Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä on pakottaa pyöräilijät viittomaan suuntamerkkiä kädellä aina kääntyessä?

Vierailija
07.08.2018 |

Uuteen tieliikenne lakiin on kuulemma tulossa tuollainen muutos. Hirveä viittominen tulossa varmaan kohta kevyenliikenteen väylillä. Eihän kävelijätkään viito joten miksi sitten pyöräilijät?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädellä suunnan viittominen on noloa. Miettikää jos kävelijätkin viittoisivat suuntansa? 😆

Vierailija
22/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ajaa pyörällä koskaan?

Ei nykyään kukaan viito kun ajaa pyörällä.

Aika harva valitettavasti viittoo.

Ja se aiheuttaa vaaratilanteita.

Varsinkin jotkut mummot ovat aivan hirveitä.

Ajavat etanavauhtia keskellä pyörätietä, ja saattavat ihan milloin tahansa kääntyä ihan mihin tahansa suuntaan. Eivät edes päätänsä kännä että voisi aavistaa että kohta se saattaa ehkä kääntyä. Yleensä päättävät kääntyä juuri silloin kun olet ohittamassa heitä.

Yksi mummeli paineli alamäkeen sellaisella potkukelkalla jossa on on renkaat alla. Kaupan kohdalla, aivan yllätten kurvasi nurmikon ja parkkipaikan yli kaupan pihaan. Viuuh vaan meni sentin päästä pyöräni eturenkaasta helmat lepattaen. Olin luullut, että hänet voisi turvallisesti ohittaa kun ei ollut mitään risteäviä teitä eikä polkuja sillä kohdalla. Tää potkukelkkamummo on varmaan ap:n idoli.

Kerran olen ajanut yhden lapsen kanssa pyöräilleen äitylin päälle.

Hän tuli metsästä (metsäpolulta) polkupyörällä (lapsi tarakalla) oikein kunnon vauhdilla, aikomuksenaan ylittää pyörätie ja autotie sivulleen vilkaisematta. Itse ajoin sitä pyörätietä myöskin melko kovaa vauhtia, sillä sillä kohdalla ei ole risteäviä teitä eikä pyöräteitä eikä siinä ole kouluakaan lähellä. Sitä polkua en ollut akaisemmin huomannut. Onneksi ei käynyt kovin pahasti.

En tajua mitä tallaisten pyöräilijöiden ja potkukelkkailjoiden päässä oikein liikkuu. Ei ilmeisesti kovinkaan paljon. Nämä kaikista pahimmat tontut eivät yleensä edes käytä kypärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoneuvoilla on velvollisuus näyttää suuntamerkkiä kääntyessä.

Myös polkupyörä on ajoneuvo ja liikkuu ajoradalla, joten sille kuuluu suuntamerkin näyttö.

Pyöräilijä on kevyttä liikennettä.

Vierailija
24/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten pysähtymisen ilmoittaminen pyöräillessä? Itselle sattui vaaratilanne kapealla sillalla, kun pyöräilin jonkun vanhemman naisen takana ja tämä yllättäen jarrutti ja pysäytti keskelle siltaa. Törmäyshän siitä tuli. Itseäni sattui vähän ja pyörä sai kolhuja, mutta onneksi isommalta vauriolta vältyttiin. Mielestäni vähintäänkin pitäisi vilkaista taakse ennen pysähtymistä tai pysähtyä siten, että takana oleva huomaa aikeesi.

Vierailija
25/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoneuvoilla on velvollisuus näyttää suuntamerkkiä kääntyessä.

Myös polkupyörä on ajoneuvo ja liikkuu ajoradalla, joten sille kuuluu suuntamerkin näyttö.

Pyöräilijä on kevyttä liikennettä.

Kevytliikenne... yhtäkaikki lain silmissä polkupyörä on ajoneuvo, joskin jolle on tuon "keveyden" takia annettu joitain vapautuksia, mutta myös joitain rajoitteita. Suuntamerkistä ei tietääkseni ole vapautettu, mutta vilkkuja ei tarvitse olla.

Vierailija
26/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten pysähtymisen ilmoittaminen pyöräillessä? Itselle sattui vaaratilanne kapealla sillalla, kun pyöräilin jonkun vanhemman naisen takana ja tämä yllättäen jarrutti ja pysäytti keskelle siltaa. Törmäyshän siitä tuli. Itseäni sattui vähän ja pyörä sai kolhuja, mutta onneksi isommalta vauriolta vältyttiin. Mielestäni vähintäänkin pitäisi vilkaista taakse ennen pysähtymistä tai pysähtyä siten, että takana oleva huomaa aikeesi.

Turvaväli😉. Peräänajaja on vastuussa.

Vierailija
27/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ohjeistettiin jo ala-asteella että pitäisi ainoa viittoa kääntyminen, mutta on varmaan laskettavissa yhden käden sormin kuinka monesti olen nähnyt jonkun tekevän niin, saati että olisin itse viittonut. Luulin joskus ihan oikeasti että se oli vain joku meidän koulun keksimä tapa.

Melkein kuin kypärä, pakollinenhan se pitäisi olla mutta läheskään kaikki eivät sitä käytä.

Taidat olla pikkupaikkakunnalta - nämä ovat kaikista vaarallisimpia pyöräilijöitä muuttaessaan suurkaupunkiin. Pyöräilevät edelleen kuin Köyliön kirkonkylällä. OMG.

Vierailija
28/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat todellakin vaaran paikkoja. Itse käytän suuntamerkkien lisäksi ryhmässä pyöräillessäni oppimiani käsimerkkejä eli käden nostaminen ylös tarkoittaa pysähtymistä ja alas osoittaminen sitä, että esim. tiessä on vaurio/reikä/töyssy/yms., jota perässätulijankin on syytä varoa. Harva normipyöräilijä näitä merkkejä tuntee, mutta olen ajatellut, että huitomiseni ainakin indikoi, että jotain on tapahtumassa, joten osaavat ehkä vähän varautua.

Vierailija
29/29 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat todellakin vaaran paikkoja. Itse käytän suuntamerkkien lisäksi ryhmässä pyöräillessäni oppimiani käsimerkkejä eli käden nostaminen ylös tarkoittaa pysähtymistä ja alas osoittaminen sitä, että esim. tiessä on vaurio/reikä/töyssy/yms., jota perässätulijankin on syytä varoa. Harva normipyöräilijä näitä merkkejä tuntee, mutta olen ajatellut, että huitomiseni ainakin indikoi, että jotain on tapahtumassa, joten osaavat ehkä vähän varautua.

Ihana, kiitos sinulle! Tuollaisia ihmisiä pitäisi olla enemmänkin liikenteessä, mutta suurin osa on minäminä-ihmisiä... Jatka samaan malliin, toivottavasti joku ottaa mallia, minä ainakin otan! :)