Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?
Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Kommentit (2222)
Jos lapselle tulee päätös esim. vammaisetuudesta, niin vaikka etuus maksetaan äidille, niin minusta on törkeää että äiti kertoo 500 Facebook-kaverille, että ”Meidän X nyt sai vihdoin tällaiset paperit, että saan hänestä vammaisetuutta”..
Tää muija on vielä pieneltä kylältä. Hienoa, kun koko kylä tietää.
Vianna kirjoitti:
Jos lapselle tulee päätös esim. vammaisetuudesta, niin vaikka etuus maksetaan äidille, niin minusta on törkeää että äiti kertoo 500 Facebook-kaverille, että ”Meidän X nyt sai vihdoin tällaiset paperit, että saan hänestä vammaisetuutta”..
JA onko muuten laillista huudella noista asioista? Tuo ei oikeastaan edes liity Äitiin vaan eniten Lapseen, ja, jos asiasta on ilmoitettu vielä niin, että siinä lukee etuutta saavan lapsen nimi niin? Hmm.. minneköhän tuosta voisi ilmoittaa..
Mulla on tuttu joka kehuu itseään jatkuvasti vaikka on jo lähemmäs 40v nainen, eikä siis suoraan vaan sellaisilla päivityksillä, kuten ”tässä vauvan imetyksen lomassa luen tieteellisiä artikkeleja” ja sitten on kuva jostain matemaattisesta kaavasta ja vauvan jaloista. En ole poistanut, lähinnä huvittaa lueskella kun toinen on nolo..
Vianna kirjoitti:
Varmaan tarvitsisi itselleenkin sellaiset paperit. Ei omena kauas puusta putoa.
Ihminen rypee itseäälissä, puhuu avoimesti siitä kuinka ei tule koskaan saamaan ketään koska on liian ruma ja lihava. Seuraavana päivänä facebook täynnä puolialastomia kuvia itsestään missä kehuu itseään ja sanoo olevansa ylpeä itsestään juuri sellaisena kun on. On silloin tällöinmyös kaiken maailman ruusukuvia kuvatekstillä "ostin itselleni ruusuja koska olen täydellinen rakastan itseäni ja ansaitsen parasta!!"
Hienoa että arvostaa itseään, mutta ärsyttävää säälittävää itsensä sumutusta...
Nuorehko sukulaisnainen, jonka elämä on koko ajan täydellistä. Väikkäri valmistuu upeaa tahtia samalla kun hän vähän kiipeilee Mount Everestillä ja lapsi oppii kävelemään ja puhumaan - neuvolan mukaan etuajassa, tietenkin. Iskääkin on perheessä hellitty - Hän on päässyt miesporukalla pyöräilyreissulle "irrottelemaan" ja saanut ottaa yhden kaljankin mukaan. Lisäksi yliopistolla tohtori on kehunut *vain* hänen artikkeliaan ja hän on saanut erityishuomiota älykkyydestään.
Eipä sillä, kivempi noita juttuja on lukea kuin jatkuvaa valitusta. Mutta herää vaan kysymys että ketä varten pitää todistella, että kaikki on niin hiton hyvin koko ajan? En kehtaa poistaa kavereista kun häntä on pakko välillä nähdä (on livenäkin samanlainen), mutta olen piilottanut kyllä noi päivitykset.
