Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka asuvat vielä kolmikymppisenä vuokralla?

Vierailija
02.08.2018 |

Tää on niin noloa... Ollaan mieheni kanssa kaveripiirimme ainoat, jotka vielä 28-vuotiaina asuu vuokralla. Muut ovat ostaneet omat asuntonsa jo 20-25-vuotiaina, muutama jo opiskeluaikana. Minä olen yksinyrittäjä ja teen sivussa hanttihommaa paskalla palkalla, mies oli työttömänä amk:sta valmistumisen jälkeen 3 vuotta kunnes viime vuonna pääsi pätkätyöhön, ja vasta tuolloin voitiin aloittaa asp-säästäminen. Köyhyydessä eleltiin siis vuosikausia.

Olen niin kateellinen ikätovereilleni. Ei paljoa kateutta poista se, kuinka yhteiskunta suhtautuu kypsempiin vuokra-asujiin. Onko mulla kohtalotovereita :( Vanhempani ostivat ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan oman asuntonsa vasta 35-vuotiaina (v. 1995), mutta ajat olivat erit ja tuolloin vuokra-auminen oli järkevää ja edullista.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostais omaa, paitti lottovoitol. Nyt on hyvä meidän kuuden olla vuokralla, koska aikuiset pätkätöissä.

Vierailija
22/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia Suomessa hävetään vuokra-asumista? Miksi asunnon omistaminen on ihmisarvon mittari?

Keski-Euroopassa kaikki asuu vuokralla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole noloa olla 30v. ja asua vuokralla. Ei se ole minkään ikäiselle noloa. Ihmiset asuvat ja elävät eri tyyleillä, mitä sen on väliä.

Itse asun omassa talossa. Remonttia ja huolehtimista riittää. Ja rahanmenoa. Välillä kaipaan leppoisa vuokra-aikoja, kun sai vaan olla.

Älä ap mieti tuommosia. Muutoinkin oman elämän vertaaminen muihin on höpsöä, kun kaikilla elämä kulkee omaa reittiään. Hyvä on myös muistaa, että kiva omistusasunto/okt/kivat autot tms eivät välttämättä kerro mitään kavereidesi oikeasta taloustilanteesta. Iso osa ihmisistä on velkaantunut aivan liikaa ja elämäntilanteen muuttuessa voi osa joutua suuriinkin taloudellisiin vaikeuksiin.

Vierailija
24/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä on yksi vuokralainen.

Kaikki rahat menneet huorain persiisiin.

Vierailija
25/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin noloa... Ollaan mieheni kanssa kaveripiirimme ainoat, jotka vielä 28-vuotiaina asuu vuokralla. Muut ovat ostaneet omat asuntonsa jo 20-25-vuotiaina, muutama jo opiskeluaikana. Minä olen yksinyrittäjä ja teen sivussa hanttihommaa paskalla palkalla, mies oli työttömänä amk:sta valmistumisen jälkeen 3 vuotta kunnes viime vuonna pääsi pätkätyöhön, ja vasta tuolloin voitiin aloittaa asp-säästäminen. Köyhyydessä eleltiin siis vuosikausia.

Olen niin kateellinen ikätovereilleni. Ei paljoa kateutta poista se, kuinka yhteiskunta suhtautuu kypsempiin vuokra-asujiin. Onko mulla kohtalotovereita :( Vanhempani ostivat ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan oman asuntonsa vasta 35-vuotiaina (v. 1995), mutta ajat olivat erit ja tuolloin vuokra-auminen oli järkevää ja edullista.

Eräs tuntemani johtoasemassa oleva kolmekymppinen henkilö asuu vuokralla ja hänellä on rahat sijoitettuna, osasyynä on se että joutunut työn vuoksi muuttamaan ja toisaalta hän tuntee sijoitusmarkkinat ja pistänyt rahat tuottamaan ennen kuin hankkii oman asunnon.

Vierailija
26/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin omaa kaveripiiriäni. Ehkä noin 50 ihmistä iältään välillä 27-42. Näistä varmasti omistusasunnossa asuu yli 80%. Loput ovat sitten joko joskus asuneet omistusasunnossa tai ovat keräämässä rahaa omistusasuntoon.

Olemme ihan normaaleja ihmisiä. Joillakin on enemmän rahaa kuin toisilla, mutta ei tässä iässä enää oikeastaan vuokralla-asujia ole.

Vierailija
27/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kannattaako ostaa oma kämppä riippuu aivan omasta elämäntavasta. Jos reissaat paljon ja muutat usein, niin oma kämppä on vain riesa jos ei ole niin paljon rahaa, että kämppää voi pitää tyhjillään.

Vierailija
28/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27 ja tunnen omasta ikäluokastani vain kaksi, joilla on omistusasunto. Molemmat kolmikymppisiä naisia, jotka kävivät lyhyehkön amiksen ja takana on vuosia työelämää.

Harvoilla on sitä taloudellista vakautta, ja itse en edes koe minnekään vakiintumista ajankohtaiseksi lähitulevaisuudessa. Ei sitä tiedä minne elämä vielä vie, miehen kanssa ollaan pohdittu eri maissa asumista eikä lapsia tule.

Vierailija
29/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35, asun vuokralla ulkomailla, säästötilillä on 1000e, ei huolta huomisesta. Pienet tulot, enkä ole osannut suunnitella asunnon ostoa kun ei se vaan ole ollut unelmani.

