Ei koiria uimarannoille, kiitos!
Menin uimaan ja uinnin päälle jäin kuivattelemaan penkille. Yhtäkkiä alkoi aivastuttaa aivan kauheasti ja silmät turvota. Ihmettelin, mistä johtuu ja aloin katsella ympärille. Eiköhän ollut joku harjannut/trimmannut koiransa siinä vieressä ja jättänyt ne karvatupot lojumaan! Rannalle, jossa on vielä kylttikin, joka kieltää tuomasta koiria! (eli yhtäkään koirankarvaakaan ei pitäisi olla siellä) Ei tässä nyt mitään kamalaa tapahtunut. Lähdin kotiin ja otin allergialääkettä naamariin.
Mutta, kiltit koiranomistajat, vaikka ne turrit ihania onkin, niin voisiko niitä sääntöjä silti noudattaa? Tuosta uimarannasta parisataa metriä kauemmas on ihan virallinen koiraranta.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät palikat, allergioitakin on erilaisia. Mieheni saa oireita jo tilasta, jossa koira on oleskellut viikkoa aiemmin. Koiranomistajat ovat nykyään todella egoistisia ja välinpitämättömiä. Koirat tuodaan jopa ravintolaan penkeille istumaan. Kiva siinä sitten saada astmakohtaus seuraavana asiakkaana.
Noin vahvasti allergiset yleensä syövät allergiaansa lääkkeitä tai käyvät läpi siedätyshoidon. Eihän nyt koko ympäristöä voida vaatia koira-allergeenivapaaksi näiden harvinaisten tapausten takia. Kun ihan sekin että koiranomistaja on tilassa aiheuttaa yleensä ihan yhtä lailla oireet kuin että koira on ollut tilassa.
Tunsin erään näin herkän kerran, ja hänellä esim. alkoi silmät vuotaa ilman lääkkeitä mun seurassa, silti vaikka olin vaihtanut vaatteet koiran käsittelyn jälkeen. Mutta hän tosiaan yleensä aina söikin lääkkeitä allergiaansa, ja kun niitä söi, oli hänelle iihan sama vaikka silittelisi koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei jaksa tällaisten niuhoänkyröiden kanssa yrittää kommunikoida. Jos pitää alkaa koiria kyttäämään, niin saisivat koirat purra sellaisia. Ihan oikeasti, hankkikaa elämä.
No älä sitten vttu tuo niitä piskejäs rannalle jos se on kielletty. Niin tämäkin keskustelu olisi turha jos ihmiset noudattaisivat SÄÄNTÖJÄ!
Olin vähän syrjäisemmällä rannalla uimassa, sinne tuli mies koiransa kanssa ja kiltisti kysyi KAIKILTA siellä olleilta, että haittaako jos heittää koiralle vähän keppiä järveen että se saisi uida. Ketään ei haitannut.
Oli niin symppis mies ja kiva kun kysyi kaikilta. Koira oli aivan innoissaan kun sai uida siellä 😊 eikä sillä rannalla kyllä mitään kieltomerkkejä edes ole näkynytkään.
Tottakai koira ennemmin rannalle kuin autoon. Koiraa ei edes saa jättää yksin autoon näin kuumalla ja kaikki eivät tule uimaan suoraan kotoansa että voisi sinne koiran jättää.
Meidän rannalla näkyy koiria päivittäin eikä ketään haittaa. Kunhan on kilttejä koiria, vihaiset onkin asia erikseen..
Kyllä niitä koirien rantoja on. Ottakaa selvää! Suomessa on tuhansia järviä, jossa koiraansa uittaa.
En kannata koirien viemistä uimarannalle harjattavaksi, kun koirienpito on kielletty. Mutta harjattu turkki jätetään ainakin koirapuistossa tarkoituksella maahan, josta linnut vievät sen pesänpehmuusteeksi. Koirankarvasta ihan taistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa ihmiset olla niuhoja. Minua ei ole ikinä koirat haitanneet. Päin vastoin - on aina ilahduttavaa, kun huomaa rannalla koiria. 3-vuotias lapsemmekin tykkää aina mennä silittämään niitä, ja ei se uimavesi pilalle mene, jos siinä muutama koirakin ihmisten seassa ui.
