Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teehifistelijät!

Vierailija
31.07.2018 |

Mikä on suosikkiteetänne ja kertokaa pahimmat mokat teen valmistuksessa ja suosikkinne teelaaduissa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parasta on tietysti isolehtinen irtotee. Onko se mustaa valkoista vai vihteetä, on makukysymys, mutta ei missään tapauksessa mitään pusseja vaan irtoteetä.

Vastahan Lontoossa asuva toimittaja Anna-Maija Sipilä kirjoitti, että suomalaiset ovat ymmärtäneet teenjuonnin aivan väärin.  Britanniassa juodaan nimenomaan mustaa pussiteetä, eikä todellakaan hauduteta mitään kannuissA, paitsi kello viiden teeseremonioissa.

Ööö...Britanniassa tee tuntuu olevan enemmän polttoainetta kuin nautintoainetta ainakin arkikäytössä.

Vierailija
22/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko purkaa tänne! Pirkan chai-tee oli maailman paras tee, vaan menivät vittuperkele lopettamaan sen valmistamisen. :((( Voitaisiko me ko. teetä kaipaavat laittaa pirkalle palautetta että toisivat takaisin valikoimaansa chaiteen? Minä olen siis jo viestiä laittanut :D

Pirkka chain jälkeen ei olekaan selkeää suosikki teetä löytynyt, juon kaikkea mahdollista.

Oletko kokeillut Tescon Vanilla Chai teetä?  Voisi olla helppo korvike kilpailevan marketin hyllyltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko purkaa tänne! Pirkan chai-tee oli maailman paras tee, vaan menivät vittuperkele lopettamaan sen valmistamisen. :((( Voitaisiko me ko. teetä kaipaavat laittaa pirkalle palautetta että toisivat takaisin valikoimaansa chaiteen? Minä olen siis jo viestiä laittanut :D

Pirkka chain jälkeen ei olekaan selkeää suosikki teetä löytynyt, juon kaikkea mahdollista.

Oletko kokeillut Tescon Vanilla Chai teetä?  Voisi olla helppo korvike kilpailevan marketin hyllyltä.

Olen itse asiassa, ja kymmeniä muitakin chai-makuja eri valmistajilta. Kiitos kuitenkin vinkistä. Jostai syystä mikään ei vain vedä vertoja sille Pirkalle, joka maksoikin vain pari euroa/20 pss. Se oli niin ihanasti maustettua </3

Vierailija
24/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä irtotee, jossa on sitruunaa on eniten minun makuuni. Valkoinen tee myös mukavan mietoa. Vihreässä teessä tärkeää on veden oikea lämpötila, ettei tule kitkerää. 

Vierailija
25/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No parasta on tietysti isolehtinen irtotee. Onko se mustaa valkoista vai vihteetä, on makukysymys, mutta ei missään tapauksessa mitään pusseja vaan irtoteetä.

Vastahan Lontoossa asuva toimittaja Anna-Maija Sipilä kirjoitti, että suomalaiset ovat ymmärtäneet teenjuonnin aivan väärin.  Britanniassa juodaan nimenomaan mustaa pussiteetä, eikä todellakaan hauduteta mitään kannuissA, paitsi kello viiden teeseremonioissa.

Britanniassa ajetaan autoillakin väärällä puolella tietä, että ei kummonen referenssi.

Suomessa vaihdettiin puolta joten väärää puolta ei ole olemassa. 

Teellä en jaksa hifistellä, juon sitä koska ainoa munuaiseni ei siedä kahvia. Pussitee kelpaa.

Vierailija
26/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/39 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiteekulttuuri on kyllä karmeaa. Englannissa aikoinaan asuneena (oikein hyvällä koulutettujen ihmisten alueella) teetä juotiin aina, ja aina täsmälleen samoin. Hyvin vahvaa mustaa perusteetä kuppi runsaat puolilleen, sitten kaikille maitoa/kermaa loput ja kysyttiin ottaako sokeria. Ja valmis kuppi tuodaan eteen. Tee oli sellaista myrkkyä, ettei sitä mustana olisi voinut juoda ollenkaan. Ei tosiaan mitään hienoa ja matkittavaa brittien teenjuonnissa.

Vierailija
28/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten hupaisaa lukea, millaiset ihmiset pitää itseään teehifistelijöinä. En nyt tarkoita mollata kenenkään mieltymyksiä, mutta siitä on kyllä hifistely kaukana, jos ostaa marketista jotain vähän parempaa/"erikoisempaa" pussiteetä tai Forsmanin irtoteetä. :)

Vierailija
29/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin saa juoda teensä niin kuin haluaa, itse juon paljon irtoteetä mutta aina maidon kanssa paitsi vihreän ja valkoisen teen joka tehdään niin haaleaan veteen ettei viilennystä tarvitse. Lempparini on Vanilla Bourbon Demmers teehauselta mutta jos on kiire ja haluaa hyvää pussiteetä kupissa hautuu Twiningsin Prince of Wales(?) musta paketti, en ihan varma ole nyt edes nimestä.

