Moni on "köyhä" koska ei osaa käyttää rahaa
Itselläni on kaveripiirissä useita tällaisia. Valitetaan jatkuvasti köyhyyttä ja rahanpuutetta, kuinka ei ole varaa matkusteluun, eikä bussilippuun.
Samat ihmiset tuhlaavat jatkuvasti rahaa todella huolimattomasti milloin mihinkin. Eräs köyhyysvalittaja esimerkiksi ostaa ainoastaan laatutuotteita. Kaikki keittiön laitteet useiden sadan euron hintaisia, koska ei voi sietää kuulemma halpoja ja huonoja. Hän myös ostaa merkkivaatteita samasta syystä. Käy aina kun huvittaa buffeteissa ja ulkona syömässä. Ostelee hetken mielijohteesta kenkiä sun muita. Jääkaappi täynnä kalliita ruokia. Sitten jatkuva narina köyhyydestä, kuinka ei ole varaa tehdä mitään kun on niin köyhä. Aaaargh.
En tunne tippaakaan sympatiaa tällaisia "köyhiä" kohtaan, joilla tämä varattomuus johtuu ainoastaan huonosta elämänhallinnasta ja taloustaidoista.
Kommentit (169)
Minä lähdin todella köyhistä oloista ja päätin, että lapsuuden köyhyys ei ole minulle elämässä rajoittava tekijä. Kouluttauduin ja teen töitä joskus 12 tuntisia päiviä nyt viisikymppisenä minulla on noin kahden miljoonan omaisuus. Ajattelin, jos työtä tekemällä rikastun, niin sitten en säästele itseäni teen niin kauan kuin jaksan. Minulla ei ole perhettä, mutta sukulaisia kyllä, joilla ei kaikilla mene hyvin autan heitä mielelläni.
Ostan niin hyvää laatua kuin mihin minulla suinkin on varaa. Ihan kaikessa. On mukavampaa sitten kun ei tarvitse koko ajan olla ostamassa vaan vaatteet ja tavarat pysyy pitkään ehjinä.
Terveisin köyhä
Menot sen mukaan kun on rahaa sitähän se on jokaisella. Yli varojen eläminen ei ole viisasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostettu aina kaupan halvin kodinkone suurinpiirtein ja yhtälailla ovat kestäneet kuin kalliimmatkin. Rahalla saa ehkä 'merkin' tai ulkonäköä, eri asia sitten onko se järkevä kohde rahoille.
Tuo on totta. "Laatutavaran" ostajalle on tärkeintä näyttää ympäristölle paremmuuttaan. Halvat tuotteet kestävät nykyisin ihan samalla tavalla kuin kalliit.
Köyhällä ei ole varaa halpaan, sanotaan.
Minullakin on ruoka uunissa, jotta puoliso saa ottaa sitä evääksi töihin eikä tarvitse mennä lounasravintolaan.
Ruokaa pitää tehdä paljon itse tulevaisuudessa ja leipoa itse leipää, jotta saadaan ravintolat ja leipomot konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on ruoka uunissa, jotta puoliso saa ottaa sitä evääksi töihin eikä tarvitse mennä lounasravintolaan.
Ruokaa pitää tehdä paljon itse tulevaisuudessa ja leipoa itse leipää, jotta saadaan ravintolat ja leipomot konkurssiin.
Oikeastaan ruoka on ainoa missä voidaan säästää, kaikki muu on jo karsittu.
Tunnen muutamia vähävaraisia, joilla olosuhteet ovat vaikuttaneet; on ollut mm. vakavaa sairautta, joka on sekoittanut talouden.
Sitten on yksi tuttu, joka on "köyhä", koska hän haluaa olla käsityöläisyrittäjä. Yrityksen tulot ja menot ovat samaa luokkaa, välillä menot suuremmat. Enemmänkin on kyse kalliista harrastuksesta kuin yritystoiminnasta. Hän olisi jopa saanut hyvän työpaikan, mutta olisi joutunut luopumaan yriystoiminnastaan tai ainakin liiketilastaan. Ei halunnut, kun hän on "taiteilija". Onneksi on vanhemmat joiden keskusta-asunnossa voi asua ilmaiseksi ja mieskin on saanut perintöä.
Ja sitten on myös näitä, joilla on hyvistä tuloista huolimatta aina rahat loppu. Alkukuusta käydään syömässä, ostellaan kaikkea, hankitaan vaikka elektroniikkaa, matkustellaan. Loppukuusta edeltään luottokortilla. Kierre on valmis ja luottokorttivelka kasvaa.
Olen köyhyysrajan alapuolella elävä. Ei tuloja, vaan pelkkää velkaa.
Olen ihan oikeasti köyhä ja vituttaa tuollainen muiden arvostelu, jonka mukaan köyhä ei saisi yhtä kotipitsaa ostaa kuukauden aikana. Aivan käsittämättömän sairasta kyttäämistä ja holhoamista. Saatteko jotain kiksejä heikomman potkimisesta?
Terveisin: Ei toimeentulotukia saava