Ja on aivan ihanaa astua paljain jaloin koiranpaskaan 😍
Vierailija kirjoitti:
Ei kiltin koiran kanssa uskalla mennä koirien uimarannalle, koska tyhmät ihmiset tuo sinne VIHAISIA koiriansa.
Tämä! Itselläni ihan sama juttu. Onneksi meillä on oma mökkiranta jossa saa uida rauhassa. Noi yleiset uimarannat on ihan prseestä, lapset kiljuu, huutaa ja raivoaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, juuri meillä kylässä olleet ulkomaalaiset (perhe) ihmettelivät, että eikö täällä oikeati saa mennä uimarannalle koiran kanssa. Eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet miksi ei.
Itse olen hyväksynyt sen että kun ranta on helteellä täynnä ihmisiä niin ei koirat sinne välttämättä sekaan kovin hyvin sovi. Mutta olen joskus kiertänyt kieltoa niin että jos sataa eikä rannalla ole ketään, tai ilta-aikaan, koiran kanssa kävelen rannassa ja koira saa käydä uimassa. Silti IHAN TAATUSTI joku huutaa jotain koirakiellosta pää raivosta punaisena kun näkee vaikka parvekkeeltaan kamalan rikokseni. Ihan kuin se mun koira saastuttaisi sen veden ja rannan pysyvästi sillä että on käväissyt siellä kun rannalla ei ole ihmisiä. Se on minusta jo liiallista nipotusta.
Täällä päin on muutenkin paljon ns. koirahulluja. Sen lisäksi että rantaa lähellekään ei saa koirat mennä, niin kävelyteiden reunoissa oleviin puskiin ei saisi merkata. Kauhea huuto siitä kun uros nostaa koipea pusikkoon. Istutukset menee pilalle blaa blaa.
Täällä yksi koirahullu. Minusta tuli sellainen, kun suuri osa koiranomistajista ei noudata sääntöjä. Kiva käydä lenkillä, kun melkein kolmannes koirista vapaana. Jos kävisi niin, että koira purisi minua, omista sanoisi sen minun syyksi. Että kehtaankin juosta lenkkipolulla.
Joo olen meilläkin päin nähnyt kyllä myös tuohon suuntaan raivokohtauksia, eli "nipottajiin" kyrsiintynyt koiranomistaja huutaa esim. lenkkeilijälle tai valittajalle. Yksittäisi tapauksia olen nähnyt aika törkeitäkin, esim. iso, musta koira vapaana, juoksee juoksevan lapsen perään, äiti tai isä vaatii koiraa kiinni. Mihin koiranomistaja huikkasi "opeta se lapsi että KOIRIEN LÄHELLÄ EI SAA JUOSTA". Lapsi oli niin pieni että luultavasti pelkäsi ja siksi juoksi eikä voinut edes sille mitään. Eikä muuutenkaan nyt koirat saa ihmisiä jahdata missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa ihmiset olla niuhoja. Minua ei ole ikinä koirat haitanneet. Päin vastoin - on aina ilahduttavaa, kun huomaa rannalla koiria. 3-vuotias lapsemmekin tykkää aina mennä silittämään niitä, ja ei se uimavesi pilalle mene, jos siinä muutama koirakin ihmisten seassa ui.
Koirat mihinkään järveen p a s k o. Ja rannalle jos p a s koo niin ne voi kerätä sieltä. Kuinka tyhmä sä oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaupungeissa ihmiset kyllä yleensä kerää koiriensa paskat ja vie roskikseen.
Kuvitteliko toi yks, että koirat p*skoo järveen uidessaan? Huomaa ettei tiedä koirista hevonvttua😂😂
Vierailija kirjoitti:
Olin vähän syrjäisemmällä rannalla uimassa, sinne tuli mies koiransa kanssa ja kiltisti kysyi KAIKILTA siellä olleilta, että haittaako jos heittää koiralle vähän keppiä järveen että se saisi uida. Ketään ei haitannut.
Oli niin symppis mies ja kiva kun kysyi kaikilta. Koira oli aivan innoissaan kun sai uida siellä 😊 eikä sillä rannalla kyllä mitään kieltomerkkejä edes ole näkynytkään.
