Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka lennätte paljon tai ette kierrätä

Utelias
03.08.2018 |

En halua haastaa riitaa, haluan ymmärtää.
Esimerkiksi te jotka lennätte useita kertoja vuodessa, ette kierrätä mitään vaan heitätte ihan kaiken sekajätteeseen tai te jotka heitätte käytetyt sohvat luontoon. Jne.

Miksi näin? Ilmastonmuutos tulee tapahtumaan oli ihmisiä tai ei mutta ihmiset nopeuttaa kovalla tahtia muutosta. Eikö teitä huoleta tuleva tai lastenne tulevaisuus?

Ettekö ajattele asiaa, eikö se tunnu ajankohtaiselta, koetteko olevanne oikeutettuja tekemään asiat ajattelematta pidemmälle?

Tosiaan haluan vain tietää miten muut ihmiset asiat ajattelevat.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän muuten ympäristön kannalta esimerkillisesti; lajittelen ja kierrätän kaiken uskonnollisesti, vältän muovia niin hyvin kuin pystyn, en osallistu kulutushysteriaan tai materialismiin, syön kasvispohjaisesti ja kotimaista suosien, olen äärimmäisen tarkka sähkön ja veden kulutuksen kanssa, en omista autoa enkä melkein koskaan käytä julkisia vaan kuljen pyörällä 99% ajasta kaikkialle, en asu omakotitalossa, ja mikä tärkeintä: olen vela (lapsen hankkiminen on pahin ympäristöteko mitä ihminen voi tehdä).

Mutta lentomatkustan, paljon. Poden siitä huonoa omatuntoa, mutta en tarpeeksi lopettaakseni matkustamista kokonaan, koska matkustaminen on elämäni suurin intohimo ja antaa syyn elää. Olen seikkailumatkailija ja olen ollut lähes joka maailman kolkassa ja silti joka kerta kun saan omin silmin nähdä henkeäsalpaavan luonnonihmeen, menneen sivilisaation rauniot, vieraan kulttuurin elämäntavat tai upean eksoottisen eläimen luonnollisessa elinympäristössään, tunnen sanoinkuvaamatonta onnea, kiitollisuutta, rauhaa ja tarkoitusta. Itsekästä hedonismiahan matkustelu on, siitä ei pääse yli eikä ympäri ja jokainen joka muuta väittää valehtelee vain itselleen (katson teitä, matkabloggaajat...). Olen vähentänyt jo reissaamistani paljon ja yritän taittaa matkoja muilla keinoilla silloin kun on realistisesti mahdollista, mutta en ole tarpeeksi epäitsekäs ihminen lopettaakseni lentämistä kokonaan. Elämä on niin lyhyt. Ja lohduttauduk edes vähän sillä, että kompensoin lentämistäni yllä luetelluilla asioilla, eniten sillä etten tosiaan tule koskaan hankkimaan lapsia.

Vierailija
62/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentämällä matkustaminen tuottaa henkilöä kohden kuitenkin todella vähän päästöjä.

Kyllä, kuten aiemmin laskin kompensoin Kreikan matkastani aiheutuneet päästöt sillä että kuljen pyörällä työmatkat.

Jostain syystä tämä ei vain uppoa niihin jotka paatoksessaan demonisoivat lentoliikenteen.

Miten niin kompensoit? Onko jossain määritelty x määrä hiilidiosiidia, jonka jokainen "saa" päästää ilmoihin? 

Kun lennät, niin saastutat sen mitä saastutat, vaikka muuten eläisit kuin Pentti Linkola. 

Hyvä asia toki, että pyörilet. Se on kansanterveydellinenkin asia. Voin kuvitella, että olet hoikka ja terve tuolla liikunnalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän muuten ympäristön kannalta esimerkillisesti; lajittelen ja kierrätän kaiken uskonnollisesti, vältän muovia niin hyvin kuin pystyn, en osallistu kulutushysteriaan tai materialismiin, syön kasvispohjaisesti ja kotimaista suosien, olen äärimmäisen tarkka sähkön ja veden kulutuksen kanssa, en omista autoa enkä melkein koskaan käytä julkisia vaan kuljen pyörällä 99% ajasta kaikkialle, en asu omakotitalossa, ja mikä tärkeintä: olen vela (lapsen hankkiminen on pahin ympäristöteko mitä ihminen voi tehdä).

