Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomi-työn & alan huonot puolet!

Vierailija
02.08.2018 |

Kertokaa alalla olleet ja olevat sosionomin työn huonoja puolia.. vai onko niitä edes kun alalle on tuhansia hakijoita vuosittain?

Kommentit (288)

Vierailija
41/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani sosionomit ovat joko työttömiä tai tekevät töitä, joita voisivat tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Mitä hyötyä siis 3,5 korkeakoulutuksesta?

Jokainen aloittaa jostakin. Sosionomilla kuitenkin on ihan erilaisen etenemismahdollisuudet kuin lähihoitajalla.

Tuo ei paljon lohduta 40 vuotiaana yh:na, olen tehnyt vuosia lastenhoitajan työtä enkä halua aloittaa taas nollasta. Nyt on huonot otyönäkymät kun lto pätevyys poistuu ensi keväänä aloittavilta. Veikkaan että hakijamäärät romahtavat, mutta tätähän ei sanota ääneen. Miten lie käy koko koulutuksen?

Päihde- ja mielenterveyspuolelle palkataan lähäreitä tai sairaanhoitajia (palkkaero n 150 e kk nettona), päiväkotiin lto hommiin kandeja, vammaispuolelle lähihoitajia, lastensuojeluun sos. alan maistereita tai lapset hoidetaan perheissä sijaisuhuollossa jolloin ohjaajien tehtävät vähenevät, vanhustyötön lähäreitä ja sairaanhoitajia, neuvolaan terkkoja, jne. Eli, mihin sosinomit työllistyvät tulevaisuudessa?

Sosiaalialan maistereita lastensuojeluun, joka siis kenttänä sisältää mm. lastenkotien ohjaustyöt, jälkihuoltotiimit, perhetyön, tehostetun perhetyön jne. sen toimistotyön lisäksi?

Niistä sosiaalialan maistereistahan ei ole pulaa jo nyt 👍

Vierailija
42/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia arvostetaan hirveästi enemmän kuin sosionomeja... Kyllä sen vaan huomaa. Kaikki työnantajat palkkaa mieluummin sh tai th:n töihin.

Tottakai me arvostetaan koska heillä on parempi tietämys ja osaaminen!!

-esimies-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ ei ole mitään siistiä toimistötyötä niinkuin opinnoissa väitetään. Välillä se on kotikäyntejä paskaisissa asunnoissa, joissa haju tarttuu omiin hiuksiin ja saatat vahingossa osua vaikka räkäklönttiin tai paskaan seinässä.. Joutuu olemaan lähellä haisevia asiakkaita, jotka saattavat vaikka aivastaa kasvoille tai pieraista ja myrkyttää koko tilan jossa joudut tekemään töitä.

Jaa, eipä ole missään vaiheessa tullut kuvaa, että työ olisi siistiä toimistotyötä.

Loppuvaiheen sosionomiopiskelija siis olen, ja lastensuojeluun suuntautunut. Siltä puolelta kyllä työkeikkaa on riittänyt jo opiskeluaikana.

Olet onnekas kun älysit suuntautua lastensuojeluun, paremmat työllistymismahdollisuudet juuri siihen mihin olet kouluttautunut. Harjoitteluilla hirmu iso merkitys tulevaisuuden kannalta, ja suhteilla pääsee. Minulla ei ole näin hyvin mennyt tämä.

Vierailija
44/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraisä mitä sosionomi-koulutukset lynkkausta koko ketju täynnä. Harmittaako mammoja kun olette niin tyhmiä ettette pääse korkeakouluun :DD

Vierailija
45/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän paikoista mahtaa olla kyse jos lääkkeenannot oleellista työssä?

Tuskinpa ainakaan esim. järjestötyöstä, sosiaaliohjauksesta kunnan sosiaalitoimistossa tai vaikka lastensuojelun ohjaustehtävästä.

