Mikä syöpä on sellainen "nolompi" syöpä, joku josta ei kehdata kertoa että sairastetaan sitä?
Ensinnäkin mielestäni kaikki vakavat sairaudet ovat sellaisia että olisi hyvä jakaa tietoa oireista ja auttaa muita jotka ovat mahdollisesti sairastumassa samaan ja joilla tökkii lääkärille meneminen ehkä muutenkin, mutta mitkä syövät ovat niitä että pysytään mieluiten hiljaa, ja sairastetaan salassa?
Tuomitaanko täällä liian helposti? Verrattuna esimerkiksi amerikkalaiseen tai ruotsalaiseen kulttuuriin jossa ollaan avoimia eikä tuomita sairastunutta, mahdollisesti vielä väärin perustein?
Joku raitis oli kertonut joskus ettei kehdannut sanoa muille että sairastaa haimasyöpää koska muuten kaikki luuleekin että hän on kaappijuoppo.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa antaa syövälle kasvot niin eikö silloin etenkin olisi merkityksellistä jakaa syöpätietoisuutta ja auttaa oireiden havaitsemisessa muita ihmisiä. Jos kuitenkin kaikki päivitykset muutenkin koskevat pelkästään tätä aihetta. En ymmärrä mutta eihän kaikkea tarvitsekaan ymmärtää. Kukin tyylillään.
Juuri näin, sitähän ne suuren luokan julkkiksetkin tekevät. Jakavat tietoutta, antavat oirekuvausta, suosittelevat hoitoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silloin olisi noloa kertoa, jos olisi rintasyöpä, eikä suostuisi rintaleikkaukseen turhamaisuuttaan.
Ehkä nuoria naisia saattaisi hävettää se että jos ovat joskus asennuttaneet silikonit omien rintojen paikalle, ja sitten tuleekin jotain ikävää niiden takia, niin eivät kehtaa kertoa siitä koska tietävät että kaikki tulevat syyttämään heitä itseään turhamaisuudesta ja itseaiheutetusta ongelmasta.
Keuhkosyöpä jossain tapauksissa, kun kaikki ajttelee että röökannut itse keuhkonsa pilalle.
Minä kerroin gynekologisesta syövästäni kaikille ja sen ansiosta moni tuttu ja puolituttu kävi papa-kokeessa pikimmiten ja kiittivät. Ensin jännitti että kuvittelevatko kaikki että olen saanut sen seksuaalisessa kanssakäymisessä mutta sitten mietin että ajatelkoot jos ovat niin tyhmiä.
Kaikki meni hyvin ja olen terve, tuosta on aikaa yli 10 vuotta.