Yksi yrittäjä postaa aina siitä miten kiireinen on. Saattaa sepustaa tooodella pitkiä päivityksiä siitä, miten hoiti puhelinpalaverin ohella yrityksen tilinpäätöksen vasemmalla kädellä ja seuraavaksi se ja se kokous. Pariin kertaan on etsinyt itselleen autokuskia kuskaamaan häntä maksua vastaan ympäri suomea. Hänellä on kuulemma niin kiire, että pakko tehdä ajomatkojen ajan töitä, joten on valmis maksamaan että joku kuskaa häntä. Kuulemma kuskin on oltava hiljaista sorttia eikä matkan aikana saa puhua, jottei hänen työntekonsa keskeydy. Saatetaan myös kertoa pitkiä tarinoita siitä miten väärin häntä on yrittäjänä kohdeltu ja kuinka hän herää kukonlaulun aikaan tekemään töitä ja lopettaa puoliltaöin. Kummasti silti aikaa kirjoittaa useampi postaus päivässä. Lisäksi hänen postauksiinsa kommentoidaan paljon ja hän itsekin vastailee aktiviisesti näihin kommentteihin eikä vastaukset ole mitään "juu"-tyylisiä vaan pitkiä analyyseja. Joskus tulee anteeksipyyntö-postauksia siitä ettei hän ole ehtinyt vastata kaikkiin tekstareihin ja puheluihin ja s-posteihin. Kuulemma vastaamattomia puheluita on lähes sata ja s-posteja tuhat. :D
Olen ihmetellyt tuttuni päivityksiä jossa tilittää ja vatvoo perintöriitaansa koko maailman kanssa ja kyllä!!! päivitykset ovat julkisia. Noloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on hämmentänyt tyyppi joka tykkää lähes jokaisesta omasta päivityksestään. Profiilikuvista ja kaikesta muustakin. En vaan ole aiemmin sellaista kohdannut :D
Hei, meillä on sama kaveri! En minäkään ole ymmärtänyt pointtia 😁
Kuule kyllä niitä ihmisiä on enemmän kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
mä jään aina tälläisten juttujen (keskustelut, lehtijutut "kymmenen ärsyttävintä postaajaa" jne.) jälkeen ihan tosissani miettimään, että mitä siellä sitten SAISI julkaista ettei ois ärsyttävää? 🤔 kertokaa, pyydän![/. Ensimmäinen järkevä kommentti - juuri näin, kumpi on loppujen lopuksi ärsyttävämpi: julkaisija vai kritisoija, joka kyylää pahoittaen mielensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilistallani oli joskus eläinlääkäri, joka päivitteli potilastapauksiaan Faceen tyyliin "-ttu mua kiinnosta hoitaa jotain s*tanan kanaa, onneks oli Google kun muuten en olis osannut tehdä sille mitään" "leikin tohtori Kuolemaa, tänään meni kaks kissaa ja koira" jne. Ylpeilee sillä, miten vauvan tutti on pyörinyt lattialla koirankarvoissa (kuvan kera) ja kuinka "uusi satula hankaa p*llua ikävästi". Kaikenlaista ripulipäivitystä ja muutakin intiimiä tältä neidolta sai vuosien saatossa lukea monisatapäinen kaverilista. Tosielämässä oli leuhka ja katseli ihmisiä pitkin nenän vartta. Että osaa ne muutkin, kuin wt:t...
Jatkuvia selfieitä ja ruumiintoiminto-, eläinrääkkäys-, parisuhde- ja tajunnanvirta -päivityksiä en myöskään ymmärrä.
Hitto että repesin tuolle lihavoidulle 😂😂
Mielikuva siitä, miten joku kiikuttaa kanan eläinlääkäriasemalle 👌
. No, eläinlääkärit kuule tekee työtä muuallakin hyvin paljon, kuin vain eläinlääkäriasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen et oonko ainoo joka rajaa fb:ssä julkaisujen näkyvyyttä vaan lähimmille? Ja lopettaa joidenkin rasittavien ihmisten seuraamisen, ilman että tarvii poistaa kavereista.
Näkeekö ko. hlö, jos lakkaa seuraamasta häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää nyt ei oo kovin paha, mutta ihmetyttää miespuolisen kaverin jatkuvat puutarhapäivitykset. Melkein joka päivä kuva perunasta, porkkanasta, tomaatista, mustikasta, omenasta yms. ja sitten kertoo pitkät pätkät mikä lajike kyseessä ja kuinka suureksi voi kasvaa ja levinneisyys yms. Kukaan ei koskaan edes tykkää sen kuvista. Ihmetyttää miten jaksaa tuota, kuitenkin muuten normaali työssäkäyvä mies.
No joo. Itse en ole FB:ssä, joten ei ole kokemusta miten siellä pitää käyttäytyä. Olen kuitenkin ollut siinä oletuksessa, että FB:hen postataan itseä kiinnostavia juttuja. Olen myös ymmärtänyt, että ns. teko-onnellista paskaa ei kannattaisi postata. Tää tyyppihän tekee juuri oikein. Postaa sitä mistä itse tykkää. Ongelma on enimmäkseen sinun päässä. Piilota vaikka sen postaukset.
