Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jäisitkö työkyvyttömyyseläkkeelle

Jäisitkö kokoaikaeläkkeelle
06.08.2018 |

Jos 48 vuotiaana saisit eläkettä 2300 brutto? Nykyinen palkka 4000 e brutto. Pystyisin jäämään terveydellisistä syistä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisitkö kokoaikaeläkkeelle kirjoitti:

Jos 48 vuotiaana saisit eläkettä 2300 brutto? Nykyinen palkka 4000 e brutto. Pystyisin jäämään terveydellisistä syistä.

Korjaus, palkka 4800 e, eli eroa paljon

Vierailija
2/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä voit olla jäämättä, jos olet oikeasti sairas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnteko olisi vielä vaihtoehto en todellakaan jäisi. Ainoastaan jos en olisi työkunnossa eikä työkuntoiseksi palautuminen ole mahdollista. Silloinkin kuuntelisin lääkärin mielipidettä.

Vierailija
4/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin. Mulla brutto oli 3400€ ja tk eläke 1900€ br.

Tosin olen saanut vain puolikkaan ja se teki elämästäni helvettiä. Ansiosidonnaisen aikaan se toinen puoli oli ok, mutta työttömyystukea en saa sen jälkeen yhtään. Olen nyt sinnitellyt sairauslomalla (puolikas korvaus 524€/kk) ja toivon että syksyllä pääsen anomaan täyden eläkkeen.

Vierailija
5/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittee olen nähnytt sitä syrjäytyneen elämää jo sen verran puole elämästä noin about vetäisisiiisin itteni ihan oikopäätä hirteen.

Vierailija
6/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asumiskuluista. Saattaisin jäädäkin koska arvostan terveyttäni aika lailla. Monihan ei saa palkkaakaan noin paljon ja pärjää ihan hyvin. Osa-aikatyötähän voi tehdä eläkkeen rinnalla, mikä nostaa tuloja tarvittaessa.

Vierailija
7/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on tosi hyvä eläkekarttuma, yli 50% palkasta. Ilman muuta jäisi tuolla eläkkeellä. Ehdit nauttia 20 vuotta työkyvyttömyyseläkettä jo ennen eläkeikää.

Yhteiskunnan kannalta olisi tietysti toivottavaa että jatkat töissä, koska vuosikymmenten eläkkeet tulevat meille muille tosi kalliiksi. Työkyvyttömyyseläkehän ei ole ansaittua eläkettä vaan me kaikki kustannamme sen yhteisvastuullisesti.

Vierailija
8/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olisit 58?

Vierailija
9/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ei, toivottavasti onnistuu!

Vierailija
10/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ittee olen nähnytt sitä syrjäytyneen elämää jo sen verran puole elämästä noin about vetäisisiiisin itteni ihan oikopäätä hirteen.

Sinä et sitten aio eläkkeelle jäädä koskaan van vedät itsesi hirteen?

Vierailija
11/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin ensin osatyökyvyttömyyseläkkeelle jäämistä, siinä työajan voisi puolittaa ja saisi puolikkaan palkan ja eläkkeen. Jos työnantajalle sopisi, voisin jäädä kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle jos voisin tehdä lisäksi jonkin verran töitä. Harva työnantaja tuohon suostuu, yleensä työkyvyltään alentuneet työntekijät potkitaan heti ensimmäisen tilaisuuden tullen pois.

Vierailija
12/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitten aio eläkkeelle jäädä koskaan van vedät itsesi hirteen?

No oleen nuorimiess. Kyllä nytt haluaisii vähän elämältää jotainn muutakin kuin kuolla yksin kotiini. Yrittää nyt edess jotakin sitten.

Vierailija
13/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin. Tulevien eläkeläisten eläkeikää hinataan eteenpäin jatkuvasti. Ei ole mitenkään varmaa että koko eläkejärjestelmää on enää olemassa suurten ikäluokkien poistuttua tuonpuoleiseen. Miksi siis kerätä joka kuukausi rahaa nykyisille eläkeläisille? Ei ole mitään takeita siitä että maksamistasi eläkemaksuista on senttiäkään jäljellä sitten kun olet 75 ja sinun annetaan viimeinkin jäädä eläkkeelle.