Ei mulla ole kavereitakaan, jolla olisi omistusasunto - vain sisareni osti miehensä kanssa kämpän, yhdessä kun se on huomattavasti helpompaa. Me sinkut ollaan vähän heikoilla tässä. Ellei ole WTD-Nata. Se on osannut pelata asuntokorttinsa oikein jo nuorena.

Vierailija
30/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia Suomessa hävetään vuokra-asumista? Miksi asunnon omistaminen on ihmisarvon mittari?

Keski-Euroopassa kaikki asuu vuokralla. 

Niinpä. Elämän arvot vähän omituiset jos onni tulee asuntolainasta. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
31/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin omaa kaveripiiriäni. Ehkä noin 50 ihmistä iältään välillä 27-42. Näistä varmasti omistusasunnossa asuu yli 80%. Loput ovat sitten joko joskus asuneet omistusasunnossa tai ovat keräämässä rahaa omistusasuntoon.

Olemme ihan normaaleja ihmisiä. Joillakin on enemmän rahaa kuin toisilla, mutta ei tässä iässä enää oikeastaan vuokralla-asujia ole.

Missä lestalandiassa lie asut.

Vierailija
32/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun landiassa, jossa kolmikymppiset ihmiset ovat hoitaneet asiansa (koulutus, työpaikka, talous) hyvin ja asiallisesti. Noin kun tekee on varaa omaan asuntoon.

Vierailija
33/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-vuotias ja edelleen vuokralla. Olen pienipalkkainen ja monisairas joten vuokran ja sairauskulujen jälkeen ei hirveästi ole mistä säästää käsirahaa. Samoin työtilanne on huolestuttava, vakipaikka on mutta yt:t tulossa ja sitten tämä sairastelukin voi viedä työkyvyn.

Sukulaiset häpeää vuokralla asumistani mutta minusta tämä on ok, en koskaan saisi tältä alueelta näin ”hienoa” uudehkoa asuntoa ostettua enkä halua minnekään slummiin asumaan. Tämä asunto on lähellä työpaikkaani ja palveluita eikä autoa tarvitse kun kävellen ja pyörällä pääsee kaikkialle mihin tarvitsee. Vuokranantajanikin on todella asiallinen tyyppi. Kaikki on siis hienosti :)

On kyllä outoja sukulaisia sulla, en tienny että tommosia on olemassa. Miten sukulaisen vuokralla asumista voi hävetä, tai vuokra-asumista muutenkaan... ei hyvänen aika. 

Onneksi sinä tunnut sentään selväjärkiseltä, vaikka tulet tollasesta puusta. :D

Vierailija
34/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskaltaisi kyllä ottaa asuntolainaa nykyisessä taloustilanteessa. Jos asunto joudutaan myymään niin sen arvonhan pitäisi kattaa laina kokonaan, mitä asunnot eivät välttämättä lähitulevaisuudessa enää tee.

Niin ja asun tosiaan vuokralla, en tunne Helsingin keskustasta niin rikasta porukkaa että ihan omistusasunto olisi.. vuokralla mennään ihan ikään katsomatta. 

Vierailija
35/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis omistusasuntohan ei ole oma, ennen kuin lainasumma on maksettu korkoineen :) ja siihen menee kaaaauan. 

Vierailija
36/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun landiassa, jossa kolmikymppiset ihmiset ovat hoitaneet asiansa (koulutus, työpaikka, talous) hyvin ja asiallisesti. Noin kun tekee on varaa omaan asuntoon.

Ei vaan asuntolainaan. Aika outoa jos et tunne kuin samanlaisia ihmisiä, ihan kuin vuokralla asuminen olis joku merkki huonosta elämästä. Kaikki sinun tuntemat ihmiset eli "normaalit" himoavat omistusasuntoja, muut ovat elämässä epäonnistuneita? Voi herran jestas, kuuntele itseäsi.

Aikamoinen kupla sinullakin, voin kyllä kuvitella minkälainen. Sellanen missä kilpaillaan naapurin kanssa.

Vierailija
37/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan asuntolainaan. Aika outoa jos et tunne kuin samanlaisia ihmisiä, ihan kuin vuokralla asuminen olis joku merkki huonosta elämästä. Kaikki sinun tuntemat ihmiset eli "normaalit" himoavat omistusasuntoja, muut ovat elämässä epäonnistuneita? Voi herran jestas, kuuntele itseäsi.

Aikamoinen kupla sinullakin, voin kyllä kuvitella minkälainen. Sellanen missä kilpaillaan naapurin kanssa.

Varmaan löytyy kaks autoakin :D voi luoja

Vierailija
38/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikke Sumarikin jossain lehtihaastatteluissa sanoi, ettei halua koskaan omistusasuntoa riesakseen, vuoka-asuminen on paljon kivempaa.

Suomalaisilla vähän kummallinen käsitys, että kaikki tähtäisivät elämässä siihen että omistavat asunnon. Ei kyllä pidä paikkaansa.

Vierailija
39/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan löytyy kaks autoakin :D voi luoja

Juu ja pitää olla aina uudemmat mallit kuin naapurin pihassa.

Raha ei ole ogelma, kyllä aina saa lainaa ja muita vippejä.

Vierailija
40/95 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

32v ja tyytyväisenä vuokralla.

Täällä mäyhää joku ihan ihme "omistajien" lauma. Onhan se hienoa kai omistaa kasan lautoja paikasta jossa kukaan ei halua asua. Tai jonkun kerrostalokopin jossa naapurina joku kyttääjämummo, piripää ja tupakkamuija. Omistusasuminen ei oo status enää ku 60+ vuotiaiden ja sisäsiittosten maalaisten mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän