Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni on "köyhä" koska ei osaa käyttää rahaa

Vierailija
31.07.2018 |

Itselläni on kaveripiirissä useita tällaisia. Valitetaan jatkuvasti köyhyyttä ja rahanpuutetta, kuinka ei ole varaa matkusteluun, eikä bussilippuun.

Samat ihmiset tuhlaavat jatkuvasti rahaa todella huolimattomasti milloin mihinkin. Eräs köyhyysvalittaja esimerkiksi ostaa ainoastaan laatutuotteita. Kaikki keittiön laitteet useiden sadan euron hintaisia, koska ei voi sietää kuulemma halpoja ja huonoja. Hän myös ostaa merkkivaatteita samasta syystä. Käy aina kun huvittaa buffeteissa ja ulkona syömässä. Ostelee hetken mielijohteesta kenkiä sun muita. Jääkaappi täynnä kalliita ruokia. Sitten jatkuva narina köyhyydestä, kuinka ei ole varaa tehdä mitään kun on niin köyhä. Aaaargh.

En tunne tippaakaan sympatiaa tällaisia "köyhiä" kohtaan, joilla tämä varattomuus johtuu ainoastaan huonosta elämänhallinnasta ja taloustaidoista.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jokainen saa ostaa sitä mitä haluaa jos siihen on varaa. Köyhäkin voi vaikka panostaa kunnon nahkakenkiin, mutta ei nahkakenkiin, smegin kodinkoneisiin, Applen tuotteisiin, rakennekynsiin ja käsittelyyn suklaaseen samaan aikaan.

Vierailija
142/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä, mutta ostan vain laatua ja se maksaa. Vaatteet ja tekstiilit aina luonnonkuituja.

Talvitakki on varmaan yli 10v ja pidän varmaan vielä seuraavat 10 vuotta ja maksoi maltaita, vielä alennusmyynnistä. Kengät aina aitoa nahkaa, enkä edes muista miten vanhoja ovat.

Ja mitä tulee merkkituotteisiin, ne ovat usein myös laadukkaampia, erityisesti ompeleet.

Eikös jo vanhakansa tiennyt, köyhän ei kannata ostaa kuin hyvää ja laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö jääkaappi-stalkkeri jotain laajempaa tutkimusta? Multa löytyy maitoa, juustoa (oli tarjouksessa!), turkkilaista jogurttia, lidlin mozzarellaa, raejuustoa, eilen tehtyä kalakeittoa (fisu oli kans tarjouksessa), saunajuomaksi yksi Lidlin limu, levitettä, margariinia leivontaan, toissapäivänä tehtyjä lihapullia ja paketti kanafileitä. Vihanneslaatikossa on pussi perunoita ja porkkanoita, yksi bataatti ja parsakaali.

Toivottavasti näistä tiedoista oli sinulle hyötyä. Taidan mennä syömään vähän kalasoppaa, tuli nälkä tästä jääkaappireissusta.

Terv. Sairaseläkkeellä oleva ⛪🐭

Kiitos kirkonrotta! Päivän parhaat naurut :D

Vierailija
144/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No virallinen köyhyys raja on, että kaikki tulot yhteensä alittaa 1000€ tosin Suomen hintataso on sen verran korkea, että voisi sanoa että vielä pari tonnia tienaavakin on köyhä.

Vierailija
145/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa sitä halpaa pastaa voi säästää siinä ateriassa huimia summia.

Vierailija
146/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sun seura ap. ei vain kiinnosta ja siksi kaverisi sanoo, ettei matkailuun ole varaa.

Mulla on yksi kaveri, jonka tapaamiset ovat mukavia, mutta viikko kaksi olisi hänen seurassaan matkalla katastrofi.

Vierailija
147/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on mullakin ainakin yksi kaveri joka käy töissä, mutta jolla ei ole koskaan rahaa kun nähdään. 