Mutta lentomatkustan, paljon. Poden siitä huonoa omatuntoa, mutta en tarpeeksi lopettaakseni matkustamista kokonaan, koska matkustaminen on elämäni suurin intohimo ja antaa syyn elää. Olen seikkailumatkailija ja olen ollut lähes joka maailman kolkassa ja silti joka kerta kun saan omin silmin nähdä henkeäsalpaavan luonnonihmeen, menneen sivilisaation rauniot, vieraan kulttuurin elämäntavat tai upean eksoottisen eläimen luonnollisessa elinympäristössään, tunnen sanoinkuvaamatonta onnea, kiitollisuutta, rauhaa ja tarkoitusta. Itsekästä hedonismiahan matkustelu on, siitä ei pääse yli eikä ympäri ja jokainen joka muuta väittää valehtelee vain itselleen (katson teitä, matkabloggaajat...). Olen vähentänyt jo reissaamistani paljon ja yritän taittaa matkoja muilla keinoilla silloin kun on realistisesti mahdollista, mutta en ole tarpeeksi epäitsekäs ihminen lopettaakseni lentämistä kokonaan. Elämä on niin lyhyt. Ja lohduttauduk edes vähän sillä, että kompensoin lentämistäni yllä luetelluilla asioilla, eniten sillä etten tosiaan tule koskaan hankkimaan lapsia.

Just ja kun kaikki ajattelee näin päästöt kasvavat ja tuho lähestyy.Ei ole harmintonta matkustamista ja lentokoneella se on kuin ampuisi suoraan äiti maata naamaan.

Vierailija
64/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherpesussa on päästy jo siihen vaiheeseen, että lentomatkustamisen ympäristövaikutuksia vähätellään, koska vihreistä se on kivaa. :D

Osmo Soininvaara, joka lentää lomamatkoille 3-4 kertaa vuodessa ja työn puolesta tuplasti vielä änkytti minulle: 

Lentäähän ne koneet joka tapauksessa :D

Älyllisenä logiikan mestarina tunnettu tapaus. Mutta kun omia tekoja pitää selitellä, niin menee neuronit sekaisin. 

Nämä työmatkatkin siis ovat usein tyhjänpäiväistä tutustumista jonkin Yhdysvaltojen kaupungin liikennejärjestelmään Uudenmaan liiton ja kaupunkisuuttelulautakunnan toimesta. Ihan kuin ei voisi lukea ja katsoa vaikka luentovideon kuvineen asiasta. 

Vierailija
65/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän noin kerran kuussa. En ole tehnyt lapsia, joten en osta vaippoja, leluja, uusia vaatekertoja monta kertaa vuodessa, lastenrattaita, jne jne. Meillä ei ole edes autoa.

Tämä kompensoi kyllä enemmän kuin tarpeeksi lentämisen. Yksi lapsi perheessä vastaa kolmea thaimaan matkaa vuodessa - koko lapsen elämän ajan. Puhumattakaan siitä että lapsi voi tehdä lapsia, ne tekevät lapsia, ja niin edelleen, moninkertaistaen maapallolle koituvan rasituksen lisääntymispäätöksestä.

Vierailija
66/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentämällä matkustaminen tuottaa henkilöä kohden kuitenkin todella vähän päästöjä.

Kyllä, kuten aiemmin laskin kompensoin Kreikan matkastani aiheutuneet päästöt sillä että kuljen pyörällä työmatkat.

Jostain syystä tämä ei vain uppoa niihin jotka paatoksessaan demonisoivat lentoliikenteen.

Miten niin kompensoit? Onko jossain määritelty x määrä hiilidiosiidia, jonka jokainen "saa" päästää ilmoihin? 

Kun lennät, niin saastutat sen mitä saastutat, vaikka muuten eläisit kuin Pentti Linkola. 

