Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat

Vierailija
30.07.2018 |

Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.

Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä

Kommentit (419)

Vierailija
261/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, kumpi siis on epäkohteliaampi, emäntä joka ei ole varannut sellaista aamupalaa, jota lapset yleensä syövät (sämpylää, leikkeleitä, muroja, maitoa, ei sen vaikeampaa) vai äiti, joka joutui lähtemään ostamaan lapsille aamupalatarpeita.

Olen yksinelävä nainen, mutta minulla on jollei kaapissa niin ainakin pakasteessa tummaa ja vaaleaa leipää, leikkeleitä jääkaapissa (tykkään myös metwurstista) ja myös pariakin laatua muroja kaapissa.

Yms.

Syön välillä itsekin muroja, ovat ihan hyviä.

Minun mielestäni nämä ovat ihan joka kodin perustarpeita.

En osaisi olla jos olisi vain jotain sen hetkistä ruokaa kaapeissa.

Olen siis mukavuudenhaluinen ja tykkään leppoisasti elämästä.

Mukavaa kun tulee välillä yölläkin nälkä, niin voi tehdä hyvät voileivät joissa useampaakin leikkelettä ja juoda lasi maitoa.

Kyllä sitten taas uni maittaa.

P. S. Sushia ei ole jääkaapissa oikeastaan koskaan.

Kuulostaa lähinnä jonkun lapsen elämältä; syödään muroja, juodaan maitoa ja yöllä herätessä syödään taas. Vaikuttaa myös siltä, että painoakin on tullu leppoisan elämän myötä..

Vierailija
262/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin tuo sushi - sanoisin, että sen tarjoamista "herkkuna" voisi olla fiksua välttää, sillä se on kuitenkin aika usein mielipiteitä vahvasti jakava ruoka. Ja tottumattomalle sen koostumus ja/tai maku voivat olla pahimmillaan kyllä aika järkytys.

Henk.koht. syön sushia mielelläni, nykyään. Tosin mulla meni aika pitkään löytää syyllinen alkuaikojen oksennusrefleksiin. Minulla kun wasabi on ainesosa, joka tuntuu kuin jokin hiipisi nenäonteloissa ja kun se nousee riittävän korkealle, niin vain vaivoin saan pidäteltyä oksennusta. Se ei ole ko. mömmön vahvuus, joka tämän aiheuttaa, vaan siinä on joku maku, joka ei vain istu minun makunystyröihin. Joten niin kauan kun saan sushini ilman wasabia, niin kaikki OK.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi sen verran miettiä, että selvittäisi vähän, mistä ruoista vieraat pitävät. Itse ainakin kysyn aina etukäteen sisarusten lapsilta mitä haluavat syödä kun ollaan yhdessä. Se on lapsillekin kivaa kun pääsevät ehdottamaan mieleisiään ruokia ja auttamaan valmistuksessa.

Vierailija
264/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaako AV-mammat ravintolassa annoksensa lasten menusta? :D

Vierailija
265/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle Apua, tiedoksi, että vanhoja ihmisiä on suomessa aika paljon.

Myös sellaisia, jotka ehkä ovat maistaneet näitä mainitsemani ruokia ja ovat todenneet, ettei vaan maistu heille.

Ihminen saa syödä sitä ruokaa josta tykkää.

En minä ole koskaan ostanut linssejä enkä ole myöskään ole ollut kylässä sellaisessa paikassa jossa olisi ollut jotain linssiruokaa, masentava tieto sinulle, mutta totta.

Miksi tämä ruokajuttu on nyt vähän sama kuin alapään sheivauskin?

Huono vertaus ruokaketjussa, mutta miksi joidenkin mielestä kaikki ihmiset sheivaavat ja joidenkin mielestä kukaan tuttavapiiriin kuuluva ei sheivaa?

Nämä asiat niin ruoka- kuin muutkin ovat vain ja ei siitä tarvitse hermostua tai alkaa opettamaan kuinka pitäisi olla.

Voidaan vain todeta, että näinhän tämä on.

Mutta se minua riepoo, että useinkin nämä, jotka edustavat jonkun asian uudempaa tai omasta mielestään fiksumpaa suuntaa ottavat asiakseen juuri sen *opettamisen* tai toisten yläpuolelle asettumisen? Mikä ihmeen tarve on heillä on *olla oikeassa*?

Maailman tai ihmisten pelastaminen tuskin on kyseessä?