Minäkin olen huomannut saavani vähiten tykkäyksiä niihin itselleni tärkeimpiin päivityksiin, eli itseäni kiinnostaviin uutisiin tai vaikka elokuvapohdintoihin. Päivittelen silti, koska aina silloin tällöin löytyy joku yllättävä ihminen, joka on kiinnostunut samoista jutuista. Ei siellä tykkäysten perässä olla, vaikka nekin tietysti kivoja ovat.
Just näin! Tykkään lukea pitkiä artikkeleita, joskus postaan jonkun omilla pohdinnoilla. Ei mitään tekstiseinämää, muutama lause. Yleensä joku mielenkiintoinen/akuutti sosiopoliittinen juttu. Pari aina tykkää, yleensä ne samat, ja niiden kanssa tulee välillä tosi hyviäkin keskusteluja. :)
Mut jos postaan kuvan mun koirasta, niin siihen satelee kymmenittäin tykkäyksiä :D
Somehan on sellaista "pikaruokaa," en siis oletakaan että suurin osa siellä jaksaisi kiinnostua jonkun puolitutun maailmantuskasta tms.
Sama kokemus! Ketään ei kiinnosta jos postaan jotain itseeni liittyvää tai kiinnostuksen kohteistani, mutta ne tässäkin ketjussa haukutut lasten harrastukset, lasten hauskat sutkautukset, lasten kommellukset ja joskus joku söpö kuva lapsista, niin kyllähän tykkäyksiä sataa! Että hieman ristiriidassa on tämä ketju ja todellisuus.
Toinen millä taatusti saa tykkääjät liikkeelle, on joku tusina maisemakuva, mielellään vielä auringonlasku.
Ja en, tykkäysten perässä en jaa lapsista enkä mistään muustakaan mitään, mutta on vain kiinnostavaa seurata ihmisten käyttäytymistä.
En itse käytä somea, mutta omat kaverit on aktiivisia somekäyttäjiä. Oon huomannut, että ne facen ja instan feedit selataan läpi todella nopeasti ja vaan lätkitään niitä tykkäyksiä samalla. Ja siis todellakin tahti on sellainen et ei siinä oikesti paljon kuvia katota. En ymmärrä somea ilmeisestikään kun en näe tuossa pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilistallani oli joskus eläinlääkäri, joka päivitteli potilastapauksiaan Faceen tyyliin "-ttu mua kiinnosta hoitaa jotain s*tanan kanaa, onneks oli Google kun muuten en olis osannut tehdä sille mitään" "leikin tohtori Kuolemaa, tänään meni kaks kissaa ja koira" jne. Ylpeilee sillä, miten vauvan tutti on pyörinyt lattialla koirankarvoissa (kuvan kera) ja kuinka "uusi satula hankaa p*llua ikävästi". Kaikenlaista ripulipäivitystä ja muutakin intiimiä tältä neidolta sai vuosien saatossa lukea monisatapäinen kaverilista. Tosielämässä oli leuhka ja katseli ihmisiä pitkin nenän vartta. Että osaa ne muutkin, kuin wt:t...
Jatkuvia selfieitä ja ruumiintoiminto-, eläinrääkkäys-, parisuhde- ja tajunnanvirta -päivityksiä en myöskään ymmärrä.
Hetken ajattelin että sama tuttava, mutta taitaapa vaan olla kuitenkin eri ihminen. Tämä eläinlääkäri-kaverini kouluajoilta postailee myös kaiken tuon saman lisäksi hyvin sekavia suhdekuvioitaan, lapsilla eri istä ja milloin äidillä taas joku uusi kierroksessa.
Varmaan se viha- ja mustamaalaamiskampanja, minkä eksäni tyttöystävä järjesti suutuspäissään täysin keksityistä syistä. Yhtenä päivänä kun kirjauduin someen, niin huomasin, että eksäni ja hänen avovaimonsa olivat poistuneet sieltä. Seuraavana päivänä kuulin, että minut on estetty ja sain kuvankaappauksia, kun nainen kirjoitti aivan tuohtuneena miten olen loukannut heitä haukkumalla eksääni ja vainoamalla heitä.
