Kaunis pyyntö pääkaupungissä vieraileville turisteille liittyen julkisilla matkustamiseen
https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat
Heti aluksi yllä on Helsinginseudun liikenteen pari hyödyllistä linkkiä.
__
On oikein hyvä ja kannatettava asia, että tulette esim. Helsinkiin tukemaan paikallista yrittäjyyttä ja tutustumaan kauniiseen pääkaupunkiimme.
__
Minusta olisi kuitenkin järkevää tutustua vaikkapa ennakkoon HSL:n lippuvaihtoehtoihin etenkin, jos matkustatte bussilla tai ratikalla.
Se nimittäin tekisi kanssanne samaa kulkuneuvoa käyttävien työmatkalaisten elämän huomattavasti helpommaksi, kuten tietenkin omannekin.
__
En repeä nyt mihinkään raivotilaan, koska olen jo siitä taas tämän päivän osalta rauhoittunut, mutta teki mieli ihan -------, kun työmatkaani jälleen kerran hidastuttivat turistit, jotka jäivät kyselemään suu auki kuljettajalta sitä ja tätä ja tota, ja vielä kahteen kertaan.
Asioista kun voi otta selvää ETUKÄTEEN!!!
___
Jos kulkisin työmatkani metrolla tai paikallisjunalla, minulle olisi kyllä toisaalta ihan sama, kuinka paljon te turistit sakkoja saisitte, mutta se ei hidastaisi MINUN työmatkaani; niissä kun ei pääse leppoisasti jutustelemaan kuljettajan kanssa.
___
En voisi kuvitellakaan meneväni edes Suomessa ulkoimaista puhumattakaan ennestään tuntemattomaan tai tuttuunkaan kaupunkiin törttöilemään googlaamatta paikallisliikenteen lippumahdollisuuksista.
___
Varatkaa edes tasaraha lippuun, jos ette osaa ostaa lippua/matkakorttia ennkkoon.
Paikallisjunissa lipunmyyntiä ei ole ollut kesäkuun 2017 jälkeen, mikä sinänsä on ihan hullu asia.
Kiitos.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin tänään tätä samaa, tosin Turussa. Kysellään kuskilta käviskö käteinen vai ei ja blaablaa. Kaikki tuo tieto löytyy netistä noin 10 sekunnissa. Itse selvitän aina etukäteen vieraan kaupungin lippusysteemit, ei ole niin vaikeaa!
Niin totta, mutta jokaisen mukana kulkevien älypuhelimien koomisin puoli onkin se ettei juuri kukaan niiden suurkuluttajista osaa käyttää niitä mihinkään hyödylliseen :'D Facebookkia ja IS:n mobiilia osataan käyttää ja pelata, mutta mitään muuta sitten ei.
Missä tahansa kaupingissa on outoa löytää määränpää, jos ei muusta tiedä...
suurin ongelma on, että netin ohjeet on monesti epämääräiset netissä niin on paremppi varmistaa asia kuin katua. useimmissa suurkaupungeissa on suurimmiilla pysäkeillä henkilö kertomassa asian ... eli syyttävä sormi helsingille ettei joukkoliikenne suju :D
Niin, aika helpolla olen pärjännyt esim. Roomassa, Pariisissa ja Pietarissa. Helsingissäkin yleensä, vaikka en edelleenkään tiedä, miten bussi maksettaisiin tai raitiovaunu. Olen ostanut jopa jonkin maksukortin paikallisliikennettä varten, mutten ole varma, mihin se käy. Viime vuosina Helsingissä käydessäni olen kulkenut lähinnä metrolla, se nyt sujuu, kun se on niin hassun yksinkertainen, pari linjaa.
Viikonkin kun viettää vaikkapa Pariisissa, todella moni aasialainen tms. kysyy sen aikana neuvoa, miten kulkea metrossa tai junissa. Hyvin olen osannut neuvoa, vaikkei kotikaupungissani ole metroa tai raitiovaunua eikä paikallisjunia ja kuljen lähinnä kävellen. Helsinki on aina vähän hankala, harvoin kun käyn enkä viivy kauaa.
Miten muuten lentokentältä pääsee junalla keskustaan, jollei asemalla myydä lippuja? Junastako se ostetaan? Viimeksi ostin lipun etukäteen netissä, mutta vaihdoin junaa ja jatkoin suoraan kauemmas. Kiva, kun kone tuli ajoissa lentokentälle, laukut sai heti ja ehti junaan vartissa! Aina ei ole niin hyvä tuuri, joten aika huono juttu, jos pitää ostaa aina liput etukäteen.