Työtoverin outo ja ahdistava käytös
Olen nainen ja työtoverini on miespuolinen henkilö. Kun aloitin työt hän tutustutti minut hyvin työkuvioihin ja pidin häntä huippuna tyyppinä.
Aika-ajoin olenkin ärsyyntynyt häneen. Hän on tehnyt minulle tällaisia temppuja työpaikalla ja ilmeisesti pitää niitä hauskoina. Kerran hän säikäytti minut takaa päin töissä, kun tein selkä ovea kohden töitä. En pitänyt tästä ja myöhemmin koin vähän ahdistavana sen, että jos uudestaan teen keskittyneesti töitä niin en voi tietää jos hän toistaa toimintaansa. Toin hänelle ilmi tämän sanoin kuitenkin humoristisella tavalla, todellisuudessa en pitänyt tästä.
Hän on myös whatsuppissa kuten moni muukin työkaverini. Olen huomannut, että ykden kerran jo aikaisemmin, kun en ole reagoinut hänen viesteihinsä, hän on huolestunut ja töissä tullut selvittämään asiaa kahden kesken onko meillä kaikki hyvin. Siis en ole vain vastannut viestiin.
Nyt viimeinen kerta on tämä, hän lähetti minulle mauttomia seksistisiä kuvia, jotka hän oli netistä löytänyt. Kuvissa oli olevinaan joku vitsi kuvien yhteydessä, ja tämänkin hän voisi kysyessäni selittää sillä, että ne ovat netissä yleisesti nähtävissä ja ihan järkevä tarina tälle seksistiselle kuvalle.
Nuiden kuvien jlkeen en olee enää vastannut hänen viesteihinsä, pidin niin mauttomana ja epämukavana sitä että sain nuita kuvia, ja ihmettelin miksi hän olettaa että haluaisin edes lukea/katsoa niitä kuvia. Tiedän, jos tosiaan häneltä kysyisin, hän vetoaisi taas johonkin järkevään, mille periaattessa olisi ihan järkevä hyväksytty selitys.
Töissä tämä työkaveti, jos keskityn työasioihin, niin hakeutuu seuraani, vaikka selkeästi näkee että teen töitä. Hän saa jotenkin tilanteen käännettyä niin kuin minä olisin töykeä häntä kohtaan, jos vain keskityn töihin.
Nyt kun en viesteihin enää ole reagoinut, hän selvästi sen on huomannut ja hakeutuu töissä seuraani vain lisää, eikä tajua ottaa etäisyyttä.
Viimeisin lähestyminen häneltä koski minua, jossa hän ilmaisi tosissaan olevansa huolestunut minusta, tämä oli töiden jälkeen. Hänellä ei varmasti mitään perustetta ole huolenaiheillensa.
Koen, että hän yrittää saada keskittymiseni jotenkin sairaalla tavalla häneen. Hän myös viestittää minulle eri kuvia tai eri aihepiirejä sosiaalisen median kautta, vaikka en edes vastaa! Mitä teen tämän ihmisen kanssa. Tiedostan hyvin tämän, et hänellä on joku agenda minua kohtaan. Ja tuo huolestuneisuus kysymys oli jo vähän liikaa.
En viestittelisi enää henkilölle, joka ei edes minulle vastaa, mutta hän viestittelee?!
Aijon pysyä passiivisena, en siis aijo vastata, mutta mieli on tehnyt jo monta kertaa kirjoittaa terävästi hänelle jotain. En kuitenkaan halua laittaa mitään viestiä, koska luulen että sitä hän odottaa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa mennä vähän yli, mies tuskin on ihastunut sinuun vaan enemminkin pitää seurastasi tai luonteestasi.
Hänellä tuskin on paloajaak kavereita ja hän näkee sinut sellaisena, rakkauden kanssa sillä ei ole tekemistä. Hän haluaa että sinulla on kaikki hyvin, ota se siis niin äläkä jonain muuna.
M35
Olet väärässä. Niin selvät kokemattoman miehen ihastumisen oireet.
