Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtoverin outo ja ahdistava käytös

Annariikka
31.07.2018 |

Olen nainen ja työtoverini on miespuolinen henkilö. Kun aloitin työt hän tutustutti minut hyvin työkuvioihin ja pidin häntä huippuna tyyppinä.

Aika-ajoin olenkin ärsyyntynyt häneen. Hän on tehnyt minulle tällaisia temppuja työpaikalla ja ilmeisesti pitää niitä hauskoina. Kerran hän säikäytti minut takaa päin töissä, kun tein selkä ovea kohden töitä. En pitänyt tästä ja myöhemmin koin vähän ahdistavana sen, että jos uudestaan teen keskittyneesti töitä niin en voi tietää jos hän toistaa toimintaansa. Toin hänelle ilmi tämän sanoin kuitenkin humoristisella tavalla, todellisuudessa en pitänyt tästä.

Hän on myös whatsuppissa kuten moni muukin työkaverini. Olen huomannut, että ykden kerran jo aikaisemmin, kun en ole reagoinut hänen viesteihinsä, hän on huolestunut ja töissä tullut selvittämään asiaa kahden kesken onko meillä kaikki hyvin. Siis en ole vain vastannut viestiin.

Nyt viimeinen kerta on tämä, hän lähetti minulle mauttomia seksistisiä kuvia, jotka hän oli netistä löytänyt. Kuvissa oli olevinaan joku vitsi kuvien yhteydessä, ja tämänkin hän voisi kysyessäni selittää sillä, että ne ovat netissä yleisesti nähtävissä ja ihan järkevä tarina tälle seksistiselle kuvalle.

Nuiden kuvien jlkeen en olee enää vastannut hänen viesteihinsä, pidin niin mauttomana ja epämukavana sitä että sain nuita kuvia, ja ihmettelin miksi hän olettaa että haluaisin edes lukea/katsoa niitä kuvia. Tiedän, jos tosiaan häneltä kysyisin, hän vetoaisi taas johonkin järkevään, mille periaattessa olisi ihan järkevä hyväksytty selitys.

Töissä tämä työkaveti, jos keskityn työasioihin, niin hakeutuu seuraani, vaikka selkeästi näkee että teen töitä. Hän saa jotenkin tilanteen käännettyä niin kuin minä olisin töykeä häntä kohtaan, jos vain keskityn töihin.

Nyt kun en viesteihin enää ole reagoinut, hän selvästi sen on huomannut ja hakeutuu töissä seuraani vain lisää, eikä tajua ottaa etäisyyttä.

Viimeisin lähestyminen häneltä koski minua, jossa hän ilmaisi tosissaan olevansa huolestunut minusta, tämä oli töiden jälkeen. Hänellä ei varmasti mitään perustetta ole huolenaiheillensa.

Koen, että hän yrittää saada keskittymiseni jotenkin sairaalla tavalla häneen. Hän myös viestittää minulle eri kuvia tai eri aihepiirejä sosiaalisen median kautta, vaikka en edes vastaa! Mitä teen tämän ihmisen kanssa. Tiedostan hyvin tämän, et hänellä on joku agenda minua kohtaan. Ja tuo huolestuneisuus kysymys oli jo vähän liikaa.
En viestittelisi enää henkilölle, joka ei edes minulle vastaa, mutta hän viestittelee?!

Aijon pysyä passiivisena, en siis aijo vastata, mutta mieli on tehnyt jo monta kertaa kirjoittaa terävästi hänelle jotain. En kuitenkaan halua laittaa mitään viestiä, koska luulen että sitä hän odottaa.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin esimiehelle. Seksiviestin lähettäminen on alkeellista ja noloa. 

Ap on tehnyt työkaveristaan myös vapaa-ajan kaverin, koska ovat vaihtaneet numeroita ja viestittelevät vapaa-ajalla niin ensisijassa on ap:n vastuulla lopettaa tämä vapaa-ajan kanssakäyminen. Mikäli häirintä siirtyy työnumeroon ja tapahtuu myös työajalla niin silloin on esimies otettava mukaan soppaan.

