Työtoverin outo ja ahdistava käytös
Olen nainen ja työtoverini on miespuolinen henkilö. Kun aloitin työt hän tutustutti minut hyvin työkuvioihin ja pidin häntä huippuna tyyppinä.
Aika-ajoin olenkin ärsyyntynyt häneen. Hän on tehnyt minulle tällaisia temppuja työpaikalla ja ilmeisesti pitää niitä hauskoina. Kerran hän säikäytti minut takaa päin töissä, kun tein selkä ovea kohden töitä. En pitänyt tästä ja myöhemmin koin vähän ahdistavana sen, että jos uudestaan teen keskittyneesti töitä niin en voi tietää jos hän toistaa toimintaansa. Toin hänelle ilmi tämän sanoin kuitenkin humoristisella tavalla, todellisuudessa en pitänyt tästä.
Hän on myös whatsuppissa kuten moni muukin työkaverini. Olen huomannut, että ykden kerran jo aikaisemmin, kun en ole reagoinut hänen viesteihinsä, hän on huolestunut ja töissä tullut selvittämään asiaa kahden kesken onko meillä kaikki hyvin. Siis en ole vain vastannut viestiin.
Nyt viimeinen kerta on tämä, hän lähetti minulle mauttomia seksistisiä kuvia, jotka hän oli netistä löytänyt. Kuvissa oli olevinaan joku vitsi kuvien yhteydessä, ja tämänkin hän voisi kysyessäni selittää sillä, että ne ovat netissä yleisesti nähtävissä ja ihan järkevä tarina tälle seksistiselle kuvalle.
Nuiden kuvien jlkeen en olee enää vastannut hänen viesteihinsä, pidin niin mauttomana ja epämukavana sitä että sain nuita kuvia, ja ihmettelin miksi hän olettaa että haluaisin edes lukea/katsoa niitä kuvia. Tiedän, jos tosiaan häneltä kysyisin, hän vetoaisi taas johonkin järkevään, mille periaattessa olisi ihan järkevä hyväksytty selitys.
Töissä tämä työkaveti, jos keskityn työasioihin, niin hakeutuu seuraani, vaikka selkeästi näkee että teen töitä. Hän saa jotenkin tilanteen käännettyä niin kuin minä olisin töykeä häntä kohtaan, jos vain keskityn töihin.
Nyt kun en viesteihin enää ole reagoinut, hän selvästi sen on huomannut ja hakeutuu töissä seuraani vain lisää, eikä tajua ottaa etäisyyttä.
Viimeisin lähestyminen häneltä koski minua, jossa hän ilmaisi tosissaan olevansa huolestunut minusta, tämä oli töiden jälkeen. Hänellä ei varmasti mitään perustetta ole huolenaiheillensa.
Koen, että hän yrittää saada keskittymiseni jotenkin sairaalla tavalla häneen. Hän myös viestittää minulle eri kuvia tai eri aihepiirejä sosiaalisen median kautta, vaikka en edes vastaa! Mitä teen tämän ihmisen kanssa. Tiedostan hyvin tämän, et hänellä on joku agenda minua kohtaan. Ja tuo huolestuneisuus kysymys oli jo vähän liikaa.
En viestittelisi enää henkilölle, joka ei edes minulle vastaa, mutta hän viestittelee?!
Aijon pysyä passiivisena, en siis aijo vastata, mutta mieli on tehnyt jo monta kertaa kirjoittaa terävästi hänelle jotain. En kuitenkaan halua laittaa mitään viestiä, koska luulen että sitä hän odottaa.
Pitäisi ekana ilmaista, että viestittely ei ole tervetullutta ennen kuin alkaa esim. rikosilmoitusta tekemään. Kyse on kuitenkin sosiaalisesti kömpelöstä miehestä, joka ei edes tajua toimivansa rajojen yli ennen kuin se hänelle hyvin selkeästi ilmaistaan.