Kaunis pyyntö pääkaupungissä vieraileville turisteille liittyen julkisilla matkustamiseen
https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat
Heti aluksi yllä on Helsinginseudun liikenteen pari hyödyllistä linkkiä.
__
On oikein hyvä ja kannatettava asia, että tulette esim. Helsinkiin tukemaan paikallista yrittäjyyttä ja tutustumaan kauniiseen pääkaupunkiimme.
__
Minusta olisi kuitenkin järkevää tutustua vaikkapa ennakkoon HSL:n lippuvaihtoehtoihin etenkin, jos matkustatte bussilla tai ratikalla.
Se nimittäin tekisi kanssanne samaa kulkuneuvoa käyttävien työmatkalaisten elämän huomattavasti helpommaksi, kuten tietenkin omannekin.
__
En repeä nyt mihinkään raivotilaan, koska olen jo siitä taas tämän päivän osalta rauhoittunut, mutta teki mieli ihan -------, kun työmatkaani jälleen kerran hidastuttivat turistit, jotka jäivät kyselemään suu auki kuljettajalta sitä ja tätä ja tota, ja vielä kahteen kertaan.
Asioista kun voi otta selvää ETUKÄTEEN!!!
___
Jos kulkisin työmatkani metrolla tai paikallisjunalla, minulle olisi kyllä toisaalta ihan sama, kuinka paljon te turistit sakkoja saisitte, mutta se ei hidastaisi MINUN työmatkaani; niissä kun ei pääse leppoisasti jutustelemaan kuljettajan kanssa.
___
En voisi kuvitellakaan meneväni edes Suomessa ulkoimaista puhumattakaan ennestään tuntemattomaan tai tuttuunkaan kaupunkiin törttöilemään googlaamatta paikallisliikenteen lippumahdollisuuksista.
___
Varatkaa edes tasaraha lippuun, jos ette osaa ostaa lippua/matkakorttia ennkkoon.
Paikallisjunissa lipunmyyntiä ei ole ollut kesäkuun 2017 jälkeen, mikä sinänsä on ihan hullu asia.
Kiitos.
Kommentit (24)
Ota se pää pois sieltä takapuolestasi, maailman ei pidä pyöriä sinun ympärillä.
Kiitos.
Minäminäminunminä.
Lähde sille työmatkallesi vartti aikaisemmin, niin matkan hidastuminen ei haittaa. Kaikesta te jaksattekin valittaa.
Mutta eikö Helsinki ole just se Suomen paras paikka mihkä meidän kaikkien pitäis rynniä, maaseudun joka kolkasta?
Muuta ite veke jos muut ihmiset noin paljon ärsyttää.
Haha! Siinäpä sitä jotain, jos lomalla paikalliseen bussiin pyrkiessäni joku kauluspaitakaveri alkaisi latomaan siitä, kuinka minun pitäisi ottaa selvää maksun suuruuksista ym. ennen bussiin nousuani. Ainiin, mutta tätä ei koskaan tapahtuisi, sillä ulkomailla toisten ihmisten suvaitsevaisuus on korkeammalla mitä Suomessa.
Yhdenkin minuutin viivästyminen maksaa omaisuuden. Not.
Minä ainakin rupattelen kuskille ihan niin paljon kuin haluan kun vierailen maamme pää kaupubgissa. Olen maksava Asiakas.
Hyvää päivänjatkoa.
T. Pihtiputaalta
Voi kiitos kutsusta, innolla tulemme kun siellä on noin ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä. Pus!
Kylläpäs sitä nyt ollaan niin nenäkkäitä, mutta juuri tuollaisena pidänkin tolloja turisteja.
Onneksi kaikki, ymmärtääkseni suurin osa, eivät ole tolloja.
__
Helsinki onkin MINUN mielestäni ehdottomasti Suomen paras paikka, mutta miksi tulla tänne esittämään idioottia, kun/jos ei sellainen ole?
___
Lähdenkin aamulla kotoa hyvin aikaisin ehtiäkseni töihin eikä silloin kukaan matkaa hidastutakaan, mutta paluumatka väsyneenä on ihan toinen asia: juuri silloin hyökkää tämä... lauma.
Tuota noin... olen itse helsinkiläinen ja mielestäni lippusysteemi on todella sekava paikallisellekin, joka ei käytä sitä säännöllisesti. Ja turisteille lippualueiden rajat voivat olla hankalia hahmottaa, paikalliset nyt suunnilleen tietävät, mistä Espoo alkaa.
Ja esim. lentoaseman juna-aseman laitureilta ei voi ostaa lippuja junaan, joka menee Helsingin keskustaan, vaikka se ok kohden, johon suurin osa kertalippua ostavista on menossa! Siellä on kyllä lippuautomaatteja, mutta niistä saa vain kaukoliikenteen lippuja!