Vierailija
42/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

o sulla ongelmat kirjoitti:

Minkälaisella lasten "työpaikalla" työntekijät whatsappaa ja laittaa somessa jotain hauskoja juttuja toisilleen? Kasvakaa aikuiseksi senkin huomion hakuiset some urpot. Mutku kattokaa mua ja peukuttakaa mun kivoja juttuja pliis. Voi luoja mitä typeryksiä...

WhatsApp tarkoittaa kirjaimellisesti vain ilmaisia tekstiviestejä, muumio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lopetat kaiken työhön liittymättömän kanssakäynnin tämän henkilön kanssa. Vaihdat vaikka kotinumerosi. Töissä toteat napakasti että tämä ei taida olla työasiaa, anteeksi, minulla on tekemistä, jos hän yrittää kysellä jotain asioistasi. Jos työtoveri yrittää pyytää sinua johonkin "ihan kavereina" vapaa-aikana, totea ettei miesystäväsi hyväksyisi sellaista. Jos sinulla ei ole miesystävää, se ei haittaa, sillä ei ole mitään lakia joka määräisi olemaan kaikista yksityisasioistaan rehellinen jokaiselle työtoverille.

Sinulla on selkeästi ongelmia rajojen asettamisessa, ja sen takia vedät puoleesi tuollaisia yksilöitä. Kun vedät rajat uudelleen ja uudelleen, tämä tapaus kyllästyy ja etsii toisen kohteen.

Vierailija
44/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt lopetat kaiken työhön liittymättömän kanssakäynnin tämän henkilön kanssa. Vaihdat vaikka kotinumerosi. Töissä toteat napakasti että tämä ei taida olla työasiaa, anteeksi, minulla on tekemistä, jos hän yrittää kysellä jotain asioistasi. Jos työtoveri yrittää pyytää sinua johonkin "ihan kavereina" vapaa-aikana, totea ettei miesystäväsi hyväksyisi sellaista. Jos sinulla ei ole miesystävää, se ei haittaa, sillä ei ole mitään lakia joka määräisi olemaan kaikista yksityisasioistaan rehellinen jokaiselle työtoverille.

Sinulla on selkeästi ongelmia rajojen asettamisessa, ja sen takia vedät puoleesi tuollaisia yksilöitä. Kun vedät rajat uudelleen ja uudelleen, tämä tapaus kyllästyy ja etsii toisen kohteen.

Ja varmaan aluksi ap tykkäsi tästä huomiosta, mitä sai ja se vaan ruokki tilannetta kasvamaan tähän pisteeseen.

Vierailija
45/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi häiritä noin paljon kirjoitusvirheet muiden teksteissä? Luen itse pääkohdat ja vastaan sen pohjalta. Ei tulisi mieleenkään, että alan haukkumaan ketään tahallisesti!!!

Menkää juttelemaan ammattilaisen kanssa, jos tommoiselle on tarvetta!!!

Vierailija
46/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni oli tosi pieni, aloin opiskella ammattikorkeakoulussa. Siellä oli sitten tällainen ap:n työkaverin kaltainen tyyppi. Otti minut jotenkin silmätikukseen ja halusi kaveerata. Kritisoi, että tulen viimeisenä ja lähden ensimmäisenä - olisi kai halunnut jäädä hengailemaan eikä ymmärtänyt mitä tarkoittaa kun kotona on pieni lapsi. Ja juurikin tuo että ”onko kaikki hyvin?”. Meinasin räjähtää raivosta.

Laitoin hänelle kipakkaa meiliä, kun häirintä ei loppunut. Siihen hän vastasi jotenkin omituisesti, että ”aluksi en pitänyt sua hyvänä tyyppinä, mutta nyt pidän.” Ahaa no kiitos vaan, kiinnostaa hirveästi. Tyyppi ahdisti niin paljon, että lopetin koulun, kun sain työpaikan.

Olisko näillä meidän tuntemilla tyypeillä asperger tms. Eivät jotenkin vaan ymmärrä, mitä heille koitetaan sanoa.

