Siis en voi enää keittää kananmunia kun ne hajoo kaikki kattilaan?? Apua
Tää on nyt ihan uskomatonta! Joka toinen muna hajoaa keitettäessä . Käytän luomumunia. Sekö on syy. Nytkin meni piloille ja muna roskiin . Miten muilla??
Kommentit (69)
Täällä puhutaan ihan höpöjä suolasta. Suola nimenomaan nostaa veden pintajännitystä, ei suinkaan poista sitä. Ja samalla hidastaa kiehumista. Tämä kerrottiin ihka ensimmäisellä kemiantunnilla koulussa.
Minulla on jäähdyttelyvaiheeseen erillinen kylmävesikulho. Kuoret lähtevät aina helposti.
osta munankeitin ,säästät vettä, n13min kone piippaa,anna olla 1min ja kaada munat runsaaseen jääkylmään veteen ,anna jäähtyä.kuoret irtoaa helposti.kanamunatieteiden professori vinkki.
Hanki munan rei 'itin. Kuoreen reikä, niin munat pysyy ehjänä.
Itse harrastan tapaa, jossa huonelämpimät kananmunat laitetaan kylmään veteen ja kun
alkaa kiehua, eli kuplii ja munat hieman pyörähtelevät, laitan induktiolieden 1 tai 2-teholle ja
annan olla kansi päällä 8-10 minuuttia, riippuen halutusta kypsyysasteesta.
Sitten kuuma vesi pois ja kylmällä huuhtelua ja munat jätetään siihen kylmään veteen kattilaan.
Joskus napsautan pikkuhalkeaman munan tylppään päähän ennen veteen laittoa, kuori tuntuu lähtevän
ehkä hieman helpommin.
Ja sitten nautitaan suolan kera.
Pulma poikki ja munat paistinpannuun 😁
Ostan munakeitin, jos ei kattilassa onnistu. Mulla onnistuu aina kattilassa eikä ole mitään ongelmia.
Laita raaka kananmuna pariksi päiväksi väkiviinaetikkaan. Kuori häviää ja jäljelle jää pehmeä kumimuna. eipä ainakaan hajoa kuoret, mutta tuo täytyy sitten laittaa kuumaan veteen, ei kiehuvaan. Joku noin 59-60 asteinen on hyvä.
On testattu ja toimii. Yllätä itsesi 🙂