Vierailija
14/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mielestä mun kannattaa olla töissä vain mielenvirkistämisen takia. Nyt töissä tosi ahdistavaa joten mietin todella

Vierailija
15/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jäisin jos voisin. Olen valtion Keha-keskuksessa töissä. Ala-arvoinen työpaikka, esimiehet kiusaa.

Vierailija
16/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisikin noin helppoa, vain jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Itselläni on monta diagnoosia ja eläkeyhtiön lääkäri päättikin, ettei eläkettä vaan uudelleen koulutus, kun olen niin nuori eli aloittajan ikäinen. 

Ei sitä eläkettä ihan haluamalla saa, vaikka kuinka yrittää.

Vierailija
17/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin. Olen nyt sinua vuoden nuorempi ja eläkekarttumani on vasta 1300€, joka sekin on kohtuullisen hyvä tämän ikäiselle.

Myisin indeksirahastoni ja maksaisin lainani pois. Saisin tuosta summasta varmaan 1500€/kk nettona ja asunnoista 700€/kk lisää. Kyllä minä 2200€/kk netolla toimeen tulisin, kun vaimo vielä maksaisi puolet laskuista. 

Vierailija
18/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisikin noin helppoa, vain jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Itselläni on monta diagnoosia ja eläkeyhtiön lääkäri päättikin, ettei eläkettä vaan uudelleen koulutus, kun olen niin nuori eli aloittajan ikäinen. 

Ei sitä eläkettä ihan haluamalla saa, vaikka kuinka yrittää.

Näinhän se on, sitä eläkettä ei välttämättä tipu vaikka lääkäri lausunnon olisikin kirjoittamassa.

Vaikea sanoa aloituksen tilanteessa, kun ei tiedä ap:n kuntoa oikeasti.

Itselläni ei ollut vaihtoehtoa, eikä siis esimerkiksi työpaikkaa, ja eläke on siis 775e.

Jos olisi töitä ollut niin en olisi jäänyt ainakaan omassa tilanteessani.

Vierailija
19/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt valitsemaan niin jatka työelämässä vielä vähän aikaa.

Älä kuitenkaan liian kauan.

Minä jatkoin liian kauan ja hain eläkettä vasta kun olin niin huonossa kunnossa että en työpäivän jälkeen kyennyt tekemään muuta kuin nukkumaan.

Tyhmyyksissäni vielä lyhensin työaikaani ja otin palkattomia lomia että jaksaisin käydä töissä. Ne ratkaisut tekevät ison loven eläkkeeseeni.

Eläkkeelle jäämisen jälkeen meni 2 vuotta, että toivuin sen verran että vähän pystyn tekemään kotitöitä itsekin ja jaksan tavata joskus ystäviä tai tai käydä vaateostoksilla.

Olisi kannattanut hakea sitä eläkettä vähän aikaisemmin.

Kannattaa myös muistaa se, että eläkkeen saaminen vaikeutuu vuosi vuodelta.

Oma sairauteni on semmoinen, että vielä 20 v sitten diagnoosin myötä sai eläkkeen, halusi tai ei. (Itse sain diagnoosin 14 vuotta sitten, kun ensin oli tutkittu 6 vuotta) Nykyään monet ko sairautta sairastavat joutuvat hakemaan eläkettä monta vuotta vaikka eivät ole millään mittarilla työkykyisiä.

Ei kannata olettaa että se eläke tulee automaattisesti vaikka olisi millainen diagnoosi.

Vierailija
20/22 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko olet tilanteessa, jossa voit itse valita? Tuntuu mahdottomalle, kun on nähnyt lähellä eläkeikää olevia, jotka eivät saa eläkettä, vaikka liikuntakyky on mennyt lähes kononaan.