Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomi-työn & alan huonot puolet!

Vierailija
02.08.2018 |

Kertokaa alalla olleet ja olevat sosionomin työn huonoja puolia.. vai onko niitä edes kun alalle on tuhansia hakijoita vuosittain?

Kommentit (288)

Vierailija
21/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haistakaa p.. koulun haukkujat hyvä koulutus ja tarpeellinen yhteiskunnan kannalta.

Hei kuule, katso vähän työttömyystilastoja ja kuinka moni saa oman alan töitä!

Vtuttaa koko koulutus.

T: kohta ex Laurealainen

https://toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/74

1 % valmistuneista työttömänä ei ole mikään iso piikki tilastossa :D

Vierailija
22/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani sosionomit ovat joko työttömiä tai tekevät töitä, joita voisivat tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Mitä hyötyä siis 3,5 korkeakoulutuksesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole mitään siistiä toimistötyötä niinkuin opinnoissa väitetään. Välillä se on kotikäyntejä paskaisissa asunnoissa, joissa haju tarttuu omiin hiuksiin ja saatat vahingossa osua vaikka räkäklönttiin tai paskaan seinässä.. Joutuu olemaan lähellä haisevia asiakkaita, jotka saattavat vaikka aivastaa kasvoille tai pieraista ja myrkyttää koko tilan jossa joudut tekemään töitä.

Vierailija
24/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin ei harmita enää etten päässyt kouluun =)

Vierailija
25/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut sen, ettei minua mielellään oteta tekemään lastenhoitajan työtehtäviä (edes sijaisuuksia) koska olen myös sosionomi, eli ylikoulutettu. Olen siis myös lastenhoitaja koulutukseltani. Hankalaksi menee. Ei tässä varmaan uskalla kouluttautua enää ammattikoulutasolla eli vaihtaa alaa, vai uskaltaakohan?

kyllä opiskelu aina kannattaa..

#koulutuslupaus #eileikata koulutuksesta

Vierailija
26/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne tilastot näkee?

Vierailija
27/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

haistakaa p.. koulun haukkujat hyvä koulutus ja tarpeellinen yhteiskunnan kannalta.

Hei kuule, katso vähän työttömyystilastoja ja kuinka moni saa oman alan töitä!

Vtuttaa koko koulutus.

T: kohta ex Laurealainen

https://toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/74

1 % valmistuneista työttömänä ei ole mikään iso piikki tilastossa :D

Ovatko työllistyneet juuri sosinomin koulutusta vaativiin tehtäviin?

Aivan :) Voihan sitä olla vaikka kaupan kassalla mutten sitä varten tarvitse sosiaalian amk- tutkintoa.

Vierailija
28/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suosittelen ennemmin sairaanhoitajan tutkintoa!

Vierailija
29/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani sosionomit ovat joko työttömiä tai tekevät töitä, joita voisivat tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Mitä hyötyä siis 3,5 korkeakoulutuksesta?

Jokainen aloittaa jostakin. Sosionomilla kuitenkin on ihan erilaisen etenemismahdollisuudet kuin lähihoitajalla.

Vierailija
30/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 vuotta on pitkä aika elämästä. Mieti tarkkaan haluatko käyttää sen sosionomiksi opiskeluun. Tutkintoja ja mahdollisuuksia on monia. Minun suositus sinulle on, että harkitse todella tarkkaan haluatko sosionomiksi todella ja mitä ylipäätään haluat tehdä työksesi.

Vierailija
31/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän paikoista mahtaa olla kyse jos lääkkeenannot oleellista työssä?

Tuskinpa ainakaan esim. järjestötyöstä, sosiaaliohjauksesta kunnan sosiaalitoimistossa tai vaikka lastensuojelun ohjaustehtävästä.

Vierailija
32/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen aloittaa jostakin. Sosionomilla kuitenkin on ihan erilaisen etenemismahdollisuudet kuin lähihoitajalla.

Kerro sosionomin etenemismahdollisuuksista kun niin tiedät. Olen ollut sosiaali- ja terveysalalla kymmeniä vuosia ja voin sanoa vahvalla ammattikokemuksellani, että sairaanhoitajat ovat niitä jotka työelämässä etenevät ja pääsevät esimiesasemiin. Sosionomit toimivat _PÄÄASIALLISESTI_ ohjaajina! Harvoissa tapauksissa pääsevät esimiesasemiin. Jos aikeissa päästä esimieheksi, niin menkää ihmiset opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Laajempi tietotaito ja parempi palkkaus.

Vierailija
33/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan ole saanut töitä (paitsi muutaman surkean pätkän) juuri siihen mihin olen kouluttautunut eli sosionomi-diakoniksi. Tosin tiedän olevani liian nirso, perheellisenä en halua tehdä vuorotöitä ja diakoniatöitä en halua myöskään tehdä, jos pitää osallistua jumalanpalveluksiin. Lisäksi vieroksuttaa työpaikkailmoitukset joissa vaaditaan osaamista jota minulla ei ole tai siinä kerrotaan että tehdään haastavien asiakkaiden kanssa töitä. Olen kriisissä (työ)elämäni suhteen että mitä tässä pitäisi oikein ruveta tekemään. Olen miettinyt tässä että hakeutuisin sos.tt. -koulutukseen... Haluaisin enemmän asiantuntijatyötä tehdä ja vähemmän asiakaspalvelutyötä.