Vierailija
47/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bokning kirjoitti:

Miten voi häiritä noin paljon kirjoitusvirheet muiden teksteissä? Luen itse pääkohdat ja vastaan sen pohjalta. Ei tulisi mieleenkään, että alan haukkumaan ketään tahallisesti!!!

Menkää juttelemaan ammattilaisen kanssa, jos tommoiselle on tarvetta!!!

Itse luin aloitusviestistä noin puolet ja pääsi silti kärryille, mikä on vaivaava asia. :D

Vierailija
48/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapseni oli tosi pieni, aloin opiskella ammattikorkeakoulussa. Siellä oli sitten tällainen ap:n työkaverin kaltainen tyyppi. Otti minut jotenkin silmätikukseen ja halusi kaveerata. Kritisoi, että tulen viimeisenä ja lähden ensimmäisenä - olisi kai halunnut jäädä hengailemaan eikä ymmärtänyt mitä tarkoittaa kun kotona on pieni lapsi. Ja juurikin tuo että ”onko kaikki hyvin?”. Meinasin räjähtää raivosta.

Laitoin hänelle kipakkaa meiliä, kun häirintä ei loppunut. Siihen hän vastasi jotenkin omituisesti, että ”aluksi en pitänyt sua hyvänä tyyppinä, mutta nyt pidän.” Ahaa no kiitos vaan, kiinnostaa hirveästi. Tyyppi ahdisti niin paljon, että lopetin koulun, kun sain työpaikan.

Olisko näillä meidän tuntemilla tyypeillä asperger tms. Eivät jotenkin vaan ymmärrä, mitä heille koitetaan sanoa.

Voi olla.. ja pelkkä hymy tarkoittaa hänelle, että olet rakastunut häneen.

Vierailija
49/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran heittänyt kuumat kahvit tollasen säikyttelijän päälle - tosin puolivahingossa. Mulla on rankkaa väkivaltataustaa ja mulla on asioiden käsittelystä johtuen hermot aivan piukassa. Oli silloin hoitosuhde päällä, kun työkaveri tuli heittämään tämän suuren vitsinsä, ja totta kai spontaanisti läikytin kahvit päälle. Samaan aikaan oli myös lähestymiskielto vetämässä ja somekiellot väkivaltaisen eksän kanssa ja toinen tulee pimeällä varastolla säikyttelemään. Ei kauhean hauskaa, oikeasti. 

Vierailija
50/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukalla on selvästi runsaasti kokemusta torjunnoista, niin miesten kuin naistenkin, ja hän yrittänee peittää häpeän tunkeilemalla vielä sitäkin enemmän (jos kiltit antaa). Naamioitu aggressio tulee mieleen. Olisi kiva nähdä, miten tuo selviäisi toisesta samanlaisesta pojasta, joka kukkuisi säännöllisesti kuin käki työhuoneen ovella, että "mitä teet, minne meet, onks kaikki hyvin".

Vierailija
51/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia sinulla sitten on? Onko sinun ongelmasi se, että tiedät liian hyvin muiden ihmisten asiat, kun teet jonkun päätelmän pelkän tekstin perusteella. Mistä teitä ylipäteviä ihmisiä sikiää???? Lue ihmeessä ahdistelusta, ei apllä mitään ongelmia ole, vaan tällä tyypillä!! Eihän nyt kukaan ala kirjoittamaan sanatarkkaan tänne jokaista tilannetta, mistä tiedät onko ap ilmaissut jo monta kertaa omalla tavallaan tälle hyypiölle, että ei kiinnosta??Se ei todellakaan ole sen ongelma, jos tyyppi päättää jatkaa.

Vierailija
52/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kauheampaa oli se, että kyseinen tyyppi tavallaan esti minua tutustumasta muihin kun oli koko ajan ”omimassa” minua. En sano että syy oli täysin hänen, mutta jotenkin eristäydyin ja masennuin. Ajattelin, että vain sekopäät haluavat olla minun kanssani tekemisissä. Se olisi vielä menetellyt, jos hän olisi ollut kiva mutta kun oli pisteliäs, outo ja ahdistava.

