Ei koiria uimarannoille, kiitos!
Menin uimaan ja uinnin päälle jäin kuivattelemaan penkille. Yhtäkkiä alkoi aivastuttaa aivan kauheasti ja silmät turvota. Ihmettelin, mistä johtuu ja aloin katsella ympärille. Eiköhän ollut joku harjannut/trimmannut koiransa siinä vieressä ja jättänyt ne karvatupot lojumaan! Rannalle, jossa on vielä kylttikin, joka kieltää tuomasta koiria! (eli yhtäkään koirankarvaakaan ei pitäisi olla siellä) Ei tässä nyt mitään kamalaa tapahtunut. Lähdin kotiin ja otin allergialääkettä naamariin.
Mutta, kiltit koiranomistajat, vaikka ne turrit ihania onkin, niin voisiko niitä sääntöjä silti noudattaa? Tuosta uimarannasta parisataa metriä kauemmas on ihan virallinen koiraranta.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, juuri meillä kylässä olleet ulkomaalaiset (perhe) ihmettelivät, että eikö täällä oikeati saa mennä uimarannalle koiran kanssa. Eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet miksi ei.
Itse olen hyväksynyt sen että kun ranta on helteellä täynnä ihmisiä niin ei koirat sinne välttämättä sekaan kovin hyvin sovi. Mutta olen joskus kiertänyt kieltoa niin että jos sataa eikä rannalla ole ketään, tai ilta-aikaan, koiran kanssa kävelen rannassa ja koira saa käydä uimassa. Silti IHAN TAATUSTI joku huutaa jotain koirakiellosta pää raivosta punaisena kun näkee vaikka parvekkeeltaan kamalan rikokseni. Ihan kuin se mun koira saastuttaisi sen veden ja rannan pysyvästi sillä että on käväissyt siellä kun rannalla ei ole ihmisiä. Se on minusta jo liiallista nipotusta.
Täällä päin on muutenkin paljon ns. koirahulluja. Sen lisäksi että rantaa lähellekään ei saa koirat mennä, niin kävelyteiden reunoissa oleviin puskiin ei saisi merkata. Kauhea huuto siitä kun uros nostaa koipea pusikkoon. Istutukset menee pilalle blaa blaa.
Täällä yksi koirahullu. Minusta tuli sellainen, kun suuri osa koiranomistajista ei noudata sääntöjä. Kiva käydä lenkillä, kun melkein kolmannes koirista vapaana. Jos kävisi niin, että koira purisi minua, omista sanoisi sen minun syyksi. Että kehtaankin juosta lenkkipolulla.
Joo olen meilläkin päin nähnyt kyllä myös tuohon suuntaan raivokohtauksia, eli "nipottajiin" kyrsiintynyt koiranomistaja huutaa esim. lenkkeilijälle tai valittajalle. Yksittäisi tapauksia olen nähnyt aika törkeitäkin, esim. iso, musta koira vapaana, juoksee juoksevan lapsen perään, äiti tai isä vaatii koiraa kiinni. Mihin koiranomistaja huikkasi "opeta se lapsi että KOIRIEN LÄHELLÄ EI SAA JUOSTA". Lapsi oli niin pieni että luultavasti pelkäsi ja siksi juoksi eikä voinut edes sille mitään. Eikä muuutenkaan nyt koirat saa ihmisiä jahdata missään.
Jep. Minä pyysin kaupungissa vapaana isoa hurttaansa pitävää koiranomistaja ottamaan koiran kiinni ohituksen ajaksi kun liikuin pienten lasten kanssa ja koira poukkoili miten sattuu (mm. välillä autotielle, välillä jalkakäytävälle, metsän puolelle). Ihan asiallisesti, voitko pitää koiran kiinni ohituksen ajan. "Älä sinä akka ala mulle mäkättää, tuollainen h*ora." Ja en jäänyt kuuntelemaan mitä kaikkea muuta huusi perään. Jäi aika paha mieli 🙄
Tyypillinen koiranomistaja, näitä näkee Helsingissä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa ihmiset olla niuhoja. Minua ei ole ikinä koirat haitanneet. Päin vastoin - on aina ilahduttavaa, kun huomaa rannalla koiria. 3-vuotias lapsemmekin tykkää aina mennä silittämään niitä, ja ei se uimavesi pilalle mene, jos siinä muutama koirakin ihmisten seassa ui.