Annariikka kirjoitti:
Lähettää omaan henkilökohtaiseen numerooni. Alussa ei ole ollut mitään ongelmaa, päinvastoin. Nyt ajan kuluessa olen huomannut tämän tietyn käytöksen hänellä. Ja kyllä hän saattaa muitakin välillä provosoida, erillä tavalla kuitenkin periaattessa sosiaalisten normien rajoissa.
Yhden varman kerran tiedän, että hän on ärsyynnyttänyt yhden ihmisen työpaikallamme siihen pisteeseen, että sai melkein varoituksen.
Ainoastaan hänen käytös ahdistaa työpaikalla, ja tuntuu siltä että hänelle ei voi sanoa ei, muuten hän saa tilanteen jotenkin käännettyä minuun.
Myös tuo aikaisempi kerta, kun en vastannut hänen viesteihin, niin hän lähestyi minua samoissa merkeissä: onko minulla kaikki hyvin? Silloin hämmennyin ja ärsyynnyin hänen käytökseensa.
Minusta tuntuu että hän jotenkin testaa minua koko ajan ja katsoo miten otan nämä tempaukset häneltä. Tämä toinen kerta oli nyt näiden kuvien jälkeen, vastaava tilanne taas.
T. Ap
Kuulostaa siltä, että on itse tietoinen siitä, että kaikki hänen kommunikoinnistaan ei todellakaan ole ok ja hän yrittää hämätä vielä työkavereitasi tuollaisella käytöksellä - siis aivan kuin olisitte hyvissä väleissä kun hän ilmaisee huolenpitoaan.
Etkö ole kaveristunut kenenkään työkaverisi kanssa, mitä mieltä he ovat tyypistä? Voitko viritellä heidän kanssaan jotain keskustelua tästä tyypistä tyyliin "ihan kiva tyyppi tuo XX, mutta hän on jotenkin minun seurastani kiinnostuneempi kuin toisin päin".
Vaikuttaa siltä pahasti, että ei kunnioita rajojasi ja yrittää silti naamioida sen joksikin muuksi.
Itse vaan ihmettelen, mikä tuollaisen ihmisen tavoite on, koska tuollainen käytös ei saa kuitenkaan sinua hänen puolelleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa mennä vähän yli, mies tuskin on ihastunut sinuun vaan enemminkin pitää seurastasi tai luonteestasi.
Hänellä tuskin on paloajaak kavereita ja hän näkee sinut sellaisena, rakkauden kanssa sillä ei ole tekemistä. Hän haluaa että sinulla on kaikki hyvin, ota se siis niin äläkä jonain muuna.
M35
Kyllä hänellä on ystäviä, on perhettä ja taitaa olla vielä seurustelukumppanikin, josta hän ei juurikaan koskaan puhu. Mitäs siihen sanot M35? En vain sitä tuohon alkuun kirjoittanut. Tämä mies on myös monta kertaa tuonut esille kuinka luontevaa on että nainen on ystävä. Itse uskon että on ihastunut tai muuten vain liian riippuvainen muista ihmisistä.
Meillä on työssä muitakin miespuolisia työntekijöitä, niillä keillä on jo kumppani niin heistä ei edes kuulu, ja ne jotka ovat sinkkuja antavat minun olla täysin rauhassa töissä. Juttelen myös muiden miesten kanssa työasioista ja heidän kanssaan se on luontevaa. Tämä on ainut mies, joka tulee aivan liian lähelle ylittämällä rajojani.
Vierailija kirjoitti:
Annariikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea, sinuun on ihastunut sosiaalisesti kömpelö työtoverisi. Mikäli et tunne samoin, lopeta hänen kanssaan töihin liittymätön juttelu ja vapaa-ajan viestintä.
No tätä epäilen itsekkin. Täytyy olla tiukkana töissä, ja ohittaa täysin tuo kaikki höpinä mitä eteen häneltä tulee, varmaan sitten olla niin murtunutta että...En aijo välittää yhtään, julmalta saattaa kuulostaa, mutta kun en ole kiinnostunut kyseisestä tyypistä.