Ap:lle vinkiksi, että katkaise tilanne mahdollisimman pian. Ei ole mukavaa mennä ahdistuneena ja pelokkaana töihin, pidemmän päälle et jaksa sitä. T. 47

Vierailija
53/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano mielipiteesi suoraan, mutta älä dumppaa kokonaan ihmisenä - hän on selvästi torjuntapelkoinen. Tuttavallisesti: et hei vittu nyt oikeesti saatna voisiks vähä rajoittaa taas, on etovia kuvia en oikeen jaksais.

Vierailija
54/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano mielipiteesi suoraan, mutta älä dumppaa kokonaan ihmisenä - hän on selvästi torjuntapelkoinen. Tuttavallisesti: et hei vittu nyt oikeesti saatna voisiks vähä rajoittaa taas, on etovia kuvia en oikeen jaksais.

Liian kaverillista. Jatkuisi kohta kuitenkin. Välit vaan pitää viilentää täysin.

Vierailija
55/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että tuo tyyppi on ihastunut ap:een. Oon niin paljon nähnyt näitä, aina ne tarkoittaa lopulta samaa.

Vierailija
56/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ap ihan kunnossa vaikuta olevan, kun ignooraat miestä etkä saa sanaa suustasi. Tuo on rajoiltaan hukassa olevan passiivisaggresiivinen selviytymisyritys. Kyllä henkisesti terve, kohtelias ja asiallinen ihminen osaa ilmaista omat rajansa puhumalla, jämäkästi kuitenkaan loukkaamatta, sanoen niin selkeästi ettei miehelle jää mikään epäselväksi.

Vierailija
57/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla sellainen nainen, joka "antaa ymmärtää muttei ymmärrä antaa". Eli annat henkilökohtaisen numeron ja ehkä olet muutenkin mukava, koukutat miehen siis ja sitten kun hän kiinnostuu käännätkin kelkkasi. Sitten saat marttyyrina huomiota sillä, kun valitat miten mies ahdistelee. Kasvata hyvä nainen selkäranka ja SANO SUORAAN sille miehelle. Ei se sentään ajatustenlukija ole kuten ei kukaan muukaan. Ja mikään ei ole hankalammin tulkittava kuin passiivisaggressiivinen nainen....

Vierailija
58/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vitja ärsyttää tuollaiset akat jotka käyttää miesten tunteitaan hyväksi, eikö me olla teille mitään?

Vierailija
59/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä ap ihan kunnossa vaikuta olevan, kun ignooraat miestä etkä saa sanaa suustasi. Tuo on rajoiltaan hukassa olevan passiivisaggresiivinen selviytymisyritys. Kyllä henkisesti terve, kohtelias ja asiallinen ihminen osaa ilmaista omat rajansa puhumalla, jämäkästi kuitenkaan loukkaamatta, sanoen niin selkeästi ettei miehelle jää mikään epäselväksi.

Tämä!

Kyllähän se ihmetyttäisi ja huolestuttaisi, jos joku yhtäkkiä alkaisi ignooraata. Tietenkin ajattelisin, että nyt on mennyt herne nenään jostain, ja menisin tietenkin kysymään mikä on. Tarkoituksena selvittää, jos on tietämättään toista loukannut.

Vierailija
60/82 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla sellainen nainen, joka "antaa ymmärtää muttei ymmärrä antaa". Eli annat henkilökohtaisen numeron ja ehkä olet muutenkin mukava, koukutat miehen siis ja sitten kun hän kiinnostuu käännätkin kelkkasi. Sitten saat marttyyrina huomiota sillä, kun valitat miten mies ahdistelee. Kasvata hyvä nainen selkäranka ja SANO SUORAAN sille miehelle. Ei se sentään ajatustenlukija ole kuten ei kukaan muukaan. Ja mikään ei ole hankalammin tulkittava kuin passiivisaggressiivinen nainen....

Ap:n olisi alunperinkin pitänyt pitää tuttavuus vain työpaikalla ja olla antamatta puhelinnumeroaan. Varsinkin jos heillä on työpuhelimet niin ei nyt omaa numeroa tarvitse antaa jos ei halua lähemmin tutustua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi