Näin hyvältä siis tuntuu tehdä töitä normi-terveessä työyhteisössä!
Nyt vasta huomaa kun sai uuden duunin, missä terve työyhteisö, kuinka kamalaa onkaan ollut aikaisemmissa paikoissa missä lähes poikkeuksetta ihan järkky meininki työ"kavereilla" toisiaan kohtaan.
Yhtäkkiä onkin jees mennä töihin maanantaina, ei ahdista työhön meno eikä töistä tulo - energiaa riittää kotonakin kun ei enää ole maassa ja väsytä epämääräisesti tai jopa itketä jonkun käytös tai ilkeily.
Tunnen syvää kiitollisuutta joka päivä kun menen töihin siitä, että siellä työskentelee terveitä ihmisiä jotka kunnioittavat toisiaan ja ovat ystävällisiä ja ahkeria keskittyen itse työhön.
Kiitos kaikille hyville tyypeille tervehenkisillä työpaikoilla, tässä työpaikkakiusaajien luvatussa maassa ,että teitä normaalia tasapainoisia ihmisiä oikeasti on !
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet onnekas!
Kertokaa miten isossa työyhteisössä saa kuriin ilkeät ihmiset, joka mulkoilevat, eivät tervehdi kaikkia, ovat epäystävällisiä, eivät suostu tekemään yhteistyötä kaikkien kanssa, mustamaalaavat taitavia työntekijöitä jne.? Onko pakko lähteä pois, vai onko jotain mahdollista tehdä?
Lähtemällä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen työyhteisön varmin merkki = henkilöiden vaihtuvuus pientä, sinne halutaan töihin ---> työmotivaatio/työympäristö ratkaisee palkan suurutta enemmän = ystävällinen ilmapiiri fiksuine ihmisineen = sairauspoissaoloja hyvin harvoin.
Olipa kerran kaksi yhtiötä mitkä fuusioituivat. Toisessa oli pieni ja tiivis työyhteisö ja hyvä henki. Työntekijöiden vaihtuvuus oli äärimmäisen pientä, tyyliin kuolema tai työkyvyttömyys päätti työsuhteen. Toisessa yhtiössä oli erilainen johtamiskulttuuri, kova ja säälimätön. Muutama vuosi fuusion jälkeen kivan yhtiön työntekijöitä on lähtenyt lukuisa joukko koska toisen yhtiön kulttuuri otti vallan. Sen pituinen se.
Valitettavan usein näin. Arvot ovat koventuneet, säästöjä, toimenkuvan vaihtumisia, epävarmuutta tulevaisuudesta . Muuta ei tarvita ja ihmiset reagoivat käymällä toistensa kimppuun työpaikoilla?
Naisvaltaiset kanalat pahimpia, missä nokkimijärjestys säilytetään hinnalla millä hyvänsä, mutta kyllä ne miehetkin osaa olla ihan yhtä karseita jos ovat puupäitä.
Pienimuotoiset työympäristöt taitavat olla kaikista parhaimpia ja terveimpiä työympäristöjä missä tähdätään laadullisuuteen minkä työn tehokkuutta ei voi tuotannon tehostamisella mitenkään kasvattaa.
Näissä pineyhteisöissä vielä viisat ja sopuisat sekä ahkerat työntekijät jotka kokevat työnsä mielekkääksi, niin kaikki voivat hyvin - sekä työntekijät että työn laatu.
Missään nimessä ei kannata uhrata arvokasta elämäänsä pascassa työpaikassa pölhöjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
.... moni asia oli pielessä edellisessä työpaikassa. Jotenkin siihen meininkiin vain ajan myötä turtui, eikä enää edes nähnyt siinä mitään kummallista.
Aika karseaa ettei hetken päästä edes tiedä, mikä on normaalia ja tervettä työpaikkamieninkiä, kun on turtunut ja sopeutunut huonoon kohteluun. Surullista jos olisi noin.
Terveen työyhteisön edellytys on myös asialliset työskentelyolosuhteet eli työympäristö.
Vielä nykyäänkin törmää aiemmin perusterveisiin ihmisiin joilla on hengitysvaikeuksia tai alkavaa tai oahimmillaan kroonistunutta keuhko/astma/allergia ymv sairautta altistuessaan pakon edessä työskentelemään tuntikausia päivittäin homeen saastuttamissa rakennuksissa. Silti siellä sinnikkäästi jatketaan työskentelyä päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nyt muutaman kuukauden saanut nauttia samasta asiasta. Joka päivä olen kiitollinen tästä mahdollisuudesta, jonka sain. Edellinen työpaikkani oli suoraan from hell, minua kiusattiin esimiestasoa myöten.