Mikä hupaisinta, niin olimme 25 vuotiaita, olin seurustellut eksäni kanssa teininä muutaman vuoden ja erosimme sen takia, että tyypillä oli tapana pettää joka käänteessä. Olin helpottunut päästyäni eroon koko häiskästä, ja oli jokseenkin absurdia tulla väittämään miten mustasukkainen ja omistushaluinen olin tästä kultakimpaleesta joka istutti minua kotona melkein väkivalloin ettei jää kiinni touhuistaan selän takana. Hän nimittäin jäi ja luuli, että se riittää kun hän valehtelee vähän lisää. Yllätyin miten moni meni tarinaan mukaan, mutta kannattajajoukko harveni kun kuulin, että asun toisella paikkakunnalla, olen saanut uuden opiskelupaikan ja olin muuttanut yhteen uuden miehen kanssa ja että suhteesta josta nainen raivosi oli tapahtunut kakarana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen et oonko ainoo joka rajaa fb:ssä julkaisujen näkyvyyttä vaan lähimmille? Ja lopettaa joidenkin rasittavien ihmisten seuraamisen, ilman että tarvii poistaa kavereista.
Näkeekö ko. hlö, jos lakkaa seuraamasta häntä?
Ei nää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että repesin tuolle lihavoidulle 😂😂
Mielikuva siitä, miten joku kiikuttaa kanan eläinlääkäriasemalle 👌
Oikeus hoitoonhan on kanallakin, siinä missä muillakin (tuotanto-)eläimillä. Varmaan aika ikävää omistajalle/maksajalle(/ja potilaalle), jos hoitavalle taholle oma osaamattomuus ja välinpitämättömyys on lähinnä julkisen vitsailun aihe.[/quote
Ei liity mitenkään ketjuun mutta mulla oli lemmikkinä kana, muiden kanojen nokkima ja hylkimä ja lentokyvytön. Ihanampaa lemmikkiä saa hakea. Tykkäsin kanastani enemmän kuin monista ihmisistä olen tykänyt. Terkkuja Tintille kanojen taivaaseen💛💛💛
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää nyt ei oo kovin paha, mutta ihmetyttää miespuolisen kaverin jatkuvat puutarhapäivitykset. Melkein joka päivä kuva perunasta, porkkanasta, tomaatista, mustikasta, omenasta yms. ja sitten kertoo pitkät pätkät mikä lajike kyseessä ja kuinka suureksi voi kasvaa ja levinneisyys yms. Kukaan ei koskaan edes tykkää sen kuvista. Ihmetyttää miten jaksaa tuota, kuitenkin muuten normaali työssäkäyvä mies.
No joo. Itse en ole FB:ssä, joten ei ole kokemusta miten siellä pitää käyttäytyä. Olen kuitenkin ollut siinä oletuksessa, että FB:hen postataan itseä kiinnostavia juttuja. Olen myös ymmärtänyt, että ns. teko-onnellista paskaa ei kannattaisi postata. Tää tyyppihän tekee juuri oikein. Postaa sitä mistä itse tykkää. Ongelma on enimmäkseen sinun päässä. Piilota vaikka sen postaukset.
Minäkin olen huomannut saavani vähiten tykkäyksiä niihin itselleni tärkeimpiin päivityksiin, eli itseäni kiinnostaviin uutisiin tai vaikka elokuvapohdintoihin. Päivittelen silti, koska aina silloin tällöin löytyy joku yllättävä ihminen, joka on kiinnostunut samoista jutuista. Ei siellä tykkäysten perässä olla, vaikka nekin tietysti kivoja ovat.
Just näin! Tykkään lukea pitkiä artikkeleita, joskus postaan jonkun omilla pohdinnoilla. Ei mitään tekstiseinämää, muutama lause. Yleensä joku mielenkiintoinen/akuutti sosiopoliittinen juttu. Pari aina tykkää, yleensä ne samat, ja niiden kanssa tulee välillä tosi hyviäkin keskusteluja. :)
Mut jos postaan kuvan mun koirasta, niin siihen satelee kymmenittäin tykkäyksiä :D
Somehan on sellaista "pikaruokaa," en siis oletakaan että suurin osa siellä jaksaisi kiinnostua jonkun puolitutun maailmantuskasta tms.