Eli jos ihminen saa vaikka ampiaispiston, menee anafylaksiaan niin hän on vain niuho?
Mistä sä noi ampiaiset sait tähän keskusteluun?
Hysteeriset saa koirankarvoista vaikka analyfaktisen shokin. Me oikeasti allergiset emme.
Mutta, koirat ei kuulu yleiselle uimarannalle. Kuten ei vieraat ihmiset ykstyiselle rannalle. Saan siipeilijöistä ihottumaa.
Eivät kai porukat oikeasti nettivinkkaa jotain "vihaan koiria" -tyyppisiä juttuja? Mikähän rikos on kyseessä?
Eikö koiran omistajia häiritse yleisellä rannalla sitten se että pikkulapset haluaisi tulla halaamaan ja silittämään teidän koiria? Tosi ärsyttävää, kun vanhemmat kysyy siltä LAPSELTA että haluaako se kakara vähän silittää hauvvaa? Sitten silitetään ilman omistajan lupaa.
Tapahtuu tosin joka paikassa ja yllättävän usein. Anteeksi vähän ohi aiheen mutta oli pakko.
Ps. Tietenkään julkiselle rannalle ei koiria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, juuri meillä kylässä olleet ulkomaalaiset (perhe) ihmettelivät, että eikö täällä oikeati saa mennä uimarannalle koiran kanssa. Eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet miksi ei.
Itse olen hyväksynyt sen että kun ranta on helteellä täynnä ihmisiä niin ei koirat sinne välttämättä sekaan kovin hyvin sovi. Mutta olen joskus kiertänyt kieltoa niin että jos sataa eikä rannalla ole ketään, tai ilta-aikaan, koiran kanssa kävelen rannassa ja koira saa käydä uimassa. Silti IHAN TAATUSTI joku huutaa jotain koirakiellosta pää raivosta punaisena kun näkee vaikka parvekkeeltaan kamalan rikokseni. Ihan kuin se mun koira saastuttaisi sen veden ja rannan pysyvästi sillä että on käväissyt siellä kun rannalla ei ole ihmisiä. Se on minusta jo liiallista nipotusta.
Täällä päin on muutenkin paljon ns. koirahulluja. Sen lisäksi että rantaa lähellekään ei saa koirat mennä, niin kävelyteiden reunoissa oleviin puskiin ei saisi merkata. Kauhea huuto siitä kun uros nostaa koipea pusikkoon. Istutukset menee pilalle blaa blaa.
Täällä yksi koirahullu. Minusta tuli sellainen, kun suuri osa koiranomistajista ei noudata sääntöjä. Kiva käydä lenkillä, kun melkein kolmannes koirista vapaana. Jos kävisi niin, että koira purisi minua, omista sanoisi sen minun syyksi. Että kehtaankin juosta lenkkipolulla.
Joo olen meilläkin päin nähnyt kyllä myös tuohon suuntaan raivokohtauksia, eli "nipottajiin" kyrsiintynyt koiranomistaja huutaa esim. lenkkeilijälle tai valittajalle. Yksittäisi tapauksia olen nähnyt aika törkeitäkin, esim. iso, musta koira vapaana, juoksee juoksevan lapsen perään, äiti tai isä vaatii koiraa kiinni. Mihin koiranomistaja huikkasi "opeta se lapsi että KOIRIEN LÄHELLÄ EI SAA JUOSTA". Lapsi oli niin pieni että luultavasti pelkäsi ja siksi juoksi eikä voinut edes sille mitään. Eikä muuutenkaan nyt koirat saa ihmisiä jahdata missään.
Jep. Minä pyysin kaupungissa vapaana isoa hurttaansa pitävää koiranomistaja ottamaan koiran kiinni ohituksen ajaksi kun liikuin pienten lasten kanssa ja koira poukkoili miten sattuu (mm. välillä autotielle, välillä jalkakäytävälle, metsän puolelle). Ihan asiallisesti, voitko pitää koiran kiinni ohituksen ajan. "Älä sinä akka ala mulle mäkättää, tuollainen h*ora." Ja en jäänyt kuuntelemaan mitä kaikkea muuta huusi perään. Jäi aika paha mieli 🙄
Sama juttu minulla. Kun olen pyytänyt koiran kiinni kytkemistä, rajua nimittelyä on tullut. Mikä näitä ihmisiä vaivaa.