Hyvä asia toki, että pyörilet. Se on kansanterveydellinenkin asia. Voin kuvitella, että olet hoikka ja terve tuolla liikunnalla. 

Ei, mutta jokainen sitä kuitenkin tuottaa.

Enkä minä tuota sen enempää kuin sellainen joka ei ole koskaan lentänyt mutta kulkee työmatkat autolla (näin kärjistetysti sanottuna). Silti pelkästään lentomatkailu tuomitaan jostain syystä.

Ed

Vierailija
67/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ajattelutapa, että voi maksaa jonkun rahasumman kompensoidakseen lentomatkan hiilidioksidipäästöt. Miten ne päästöt sillä rahalla vähenevät? Ihan kuin maksettaisiin jotain aneita, tyynnytellään huonoa omaatuntoa. Uskontohan koko ilmastonmuutoshöpötys onkin.

Vierailija
68/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kultainen sade kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ja kun kaikki ajattelee näin päästöt kasvavat ja tuho lähestyy.Ei ole harmintonta matkustamista ja lentokoneella se on kuin ampuisi suoraan äiti maata naamaan.

Ei olekaan harmitonta, mutta samoin voi sanoa kaikista jotka vapaaehtoisesti hankkivat lapsen - tai pahempaa, useampia lapsia - vaikka on tunnettua tietoa että lapsen hankkiminen on pahinta mitä ympäristölle voi tehdä. Äiti maa voisi miljoonia kertoja paremmin, jos meitä ihmisiä olisi yli puolet vähemmän. Silti lisääntymistä ja vieläpä moninkertaista lisääntymistä pidetään täysin hyväksyttävänä ja kannustettavana asiana.

Vierailija
69/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ajattelutapa, että voi maksaa jonkun rahasumman kompensoidakseen lentomatkan hiilidioksidipäästöt. Miten ne päästöt sillä rahalla vähenevät? Ihan kuin maksettaisiin jotain aneita, tyynnytellään huonoa omaatuntoa. Uskontohan koko ilmastonmuutoshöpötys onkin.

No vaikka istuttamalla puita, hölmö.

Yksi puu sitoo hiilidioksidia 1000kg elämänsä aikana.

Yksi edestakainen lento Kreikkaan ja yksi puu pihalle kasvamaan niin tilanne on plus miinus nolla päästöjen osalta.

Vierailija
70/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ilmaston lämpeneminen on hyvä asia ja reilua meitä kohtaan. En muista että asukkaat palmurannoilla ja naurusaarilla olisivat ikinä surkutelleet meidän kohtaloamme tai kutsuneet sinne ilmastopakolaisina, vaikka joudumme sinnittelemään täällä vihamielisessä arktisessa ilmastossa. Miksi meidän siis pitäisi olla huolissamme heidän kohtalostaan? nauttikoot lämmöstä, niin mekin teemme.

Kierrätyksestä sen verran, että siinäkin on syytä pitää järki mukana ja heittää muovipussit vaikkapa sekajätteeseen poltettavaksi. Silloin voi ainakin olla varma että se ei päädy mereen, kierrätysastiaan jätetystä ei koskaan tiedä. Luontoa ei tietenkään pidä roskata eikä tuhota.

Vierailija
71/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kultainen sade kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki ajattelisivat näin, ihmisten väkimäärä tippuisi radikaalisti. Tällä olisi suunnaton positiivinen vaikutus,kun myös kulutus tippuisi merkittävästi. Ei siinä muutama lentomatka merkitse mitään, jos väestön määrä vaikka edes puolittuisi.

Vierailija
72/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka istuttamalla puita, hölmö.

Yksi puu sitoo hiilidioksidia 1000kg elämänsä aikana.

Yksi edestakainen lento Kreikkaan ja yksi puu pihalle kasvamaan niin tilanne on plus miinus nolla päästöjen osalta.

Suomen metsiä ei EU:ssa lasketa hiilidioksidinieluiksi vaan meidän pitää maksaa ihan hitosti rahaa, koska muka päästelemme niin paljon hiilidioksidia ilmaan.