Harvemmin ne *perinteisen* kannan omaavat täällä ovat niitä *käännyttäjiä*.

Vierailija
266/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tympeää "mun rahat, mun säännöt" -meininkiä.

Vierailija
267/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällä täytyy väittää, että kyllä kaikki tietävät mitä on sushi ja kyllä kaikki ovat syöneet sushia.

No kunnei ole.

Minä tunnen paljonkin sellaisia ihmisiä.

Eivät ole sen huonompia kuin muutkaan.

Samoin eivät ole syöneet wasabia, guagamolea, kuinka sitten tämä kirjoitetaankin, granaattiomenaa, soijarouhetta, nyhtökauraa, härkistä, linssejä, jotain ihme erikoispapumössöjä, jne.

Suurin osa suomalaisista syö hyvin tavallista ruokaa, oli sitten vaikka varakkaampikin.

Ei kaikilla ole tarve hifistellä, jos jokin ruoka ei vaan maistu.

Syödään sitä joka on hyvää oli se muotia taikka ei.

Ja kyllä se on niin, että emäntä tarkistaa etukäteen, mistä vieraat pitävät, varsinkin lasten ollessa mukana.

Pitäähän etukäteen tarkistaa allergiat kin?

Miksei samalla muu mieltymys?

Jos taas niin tuttuja, että allergiat tiedossa niin silloin on varmaan myös tiedossa muut ruokamieltymykset?

Tuskin kukaan toistuvasti laittaa suuritöistä ruokaa jonka vieraat sitten jättävät toistuvasti syömättä?

Jos ei tiedä mitä sushi ja guacamole ovat niin silloinhan niitä voi ainakin maistaa jos kylässä on siihen mahdollisuus.

Itse olen 80-luvun lapsi ja minut on ainakin opetettu että kylässä ei voi ruveta ronklaamaan ruoan kanssa, vaan lapset ja aikuiset syövät sitä mitä tarjotaan. Käytöstavaksi voi tätä hommaa kutsua.

Vierailija
268/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta minullekaan ei olisi valitettavasti tarjoilusi kelvanneet. Varsinkin lapset söisivät varmaan mielellään sellaista ruokaa mihin ovat tottuneet ja en itsekään nyt rupeaisi mitään erikoista tarjoamaan. Rahat on minullakin loppu, mutta silti en voisi edes ilmaiseksi kaikkea syödä. Esimerkiksi se sushi olisi jäänyt syömättä. 

Kerro, että mitä ihmeellistä ruoissa oli tuon sushin lisäksi? Ihanko oikeasti tumma leipä, salaatti, uunipuuro, kala/kana, vihannekset ja herkkusienet on jotain, mihin lapset ei ole tottuneet? Mitä ihmettä teillä oikein syödään tai grillataan?

Meillä syödään vain kasvisruokaa. Kalaa joskus, mutta ei sushia. Tarkoitin lähinnä tällä viestillä sitä, että itse järjestäisin ruokailut "emäntänä" niin, että tarjoaisin vierasporukalla sopivaa ruokaa. On meidänkin perhe monesti syönyt lihaa kyläpaikassa vain "kohteliaisuussyistä" ja niinpä en voisi kuvitellakaan pakottavani kenenkään esim syömään kasvisruokaa väkisin jos meille kylään tulisi.  En haluaisi, että kyläreissu menisi siihen, että olisi ikävät ruuat. Tietysti jos ei tästä piittaa niin mikä siinä. Itse järjestäisin ruokailut melko lailla vieraiden mukaan. Silloin jäisi hyvä mieli itselle ja muille. Ehkä olen sitten tottunut liikaa miellyttämään muita. 

Vierailija
269/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sellaisia, jotka ehkä ovat maistaneet näitä mainitsemani ruokia ja ovat todenneet, ettei vaan maistu heille.

En minä ole koskaan ostanut linssejä enkä ole myöskään ole ollut kylässä sellaisessa paikassa jossa olisi ollut jotain linssiruokaa, masentava tieto sinulle, mutta totta.

Huono vertaus ruokaketjussa, mutta miksi joidenkin mielestä kaikki ihmiset sheivaavat ja joidenkin mielestä kukaan tuttavapiiriin kuuluva ei sheivaa?

Nämä asiat niin ruoka- kuin muutkin ovat vain ja ei siitä tarvitse hermostua tai alkaa opettamaan kuinka pitäisi olla.