Itse olen työtön ja mulla on aina jonkin verran rahaa, että voi ainakin kahville mennä sen kerran kuussa pennejä laskematta ja tuntisin itseni varakkaaksi jos käteen jäisi vaikka tonni, mikä luultavasti on vähemmän kuin tuolla kaverillani.

Kyllä silti voin sanoa olevani varsin köyhä. Ei olisi edes varaa tuhlata merkkivaatteisiin tai kalliisiin laitteisiin, suurin osa rahasta menee ruokaan. Ei olisi missään nimessä varaa tupakoida, harrastaa maksullista harrastusta tai ryypätä kuukausittain. Olen itse todella säästeliäs, joten ihmettelen kyllä oikeasti miten yhtään lepsummat rahankäyttäjät pärjäävät työttöminä tai toimeentulotuella. Matalapalkka-alalla pärjäisin itse hyvin, mutta tietenkin se raha tuntuu pieneltä jos elää kuin keskituloinen.

Vierailija
148/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sun seura ap. ei vain kiinnosta ja siksi kaverisi sanoo, ettei matkailuun ole varaa.

Mulla on yksi kaveri, jonka tapaamiset ovat mukavia, mutta viikko kaksi olisi hänen seurassaan matkalla katastrofi.

Mulla on sama fiilis. Tuntuu tosiaan siltä etteivät hänen tuttavat halua matkoille. Muuten rahaa varmaan löytyy, jos jääkaappikin täynnä herkkuja ja arvostaa merkkituotteita.

Ymmärrän kyllä, jos eivät halua olla tekemisissä...

Vierailija
149/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, määrittele kallis?

Uusimme taannoin lieden, uunin ja apk:n, 3000 euroa meni. Ei se ole suuri summa käyttömukavuudesta ja siitä ettei noita tarvitse uusia 10-15 vuoteen.

Mitä pidät kalliina ruokana?

LOL! Ei ne kalliit kestä yhtään kauemmin kuin halvemmatkaan.

Vierailija
150/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei viihdy typerysten seurassa on vanha sananlasku.

Vierailija
151/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä takavuosina ihan tavallisetkin kestävät liedet ja uunit tuli Ruotsista ja tänäpäivänä jo melkein kaikki itäblokkia yms.

Vierailija
152/169 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaveripiirissä useita tällaisia. Valitetaan jatkuvasti köyhyyttä ja rahanpuutetta, kuinka ei ole varaa matkusteluun, eikä bussilippuun.

Samat ihmiset tuhlaavat jatkuvasti rahaa todella huolimattomasti milloin mihinkin. Eräs köyhyysvalittaja esimerkiksi ostaa ainoastaan laatutuotteita. Kaikki keittiön laitteet useiden sadan euron hintaisia, koska ei voi sietää kuulemma halpoja ja huonoja. Hän myös ostaa merkkivaatteita samasta syystä. Käy aina kun huvittaa buffeteissa ja ulkona syömässä. Ostelee hetken mielijohteesta kenkiä sun muita. Jääkaappi täynnä kalliita ruokia. Sitten jatkuva narina köyhyydestä, kuinka ei ole varaa tehdä mitään kun on niin köyhä. Aaaargh.

En tunne tippaakaan sympatiaa tällaisia "köyhiä" kohtaan, joilla tämä varattomuus johtuu ainoastaan huonosta elämänhallinnasta ja taloustaidoista.

Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää:

Olen saanut ttt:a pitkään, mutta minulla ja lapsillani on merkkivaatteita ja kenkiä (ostettu Uffilta, kirppareilta, Fidasta tai saatu sukulaisilta ja Hopesta).

Meillä on hieno mehupuristin + tehosekoitin (ystävä vaihtoi uusiin ja antoi kaapissaan lojuneet vanhat meille) ja iso tv (vaarilta saatu kun hän vaihtoi uuteen).

Jääkaappiin ostan joskus "herkkuja", ettei lasten kaverit pitäisi meitä rutiköyhinä. Nämä herkut, kuten jacky-makupalat kerran kk, ilahduttavat aina, samoin kuin kunnon parmesan-juusto jääkaapissa. Pelastusarmeijan ruoka-avusta saa joskus tuotteita, joihin ei olisi ikipäivänä varaa.

