9v tyttö tipahti Lintsillä Mustekala- laitteesta betoniselle alustalle.
Kyynärpäähän oli tullut ruhjeita ja murtuma, jonka vuoksi se leikataan. Lisäksi selkä magneettikuvataan.
Amerikassa tällaisesta onnettomuudesta huvipuisto joutuisi maksamaan miljoonakorvaukset. Täällä Suomessa näköjään riittää, että Lintsi itse tutki laitteen ja totesi sen olevan kunnossa. Syyn täytyy siis olla tytössä jos se ei kerran ole laitteessa, sanoo Linnanmäen tj.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko laihan lapsen mahdollista niistä laitteista pudota? Esimerkiksi Pikajunan kyydistä.
On. Mä olin lapsena laiha ja muistan viikinkilaivassa roikkuneeni siinä turvakaaressa ja pelänneeni niin perkeleesti, kun mun vieressä istui mua paljon isompi nainen ja se kaari oli mulle aivan liian löysällä. Olisin mahtunut siitä alta ja jouduin tosiaan roikkumaan siinä kaksin käsin, kun aina kun laiva oli ylhäällä lähdin valumaan siitä penkiltä.
samanlainen muisto lentävästä matosta. Olin juurikin 9-vuotias. Meinasin valua turvakaaren alta lattialle. Isäni joka istui vieressäni sai pidettyä käsivarresta kiinni, niin että roikuin siinä puoliksi penkillä, puoliksi lattialla.
Ollaan kyllä käyty huvipuistoissa silti lasten kanssa, ei jäänyt traumoja. ELämä on, kaikkialla voi sattua ja tapahtua, eikä sen takia kannata jättää elämättä. Järki päässä kuitenkin ja laitteissa on syytä noudattaa pilkulleen niitä pituusrajoja.
Viimeviikolla oli Linnanmäen maisemajuna jumissa niin että porukka otettiin palolaitoksen avustuksella alas junasta. Pääsikö edes lehteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli joskus lapsena tunne yhdessä laitteessa että tipun. Tuntui että olin löysästi siinä kiinni ja "heiluin" laitteen mukana. Keskityin sitten vain kiinni pitämiseen ja odotin laitteen pysähtymistä.
Minäkin olin tippua pienikokoisena 9-vuotiaana muistaakseni Sky Master -nimisestä laitteesta. Roikuin turvakaaressa käsivoimin ja pelkäsin pahinta. Onneksi vieressä ollut kaveri huomasi, että olen tipahtamassa ja sai oman jalkansa tuekseni. En olisi jaksanut käsivoimilla loppuun asti itsekseni, ja se pudotus olisi todennäköisesti ollut kohtalokas. Jäi siihen huvittelu tuollaisissa laitteissa.
Meinaatko sky flyeria? Eli ”coca-colaa”? Tivolissa ainakin on ollut twister, joka on se pyörien ulkonurkkaan päin vatkaava laite.
Aikamattoa ei enää ole. :(
Se oli Suomen Tivolin Skymaster. En tiedä, saanko linkkiä tähän, mutta löysin kuvan laitteesta tämän linkin loppupuolelta: https://www.huvipuisto.net/uksuomen.html
Saan vieläkin sydämentykytyksiä pelkästä kuvasta. Tuo laite meni todella korkealle, enkä ikinä unohda, miltä tuntui katsoa alas ja ajatella, että kohta tipun ja lentelen holtittomasti pitkin "vaunua". Huutamistani ei kuullut kuin vieruskaverini. Ei mitään toivoa, että koneenkäyttäjäkään olisi nähnyt mitään. Muistan ehtineeni miettiä, että todennäköisesti kuolen aika nopeasti, kun lyön itseni penkkeihin, jos vaunun "katto" edes kestää painoni tippuessani. Muistan myös, että penkki oli liukas, ja käsivoimat olivat loppumassa, koska minulla oli jalassa liukkaat housut. Luistelin pitkin penkkiä ja mietin, etten jaksa enää pitkään. Lisäksi muistan kaverini ilmeen, kun huomasi tilanteen. Kaveri todellakin pelasti henkeni. Toinen 9 v. pikkusirppana.
Vierailija kirjoitti:
Just sitä amerikkalaista pa*kaahan tänne kaivataankin. Tietokoneeseenkin pitää varmaan laittaa varoitus että voi aiheuttaa verisuonen ratkeamisen kun joku on eri mieltä netissä.
