Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?
Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Kommentit (2222)
Kaikki mitä yks fb-kaverini postaa. Pelkkää jeesuksen ylistystä ja kiittelyä. Hihhhuli mikä hihhhuli.
Yhden kaverin hehkutus; "Miten ihanaa seksiä harrastivat iskän kanssa".
Vastasin; "Sairasta!"
”Tiedoksi kaikille: on mun oma asia poltanko röökiä raskauden aikana vai en, sitäpaitsi raskaudenaikainen stressi on pahempaa kuin tupakointi..”. Jep. Kaikki odottavat naiset lepolaan 9 kk ajaksi, ni kellekkään ei tule stressiä eikä kenenkään tarvitse sitten tupakoidakkaan...
AMK-opintoja suorittava ihminen kirjoittaa julkisesti: ”kiva ku joutuu tekee melkein koko esseen yksin, tää ei jää tähän ja mun pari saa kuulla tästä vielä opettajalta”. Ööh, sellaista se välillä AMK:ssa on, ei sitä kaikkea voi jakaa ihan tasan molemmille. Ja en tästä someen kirjoittelisi. Myötähäpeä.
Joka päivä tapahtuva päivittely FB:ssä, IG:ssä jne.
Sometauko tekee joskus monelle hyvää. Moni saattaa itsensä vain naurunalaiseksi omilla päivityksillään. Ja mitä se jatkuva postaaminen kehittää? Omaa somekuplaa? Kaiken tuonkin ajan voisi käyttää itsensä irl kehittämiseen tai oikeaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvat poliittiset postaukset missä usein haukutaan muita puolueita. Eikö nää oikeasti ymmärrä että kavereissa varmasti useita jotka kannattavat eri puoluetta? Tuollaiset postaukset vähän kuin sanoisi kavereille että "sinun poliittinen mielipiteesi on tyhmä", mitä ne luulee että FB kaverit ajattelee tuollaisesta? Voitte arvata että estän kaikki näiden ihmisten päivitykset näkymästä.
Tämä vaatii postaajalta asiallisuutta sekä sopivia yksityisyysasetuksia. Minä olen vasemmalle, eli hyvinvointivaltion ylläpitoon ja sen kehittämiseen, kallellaan, mutta toisaalta taas realisti. Jokaiselle ei voi antaa kaikkea eikä kaikkea voi saada ilman mitään omaa panosta. Kavereista löytyy hyvin kokoomuslaista, jokainen omillaan -kannattajakuntaa, täysin vasemmalla olevia joiden näkemys on melkolailla luokkaa Robin Hood, sitten löytyy yksi sukulaisnatsi, siis ihan ympäriinsä kartaa sijoittuvia siinä perinteisessä vasen-oikea, konservatiivi-liberaali -koordinaatistossa. Omat kannanotot laitan näkyviin vain heille, jotka osaavat esittää asiansa fiksusti. Eri mieltä saa olla, saa väitellä, kysyä ja kyseenalaistaa. Siitä parhaimmillaan oppii jokainen. Ne yhden tai kahden ”ulkomaalaiset pois Suomesta, puollustetaan Isäm_Maata, *tähän kaikkea jonka av sensuroi*” ja ”r-ihmiset, olette saastaa, vetäkää itsenne kiikkuun” kommentit poistan ja keskustelun selkeyden kannalta kommentoin itse, että tästä välistä on poistettu asiaton kommentti, voi kokeilla uudelleen esittää asiansa asiallisesti. Näin on saanut lukea paljon mielenkiintoisia näkemyksiä. Kaveripiiri on levittäytynyt pitkin Suomea, omaan lähipiiriin tuppaa tulemaan vain niitä asiat hyvin samoin näkeviä enkä halua kuplautua. Tämä on oivallinen tapa välttää se ja saa jutella omalta kotisohvaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaverini vinkuu aina facessa "Tuleeko joku kahville, mies on huomenna aamuvuorossa." Sitten hetken päästä "Ei kukaan? Pakko kai koittaa taas selvitä yksin!" "Kukaan ei välitä musta, taas se nähtiin." Hetken päästä "Kyllä aikaa aina on, jos vain haluaa".
