Siis en voi enää keittää kananmunia kun ne hajoo kaikki kattilaan?? Apua
Tää on nyt ihan uskomatonta! Joka toinen muna hajoaa keitettäessä . Käytän luomumunia. Sekö on syy. Nytkin meni piloille ja muna roskiin . Miten muilla??
Kommentit (69)
8 min on oikea aika, älä keitä tunteja.
Laitan kylmään veteen ja levy kutoselle, kun alkaa vähän poreilemaan pienennän lämpöä vitoselle. Suolaa ripottelen keitinveteen, ainakin kuvittelen, että se auttaa. Ja ehjiä ovat.
Pyydä kauppiaalta paksumpi kuorisia munia, itse ostan aina niitä,
eipä ole hajonnu.
Mä keitän munat näin: munat kylmään veteen ja suolaa sekaan. Kun ne alkaa kiehua, sammutan levyn ja annan olla 5- 10min. (riippuu kuinka löysäksi tai kovaksi sen haluan) Jäähdytän sitten kylmässä vedessä. Ei hajoo koskaan (en kyllä tiedä, johtuuko keittotavasta)
Ei ne muuten piloille mene, vaikka hajoo, ihan turhaan heität roskiin.
Joskus ennen oot onnistunut? Mieti mikä on muuttunut käytöksessä.
voi hyvä lapsi, ei hätää minulla on konsti
laita keitinveden joukkoon suolaa, se rikkoo pintajännityksen, ei mene rikki. ja munat siis kylmään veteen kiehumaan.
Keitinveden sekaan pitää laittaa suolaa tai käyttämätön tulitikku, niin ne pysyy kasassa. Muistan että Nigella olisi joskus kertonut tuon tulitikkuvinkin, oli oppinut sen joltain mummoltaan kai.
Itsellä käy noin jos laitan jääkaappikylmän munan kiehuvaan veteen.
Yksi hyvä konsti ehkäistä rikkoutumista on tehdä neulalla reikä munan pyöreämpään päähän. Siellä on ilmeisesti joku ilmatasku, jonka tyhjentyminen auttaa siinä, että muna ei kattilassa pyöriessään rikkoudu niin helposti. Itse laitan tämän jälkeen munan varovasti suoraan kiehuvaan veteen ruokalusikalla. Äidiltä opittu konsti ja toimii.
Uuh mitä uusavuttomuutta.
Munat kattilaan, vettä päälle ja liedelle. Kun kiehuu, siitä kellotat 7 minuuttia, sit kaadat veden pois ja laitat kylmän vesihanan alle. Ei halkea, ei tule surumunia.
Äläkä keitä liian kovalla lämmöllä, vaan vain siten että juuri ja juuri kiehuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei munia säilytetä jääkaapissa.
Sama juttu, olen vuosikymmeniä keittänyt kananmunia, tällä viikolla hajonnut joka kerta. Laitan kylmään veteen, poksahtelevat, kun alkavat kiehua. Ei auta suola eikä etikka. Olen pitänyt huoneenlämmössä, olisiko syy tämä kuumuus? Vai kananmunat, Pirkka oranssi laatikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei munia säilytetä jääkaapissa.
No mut jos haluaa siirtää mahdolliset kanan kakkajäämät muihin kaapissa oleviin ruokiin?
Kananmunia voi säilyttää huoneenlämmössä, mikäli ne on kaupassakin ollut siinä, eikä kylmähyllyn puolella. Tosiaan jääkaappikylmä muna hajoaa helpommin.
Itse teen niin, että laitan munat varoen kattilaan -ei saa kolautella, ettei tule hiusmurtumia kuoreen-, suolaa pintajännityksen rikkomiseksi, kylmää vettä vähän ja sitten levylle. Lisään kuumaa vettä varovasti vedenkeittimestä, no lähinnä nopeuttaakseni hommaa, ei siis ole mikään pakko, voi laittaa suoraan kylmää vettä tarvittavan määrän. Kun kiehuu, levyä pienemmälle ja keittämistä 6 min. Täydellisiä, kypsiä mutta keltuainen vähän kostea -munia.
Tosin vaikka tulisi pieni rikko kuoreen ja se ei leviä pahasti, niin ei se muna pilalla ole ja sen voi syödä...
Munan tylppään päähän pitää tehdä reikä, jolloin se ei hajoa keitettäessä vaikka laittaa kuumaan veteen. Jestas mitä juttua, itse olen aina näin tehnyt ja olettanut että muutkin niin tekee.
7 minuutin muna kirjoitti:
Uuh mitä uusavuttomuutta.
Munat kattilaan, vettä päälle ja liedelle. Kun kiehuu, siitä kellotat 7 minuuttia, sit kaadat veden pois ja laitat kylmän vesihanan alle. Ei halkea, ei tule surumunia.
Äläkä keitä liian kovalla lämmöllä, vaan vain siten että juuri ja juuri kiehuu.
Äh miten ärsyttävää itsensä korokkeelle nostamista. Mitä jos joku haluaa 9 minuutin munia. Mitä uusavuttomuutta on jos keittää muniansa jonkun muun ajan kuin 7 min?
Sama ongelma kuin apeellä. Laitan huoneenlämpöisen munan kylmään veteen, levy päälle. Munat hajoaa jo ennen veden kiehumista. Mä olen ostanut luomumunia ja nyt viimeaikoina ollut tämä ongelma. Vähintään puolet munista halkeaa sillai kunnolla poksahtamalla.
Sulla on jääkaappi liian kylmällä ja laitat kylmät munat liian kuumaan veteen. Kananmunat säilyy huoneenlämmössäkin.
Toinen vinkki on laittaa sitä suolaa keitinveteen. Se laskee veden kiehumispistettä ja kai jotenkin saa kuoren säröstä yrittävän valkuaisen koaguloitumaan eikä se leviä keitinveteen.
Eikä niitä munia kiehuteta niin, että pyörivät ja kolisevat ympäri kattilaa, lempeä poreilu riittää.
On muuten sama säilyttääkö jääkaapissa vai huoneenlämmössä, kunhan ei vaihtele sitä paikkaa, se se juttu siinä hommassa, lämpötilanvaihtelu pahasta.
Näillä helteillä tipuja alkaa tulla huoneenlämmössä. Meillä aina jääkaapissa.
Suola laskee veden kiehumispistettä pitäen veden kylmempänä vähentäen munan sisään syntyvää painetta.
Itse laitan munat kylmään veteen ja kun vesi alkaa poreilemaan, sammutan levyn ja otan aikaa n. 10-12 minuuttia riippuen kuinka kovia haluan.
Laske se varovasti kattilaan ja vasta kun olet vettä laittanut. Kuori saattaa särkyä jos nakkelet ne sinne niin kuin perunat esim.