Vierailija
73/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jätteet pitäisi polttaa ja käyttää energiaksi.

Eikö se lajittelu ole turhaa?

Vierailija
74/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän oli puhe paljon lentävistä, ei kerta vuodessa ole paljoa toki sekin on liikaa mutta ei kohtuutonta.

Sen sijaan ihmiset jotka lentää vaikka 4krt vuodessa se on paljon, se on ihan liikaa.

Vierailija
75/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ilmaston lämpeneminen on hyvä asia ja reilua meitä kohtaan. En muista että asukkaat palmurannoilla ja naurusaarilla olisivat ikinä surkutelleet meidän kohtaloamme tai kutsuneet sinne ilmastopakolaisina, vaikka joudumme sinnittelemään täällä vihamielisessä arktisessa ilmastossa. Miksi meidän siis pitäisi olla huolissamme heidän kohtalostaan? nauttikoot lämmöstä, niin mekin teemme.

Kierrätyksestä sen verran, että siinäkin on syytä pitää järki mukana ja heittää muovipussit vaikkapa sekajätteeseen poltettavaksi. Silloin voi ainakin olla varma että se ei päädy mereen, kierrätysastiaan jätetystä ei koskaan tiedä. Luontoa ei tietenkään pidä roskata eikä tuhota.

Täydellinen ihminen joka ei tajua ilmastonmuutoksesta mtn. Kyllä se sun nautinto pian lämmöstä muuttuu

76/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän paljon, enimmäkseen työn takia mutta kierrätän. Ilmastonmuutos etenee, vaikka lopettaisin lennot (=jäisin työttömäksi tai vaihtaisin alaa). Lennän kyllä myös lomalennoilla, liikun mieluummin omalla autolla kuin julkisilla, käyn risteilyillä. Elämän iloja.

Vierailija
77/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utelias kirjoitti:

En halua haastaa riitaa, haluan ymmärtää.

Esimerkiksi te jotka lennätte useita kertoja vuodessa, ette kierrätä mitään vaan heitätte ihan kaiken sekajätteeseen tai te jotka heitätte käytetyt sohvat luontoon. Jne.

Miksi näin? Ilmastonmuutos tulee tapahtumaan oli ihmisiä tai ei mutta ihmiset nopeuttaa kovalla tahtia muutosta. Eikö teitä huoleta tuleva tai lastenne tulevaisuus?

Ettekö ajattele asiaa, eikö se tunnu ajankohtaiselta, koetteko olevanne oikeutettuja tekemään asiat ajattelematta pidemmälle?

Tosiaan haluan vain tietää miten muut ihmiset asiat ajattelevat.

En välitä koko asiasta, haluan nähdä ja kokea uutta tai vaan lähteä tuttuun paikkaan lämpimään kesken talen kylmyyden ja pimeyden.

Enkä ole huolissani lasten tulevaisuudesta.

Vierailija
78/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän oli puhe paljon lentävistä, ei kerta vuodessa ole paljoa toki sekin on liikaa mutta ei kohtuutonta.

Sen sijaan ihmiset jotka lentää vaikka 4krt vuodessa se on paljon, se on ihan liikaa.

Eiköhän tässä ole enemmän merkitystä kilometreilla kuin kerroilla... Minun lennot on yleensä noin kaksi tuntia. Joku joka lentää Oulusta parin välilaskun kanssa Thaimaahan viettää jo yhden reissun aikana useamman tunnin koneessa kuin minä puolessa vuodessa omilla reissuilla vaikka lennän kuukausittain.

Vierailija
79/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän lomalle useamman kerran vuodessa. Lupaan vähentää heti radikaalisti, jos yksityislentäminen kielletään. Siihen verrattunahan lomakoneet on "julkisia liikennevälineitä".

Vierailija
80/86 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin lapsettomuus pienentää hiilijalanjälkeä? Tuolla logiikalla minun hiilijalanjälkeni vastuutaho ovat vanhempani, joten voin kuluttaa miten lystää ja valitukset ja verolaput voi lähettää uurnalehtoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi