyvät suojaukset.
Joo tuo säteily kyllä vähän mietityttää... :/
Ap
Ihan hyvä homma se on jos nyt hoitoalaa ja ihmisiä ylipäätään jaksaa...opinnot on helpot ja töitä löytyy. Sädesuojaus on ainakin nykyisin niin hyvä, että altistumista ei tarvitse juurikaan pelätä.
Opiskele sairaanhoitaja. Sitten vaikka erikoistut diabeteshoitajaksi tai leikkaussaliin ym. Johonkin yhteen tiettyyn alueeseen. Sairaanhoitajan koulutuksessa on kaikkea laidasta laitaan kuten lääkäreilläkin, mutta työnsä saa itse valita. Ei tarvitse mennä esim. vuodeosastolle missä on hommaa laidasta laitaan. Voi itse rajata omaa osaamistaan. :)
Minkälaiset työajat röntgenhoitajilla on? Olen ymmärtänyt että jotkut tekevät päivystysvuoroja, mutta päivävuorotyötäkin olisi mahdollista tehdä?
T: ei ap, mutta myös alasta kiinnostunut
Itse luulisin, että röntgenhoitajien työllisyys vain paranee tulevaisuudessa. Ja ihan hyvää se nytkin varmaan on, ainakin parempaa kuin monella muulla alalla. Ihmisiä ei tarvitse hoivata ja palvella, otat vaan kuvat ja homma on siinä! Potilaskontaktit lyhyitä.
Höpö höpö siinä mitään säteilyä saa. Röntgenhoitajat nimenomaan ovat SÄTEILYN KÄYTÖN AMMATTILAISIA. Osaavat kyllä hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo säteily kyllä vähän mietityttää... :/
Ap
Ajat ja tavat on muuttuneet ja sädesuojaukseen kiinnitetään nykyisin paljon huomiota, niinkuin tietysti pitääkin. Mahdollista altistusta mitataan myös koko ajan.
Onko röntgenhoitajan palkkaus ihan sama mitä sairaanhoitajan?
Röntgenhoitajien työ vaikuttaa kivalta. Saa olla omassa rauhassaan siellä röntgenissä ja ovat yleensä aina tosi mukavan oloisia ihmisiä. Tykkäävät työstään :)
En suosittele, tai ainakin käyt sen sh-tutkinnon loppuun. Työkuva on hyvin tylsää, laitteen niin automatisoituneita, että työ on lähinnä napin painamista ja monitorointia. Kirjastonhoitajillakin taitaa olla enemmän säpinää.Työllisyystilanne huono, koska koulutetaan liikaa. Hoitajien koulutusmääriä nostettiin vasta ja nyt koulut eivät enää suostu laskemaan vaikka ylikoulutusta on. Terveisin röntgenhoitaja ja tuleva alanvaihtaja.
nostan