Ja sitten koko seinä on täynnä näitä mietelauseita
"Kun joku todella haluaa olla osa elämääsi, hän tulee tekemään kaikkensa ollakseen siinä."
"Aika näyttää ihmiset, jotka ansaitsevat olla elämässäsi."
"Kukaan ei ole liian kiireinen nähdäkseen toista ihmistä. On vain tekosyitä."
Ja sitten sama toistuu seuraavana päivänä. Tuo ihminen ei osaa tehdä _mitään_ yksin. Aina jos mies on töissä, alkaa tuo väninä
"Tuleeko joku käymään huomenna?"
"Kiva! Joudun sit oleen varmaan taas yksin!"
"Varmaan ois sitten parempi tappaa itsensä, kun kukaan ei välitä!"
Sitten taas mietelauseita
"Kaikki ihmiset eivät ansaitsekaan kuulua elämääsi."
"Jos jostakin ihmisestä välittää, hänelle löytää kyllä aikaa."
Kaikkein parasta oli, kun tämä sama ihminen lisäsi pari päivää sitten aforismikuvan, jossa lukee
"Jotkut ihmiset alati syyllistävät toisia. Tällaiset ihmiset saavat draamaa aikaan elämässään ja toisten elämässä ja he ajavat asiaansa vaikka krokotiilin kyyneleiden avulla, jos tarve niin vaatii." ja kommenttina kolme itkevää emojia ja teksti Tunnen näitä liian monta
Mitä tähän voi sanoa. Hän on oikeassa. Yksikään teistä ei välitä hänestä. Näkee tänne asti että tyypi on epätoivoisen yksinäinen (yksinäisyys oikeasti saa tekemään överijuttuja kun siihen alkaa yksinäisyyden lisäksi tulla seuralaiseksi huomionkaipuuta ja siihen liittyviä oikkuja”.
Yllätäpä hänet joskus ja vastaa myöntävästi.
Juuri näin minäkin tulkitsen! Jos joku aina kutsuu luokseen ja kertoo kaipaavansa seuraa, ehkä hän todella kaipaa sitä seuraa. Ei minullekaan mieheni ja lasteni seura pelkästään riitä. Itselläni ei ole pokkaa laittaa kahvikutsua faceen, mutta esikoisen vauva-aikana olin todella yksinäinen ja valittelin sitä varmasti tutuillekin, mutta ei kukaan varmaan ymmärtänyt. Mies teki jopa 12 tunnin työpäiviä, ja minä olin vauvan kanssa kotona, lenkkeilin, kävin puistoissa, siivosin joka päivä vähän, katsoin televisiota. Aika kului hitaasti, kun entiset työkaverit ja muutkin ystävät oli päivisin töissä.
1. Lasten ruokailussa sotkeutuneet "veikeät" naamakuvat
2. realistiset kuvaukset arjestaan ns. inhorealismia
3. hehkutukset onnesta, rakkaudesta ja sitten muutaman kuukauden perään eroilmoitus
4. aforismit ym. mietelausekuvat
Postaukset joissa oikeasti jaetaan jotain infoa, vaikka kuinka vähäistä, tai näkökulmia on parempaa kuin jonninjoutavuudet.
Jos kävitte lomalla, ei tarvitse kaikkea kuvailla, mutta joku yllättävä tai uusi juttu olisi kiva kuulla. Esim. Rodokselta, että vanhassa kaupungissa tuossa ja tuossa kojussa oli jotain spesiaalia, tsekatkaa ym vastaavaa.
Oon miettiny tuota somettamista... Tuttavani laittaa kuvia viini-illallisista ja miehen kanssa yhdessäolosta -on niin sööttiä että, ollaan siellä ja ollaan täällä. Mutta miksi hän ei laita kuvia siitä, kun mies kännissä örveltää, miksi ei kerro siitä, kun mies kavereilleen kaupungilla huutelee, että "nyt lähti se akka vaihtoon". Ja siitäkin saisi hyvä postauksen, kun mies tulee polvet ja kyynerpää verissä kotia, kun on kännipäissään pyörällä kaatunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvat poliittiset postaukset missä usein haukutaan muita puolueita. Eikö nää oikeasti ymmärrä että kavereissa varmasti useita jotka kannattavat eri puoluetta? Tuollaiset postaukset vähän kuin sanoisi kavereille että "sinun poliittinen mielipiteesi on tyhmä", mitä ne luulee että FB kaverit ajattelee tuollaisesta? Voitte arvata että estän kaikki näiden ihmisten päivitykset näkymästä.