Ostin kesällä pellegrino-vesipullon, jota täytän kraanavedellä (on kaunis pullo).

Esimerkkejä on monia. Älkää tuomitko.

Olkaa kiitollisia!

Ne pärjää parhaiten jotka ovat röyhkeimpiä. Haetaan sossusta, hopelta, ruokajonosta, kerjätään sukulaisilta. Ollaan niiiin köyhiä ja kerjätään sosiaalisessa mediassa kaikki mahdollinen. Mulla on muutama tällainen tuttu enkä enää periaatteessa lahjoita heille mitään.

Sulla puuttuu tosta listasta vielä varastaminen.. hieno ihminen olet, ja kaverina varmaan loistava..

Vierailija
153/169 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää:

Olen saanut ttt:a pitkään, mutta minulla ja lapsillani on merkkivaatteita ja kenkiä (ostettu Uffilta, kirppareilta, Fidasta tai saatu sukulaisilta ja Hopesta).

Meillä on hieno mehupuristin + tehosekoitin (ystävä vaihtoi uusiin ja antoi kaapissaan lojuneet vanhat meille) ja iso tv (vaarilta saatu kun hän vaihtoi uuteen).

Jääkaappiin ostan joskus "herkkuja", ettei lasten kaverit pitäisi meitä rutiköyhinä. Nämä herkut, kuten jacky-makupalat kerran kk, ilahduttavat aina, samoin kuin kunnon parmesan-juusto jääkaapissa. Pelastusarmeijan ruoka-avusta saa joskus tuotteita, joihin ei olisi ikipäivänä varaa.

Ostin kesällä pellegrino-vesipullon, jota täytän kraanavedellä (on kaunis pullo).

Esimerkkejä on monia. Älkää tuomitko.

Olkaa kiitollisia!

Ne pärjää parhaiten jotka ovat röyhkeimpiä. Haetaan sossusta, hopelta, ruokajonosta, kerjätään sukulaisilta. Ollaan niiiin köyhiä ja kerjätään sosiaalisessa mediassa kaikki mahdollinen. Mulla on muutama tällainen tuttu enkä enää periaatteessa lahjoita heille mitään.

Sulla puuttuu tosta listasta vielä varastaminen.. hieno ihminen olet, ja kaverina varmaan loistava..

Niin, te "köyhäthän ajattelette, että muiden on aina maksettava. Jos ei maksa niin on huono kaveri.

Vierailija
154/169 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-työkaveri, sinkku, lapseton, velaton, autoton, valitti aina, että palkka ei riitä mihinkään. Hän sai palkkaa nettona n. 1600 eur/kk. Isoin pakollinen kulu oli yksiön vuokra vesimaksun kanssa, 450 €. Pieni sähkölasku per kk. Siitä huolimatta rahat oli aina loppu. Kun sitten kyllästyin siihen jatkuvaan marinaan, ehdotin, että hän alkaisi kirjata menojaan ylös, jotta tuo jatkuvan rahapulan syy selviäisi. Ei suostunut/halunnut. Ihan käsittämättömästi se sai sen palkkansa aina kulumaan, vaikka taustan mukaan rahaa olisi pitänyt jäädä säästöön.

Jatkuvia hetken mielijohteesta ostoksia,siinäpä vastaus.Jokaisesta ostosta ajatellaan "vain muutama euro" eikä tajuta lainkaan mitä ne maksavat kuukaudessa/vuodessa.

Vierailija
155/169 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,

Millä perusteella kutsut ystäviäsi lainausmerkeissä "köyhiksi"?

Kiinnostaisi tietää.

Kun eivät ole köyhiä vaan tuhlaavat turhuuksiin ja sitten vasta valittavat köyhyyttä.