Vierailija
30/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten hupaisaa lukea, millaiset ihmiset pitää itseään teehifistelijöinä. En nyt tarkoita mollata kenenkään mieltymyksiä, mutta siitä on kyllä hifistely kaukana, jos ostaa marketista jotain vähän parempaa/"erikoisempaa" pussiteetä tai Forsmanin irtoteetä. :)

Kiinnitin huomiota samaan. Mäkään en pidä itseäni hifistelijänä, vaikka taidan olla nirsompi kuin yksikään aiemmista vastaajista. Yli 90 % ostamastani teestä on saman tai edellisen kevään varhaisinta tai toiseksi varhaisinta poimintaa ja tiedän usein myös viljelijän nimen ja tarkan poimintapäivän. Vedenkeittimessäni on lämpötilan säätömahdollisuus, esilämmitän aina haudutuspannun ennen teen hauduttamista ja katson haudutusajan kellosta usein sekuntiviisaria myöten. Mutta en osaa pitää itseäni minään hifistelijänä, koska tunnen monia jotka menee teeintoilussaan vielä paljon pidemmälle.

Vierailija
31/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän paljon Clipperin maustamatonta vihreää teetä koska maku miellyttää minua. Suosikki teelaatu on sencha ja sitä ostan teekaupoista . Gunpowder on minusta kitkerää. Maustettua teetä ei juo kuin pakon edessä (joku sitruuna ehkä menee) ja yksi typerimpiä lahjoja on tuoda minulle maustettua teetä "koska juot teetä" - kuinka moni kahvin juoja haluaisia juoda joulukahvia ympäri vuoden?

Vierailija
32/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän paljon Clipperin maustamatonta vihreää teetä koska maku miellyttää minua. Suosikki teelaatu on sencha ja sitä ostan teekaupoista . Gunpowder on minusta kitkerää. Maustettua teetä ei juo kuin pakon edessä (joku sitruuna ehkä menee) ja yksi typerimpiä lahjoja on tuoda minulle maustettua teetä "koska juot teetä" - kuinka moni kahvin juoja haluaisia juoda joulukahvia ympäri vuoden?

Ai tuodaanko sulle jouluteetä ympäri vuoden? Muussa tapauksessa vertauksesi on tosi typerä.

Vierailija
33/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tuodaanko sulle jouluteetä ympäri vuoden? Muussa tapauksessa vertauksesi on tosi typerä.

Turha miinustaa äskeistä viestiä, koska maustettuja kahveja on joka lähtöön ja moni juo niitä oikein mielellään.

Vierailija
34/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liptonin keltainen on parasta.

Vierailija
35/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohonjuuri ainakin myy Clipperin luomu valkoista teetä. Omiin suosikkeihini kuuluu fenkolitee (lakritsinmaku) tai jasmiinitee, jasmiiniteessä käytän kuivatettuja jasmiininkukkia.

Moringa- ja nokkosteetä juon enemmänkin terveys- kuin makusyistä.

Eihän noilla ole mitään tekemistä teen kanssa.

No kyllä ne nyt vaan teen määritelmän täyttävät, vaikkeivät juuri sinua miellytäkään.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin "hifistelijät" jotka snobeina lyttäävät muiden mieltymyksiä. Keskittykää ihan vain omaan hifistelyynne. Ei jonkun muun Clipperit ja nokkosteet ole teiltä pois.

Mitä tekemistä sillä on hifistelyn kanssa, jos huomauttaa ettei nokkoshauduke ole Camellia sinensistä nähnytkään? Tee on teetä ja yrtit yrttejä, vaikka molempia voi pussittaa ja niistä hauduttaa juomaa.

Vierailija
36/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohonjuuri ainakin myy Clipperin luomu valkoista teetä. Omiin suosikkeihini kuuluu fenkolitee (lakritsinmaku) tai jasmiinitee, jasmiiniteessä käytän kuivatettuja jasmiininkukkia.

Moringa- ja nokkosteetä juon enemmänkin terveys- kuin makusyistä.

Eihän noilla ole mitään tekemistä teen kanssa.

No onhan. Molempia myydään teekaupoissa.

Vierailija
37/39 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin huomiota samaan. Mäkään en pidä itseäni hifistelijänä, vaikka taidan olla nirsompi kuin yksikään aiemmista vastaajista. Yli 90 % ostamastani teestä on saman tai edellisen kevään varhaisinta tai toiseksi varhaisinta poimintaa ja tiedän usein myös viljelijän nimen ja tarkan poimintapäivän. Vedenkeittimessäni on lämpötilan säätömahdollisuus, esilämmitän aina haudutuspannun ennen teen hauduttamista ja katson haudutusajan kellosta usein sekuntiviisaria myöten. Mutta en osaa pitää itseäni minään hifistelijänä, koska tunnen monia jotka menee teeintoilussaan vielä paljon pidemmälle.

Miten tuosta mennään "vielä paljon pidemmälle"?

Vierailija
38/39 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistapa joskus vaikka Teapigsin pyramidipussiteetä niin saatat yllättyä... Maku hakkaa useimmat irtoteet mennen tullen ja pussien läpi näkee selvästi, että niissä on köytetty kokonaisia lehtiä tai isoja paloja teelaadusta riippuen. Kaikin puolin laadukasta tavaraa, mutta on niillä pusseilla hintaakin.

Vierailija
39/39 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuosta mennään "vielä paljon pidemmälle"?

Perehtymällä pu'erhien, gongfu-haudutuksen, savisten teekannujen, matchan ja teeseremonioiden ihmeelliseen maailmaan. Ja hurahtamalla koko touhuun niin tosissaan, että tilanteen mukaan tarkkaan valikoidut, mahdollisimman "oikeaoppisesti" suoritetut teehetket on suunnilleen elämän tärkein asia.