Niin, ja lto-sijaisuuksia riittäisi, mutta en haluaisi mennä tekemään niitäkään hommia, kun olen joskus tehnyt yhden pätkän ja koen tosi vaativaksi työksi (ja palkka tietty vaativuuteen nähden surkea). Mutta saa nähdä että pystyykö tässä nyt enää muuta tekemään ennen kuin jään äippälomalle... Luultavasti ei. Ja olen myös lähihoitaja mutta niitäkin hommia kartan kuin ruttoa (paitsi ehkä lastenhoitajan hommat menee pitkin hampain).

No sinä nyt olet aivan väärällä alalla! Miksi ihmeessä olet opiskellut oikein KAKSI sotealan ammattia ja asenne tuo??? En käsitä! Huhhuh. Et varmasti saa mitään töitä tolla asenteella.

Vierailija
34/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sosionomin etenemismahdollisuuksista kun niin tiedät. Olen ollut sosiaali- ja terveysalalla kymmeniä vuosia ja voin sanoa vahvalla ammattikokemuksellani, että sairaanhoitajat ovat niitä jotka työelämässä etenevät ja pääsevät esimiesasemiin. Sosionomit toimivat _PÄÄASIALLISESTI_ ohjaajina! Harvoissa tapauksissa pääsevät esimiesasemiin. Jos aikeissa päästä esimieheksi, niin menkää ihmiset opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Laajempi tietotaito ja parempi palkkaus.

Ja missä siis olet työskennellyt?

Vierailija
35/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän paikoista mahtaa olla kyse jos lääkkeenannot oleellista työssä?

Tuskinpa ainakaan esim. järjestötyöstä, sosiaaliohjauksesta kunnan sosiaalitoimistossa tai vaikka lastensuojelun ohjaustehtävästä.

Esim. päivätoiminnassa asiakkailla menee lääkkeitä. Lastensuojelulaitoksissakin on lääkittyjä lapsia.

Vierailija
36/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia arvostetaan hirveästi enemmän kuin sosionomeja... Kyllä sen vaan huomaa. Kaikki työnantajat palkkaa mieluummin sh tai th:n töihin.

Vierailija
37/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei paljon lohduta 40 vuotiaana yh:na, olen tehnyt vuosia lastenhoitajan työtä enkä halua aloittaa taas nollasta. Nyt on huonot työnäkymät kun lto pätevyys poistuu ensi keväänä aloittavilta. Veikkaan että hakijamäärät romahtavat, mutta tätähän ei sanota ääneen. Miten lie käy koko koulutuksen?

Päihde- ja mielenterveyspuolelle palkataan lähäreitä tai sairaanhoitajia (palkkaero n 150 e kk nettona), päiväkotiin lto hommiin kandeja, vammaispuolelle lähihoitajia, lastensuojeluun sos. alan maistereita tai lapset hoidetaan perheissä sijaisuhuollossa jolloin ohjaajien tehtävät vähenevät, vanhustyötön lähäreitä ja sairaanhoitajia, neuvolaan terkkoja, jne. Eli, mihin sosinomit työllistyvät tulevaisuudessa?

Vierailija
38/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ei ole mitään siistiä toimistötyötä niinkuin opinnoissa väitetään. Välillä se on kotikäyntejä paskaisissa asunnoissa, joissa haju tarttuu omiin hiuksiin ja saatat vahingossa osua vaikka räkäklönttiin tai paskaan seinässä.. Joutuu olemaan lähellä haisevia asiakkaita, jotka saattavat vaikka aivastaa kasvoille tai pieraista ja myrkyttää koko tilan jossa joudut tekemään töitä.

Jaa, eipä ole missään vaiheessa tullut kuvaa, että työ olisi siistiä toimistotyötä.

Loppuvaiheen sosionomiopiskelija siis olen, ja lastensuojeluun suuntautunut. Siltä puolelta kyllä työkeikkaa on riittänyt jo opiskeluaikana.

Vierailija
39/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu työpaikoista on kovaa. Samoihin työpaikkoihin voivat hakea sairaanhoitajat, yhteisöpedagogit, kuntoutusohjaajat ja joissain tapauksissa amispohjaiset (lähihoitajat, nuoriso-ohjaajat)

Vierailija
40/288 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, eipä ole missään vaiheessa tullut kuvaa, että työ olisi siistiä toimistotyötä.

Loppuvaiheen sosionomiopiskelija siis olen, ja lastensuojeluun suuntautunut. Siltä puolelta kyllä työkeikkaa on riittänyt jo opiskeluaikana.

Kerro työnkuvastasi.