Aikuismaisen asiallinen käytös ei ole nykypäivänä mikään itsestäänselvyys. Kanssatyöskentelijöihin saatetaan surutta purkaa ihan päivittäin omat tunnelukot ja angstit. Terveet yksilöt reagoivat lähtemällä ajoissa ennenkuin sairastuvat tai samastuvat sopeutuen pakon edessä täysin epäterveeseen ryhmädynamiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta huono työilmapiiri on esimiesten syytä.
Esimies joka uskoo kaikki paskanpuhumiset. Eli on mukana luomassa huonoa ilmapiiriä, koska valitsee tehdä niin eikä selvitä mitään itse.
Esimies jota ei kiinnosta, joka ei kuuntele.
Hoitaa vain pakolliset kuviot eikä arvosta tai näe työntekijöitä aidosti ihmisinä. On pohjimmiltaan ylimielinen , vaikka tarvittaessa hyvinkin asiallinen ja ulospäin mukava.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tosi kilttejä ja huolehditaan jokaisesta työyhteisön jäsenestä. Jokainen on tärkeä, kukaan ei ikinä tiuski tai ole inhottava toiselle - päinvastoin autetaan toista ja saatetaan jopa ilahduttaa pienellä huomaavaisuudella kun joku näytti "kaipaavan pikku piristystä" työarkeen.
Tällaista oikeasti on hyvässä työpaikkaympäristössä normikivojen ihmisten kanssa!
Työskentelen itse tällaisessa työyhteisössä. Joka päivä olen iloinen kivoista työkavereistani. Meitä on kolmisenkymmentä naista ja muutama mies tässä lähi-työyhteisössäni ja vaikka joukossa on joku ”kulmikas” persoona, työpaikan hyvä henki pitää heidätkin aisoissa. Työ ei ole koulutustani vastaavaa, silti pysyn tässä työpaikassa koska töihin on joka päivä mukava mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tosi kilttejä ja huolehditaan jokaisesta työyhteisön jäsenestä. Jokainen on tärkeä, kukaan ei ikinä tiuski tai ole inhottava toiselle - päinvastoin autetaan toista ja saatetaan jopa ilahduttaa pienellä huomaavaisuudella kun joku näytti "kaipaavan pikku piristystä" työarkeen.
Tällaista oikeasti on hyvässä työpaikkaympäristössä normikivojen ihmisten kanssa!
Työskentelen itse tällaisessa työyhteisössä. Joka päivä olen iloinen kivoista työkavereistani. Meitä on kolmisenkymmentä naista ja muutama mies tässä lähi-työyhteisössäni ja vaikka joukossa on joku ”kulmikas” persoona, työpaikan hyvä henki pitää heidätkin aisoissa. Työ ei ole koulutustani vastaavaa, silti pysyn tässä työpaikassa koska töihin on joka päivä mukava mennä.
Hienoa. Koska teille muuten on seuraava rekry?
Aika harvinaista täällä. Yleensä on niitä klikkejä ja niiden klikkien päsmäröivät ihmiset ... ei niiden ole tarkoituskaan toimia yhteisön ehdoilla vaan oman kaverin ehdoilla.
Jokainen ihminen on vastuussa omasta onnellisuudestaan. En mitenkään voi ymmärtää niitä, jotka myrkyttävät ilmaa työpaikoilla käyttäytymällä huonosti työkavereita kohtaan. Moni pystyisi helposti vaihtamaan työpaikkaa esim. kunnan/firman sisällä, mutta ennemmin jää samaan työpaikkaan, vaikka vihaa lähes kaikkia ihmisiä siellä. Itse en jaksaisi olla sellaisessa työpaikassa, jossa en viihtyisi ollenkaan. Ihanalta kuulostaa tuollainen työpaikka, jossa kaikki ovat sovussa keskenään.
Oikein ja viisasti mitoitetut resurssit ovat tärkeä osa työssä viihtymistä. Sekä lakisääteiset tauot, että ne toteutuvat.
Sääliksi käy työpaikkoja joissa esimerkiksi ylisuuria ryhmäkokoja joissa uupunut opettaja tai lastenhoitaja sinnittelee jaksamisensa äärirajoilla.
Ap, olet onnekas!
Kertokaa miten isossa työyhteisössä saa kuriin ilkeät ihmiset, joka mulkoilevat, eivät tervehdi kaikkia, ovat epäystävällisiä, eivät suostu tekemään yhteistyötä kaikkien kanssa, mustamaalaavat taitavia työntekijöitä jne.? Onko pakko lähteä pois, vai onko jotain mahdollista tehdä?