Luokkakaverin silmälasien vakuutuskorvaus, pitääkö korvata eurolleen?
Lapseni rikkoi keväällä luokkakaverinsa silmälasit välitunnilla pallopelissä. Koska kaupungin vakuutus ei vastaa, eikä luokkakaverilla ollut silmälasivakuutusta, niin meidän korvaus jouduttiin ottamaan meidän vastuuvakuutuksesta.
Nyt kyseisen luokkakaverin äiti valittaa, että korvaus ei ollut täysimääräinen (100%) koska vakuutusyhtiö teki silmälasien osalta ikävähennyksen, ja äiti vaatii meitä maksamaan loput. Minusta meidän ei tarvitse tehdä näin, koska ikävähennys on ihan tavallinen vakuutusehto ja vaikka kaupungin vakuutus (tai silmälasivakuutus) olisi ollutkin, niissä olisi todennäköisesti ollut samanlainen ehto. Vastuuvakuutuksemme omavastuu oli 150 euroa, joten olemme mielestäni osallistuneet ihan riittävästi tämän episodin kustannuksiin, kun huomioi että koulun valvontavastuu on pettänyt :(
Kaiken kaikkiaan ko. äidin käytös on ollut ylimielistä ja hankalaa, silminnäkijöitä ei tapauksella ollut.
Kokemuksia vastaavista tilanteista?
Kommentit (167)
Hommaat uudet last ja lakkaat kitisemästä, jos kerran lapsesi lasit rikkoi. Mikä tuossa on niin monimutkaista?
Vakuutukset on vahinkojen korvaamista varten ja yleensä niissä on omavastuu ja vakuutuksen ottaja maksaa sen. Ei pitäisi olla ongelmallista tämä, kun on kyse vahingosta. Ihme marttyyrit täällä valittaa että silmalasien käyttäjiä syrjitään ja muuta hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua. Maksaisin ja pääsisin vähemmällä.
En todellakaan maksaisi. Vakuutusyhtiö maksaa vahingon, ja loput on omavastuuta. Ihan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo sama tilanne vuosi sitten. Lapsella oli 600 e hintaiset lasit, niistä rikkoja (tai tämän vakuutusyhtiö) suostui korvaamaan 480 e. Asia oli helppo viedä käräjille pahoinpitelynä, joten toisen lapsen vanhemmat saivat päättää, maksavatko 120 e vai mennäänkö oikeuteen siitä, mikä on korvattava vahinko. Halusivat oikeuteen ja korvaussumma oli koko 600 e ja lisäksi meidän vähän yli 2000 oikeudenkäyntikulumme.
No ei teillä sama tilanne ollut sitten, jos tuo oli käräjäoikeuden ratkaisu.
Itse olen ottanut heti omalle vakuutuksen silmälaseihin. Maksavat n. 600-700€ Lapsien kanssa vahinkoja sattuu. Yllättävän hyvin nuo silmälasit saa monelta mutkalta liikkeessä suoristettua. Naarmuja tulee ties mistä Kokemuksesta puhun kun lapsellani ollut 1,3 v lähtien lasit. Melkeinpä väittäisin että teitä yritetään rahastaa. Mutta tiedän myös senkin, että lapseni puolustaa lasejaan henkeen ja vereen. Vaikka monesta asiasta voisi valehdella niin uskoisin sen jos joku päivä kertoisi toisen hajoittaneen tahallaan. Pallopelissä se on vahinko (yleeensä).
Tämän takia en itse mielelläni harrastanut mitään pallopelejä koulussa edes liikuntatunneilla, haahuilin vain mukana. Siitäkös ope tykkäs kun luuli ettei kiinnosta, ei vain ollut varaa hajottaa silmälaseja.
En ota kantaa haukkumiseen mutta tuohon sinun vaatimukseesi kyllä koska vaadit muita korvaamaan vaikka syy ei ole yksin heidän! Itseasiassa syy ei ole kenenkään!
Jos et halua itse maksaa pojallesi uusia laseja niin sinun pitää kieltää pojaltasi pelaaminen!