Tämä vaatii postaajalta asiallisuutta sekä sopivia yksityisyysasetuksia. Minä olen vasemmalle, eli hyvinvointivaltion ylläpitoon ja sen kehittämiseen, kallellaan, mutta toisaalta taas realisti. Jokaiselle ei voi antaa kaikkea eikä kaikkea voi saada ilman mitään omaa panosta. Kavereista löytyy hyvin kokoomuslaista, jokainen omillaan -kannattajakuntaa, täysin vasemmalla olevia joiden näkemys on melkolailla luokkaa Robin Hood, sitten löytyy yksi sukulaisnatsi, siis ihan ympäriinsä kartaa sijoittuvia siinä perinteisessä vasen-oikea, konservatiivi-liberaali -koordinaatistossa. Omat kannanotot laitan näkyviin vain heille, jotka osaavat esittää asiansa fiksusti. Eri mieltä saa olla, saa väitellä, kysyä ja kyseenalaistaa. Siitä parhaimmillaan oppii jokainen. Ne yhden tai kahden ”ulkomaalaiset pois Suomesta, puollustetaan Isäm_Maata, *tähän kaikkea jonka av sensuroi*” ja ”r-ihmiset, olette saastaa, vetäkää itsenne kiikkuun” kommentit poistan ja keskustelun selkeyden kannalta kommentoin itse, että tästä välistä on poistettu asiaton kommentti, voi kokeilla uudelleen esittää asiansa asiallisesti. Näin on saanut lukea paljon mielenkiintoisia näkemyksiä. Kaveripiiri on levittäytynyt pitkin Suomea, omaan lähipiiriin tuppaa tulemaan vain niitä asiat hyvin samoin näkeviä enkä halua kuplautua. Tämä on oivallinen tapa välttää se ja saa jutella omalta kotisohvaltaan.
Terveisiä sille sun sukulais"natsille", ainoa järkevä tuosta porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä sille sun sukulais"natsille", ainoa järkevä tuosta porukasta.
Jokainen voi ihan itse päätellä, kuinka fiksu on ihminen, joka postailee hakaristilippuja ja jokainen ei-sinisilmäinen blondi pitäisi heivata muualle.
Tuttava kirjoitti joskus FB:iin, miten oli tappanut supikoiran lekalla. Koiransa oli supin ensin napannut hampaisiinsa, ja omistajalle jäi sitten homman "viimeistely". Ihmettelin myös niitä ihailevia kommentteja, joita verityö sai. Kyseessä alle nelikymppinen, esimiesasemassa oleva nainen, innokas koiraharrastaja.
Tajuan kyllä, että kärsivä eläin täytyy lopettaa mahdollisimman nopeasti, mutta asialla ylpistely somessa... Eikä nyt muutenkaan tainnut mennä ihan eläinsuojelulain mukaan.
kirjoitti MINUN seksielämästäni. Minulla oli yks yhden illan juttu ja se kirjotti siitä kun meille tuli riitaa. Olin sitten hu*ra tosta lähtien kaikille koulukavereilleni ja muillekin sen tuppukylän nuorille.
Voi ihania muistoja lukiosta ...
Tämä pysäyttää aina miettimään: mulla on ystävä, jonka elämä on täydellistä somessa. Hän on hyvä valokuvaaja, joten kuvat ovat erittäin kauniita, herkkiä ja tyylikkäitä otoksia pääasiassa kauniista, suurisilmäisistä lapsistaan, ihanasta sisustuksesta ja sopivasti boheemista hipster-muodista ja lukuisista ulkomaan matkoista. Nainen on erittäin menestynyt urallaan, ehkä voisi sanoa että pikkujulkkis. Tiedän, että monet ihailevat häntä.