Ap
Kannattaa lopettaa täysin hänen whatsapp-viesteihin vastaaminen. Tai edes lukeminen, koska hän luultavasti myös seuraa sitä, että luetko hänen viestit. Sinun tehtäväsi on nyt muuttaa käytöstäsi niin, että se ei enää ruoki hänen ihastusta. Ei tähän mitään esimiehiä tarvitse sotkea.
Pitää sanoa ensin, että ei halua viestejä muuta kuin työasioissa. Sitten vasta jos ei usko, niin esimies puuttuu.
Voi herranen aika tuota sepustusta... äidinkieli sulla ei ainakaan ole kovin hyvin hallussa.
Ap, sun pitää sanoa suoraan. "En vastaa viesteihin aina, ja juuri nuo sinun viestisi olivat ällöttävän seksistisiä"
Jos haluat, voit sanoa ihan suoraankin: "Hei, haluan pysyä kanssasi kohteliaissa väleissä, mutta en ole kiinnostunut työtoveruutta syvemmästä kanssakäymisestä. Et ole minun tyyppiäni, ja juttusi eivät suoraan sanoen juurikaan kiinnosta minua. Olen pahoillani, jos tämä sinua loukkaa, mutta ajattelin sanoa tämän suoraan, että et turhaan kohdista energiaasi viestittelyyn minulle."
Ylipäätään ihmiset eivät ole kovin hyviä lukemaan ajatuksia, ja aivan erityisen huonoja siinä ovat miehet, jotka pyrkivät iskemään naista. Se, että et vastaa viesteihin voi johtua monestakin syystä, joten sitä ei välttämättä toinen tulkitse mielenkiinnon puutteeksi.
Siksi on parempi sanoa suoraan, että EI KIITOS!
Minkälaisella lasten "työpaikalla" työntekijät whatsappaa ja laittaa somessa jotain hauskoja juttuja toisilleen? Kasvakaa aikuiseksi senkin huomion hakuiset some urpot. Mutku kattokaa mua ja peukuttakaa mun kivoja juttuja pliis. Voi luoja mitä typeryksiä...
Vierailija kirjoitti:
Annariikka kirjoitti:
Lähettää omaan henkilökohtaiseen numerooni. Alussa ei ole ollut mitään ongelmaa, päinvastoin. Nyt ajan kuluessa olen huomannut tämän tietyn käytöksen hänellä. Ja kyllä hän saattaa muitakin välillä provosoida, erillä tavalla kuitenkin periaattessa sosiaalisten normien rajoissa.
Yhden varman kerran tiedän, että hän on ärsyynnyttänyt yhden ihmisen työpaikallamme siihen pisteeseen, että sai melkein varoituksen.
Ainoastaan hänen käytös ahdistaa työpaikalla, ja tuntuu siltä että hänelle ei voi sanoa ei, muuten hän saa tilanteen jotenkin käännettyä minuun.
Myös tuo aikaisempi kerta, kun en vastannut hänen viesteihin, niin hän lähestyi minua samoissa merkeissä: onko minulla kaikki hyvin? Silloin hämmennyin ja ärsyynnyin hänen käytökseensa.
Minusta tuntuu että hän jotenkin testaa minua koko ajan ja katsoo miten otan nämä tempaukset häneltä. Tämä toinen kerta oli nyt näiden kuvien jälkeen, vastaava tilanne taas.
T. Ap
Kuulostaa siltä, että on itse tietoinen siitä, että kaikki hänen kommunikoinnistaan ei todellakaan ole ok ja hän yrittää hämätä vielä työkavereitasi tuollaisella käytöksellä - siis aivan kuin olisitte hyvissä väleissä kun hän ilmaisee huolenpitoaan.
Etkö ole kaveristunut kenenkään työkaverisi kanssa, mitä mieltä he ovat tyypistä? Voitko viritellä heidän kanssaan jotain keskustelua tästä tyypistä tyyliin "ihan kiva tyyppi tuo XX, mutta hän on jotenkin minun seurastani kiinnostuneempi kuin toisin päin".
Vaikuttaa siltä pahasti, että ei kunnioita rajojasi ja yrittää silti naamioida sen joksikin muuksi.
Itse vaan ihmettelen, mikä tuollaisen ihmisen tavoite on, koska tuollainen käytös ei saa kuitenkaan sinua hänen puolelleen.