Vierailija
156/169 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on erittäin suhteellista. Ensinnäkin köyhyysraja on huono käsite, koska tulot kertovat kovin vähän. Esim. 1000 euron tuloilla ihminen voi olla:

- opiskelija, joka varmasti työllistyy valmistuttuaan (vaikkapa lääkäri)

- vapaaehtoisesti osa-aikatyössä, perintöjä (esim. velaton asunto)

- hyvin toimeentuleva ja asua kivalla alueella, koska puolisolla rahaa

- eläkeläinen, jolla on velaton asunto ja säästöjä

Tiedän ihmisiä, joilla on samat tulot ja omaisuudet ja silti tosiallisessa vauraudessa valtava ero. Esim. pienituloinen tuttavaperhe, jotka ovat saaneet valtavasti säästöön, koska eivät tuhlaa, metsästävät ja kalastavat, jne. Riistalle ja kantarellikastikkeelle ei tule paljoa hintaa, mutta se on melko ylellistä ruokaa.

Päinvastainen esimerkki on ex-työkaveri, jolla oli ihan ok tulot, mutta peliriippuvuus. 

Kyse ei ole v*ttuilusta, jos toteaa sen, ettei köyhyys johdu ainakaan pelkästään pienistä tuloista. Eikö ole ihan hyvä myöntää se tosiasia, että rahalla ei ratkaista kaikkia ongelmia? Tietysti pitää huolehtia siitä, että esim. vanhukset ja sairastuneet tulevat toimeen, mutta useimmiten juuri he eivät ole niitä joilla on suurimmat ongelmat. Päihdeongelmat, velkaantuminen, pikavipit, peliriippuvuus aiheuttaa paljon enemmän ongelmia kuin pienet tulot.

Juuri tämä.On naurettavaa puhua virallisesta tietyn keskiarvo-prosentin tulorajasta - aivan kuin asiaan ei vaikuttaisi asuuko kalliisti vuokralla vai omistusasunnossa ja muu vastaava.Pienituloinen voi kituuttaa tai saada reilusti säästöön.

Vierailija
157/169 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet tuttavistani valittavst köyhyyttä, useimpien kohdalla se on vain tunne koska kuvittelevat että normaali tilassa ihminen voi ostaa mitä ikinä mieleen juolahtaa kustannuksia miettimättä. Itse olen tilastojen mukaan köyhä mutta ei meidän perheellä mielestäni mitenkään huonosti mene. Auto ja omistusasunto on, asuntolainaa alle 100k jäljellä vaikka ollaan vasta 30 vuotiaita miehen kanssa ja paljon lapsia. Ulkomailla ei käydä mutta ostetaan vain laatulaitteita esim keittiöön, juuri siksi ettei niitä tarvitsisi uusia vuosittain vaan mielummin käyttöikä olisi sen 10 vuotta. Sama juttu muunkin kulutus tavaran kanssa. Satsataan laatuun, ei määrään. Tilillä on aina 5k hätävaraa. Tulot eivät päätä huimaa mutta ollaan säästeliäitä. Elämä ei stressaa kun tietää että talous on kunnossa.

Vierailija
158/169 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, määrittele kallis?

Uusimme taannoin lieden, uunin ja apk:n, 3000 euroa meni. Ei se ole suuri summa käyttömukavuudesta ja siitä ettei noita tarvitse uusia 10-15 vuoteen.

Mitä pidät kalliina ruokana?

3000€ noista kolmesta on mielestäni todella kallis summa.

(Ja meidän taloutemme nettotulot on n. 5000€).

1000€/laite, ostitteko kullattuja laitteita?

Meidän 8 vuotta sitten ostettu uuni ja tiskikone maksoi 800€ yhteensä, hyvin pelaavat edelleen. Jääkaappi on jo 14 vuotta vanha, se pitäisi lähiaikoina uusia.

Vierailija
159/169 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
160/169 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tajua sitä, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Sitten aletaan itkupotkuraivarina selittämään miksi pitää olla kalleimmat harrastukset, tekoripset, -tukka ja -kynnet, kolme autoa, miljoonan asuntolaina, mökki, lentokone ja oma saari Havajilla. Kun on IHAN PAKKO.