Sama kokemus! Ketään ei kiinnosta jos postaan jotain itseeni liittyvää tai kiinnostuksen kohteistani, mutta ne tässäkin ketjussa haukutut lasten harrastukset, lasten hauskat sutkautukset, lasten kommellukset ja joskus joku söpö kuva lapsista, niin kyllähän tykkäyksiä sataa! Että hieman ristiriidassa on tämä ketju ja todellisuus.
Toinen millä taatusti saa tykkääjät liikkeelle, on joku tusina maisemakuva, mielellään vielä auringonlasku.
Ja en, tykkäysten perässä en jaa lapsista enkä mistään muustakaan mitään, mutta on vain kiinnostavaa seurata ihmisten käyttäytymistä.
Mutta tuohan kertoo vain teidän omasta kuplasta, ei ihmisistä yleisesti. Itsellä ei koskaan ole mitään henkilökohtaisia juttuja seinällä ja puhutaan somessa melkeinpä pelkästä politiikasta, monta sataa kommenttia per aloitus. Mulla on tosi vilkas Facebook.
Noloin on ehkä instagramissa omia harrastelijamallikuviaan tykittävä, keski-ikäinen äskettäin eronnut äiti-ihminen, joka on kieltämättä nätti mutta kuvat pikkasen liian eroottissävytteisiä julkisesti jaettaviksi. En edes tajua, kuka saa jotain siitä että tuottaa nettiin runkkumatskua, jota jotkut ällöt limanuljaskamiehet kommenteissa sitten läähättää? Sukulaisensa parahtelevat niiden rohkeimpien kuvien äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorehko sukulaisnainen, jonka elämä on koko ajan täydellistä. Väikkäri valmistuu upeaa tahtia samalla kun hän vähän kiipeilee Mount Everestillä ja lapsi oppii kävelemään ja puhumaan - neuvolan mukaan etuajassa, tietenkin. Iskääkin on perheessä hellitty - Hän on päässyt miesporukalla pyöräilyreissulle "irrottelemaan" ja saanut ottaa yhden kaljankin mukaan. Lisäksi yliopistolla tohtori on kehunut *vain* hänen artikkeliaan ja hän on saanut erityishuomiota älykkyydestään.
Eipä sillä, kivempi noita juttuja on lukea kuin jatkuvaa valitusta. Mutta herää vaan kysymys että ketä varten pitää todistella, että kaikki on niin hiton hyvin koko ajan? En kehtaa poistaa kavereista kun häntä on pakko välillä nähdä (on livenäkin samanlainen), mutta olen piilottanut kyllä noi päivitykset.
Mullakin on pari tällaista kaveria! Tohtorin kehuilla eivät pääse revittelemään, sillä molemmilla on takanaan tyyliin lukio ja opinnot olikin siinä. Mutta kaikki on aivan valtavan hyvää ja kaunista ja siloiteltua ja ihanaa koko ajan. Kuvissa poseerataan vitivalkoisessa, puhtautta huutavassa kodissa. Taas lapset oli voittanut jonkun palkinnon hippohiihdossa ja opettaja kehunut koulussa, puoliso saanut ylennyksen, love ya so much!!, ja itse tein aamiaiseksi tämän herkullisen marja-macapirtelön juostuani aamulla viideltä kymmenen kilsan lenkin. Ääh. Niin teennäistä poseeraamista, josta lapsiperhearki on kaukana.
Yksi tuttu lisää aina faceen joka ikisen asian mistä voi valittaa ja tekee sen tosi suurieleisesti, kirosanojen ja capslockin kanssa ja tuurilla vielä jotain kakkahymiöitä taustalle. Ja ne asiat ei ole mitään suuria, vaan tyyliin että ou nou lapset kaatui päiväkotivaatteissa nurmikolle tai juoksipas tänään punkki jonkun niskassa. No hui apua?