Tiedät itsekin ettei järjestöissä riitä työtä kaikille, ja etenijät ovat valtiotieteen puolelta ja maistereita suunnittelijoina. Työt määräaikaisia projekteja. Sos. toimistoon palkataan pääosin ja mieluiten sosiaalityöntekijöitä. Perhetyötön psyk. sairaanhoitajia jne.

En ymmärrä, miksi asioista valehdellaan? Sen vuoksiko että saadaan suuret hakijamäärät? Suurin osa taitaa keskeyttää opinnot!

Vierailija
46/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä tutkintoja muitakin amk:ssa. Esim. yhteisöpedagogit, vielä aliarvostetumpi ammattiryhmä kuin sosionomit.

Vierailija
47/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa ainakaan esim. järjestötyöstä, sosiaaliohjauksesta kunnan sosiaalitoimistossa tai vaikka lastensuojelun ohjaustehtävästä.

Esim. päivätoiminnassa asiakkailla menee lääkkeitä. Lastensuojelulaitoksissakin on lääkittyjä lapsia.

Tähän mennessä lastenkodeissa on ollut erikseen sairaanhoitaja, joka huolehtii lasten terveysasiat ja lääkitykset, ohjaajat ovat olleet sosionomeja.

Vierailija
48/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin muuten auttaa työllistymisessä kun osaa ammattijargoniaa. Olen jo autuaasti unohtanut sen. 

Vierailija
49/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herraisä mitä sosionomi-koulutukset lynkkausta koko ketju täynnä. Harmittaako mammoja kun olette niin tyhmiä ettette pääse korkeakouluun :DD

Minä pääsin, ja jopa sinne mihin on tilastojen perusteella vaikeinta päästä, eli Tikkurilan Laureaan monimuotoon sosionmiksi! ja sen aion nyt lopettaa, eroan koko paskasta. 

Vierailija
50/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ja terkkarit vie työpaikat nenän edestä. Varsinkin terkkareita otetaan oikein mielellään ohjaustöihin, sillä he osaavat toimia ohjaajina ja myös tiiminvetäjinä oikein hyvin, ehkä jopa sosionomia paremmin. Ja siihen päälle sitten vielä runsas tietämys terveydenhuollon asioista ja lääkehoidosta.. eipä siinä sosionomi pysty kilpailemaan ollenkaan jos samaa työpaikkaa hakee myös terkkari..

Lisäksi sairaanhoitajilla on todella paljon parempi työllisyys... Töihin revitään jo 1. Opiskeluvuonna ja kaikissa harkoissa saa laitettua jalkaa oven väliin. Harkkapaikat ottaa erittäin mielellään ihan töihin heillä olleita opiskelijoita. Todellakaan ei tarvitse mistään molista töitä hakea. Hoitajilla on hirveästi harjoittelua koulutuksen aikana, varmaan 3 kertaa niin paljon kun sosionomilla. Terkkarilla taitaa olla vielä vähän enemmän.

Vierailija
51/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin muuten auttaa työllistymisessä kun osaa ammattijargoniaa. Olen jo autuaasti unohtanut sen. 

Sano esimerkki ammatijaroniassta.

Vierailija
52/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin, ja jopa sinne mihin on tilastojen perusteella vaikeinta päästä, eli Tikkurilan Laureaan monimuotoon sosionmiksi! ja sen aion nyt lopettaa, eroan koko paskasta. 

Alasta se on kiinni, ei koulusta. Minä olen myös tiksin Laureasta (täysin toinen ala!) Ja viihdyn erittäin hyvin.

Vierailija
53/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. päivätoiminnassa asiakkailla menee lääkkeitä. Lastensuojelulaitoksissakin on lääkittyjä lapsia.

Tähän mennessä lastenkodeissa on ollut erikseen sairaanhoitaja, joka huolehtii lasten terveysasiat ja lääkitykset, ohjaajat ovat olleet sosionomeja.

On myös yksiköitä, joissa on vain sosionomeja iltavuorossa ja sairaanhoitajat tekevät päivävuoroa..

Vierailija
54/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että olen valmistunut v. 2015 sosionomiksi. Muista en tiedä.