No samaa olen miettinyt myös itse. Voin kyllä kysyä muiltakin ja näytinkin yhdelle työkaverille tätä kuvaa minkä hän minulle lähetti. En itse ymmärrä sitä, miksi hän ei voi minulta kysyä että ylittyikö raja, vaan onko hän sellainen ihminen joka nimenomaan testaa muita tahallisesti ja kun joku ei jostakin hänen käytöksessään pidä, niin se vika on sitten siinä toisessa osapuolessa, eikä siis hänessä. Joku pakottava tarve tuohon käytökseen hänellä on. Hän on myös kerran toisessa tilanteessa kun en ole pitänyt hänen käytöksestä niin vedonnut siihen että hän on myös muille laittanut vastaavia kuvia, ja myös pomolle myös. Eri kuvia kuitenkin, eikä niissä ole ollut seksuaalista, ainoastaan vaan mauttomia.
Kuullostaa todella ahdistavalta (ja urpolta tämä työkaverisi.) Tajuaa kyllä täysin mitä tekee, on vaan niin idiootti että kuvittelee sun "tuosta vielä lämpiävän." Inhottavaa.
Se on aio, ei aijo! Noita, ei nuita. Jos ap ilmaisee itseään sanallisesti yhtä heikosti kuin kirjallisesti, niin eipä ihme jos työkaveri saa vääriä signaaleja. Epäasiallista hänen käytöksensä silti on.
Vierailija kirjoitti:
Se on aio, ei aijo! Noita, ei nuita. Jos ap ilmaisee itseään sanallisesti yhtä heikosti kuin kirjallisesti, niin eipä ihme jos työkaveri saa vääriä signaaleja. Epäasiallista hänen käytöksensä silti on.
Varmaan kyse on myös sanattomastakin viestinnästä. Jos ap vaikka naurahtaa (vaikkakin kiusallisesti) työkaverinsa juttuihin niin sekin saa häntä jatkamaan käytöstään. Välit kylmemmiksi on nyt ratkaisu tähän sen lisäksi, että lopettaa vapaa-ajan viestinnän.
Miehellä on narsistisia taipumuksia. Hän on selvästi rajaton, ja rajat täytyy sitten muiden laittaa. Jos suutut hänelle, se voi vain innostaa häntä lisää. Sano sille p*skalle kerran, ettet ole kiinnostunut hänen huumoristaan. Ja sitten et enää huomaa. Voit myös puhua esimiehelle. Säästä pimeät viestit, jos häirintä yltyy, viitteitä oli.
Seuraava askel on dickpic häneltä jos et kylmennä välejä ja lopeta hänen kanssaan juttelua ja viestittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Henk.koht numero salaiseksi ?
Tai jos nyt vaan estäis whatsappissa näin ensialkuun, jos siellä viestittelevät.
Annariikka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annariikka kirjoitti:
T. Ap
No samaa olen miettinyt myös itse. Voin kyllä kysyä muiltakin ja näytinkin yhdelle työkaverille tätä kuvaa minkä hän minulle lähetti. En itse ymmärrä sitä, miksi hän ei voi minulta kysyä että ylittyikö raja, vaan onko hän sellainen ihminen joka nimenomaan testaa muita tahallisesti ja kun joku ei jostakin hänen käytöksessään pidä, niin se vika on sitten siinä toisessa osapuolessa, eikä siis hänessä. Joku pakottava tarve tuohon käytökseen hänellä on. Hän on myös kerran toisessa tilanteessa kun en ole pitänyt hänen käytöksestä niin vedonnut siihen että hän on myös muille laittanut vastaavia kuvia, ja myös pomolle myös. Eri kuvia kuitenkin, eikä niissä ole ollut seksuaalista, ainoastaan vaan mauttomia.
Oi voi. Kyseessä on siis pahimman luokan idiootti. Ns. normaalit käyttäytymismallit eivät toimi tuollaisiin. Olet ollut jo liian kiltti ja alistuvainen (ymmärrän kyllä etteivät tällaiset ole mitään helppoja juttuja, en tarkoita syyllistää.)