Oliko kyseinen uimaranta virallinen uimaranta, jota siis kunta ylläpitää ja josta tutkitaan vedenlaatu jne? Jos ei, niin sitten siellä saa uittaa koiraa.
Tästä on meidän kaupungissa käyty nyt koko kesä kamalaa vääntöä kaikissa puskaradioissa ja lehtien palstoilla... Kun on rantoja, jotka eivät ole virallisia uimarantoja, mutta ihmiset uivat niissä silti, Tai on vaikkapa veneenlaskupaikkoja. Tällaisille jotkut eivät halua koiria tuotavan uimaan, vaikka se täysin sallittua onkin. Ja toisena ääripäänä on sitte eräät koiranomistajat (ei kaikki eikä edes suurin osa, vaan vain osa koiranomistajista), jotka eivät millään käsitä, että järjestyslaissa on kielletty koiran tuominen viralliselle uimarannalle.
Virallinen uimaranta on koirilta kielletty järjestyslaissa.
Koiraa saa uittaa kaikkialla muualla.. eli sitä vapaata rantaviivaa luulisi riittävän.
Koiran viralliselle uimarannalle tuova on vähän yksinkertainen minä minä henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaupungeissa ihmiset kyllä yleensä kerää koiriensa paskat ja vie roskikseen.
Palataan asiaan taas keväällä.
Pienten lasten tuominen rannoille pitäisi kieltää. Ja kännisten ihmisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät palikat, allergioitakin on erilaisia. Mieheni saa oireita jo tilasta, jossa koira on oleskellut viikkoa aiemmin. Koiranomistajat ovat nykyään todella egoistisia ja välinpitämättömiä. Koirat tuodaan jopa ravintolaan penkeille istumaan. Kiva siinä sitten saada astmakohtaus seuraavana asiakkaana.
Noin vahvasti allergiset yleensä syövät allergiaansa lääkkeitä tai käyvät läpi siedätyshoidon. Eihän nyt koko ympäristöä voida vaatia koira-allergeenivapaaksi näiden harvinaisten tapausten takia. Kun ihan sekin että koiranomistaja on tilassa aiheuttaa yleensä ihan yhtä lailla oireet kuin että koira on ollut tilassa.
Tunsin erään näin herkän kerran, ja hänellä esim. alkoi silmät vuotaa ilman lääkkeitä mun seurassa, silti vaikka olin vaihtanut vaatteet koiran käsittelyn jälkeen. Mutta hän tosiaan yleensä aina söikin lääkkeitä allergiaansa, ja kun niitä söi, oli hänelle iihan sama vaikka silittelisi koiraa.
Yleensä koiria ei viedä ravintoloihin, hotelleihin, kouluihin, toimistoihin, apteekkiin jne. oleskelemaan, joten allerginen pärjää ihan hyvin ilman lääkkeitä. On ikävää, että koiria vaan on nykyään alettua tuomaan paikkoihin, joissa niitä ei aiemmin ole ollut. Esimerkiksi kahvilat. Koira terassilla on ok, mutta miksi se pitää viedä sisään asti? Onko tosiaan koiralla oltava ihmistä suurempi oikeus asioida kahvilassa?
Vierailija kirjoitti:
Virallinen uimaranta on koirilta kielletty järjestyslaissa.
Koiraa saa uittaa kaikkialla muualla.. eli sitä vapaata rantaviivaa luulisi riittävän.
Koiran viralliselle uimarannalle tuova on vähän yksinkertainen minä minä henkilö.
Vain Suomessa (tai no ei, saksankielisissä maissa myös)... Itse tykkään rennommasta olosta, jossa järjestyslait sun muut on lähinnä ohjeellisia, niitä noudatetaan jos vaikuttaa tarpeelliselta, ei säännön itsensä vuoksi. Tyyliin että kyllä voin vielä sen koiran sinne rannalle jos olen iltalenkillä puoleltaöin eikä rannalla ole yhtään ihmistä. Samoin voin kävellä punaisia päin jos on yö eikä yhtään autoa näy missään.
Ei kiltin koiran kanssa uskalla mennä koirien uimarannalle, koska tyhmät ihmiset tuo sinne VIHAISIA koiriansa.