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin rupattelen kuskille ihan niin paljon kuin haluan kun vierailen maamme pää kaupubgissa. Olen maksava Asiakas.
Hyvää päivänjatkoa.
T. Pihtiputaalta
Pihtiputaalla voi varmaan jutustella kerran tunnissa kulkevan bussin kuskin kanssa vaikka koko matkan...
Pihtiputaa on Pihtiputaa.
Helsinki on Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa.
T. Pihtiputaalta
Pihtiputaalla voi varmaan jutustella kerran tunnissa kulkevan bussin kuskin kanssa vaikka koko matkan...
Helsinki on Helsinki.
Ettei vaan Helsingii on Helsingii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivänjatkoa.
T. Pihtiputaalta
Helsinki on Helsinki.
Näin on! Helsinki on Helsinki! Täällä ei vieraille puhuta! Korkeintaan voidaan vilkaista jäätävästi, jos nyt halutaan vallan tuttavalliseksi heittäytyä. Ei Keski-Euroopassakaan tervehditä kuljettajia tai jutella vieraille. Tai minä en ainakaan, olenhan HELSINKILÄINEN!
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin... olen itse helsinkiläinen ja mielestäni lippusysteemi on todella sekava paikallisellekin, joka ei käytä sitä säännöllisesti. Ja turisteille lippualueiden rajat voivat olla hankalia hahmottaa, paikalliset nyt suunnilleen tietävät, mistä Espoo alkaa.
Ja esim. lentoaseman juna-aseman laitureilta ei voi ostaa lippuja junaan, joka menee Helsingin keskustaan, vaikka se ok kohden, johon suurin osa kertalippua ostavista on menossa! Siellä on kyllä lippuautomaatteja, mutta niistä saa vain kaukoliikenteen lippuja!
Komppaan tätä.
Tervetuloa kaikki käymään ja kulkemaan julkisilla. Uskoakseni ap:n kaltaiset ihmiset ovat kuitenkin vähemmistöä, joten no worries 😊.
Sen normaalimpaa näkyä ei suurissa kaupungeissa ole kuin julkisessa liikenteessä törttöilevä turisti. Se on ilmiö, jonka kanssa on elettävä, tai sitten lähdettävä muualle. Helsingissä haparoivia turisteja tuskaileva voisi kysyä itseltään, liikkuisinko itse kuin kala vedessä Shanghain busseilla tai Lissabonin metrossa.
Ihmettelin tänään tätä samaa, tosin Turussa. Kysellään kuskilta käviskö käteinen vai ei ja blaablaa. Kaikki tuo tieto löytyy netistä noin 10 sekunnissa. Itse selvitän aina etukäteen vieraan kaupungin lippusysteemit, ei ole niin vaikeaa!
Pari viikkoa sitten eräs perhe tuli vaunujen kanssa näihin uusiin ratikoihin aivan perälle vaikka vaunupaikka on yleensä keskellä.
Olivat kaikkien tiellä matkan ajan.
He matkustivat Lintsille.
En ymmärrä, mikä vaikeus on HSL:n lipuissa.
Ihan selkeää: voi ostaa 1-7 lipun yhtä hyvin kuin kertalipun.
No, kaipa voin heittäytyä marttyyriksi, koska olen kulkenut Lissabonin, New Yorkin, Buenos Airesin, Moskovan, Lontoon ja ties minkä ku metrossa, Shaghain busseilla... Istanbulin, Prahan, Pekingin, Brazilin, Tukholman, Tallinnan... ties minkä joukkokoliikenteessä.
__
Se ei muuta sitä tosiaa miksikään, että halutessaan VOI ottaa selvää, miten kunkin kaupungin joukkoliikenne sujuu, mistä ostetaan lippulappuset, kortit tms.
-ap
Helsinkiin tulen tietenkin omalla autolla ja käytän taksia jos taas kerran löydä pysäköintiä läheltä.
Vieläkö Helsingissä saa ostettua sen 1 tunnin tekstarilipun? Viesti A1 johonkin numeroon...?
T: Juntti maalta
Ladatkaa HSL:n mobiilisovellus puhelimeen, jos on älypuhelin käytössä. Sillä saa ostettua kertalipuista kuukausilippuun joko yhden tai useamman seudun sisällä. Lisäksi sovelluksesta pääsee helposti tarkempiin ohjeisiin ja reittioppaaseen, josta taas saa näppärästi selville aikataulut ratikoista lähtien jopa Suomenlinnaan kulkevaan lauttaan. Suosittelen kyseistä sovellusta avuksi, vaikka kyse olisi vain päivän reissusta. Kuskit toki auttavat, mutta itselleni ainakin on mukavampaa, kun olen edes vähän kartalla :D
E N