Kunhan yritän auttaa, alkoi näet suorastaan v*tuttaa sun puolesta... 2 kokemusta tuollaisesta ihmistyypistä, oli aivan samanlaiset keissit töissä. Mitä aiemmin vihellät pelin poikki, sitä helpompaa. Eli: asiallista viestiä, jossa kerrot tyyliin että toimintansa ei ole ollut ok, ja toivot että voitte olla jatkossa tekemisissä VAIN JA AINOASTAAN työhön liittyvissä asioissa. Pidät viestin ystävällissävytteisenä, mutta asiallisen tiukkana. Tämän jälkeen poistat sen urpon numeron luuristasi (et odottele mitään seliselivastausta!) Ja estät hänet. Viestitelkööt työpuhelimeesi jos on jotain tärkeää työhönliittyvää.
Ja sitä ei tarvitse pelätä että aloittaa jonkin paskanjauhantakampanjan sinua vastaan, siellä on ainakin yksi ihminen joka voi todistaa että olet ollut ahdistunut sen ääliön käytöksen johdosta.
Laita se peli tosiaan poikki nyt, mitä myöhemmin toimit sitä hankalampaa siitä tulee.
AP, TÄSSÄ ON SULLE SUN ALOITUKSESI KORJATTUNA. LIIAN PITKÄ SE ON YHÄ, MUTTA OPIKSI....
Olen nainen ja työtoverini on mies. Kun aloitin työt, hän tutustutti minut hyvin työkuvioihin, ja pidin häntä silloin huippuna tyyppinä.
Sittemmin olen kuitenkin ärsyyntynyt häneen. Hän on tehnyt minulle työpaikalla erilaisia temppuja, joita ilmeisesti itse pitää hauskoina.
Kerran, kun työskentelin selkä oveen päin, hän hiipi säikäyttämään minut. En pitänyt tästä. Sen jälkeen minua on hermostuttanut tunne, että hän saattaa uusia temppunsa, kun työskentelen keskittyneesti. Annoin hänelle säikäyttämistä palautetta, mutta ilmeisesti vähän liikaa huumorin varjolla, koska en usko palautteen menneen perille.
Työporukallamme on yhteinen whatsapp-ryhmä. Kerran, kun en vastannut hänen viesteihinsä, hän tuli töissä kysymään, olenko suuttunut hänelle jostakin. Tämä siis vain siksi, että en ollut vastannut viestiin.
Hiljattain hän lähetti minulle netistä löytämiään kuvia, jotka olivat mauttomia ja seksistisiä. Ne olivat olevinaan meemejä, mihin hän varmasti asiasta kysyttäessä vetoaisi: "Ne olivat vitsejä ja niitä on yleisesti netissä".
Kuvien jälkeen en ole enää lainkaan vastannut hänen viesteihinsä. Pidän niitä mauttomina. En myöskään pidä kuvista, joita hän lähetti. Ihmettelen, miksi edes hän kuvittelee minun haluavan katsoa sellaisia. Kyllä hänellä varmaan niille olisi jokin näennäisen järkevä selitys, mutta minulle tuli niistä epämukava olo.
Jos töissä selvästi keskityn työhön, hän tuppautuu seuraani. Hän osaa antaa vaikutelman, että keskittymiseni on jotenkin töykeää häntä kohtaan.
Se, että en ole vastannut hänen viesteihinsä, on saanut hänet tuppautumaan aina vaan enemmän seuraani.
Hiljattain hän tuli töiden jälkeen selittämään, että hän on huolestunut minusta. Mitään huolestumisen aihetta ei todellisuudessa ole.
Koen, että hän kerjää jotenkin sairaalla tavalla huomiotani. Hän ei lakkaa viestittelemästä minulle sosiaalisessa mediassa, vaikka en vastaa hänelle.
Mitä teen? Hänellä tuntuu olevan jonkinlainen suunnitelma minun suhteeni. Ja miksi muka minulla olisi jotain vialla, jos en vastaa hänelle!
Itse en viestittelisi henkilölle, joka ei vastaa. Mutta tuo työtoverini ei ota onkeensa.
