Amerikkalaisten tavasta vaihtaa vaatteet joka päivä
Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?
Kommentit (103)
Omasta mielestä housut max 3pv, päällypaita 2pv ja muut päivän. Housut voi tuulettaa välipäivänä, jos haluaa vaihdella.
Häh?!
Eikö se nyt ole ihan normaalia vaihtaa vaatteet?
Montako päivää AP pitää samoja alusvaatteita putkeen?
Kulttuurikysymys, jos ilmestyt toista päivää putkeen samassa asussa niin heti luullaan että et ole kotona välillä käynytkään. Vaatteet pestään käytännössä joka tapauksessa, oli ne likaisia tai ei. Farkkuja voit ehkä käyttää kaksi-kolme kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Häh?!
Eikö se nyt ole ihan normaalia vaihtaa vaatteet?
Montako päivää AP pitää samoja alusvaatteita putkeen?
Oliko mielestäsi avauksessa kyse pelkistä alusvaatteista, vai sittenkin ensisijaisesti päällysvaatteista? Ei päällysvaatteita tarvitse pestä joka käytön jälkeen, jos ne eivät ole likaisia.
Kyllä mulla on joka päivä eri vaatteet. Ainakin paita (haisee ihan hieltä kainaloista) ja alusvaatteet. Farkkuja voin käyttää viikon-parikin.
Itsekin vaihdan vaatteet päivittäin. Tai ainakin pesen.
Itsekin vaihdan vaatteet joka päivä, näin helteillä parikin kertaa päivässä. Lisäksi mulla on usein kotosalla ns kotihousut jalassa, joten käytännössä asunnon ulkopuolella käyttämäni alaosa on päällä vain osan päivää.
Ihan suomalainen olen. Pesukoneessa pesen vaatteeni.
Mä teen noin, mutta en laita pesuun joka päivä. Mulla on vaatehuoneessa erityinen tuoli, jonka selkämykselle laitan sellaiset päällysvaatteet, jotka on vielä riittävän puhtaita puettavaksi uudestaan päälle ennen pesua - en koskaan laita varsinaisten puhtaiden sekaan.
Veikkaan että ripustavat takaisin kaappiin ja käyttävät sitten taas muutaman päivän päästä? Tai sitten ehkä jopa pesevät jokaisen käytön jälkeen.
Itse en kyllä ikinä menisi töihin kahta päivää peräkkäin samoissa vaatteissa. Mutta en pese joka käytön jälkeen, vaan kolmen-neljän käytön jälkeen. Tosin jos on ollut tosi kuuma päivä niin saatan pestä paidan yhden käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on joka päivä eri vaatteet. Ainakin paita (haisee ihan hieltä kainaloista) ja alusvaatteet. Farkkuja voin käyttää viikon-parikin.
Siis vaikka sinulla olisi alla joku paita se päällimmäinenkin paita haisee hieltä vai?
Hellekausi on tietysti asia erikseen, mutta normaalioloissa pidän samoja farkkuja ainakin kuukauden ja paitaa viikon. Alusvaatteet ja sukat tottakai vaihdan joka päivä. Ei ole kyllä kukaan koskaan hajusta valittanut tai nokkaansa pidellyt.
Vierailija kirjoitti:
Farkut nyt menee puoli vuottakin pesemättä. Alus-/t-paita, alushousut, sukat päivän. Päällyspaita viikon.
Itse pesen vaatteet (farkkuja lukuunottamatta) joka päivä. Esim. aluspaidat, sukat ja alushousut 60'C pesussa kun pyykkiä kertynyt koneellinen, ja paidat/neuleet ym. 30'C pikapesussa ja aina välillä noillekkin norm. 40'C pesu.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ripustavat takaisin kaappiin ja käyttävät sitten taas muutaman päivän päästä? Tai sitten ehkä jopa pesevät jokaisen käytön jälkeen.
Itse en kyllä ikinä menisi töihin kahta päivää peräkkäin samoissa vaatteissa. Mutta en pese joka käytön jälkeen, vaan kolmen-neljän käytön jälkeen. Tosin jos on ollut tosi kuuma päivä niin saatan pestä paidan yhden käytön jälkeen.
Mistä sinä siis muistat, miten monta kertaa mitäkin paitaa olet käyttänyt, jos laitat ne kerran pidetyt takaisin kaappiin? Minä olen vaatteissani sen verran neuroottinen, etten halua puhtaita ja pidettyjä samaan kaappiin. Vaikka pidänkin niitä vaatteita useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?
Jos samoja housuja käyttää joka kolmas päivä, eikai niitä siinä välissä aina pestä?
Jenkit tekee muutenkin vähän erilailla siellä, esim kävelee kengät jalassa makuuhuoneeseen.
Kyllä minulla ainakin farkut alkavat tuoksua jo kolmen päivän jälkeen sen verran, että pitää pestä.
Seuraava ecotrendi tulee olemaan vaatteiden pesun vähentäminen. Yksi suurimmista mikromuovin lähteistä on keinokuituvaatteiden peseminen (fleece, polyesteri, elastaani). Pesun sijasta pitäisi vaatteita hoitaa tuulettamalla ja pakastamalla. Alusvaatteet ovat tietysti asia erikseen.
Näissä maissa missä asuu vielä nykyisinkin paljon ihan oikeasti köyhiä pysyy sitkeästi tämmöinen varallisuuden esittämisen kulttuuri.
Suomessa et tee samalla tavalla keneenkään vaikutusta uusilla hienoilla vaatteilla. Kun pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja voi pukeutua ihan yhtä hienoihin vaatteisiin halutessaan. Ei se ole enää sellainen juttu jolla tehtäisiin pesäeroa alempiin sosioekonomisiin kasteihin.
Samaten Suomessa voi olla mikä tahansa monimiljonääri ja kävella kuluneissa verkkareissa kadulla. Kun tuolla amerikassa olisi viimeisen päälle hienot rensselit päällä. Pitää katsos päätä näyttämään sitä, että ollaan jotakin!
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen vaatteet (farkkuja lukuunottamatta) joka päivä. Esim. aluspaidat, sukat ja alushousut 60'C pesussa kun pyykkiä kertynyt koneellinen, ja paidat/neuleet ym. 30'C pikapesussa ja aina välillä noillekkin norm. 40'C pesu.
Onko sulla vain yksi vaatekerta?
Siellä on tapana pestä kaikki, mikä konepesun kestää.