Paras kommentti pitkään aikaan :D en voinut jatkaa edes lukemista kun hekotan tälle. Kiitos <3 :D
Mustekalasta ei voi valua turvakaaren ali maahan, koska jalkatila on umpinainen. Ensimmäisenä tuli mieleen, että työntekijät ovat laiminlyöneet turvakaaren kiinnityksen tarkastamisen. He käyvät aina ennen ajoa kokeilemassa että jokainen turvakaari on kiinni. Nyt ehkä tämä vaunu jäi väliin. Tällöin onnettomuus voi tapahtua ilman, että laitteessa on vikaa. Lasta en syyttäisi. Vaikea kuvitella, että 9-vuotias yrittäisi niistä kyydeistä kiivetä pois. Laite pomputtaa kyllä kevyttä ihmistä, joten avonainen tai liian löysästi kiinnitetty turvakaari voisi johtaa onnettomuuteen.
Toivottavasti tapahtumasta saadaan kunnon selvitys, ja kaikkien laitteiden turvallisuutta selvitetään.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa jota jäi häiritsemään se, että puolet perheestä jäi edelleen Linnanmäelle huvittelemaan?
Itse en ainakaan pystyisi jäämään sinne jos oma lapsi menisi leikkaukseen onnettomuuden takia, vaikkei nyt olisikaan edes ihan hengenvaara kyseessä. Lapsenakin olisi varmasti säikähtänyt, jos oma sisko olisi viety sairaalaan.
Heillä oli myös perheen ulkopuolinen kolmas lapsi mukana ja olivat tulleet pitkän matkan päästä. Olisiko isän pitänyt mennä lasten kanssa sairaalan aulaan odottamaan leikkausta? Se leikkauskin voi siirtyä kiirellisempien leikkausten takia jopa tunteja.
Kun ei hengenhätää ollut niin minusta on ihan ymmärrettävää että osa perheestä jäi huvipuistoon.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko laihan lapsen mahdollista niistä laitteista pudota? Esimerkiksi Pikajunan kyydistä.
On. Mä olin lapsena laiha ja muistan viikinkilaivassa roikkuneeni siinä turvakaaressa ja pelänneeni niin perkeleesti, kun mun vieressä istui mua paljon isompi nainen ja se kaari oli mulle aivan liian löysällä. Olisin mahtunut siitä alta ja jouduin tosiaan roikkumaan siinä kaksin käsin, kun aina kun laiva oli ylhäällä lähdin valumaan siitä penkiltä.
Mä roikuin myös lapsena siinä viikinkilaivassa. Valuin puomin alta ja pidin kaikin voimin käsillä puomista kiinni.
Itse lapsena sama kokemus viikinkilaivasta. Pidin henkeni hädässä kiinni, itkin ja huusin niin paljon kun ääntä lähti sille koneenkäyttäjälle että pysäytä, pysäytä, mä tipun, sattuu. Se kuuli kyllä, mutta antoi laitteen vaan veivata sen normiajan loppuun niin että kertaalleen vielä se laiva hilautui edes takaisin keinuen sinne ihan pystysuoraan asentoon vaikka aloin huutaa jo siinä vaiheessa kun ekaa kertaa oltiin menossa kunnolla ylös ja huomasin etten pysy paikallani. Itkien kompuroin sieltä sitten pois niin portilla se vaan naureskeli että ethän sä mihinkään tippunut, siinä vaan tuntuu siltä! No kyllä vaan olisin tipahtanut jos en olisi kiinni saanut pidettyä. Mahtavat mustelmat tuli kun jysähdin joka keinahduksella sitä penkkiä päin.
Hyi kun inhottaa edes muistella tuota vaikka aikaa on mennyt tapauksesta vaikka kuinka.
Tuskin sitä tyttöä edes leikattiin heti. Jos ei ole hengenhätää niin pitää olla se tietty ravinnotta oloaika ennen kuin voi nukuttaa. Tiedoksi siis sille joka ihmetteli että muu perhe jäi huvittelemaan kun tyttö "vietiin leikkaukseen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla tivolissa oli laite nimeltä CocaCola, liekö nyt poistettu käytöstä vaarallisena sillä sieltä tultiin ulos mustelmien, kipeiden niskojen ja kipeiden selkien kanssa, jopa nuoret ja hyväkuntoiset!
Tuo laite oli Särkänniemessä, ja sittemmin siirretty ehkä PowerParkiin.. johonkin toiseen puistoon joka tapauksessa. Pehmeimmät kyydit ikinä, kävin monta kertaa penskana. Ei juurikaan sattunut, toisin kuin monet muut laitteet. Ehkä muistelet jotakin toista...
Vaunut näyttivät kokistölkeiltä, niissä seistiin ja heiluttiin holtittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä roikuin myös lapsena siinä viikinkilaivassa. Valuin puomin alta ja pidin kaikin voimin käsillä puomista kiinni.
Se oli ihan hullun pelottavaa. Mä olin muutenkin tosi pieni lapsi, tosi lyhyt (jäin aikuisenakin 150cm pituiseksi) ja vielä kokoiseksenikin alipainoinen, en tajua miks mun vanhemmat edes päästi mut siihen yksin. Tai sitä miksi koneen käyttäjä ei katsonut että siinä on vierekkäin penska joka on hätinä tarpeeks pitkä ja reilusti ylipainoinen nainen.
Mulla jäi elinikäinen kammo viikinkilaivaa kohtaan. En ole tuon läheltä piti tilanteen jälkeen ko. laitteeseen enää mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Mustekalasta ei voi valua turvakaaren ali maahan, koska jalkatila on umpinainen. Ensimmäisenä tuli mieleen, että työntekijät ovat laiminlyöneet turvakaaren kiinnityksen tarkastamisen. He käyvät aina ennen ajoa kokeilemassa että jokainen turvakaari on kiinni. Nyt ehkä tämä vaunu jäi väliin. Tällöin onnettomuus voi tapahtua ilman, että laitteessa on vikaa. Lasta en syyttäisi. Vaikea kuvitella, että 9-vuotias yrittäisi niistä kyydeistä kiivetä pois. Laite pomputtaa kyllä kevyttä ihmistä, joten avonainen tai liian löysästi kiinnitetty turvakaari voisi johtaa onnettomuuteen.
Toivottavasti tapahtumasta saadaan kunnon selvitys, ja kaikkien laitteiden turvallisuutta selvitetään.
Komppaan tätä. Uskosin, että se lukitus vaunun ulkopuolelta unohtui henkilökunnan taholta.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta kerronpa oman kokemukseni: kerran, jo aikuisena, menin laitteeseen, jossa olisi pitänyt laittaa turvavyö. En sitä tajunnut tehdä. Laite taisi olla Enterprise Tykkimäessä. Sain jalkavoimillani pidettyä itseni kyydissä. Laitteen hoitaja ei viitsinyt kohdaltani tarkistaa, oliko turvajutut kunnossa, ajatteli kai, että aikuinen sen verran tajuaa. No en tajunnut. Kaikkea voi sattua, aikuisellekin saatika lapselle.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta kerronpa oman kokemukseni: kerran, jo aikuisena, menin laitteeseen, jossa olisi pitänyt laittaa turvavyö. En sitä tajunnut tehdä. Laite taisi olla Enterprise Tykkimäessä. Sain jalkavoimillani pidettyä itseni kyydissä. Laitteen hoitaja ei viitsinyt kohdaltani tarkistaa, oliko turvajutut kunnossa, ajatteli kai, että aikuinen sen verran tajuaa. No en tajunnut. Kaikkea voi sattua, aikuisellekin saatika lapselle.
Ei Enterprisessa ole turvavyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Enterprisessa ole turvavyötä.
Eikä Enterprisessa voi pudota mihinkään, kun keskipakoisvoimat painaa ihmistä koko ajan tiukemmin kopin pohjalla olevaan penkkiin kiinni.
Hyvä jos on niin. Lintsin laitteista oikeasti vaarallinen taitaa olla se Kirnu ja se toinen samantapainen, niis kuollut jotkut ulkomailla.
Kunkahan monta lähetäpititilannetta tähän ketjuu on jo kerrottu?
Ja on niistä pudonnut ihmisiä, mutta tuskin niitä sen kummemmin on tilastoitu. joka vuosihan noita erilaisia huvipuostovahinkoja tapahtuu.