Vierailija
55/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun unelma oli päästä sosionomiksi. Hain kouluun vuosia. En päässyt. Menin polku-opintoihin. Opiskelin vuoden ja totesin, että tätä paskaako minä halusin niin monta vuotta.

Vierailija
56/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ja terkkarit vie työpaikat nenän edestä. Varsinkin terkkareita otetaan oikein mielellään ohjaustöihin, sillä he osaavat toimia ohjaajina ja myös tiiminvetäjinä oikein hyvin, ehkä jopa sosionomia paremmin. Ja siihen päälle sitten vielä runsas tietämys terveydenhuollon asioista ja lääkehoidosta.. eipä siinä sosionomi pysty kilpailemaan ollenkaan jos samaa työpaikkaa hakee myös terkkari..

Lisäksi sairaanhoitajilla on todella paljon parempi työllisyys... Töihin revitään jo 1. Opiskeluvuonna ja kaikissa harkoissa saa laitettua jalkaa oven väliin. Harkkapaikat ottaa erittäin mielellään ihan töihin heillä olleita opiskelijoita. Todellakaan ei tarvitse mistään molista töitä hakea. Hoitajilla on hirveästi harjoittelua koulutuksen aikana, varmaan 3 kertaa niin paljon kun sosionomilla. Terkkarilla taitaa olla vielä vähän enemmän.

Tuon takia en voi opiskella sairaanhoitajaksi, ei pysty yksinhuoltajana harjoitteluiden takia. Muuten olisi unelmien ala.

Vierailija
57/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tiedä mitä sosionomi tekee..? Se ei ole koskaan mulle selkiintynyt vaikka hirveästi olen yrittänyt lukea kyseisestä koulutuksesta. Todellakin tulee olo, että vähän kaikkea, mutta toisaalta taas ei oikein mitään? :D

Vierailija
58/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tiedä mitä sosionomi tekee..? Se ei ole koskaan mulle selkiintynyt vaikka hirveästi olen yrittänyt lukea kyseisestä koulutuksesta. Todellakin tulee olo, että vähän kaikkea, mutta toisaalta taas ei oikein mitään? :D

Sosionomin nimikkeitä työelämässä:

Valmistuneiden tehtävänimikkeitä: sosiaaliohjaaja, palveluohjaaja, perhetyöntekijä, lastentarhanopettaja, vammaistyön ohjaaja, lasten- ja nuorisokodin ohjaaja, kriisityöntekijä, työvoimaneuvoja, toiminnanohjaaja, päihde- ja mielenterveystyön ohjaaja, projektityöntekijä ja -päällikkö, nuorisotyön ohjaaja, avopalveluohjaaja, vastaava ohjaaja, lähijohtaja, palvelupäällikkö (lähde jamk.fi)

Vierailija
59/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia en voi opiskella sairaanhoitajaksi, ei pysty yksinhuoltajana harjoitteluiden takia. Muuten olisi unelmien ala.

Voi harmi. Voi kun saisit jotenkin asian järjestettyä vielä joskus.. harjoitteluja tosiaan on paljon, mutta myös joustoa on ja ihan opiskelijan oma tilanne ja oma elämä huomioidaan kun suunnitellaan opiskelua. :)

Olisit varmasti hyvä sairaanhoitaja, jos kyse on unelma-alasta. Potilaat aistii heti sen jos sairaanhoitaja aidosti tykkää työstään :)

Vierailija
60/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun unelma oli päästä sosionomiksi. Hain kouluun vuosia. En päässyt. Menin polku-opintoihin. Opiskelin vuoden ja totesin, että tätä paskaako minä halusin niin monta vuotta.

Tämä se on just niin ärsyttävää kun ei voi millään tietää mitään alasta ennen kuin tutustuu siihen kunnolla ja se on joko työn tai opiskelun kautta. Tosi harmillista kun ei itsellä ole selkeää visiota siitä mikä on mun juttuni.

t. sosionomi, työtön