Huomenna on elokuu ja viikonloppuna viilenee. Täydellistä!
Elokuu on ihana kuukausi, koska silloin kesä kääntyy kohti loppuaan ja syksy tekee tuloaan. :)
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan sitten ette valita taas siitä syyssäästä prkl. Nautitte täysin rinnoin kylmästä, pimeästä, tuulesta, sateesta ja sohjosta. Eikä mitään etelän matkoja keskeyttämään nautintoa jota riittää kuukausisotalla.
Miksi valittaisin? Syksy ja talvi ovat ihanaa aikaa, on viileää ja ilma on raikasta. Parasta! Enkä todellakaan matkusta mihinkään etelään, miksi niin tekisin? Siellähän on kuuma.
Miksi ihmiset puhuu niin kuin tämä kuuma hellejakso olisi kestänyt koko kesän? Eihän se ole ollut kuin reilu pari viikkoa.
Vituttaa kun kylmenee. Siksi varasin reilun vkon päähän 2 vkon matkan Kyprokselle. Otin palkatonta loman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset puhuu niin kuin tämä kuuma hellejakso olisi kestänyt koko kesän? Eihän se ole ollut kuin reilu pari viikkoa.
Älä ny, meillä ainakin oli melkein koko toukokuu ja puolet kesäkuusta kuumaa. Ei ihan näin kuumaa, mutta kuitenkin. Sitten juhannuksen tienoilla oli muutama viikko normaalia kesää, ja taas on kuumaa. Kaivo kuivuu, ei voi pestä pyykkiä, vetää vessaa, käydä suihkussa.. Onneksi sentään lähteessä on vettä niin saa juotavaa ja ruokaa tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas alkaa masennuskausi kun syksy lähestyy :( Monenkohan viikon/kuukauden saikku edessä tänä syksynä?
Tuosta on mahdollista kasvattautua eroon. Itse kärsin syysmasennuksesta 15 vuotta, kunnes aloin muuttaa kaavojani ja ajatella toisin. Nyt en kärsi enää syysmasennuksesta.
Joo, oli kiva kerrankin nauttia Suomen aurinkoisesta kesästä ja sen päätteeksi mä valitsen, kuten viimeiset 15 vuotta, lämpimän syksyn, ei mitään tukahduttavan kuumaa vielä, mutta sellaiset +30-35 vielä elokuussa ja syys-marraskuussakin keskimäärin +25. Ihanaa, ei liian kylmä tai liian kuuma. Eikä varsinaista talvea koskaan. Lunta saattaa tulla 1-2 viikon aikana vuodessa tai sitten ei lainkaan, kuten viime vuonna. Toppatakkia ja pipoa ei tarvitse koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli kiva kerrankin nauttia Suomen aurinkoisesta kesästä ja sen päätteeksi mä valitsen, kuten viimeiset 15 vuotta, lämpimän syksyn, ei mitään tukahduttavan kuumaa vielä, mutta sellaiset +30-35 vielä elokuussa ja syys-marraskuussakin keskimäärin +25. Ihanaa, ei liian kylmä tai liian kuuma. Eikä varsinaista talvea koskaan. Lunta saattaa tulla 1-2 viikon aikana vuodessa tai sitten ei lainkaan, kuten viime vuonna. Toppatakkia ja pipoa ei tarvitse koskaan.
Kuulostaa täydelliseltä. Mikä maa?
elokuu on kesää vielä, kirpeät aamut alkavat vasta siellä syys-lokakuun vaihteessa...
Mutta monelle suomalaiselle kesä toki on vain 5 viikon jakso juhannuksesta eteenpäin. Itse ajattelen että kesäkautta on touko-syyskuu. Syksyä sitten loka,marras,joulu , talvea tammi-helmi ja kevättä maalis-huhti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nauttinut niin näistä helteistä! Oon nauttinut joka hetkestä, oppinut ehkä elämään hetkessä. Tulee se syksy ilman jatkuvaa odotusta ja valitustakin. Mutta syksy on kyllä myös ihana omalla tavallaan. Tosin elokuu on vielä ihan kesäkuukausi ja saisi sitä olla vielä säiden puolestakin 😊
Joo eihän se viilene kuin 20-23 asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa taisi olla 16 hellepäivää, kesäkuussa 9. Ja heinäkuussa ties kuinka monta.
Vierailija kirjoitti:
Joo helvetin hyvä. Näitä säästä valittajia ei jaksais enää ollenkaan kuunnella. On ollu sellanen itkujen kuukausi, että parempi, että saadaan taas sitä räntää.
Nimenomaan. Tämä "kuumuutta" (lue: tyypillistä eurooppalaista kesäsäätä) valittavien kuoro lienee innoissaan kun vesi-räntä-loska-paskakelit taas valtaavat syyskuusta eteenpäin seuraavat 9 kuukautta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa taisi olla 16 hellepäivää, kesäkuussa 9. Ja heinäkuussa ties kuinka monta.
Yle uutisoi viime perjantaina, että tänä kesänä on ollut jo 45 hellepäivää. Eli näinä päivinä menee 50 rikki. Pari kuukautta on siis lähempänä kuin pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle uutisoi viime perjantaina, että tänä kesänä on ollut jo 45 hellepäivää. Eli näinä päivinä menee 50 rikki. Pari kuukautta on siis lähempänä kuin pari viikkoa.
Mutta nuo päivät eivät ole olleet kaikki peräjälkeen eikä joka paikkakunnalla ole ollut 45 hellepäivää. Välissä on ollut viileämpääkin. Nyt tämä helle alkoi meillä 12. päivä. Sitä ennen meillä meni kesäkuussa helleraja rikki kolme kertaa ja toukokuussa 7 kertaa.
En enää ikinä valita kylmästä. (ellen sitten lukitse itteäni ulos pakkasella yövaatteet päällä) Teen juoksulenkitkin mielummin räntäsateessa kuin tälläsella ilmalla. Ootan syksyn värejä, pitkiä sienireissuja, sitä että koiratkin voi kävellä ulkona enemmän kuin lyhyet pissareissut ja että yöt voi nukkua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin odotan viilenevää. Ihana pestä kaikki vuodevaatteet (toki niitä olen pessyt, mutta kun joka yö hikoilee). Pesen myös kaikki muutkin kodin tekstiilit, vien matot mattopesulaan, kuuraan kodin puhtaaksi; pesen lattiat, pyyhin pölyt, pesen myös ikkunat. Ja jään odottamaan syysiltoja.
Tuon kaiken on voinut tehdä nytkin. Matot pesin ulkona. Matot kuivuu ulkona, samoin muut tekstiilit. Siivota voi aamulla, kun viileämpää. Ikkunatkin on pesty. Kaiken pyykin voi kuivata ulkona. Kohta on taas pakko siirtyä kuivausrummun käyttöön. Mikö ihme ongelma tämä lämpö on?
Vierailija kirjoitti:
En enää ikinä valita kylmästä. (ellen sitten lukitse itteäni ulos pakkasella yövaatteet päällä) Teen juoksulenkitkin mielummin räntäsateessa kuin tälläsella ilmalla. Ootan syksyn värejä, pitkiä sienireissuja, sitä että koiratkin voi kävellä ulkona enemmän kuin lyhyet pissareissut ja että yöt voi nukkua hyvin.
Sama täällä! Olen aina vihannut talvea jopa enemmän kuin kesää, mutta aiemmin kesät eivät ole olleet tällaista helvettiä. Pari viikkoa olen tässä jo luvannut itselleni, että kunhan tästä helteestä selviän niin en enää ikinä valita talvesta. Mikä tahansa räntäsade, pimeys, liukkaus tai tulipalopakkanen on parempaa kuin tämä. Talvea pääsee sentään sisälle pakoon, tätä paahtavaa kuumuutta ei minnekään, kun ei ruokakauppaankaan voi jäädä asumaan. Jos minä saisin valita, niin olisi aina syksy tai kevät ja mieluiten 5-15 astetta lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin odotan viilenevää. Ihana pestä kaikki vuodevaatteet (toki niitä olen pessyt, mutta kun joka yö hikoilee). Pesen myös kaikki muutkin kodin tekstiilit, vien matot mattopesulaan, kuuraan kodin puhtaaksi; pesen lattiat, pyyhin pölyt, pesen myös ikkunat. Ja jään odottamaan syysiltoja.
Tuon kaiken on voinut tehdä nytkin. Matot pesin ulkona. Matot kuivuu ulkona, samoin muut tekstiilit. Siivota voi aamulla, kun viileämpää. Ikkunatkin on pesty. Kaiken pyykin voi kuivata ulkona. Kohta on taas pakko siirtyä kuivausrummun käyttöön. Mikö ihme ongelma tämä lämpö on?
Aamulla, kun on viileämpää? Ai 29 astetta 31 asteen sijasta? Joo, auttaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täydelliseltä. Mikä maa?
Utopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa on talvessa ja syksyssä? Pimeetä, kylmää ja märkää. Ei sovi mulle. Kesän lapsi mä oon.
Ei mitään hienoa. Mutta odotan kevättä. :)
Uskooko muuten joku oikeesti näihin "kesän lapsi mä oon" -juttuihin? Joihin on tänäkin kesänä törmännyt. Olen syntynyt marraskuussa ja inhoan talvea. Syntymäajankohdalla ja vuodenaikamieltymyksillä tuskin on todettu olevan mitään tieteellisiä yhteyksiä.
Ja minä olen syntynyt kesän helteillä enkä voi sietää kuumuutta. Maksimissaan 20 astetta on sopiva ja vielä rentouttava lämpötila kesälle. Viileitä ja raikkaita ilmoja odotellessa. :)
Jos on huono sää, voi realistisesti todeta sään olevan huono. En tiedä, miksi faktojen sanomisesta pitäisi saada jotakin. Se, että ei pidä liian kuumasta, ei tietenkään tarkoita, että pitäisi saati että olisi jokin velvollisuus pitää liian kylmästä, sohjosta, vesisateesta tmv.