Minä lähellä olevana tiedän totuuden sen someidyllin takaa: naisella on ollut vuosikausia vakavia mielenterveysongelmia, masennuskausia, maniaa, tosi vaikeaa unettomuutta. Äitiys on ollut vaikeaa, ne lapset kuvissa hoitaa lähes kokonaan hänen miehensä.
Hirveän onneton ja huonosti voiva ihminen monella tavalla. Työ on pakkomielle hänelle ja sitä tekee vuorokauden ympäri.
Ajattelen aina hänen postauksia katsoessani, että voi tätä somea, kunpa ihmiset tietäisivät ja ymmärtäisivät.
Mulla on kaksi kaveria, joista toinen postaa faceen ja iästään pelkkiä koiriensa kuvia ja koirakuulumisia ja toinen vain ja ainoastaan lastensa kuvia ja lasten kuulumisia. Aamulenkin, tarhapäivät, jumppaharkat, uimakoulut, koirapuistot, legoleikit, uudet pannat, uudet kesäkengät... Kaikki listataan kuvien kera. Eikä koskaan mitään ko. ihmisen omia juttuja, vaan aina koiria ja lapsia.
Olen ollut molempien kaveri vajaat 10 vuotta ja ehkä yhden käden sormin voi laskea ne postaukset, jotka ei koske koiria tai lapsia. Hiukan erikoista ja yksipuolista elämää mielestäni.
Ystäväni postailee usein leipomis-ja ruokajuttuja, ja aina on pakko mainita että annos on VEGAANINEN JA GLUTEENITON. Hänellä eikä hänen perheessään kellään ole keliakiaa, enkä ymmärrä miksi pelkkä kuva tai annoksen nimi ei riitä. Esim. ei voi mainita vain että "tein mustikkapiirakkaa", vaan "tein vegaanista ja gluteenitonta mustikkapiirakkaa"... Olisiko se niin kamalaa jos joku ei tietäisi sinun syöneen jotain gluteenitonta, mietin vaan :)
Yksi tuttu jakaa facessa lukemattoman määrän aforismeja yms, kaikki lukemansa uutiset iltapäivälehdistä, kaikki kuuntelemansa biisit spotifystä, kaikki katsomansa leffat ja sarjat, hirveän määrän kuvia neljästä lapsestaan sekä kaikki ne "muistot" mitä face ehdottaa eli jatkuvasti on näitä 10 v vuotta vanhoja kuvia samoista lapsista jne. JOKA PÄIVÄ. Joo olen estänyt, ei muuten näkisi kenenkään muun päivityksiä ikinä.
Jakaa muuten suurimman osan näistä myös IG:ssä. En seuraa, mutta on julkinen tili jota joskus käyn katsomassa.
Myötähäpeän määrä on suuri.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3245890/pyykkipojan-nimi-muutettava-pyy… TÄMÄ:::::::DDDDDDDDDDDDD
Läheinen kaveri, joka jatkuvalla syötöllä julkaisee aforismikuvia (poikkeuksetta auringonlasku/nousu -kuvia), joissa aina huonolla englannilla jokin "ole oma itsesi" -mietelause. Sama kaveri harrastaa näitä "Tää on niin tätä" "Nyt oikeesti apua" -päivityksiä. Koskaan ei kerro mistä on kyse, mutta peukuttaa kaikkia tsemppiviestejä. Edellisen kerran kyse oli ilmeisesti siitä, ettei ehtinyt metroon ja seuraava juna tuli 4min kuluttua... Liian läheinen kaveri, en voi poistaa kaverilistalta.
Järkytyin kun Heidi Suomi postasi instaan itsestään kuvan ilman bikinien yläosaa! Kuva oli otettu takaapäin ja tekstinä oli jtn tyyliin ”kotitilusten tarkastuksessa pitää olla viiniä lasissa”. Hän on kuitenkin jo yli 40v. Hyväkroppainen toki mutta silti järkyttävän mautonta.