Aion pysyä passiivisena, en vastaa - vaikka mieli tekisi kirjoittaa suorat sanat. Koen, että hän hakee minulta reaktiota, vaikka negatiivistakin, joten en aio sitä hänelle suoda.
Vierailija kirjoitti:
AP, TÄSSÄ ON SULLE SUN ALOITUKSESI KORJATTUNA. LIIAN PITKÄ SE ON YHÄ, MUTTA OPIKSI....
Olen nainen ja työtoverini on mies. Kun aloitin työt, hän tutustutti minut hyvin työkuvioihin, ja pidin häntä silloin huippuna tyyppinä.
Sittemmin olen kuitenkin ärsyyntynyt häneen. Hän on tehnyt minulle työpaikalla erilaisia temppuja, joita ilmeisesti itse pitää hauskoina.
Kerran, kun työskentelin selkä oveen päin, hän hiipi säikäyttämään minut. En pitänyt tästä. Sen jälkeen minua on hermostuttanut tunne, että hän saattaa uusia temppunsa, kun työskentelen keskittyneesti. Annoin hänelle säikäyttämistä palautetta, mutta ilmeisesti vähän liikaa huumorin varjolla, koska en usko palautteen menneen perille.
Työporukallamme on yhteinen whatsapp-ryhmä. Kerran, kun en vastannut hänen viesteihinsä, hän tuli töissä kysymään, olenko suuttunut hänelle jostakin. Tämä siis vain siksi, että en ollut vastannut viestiin.
Hiljattain hän lähetti minulle netistä löytämiään kuvia, jotka olivat mauttomia ja seksistisiä. Ne olivat olevinaan meemejä, mihin hän varmasti asiasta kysyttäessä vetoaisi: "Ne olivat vitsejä ja niitä on yleisesti netissä".
Kuvien jälkeen en ole enää lainkaan vastannut hänen viesteihinsä. Pidän niitä mauttomina. En myöskään pidä kuvista, joita hän lähetti. Ihmettelen, miksi edes hän kuvittelee minun haluavan katsoa sellaisia. Kyllä hänellä varmaan niille olisi jokin näennäisen järkevä selitys, mutta minulle tuli niistä epämukava olo.
Jos töissä selvästi keskityn työhön, hän tuppautuu seuraani. Hän osaa antaa vaikutelman, että keskittymiseni on jotenkin töykeää häntä kohtaan.
Se, että en ole vastannut hänen viesteihinsä, on saanut hänet tuppautumaan aina vaan enemmän seuraani.
Hiljattain hän tuli töiden jälkeen selittämään, että hän on huolestunut minusta. Mitään huolestumisen aihetta ei todellisuudessa ole.
Koen, että hän kerjää jotenkin sairaalla tavalla huomiotani. Hän ei lakkaa viestittelemästä minulle sosiaalisessa mediassa, vaikka en vastaa hänelle.
Mitä teen? Hänellä tuntuu olevan jonkinlainen suunnitelma minun suhteeni. Ja miksi muka minulla olisi jotain vialla, jos en vastaa hänelle!
Itse en viestittelisi henkilölle, joka ei vastaa. Mutta tuo työtoverini ei ota onkeensa.
Aion pysyä passiivisena, en vastaa - vaikka mieli tekisi kirjoittaa suorat sanat. Koen, että hän hakee minulta reaktiota, vaikka negatiivistakin, joten en aio sitä hänelle suoda.
Törppö. Asia oli ihan ymmärrettävä vaikka olikin kirjoitusvirheitä.
Sanoisin esimiehelle. Seksiviestin lähettäminen on alkeellista ja noloa.
No yksi asia tässä ainakin on varmaa: nämä AP:n kieliopista jankkaajat ovat vähintään yhtä rasittavia kuin tuo työkaverikin.
Kannattaa lopettaa täysin hänen whatsapp-viesteihin vastaaminen. Tai edes lukeminen, koska hän luultavasti myös seuraa sitä, että luetko hänen viestit. Sinun tehtäväsi on nyt muuttaa käytöstäsi niin, että se ei enää ruoki hänen ihastusta. Ei tähän mitään esimiehiä tarvitse sotkea.