Vieraat söivät ilman lautasta, murustelivat joka paikkaan
Tuttavaperhe kävi meillä kahvilla eilen. Vanhemmat ja yksi neljävuotias lapsi. Minä katoin pöytään kahvikupit ja lautaset, tarjolla oli keksejä ja pullaa. Kukaan vieraista ei ottanut lautasta, vaan mussutti tarjottavia kylväen murusia pöydälle ja syliinsä, mistä ne sitten putoilivat lattialle. Lapsi jopa kuljeskeli pullapalansa kanssa ympäri olohuonetta ja murusteli mennessään. Ärsytti, koska olin juuri imuroinut ja pessyt lattiat.
Tiedän kyllä, että kaikilla ei ole tapana käyttää lautasta silloin, kun syö leipää tai muuta vastaavaa, koska se on tavallaan turhaa tiskiä. Kotonaan saa kukin tehdä kuten parhaaksi katsoo. Mutta kun ollaan vieraina toisen kotona, olisi minusta kohteliasta toimia talon tavalla. Jos lautaset on katettu, niitä on tarkoitus käyttää.
Ugh, olen paasannut.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella typerä provo. "Kahvikupit", just, kuka käyttää kahvikuppeja, oletki kahdeksankymppinen??
Yleensä ne jotka juovat kahvia.
t. eri
Minä en tiedä enää ketään, joka joisi kahvikupeista kahvinsa. Se oli suosittua vielä joskus ennen 90-lukua, mutta kaikki ovat siirtyneet mukeihin, ilman tassia tietenkin. Juhlat nyt ovat erikseen ja niissä yleensä käytetään koko kahvikalustoa. Toki jotkut ottavat rennommin ja laittavat esim. eripari mukeja/lautasia.
Ymmärrän toisaalta ap:ta, että on harmillista, että tuli murusia, tosin saahan ne nopeasti imuroitua pöydän alta, mutta jatkossa laitat lautaset kahvikupin alle (jos siis käytät ihan kahvikuppia, tassia ym.). Jos taas on mukit, niin lautaset niiden viereen.
Lapsille (ja aikuisillekin) voi sanoa, että syödään ainoastaan pöydän ääressä. Ei se ole noloa huomauttaa.
Miksi olit imuroinut ja pessyt lattiat, jos teillä ei kukaan koskaan murustele eikä likaa.
Ihan tosissani kysyn. Jos te itse kerran sotkette, mikseivät vieraat saa sotkea?