Onneks itellä on rahaa ja kesällä maksoin paikallisen uimahallin oman koirani käyttöön. Vedet vaihdettiin ennen kun mentiin koiran kanssa polskimaan. Iso kyltti laitettiin oveen, "Yksityiskäytössä".
Koko päivä oltiin uimassa ja ihanaa nähdä kun oma rakas koira nauttii. Ihan omassa rauhassa. Rahaahan se vaatii mutta onneks on massia eikä tartte katella naama norsunv*tulla olevia ihmisiä joille joku koira rannalla voi olla kauhea trauma. Jaxuhalit kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kotona kaksi koiraa eikä tulis pieneen mieleenkään viedä niitä yleisille uimarannoille, koska
A) kaikki ei tykkää, ja se hurtta voi mennä uimaan muuallakin
B) jotkut on allergisia, ja se hurtta voi mennä uimaan muuallakin
C) se on laissa kielletty
Niin ja se onko se yleinen voit tarkistaa kaupunkisi/kuntasi nettisivuilta.
Jos se ei siellä ole koiran saa viedä.
Rannasta ei tee yleistä se että siellä usea ihminen käy.
Olisit vaan huomauttanut ystävällisesti asiasta. Oletan, että 95% koirano
Istajista ymmärtää, että koirat eivät kuulu uimarannalle (jo järjestyslainkin mukaan). Tulkintaa vaatii ehkä se, missä menee uimarannan raja?
Vierailija kirjoitti:
Eivät kai porukat oikeasti nettivinkkaa jotain "vihaan koiria" -tyyppisiä juttuja? Mikähän rikos on kyseessä?
Koiraihmiset tunnetusti menevät suunniltaan jos joku on eri mieltä kyseisen eläimen "ihanuudesta"
Vierailija kirjoitti:
Istajista ymmärtää, että koirat eivät kuulu uimarannalle (jo järjestyslainkin mukaan). Tulkintaa vaatii ehkä se, missä menee uimarannan raja?
Niin, yleiselle rannalle ei saa viedä ja yleiset rannat löytyvät kuntasi nettisivuilta.
Mulla on koira ja myös jonkunlainen allergia jollekin, ainakin koivulle. Se on oikeasti todella inhottava tunne kun nenä vuotaa, kutisee ja muutkin allergiset oireet iskee päälle. Ei kyseessä ole nyrpistely. Ei viedä siis niitä koiria rannalle, jooks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istajista ymmärtää, että koirat eivät kuulu uimarannalle (jo järjestyslainkin mukaan). Tulkintaa vaatii ehkä se, missä menee uimarannan raja?Niin, yleiselle rannalle ei saa viedä ja yleiset rannat löytyvät kuntasi nettisivuilta.
Ei ole noin yksinkertaista. Missä menee esim. Helsingissä Hietaniemen uimarannan "raja"? Ei sellaista ole merkitty maastoon minnekään. Osa koiranomistajista tulkitsee tätä niin, että kyllähän sinne hiekalle koiran voi tuoda kunhan ei nyt aivan rantaan ja veteen sitä vie. Oikein vai väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istajista ymmärtää, että koirat eivät kuulu uimarannalle (jo järjestyslainkin mukaan). Tulkintaa vaatii ehkä se, missä menee uimarannan raja?Niin, yleiselle rannalle ei saa viedä ja yleiset rannat löytyvät kuntasi nettisivuilta.
Ei ole noin yksinkertaista. Missä menee esim. Helsingissä Hietaniemen uimarannan "raja"? Ei sellaista ole merkitty maastoon minnekään. Osa koiranomistajista tulkitsee tätä niin, että kyllähän sinne hiekalle koiran voi tuoda kunhan ei nyt aivan rantaan ja veteen sitä vie. Oikein vai väärin?
Eikö se hiekka ole just sitä rantaa? Muuten olisi varmaan erikseen kielto viedä koirat veteen, jos sitä tarkoitettaisiin?
Käyn pesemässä koirani kalun iltaisin uimarannalla.
Liikkuvia eestaas ja valkoinen töhnä jää sinilevää värittämään.
Älkää antako pikkulasten tulla käpälöimään ja härnäämään toisten koiria.