Mutta se minua riepoo, että useinkin nämä, jotka edustavat jonkun asian uudempaa tai omasta mielestään fiksumpaa suuntaa ottavat asiakseen juuri sen *opettamisen* tai toisten yläpuolelle asettumisen? Mikä ihmeen tarve on heillä on *olla oikeassa*?

No kyllähän tässä on yli 10 sivun verran yritetty käännyttää AP:ta pois "liian eksoottisista" ruuista.

Vierailija
270/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella tympeää "mun rahat, mun säännöt" -meininkiä.

Mitä teille olisi ollut tarjolla?

Vierailija
271/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kåvikö mielessä, että äitisi halusi ehkä itse ainakin syödä vieraalla ollessaan jotain hyvää kahvin kanssa? :) varsinkin jos tuli yökylään? Toi siis niinku omat eväät mukana, kun tiesi ettei teiltä saa :D

Vierailija
272/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä keskustelupalsta oikeasti näin täynnä juntteja 😂

Olisin hyvin voinut valita juuri nuo ap:n tarjoilut vieraille, eipä ole tullut mieleen, että vielä nykyaikana esim sushi ja smoothie voi olla joillekin täysin vieras juttu.

En tiedä ainuttakaan aikuista tai lasta, joka ei pidä sushista, meidän 2-vuotiaankin suurinta herkkua. Kannattaisi varmaan edes kokeilla, saattaisi vaikka yllättää?

Ja että joku oikeasti lähtee pullaleipä-metukka-muro -ostoksille kun ei viikonlopun tarjoilut kylässä kelpaa.

Hävytöntä touhua!

Vierailija
273/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilut olivat hyviä. Olisin syönyt kaikkea ja kiittänyt. Mutta en silti haukkuisi ihmistä, joka ei niitä syö. Mukavaa päivän jatkoa.

Vierailija
274/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmärrän, ettei 80.v. välttämättä ole syönyt kyseisiä ruokia, mutta en ymmärrä sitä, miten 40.v. olisi voinut välttyä. Mitä teillä esimerkiksi tarjotaan ystäväporukan illallisilla, tai hienommilla työillallisilla tai juhlissa? Tai minkalaisissa ravintoloissa käytte tai mitä syötte ulkomailla? Eikö teitä oikeasti kiinnosta, miltä vaikka avokado tai granaattiomena maistuu? Itse muistan lapsuudesta kuinka hedelmäosastolla oli kiva katsella erilaisia hedelmiä ja ostaa joku erikoisempi testattavaksi. Ja ikää taisi olla 10.v..

Vierailija
275/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaako AV-mammat ravintolassa annoksensa lasten menusta? :D

Itse olen puolustanut vierailijaa ja penään emännälle enemmän tapoja. Ja puuttunut tuohon ylemmyydentuntoon. Sushi on minulle herkkua ja maistelemaan laajalla skaalalla kaikkea. Olen syönyt hyönteisiä termiiteistä toukkiin ja hyvin erilaisia meren- ja maaneläviä mitä ei saa kuin paikallisesti. Joutakin syödään jopa elävänä. Niinkin yksinkertainen ruoka kuin maapähkinäkeitto ei mennyt alas. Ja joskus joku vuohen liha oli pelkkää jännettä, eikä hampaani sitä pystynyt pilkkomaan. Kukaan ei voi sanoa minua nirsoksi ja kokemattomaksi. Silti ymmärrän tuon perheen tuskan uusien ruokien edessä. En ymmärrä, ettei kommenteissa haluta tulla yhtään vastaan. En tilaa lastenlistalta, mutta en myöskään ylenkatso sitä. Ja joku toinen saa minun puolestani siltä ihan vapaasti tilata.

Vierailija
276/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä keskustelupalsta oikeasti näin täynnä juntteja 😂

Olisin hyvin voinut valita juuri nuo ap:n tarjoilut vieraille, eipä ole tullut mieleen, että vielä nykyaikana esim sushi ja smoothie voi olla joillekin täysin vieras juttu.

En tiedä ainuttakaan aikuista tai lasta, joka ei pidä sushista, meidän 2-vuotiaankin suurinta herkkua. Kannattaisi varmaan edes kokeilla, saattaisi vaikka yllättää?

Ja että joku oikeasti lähtee pullaleipä-metukka-muro -ostoksille kun ei viikonlopun tarjoilut kylässä kelpaa.

Hävytöntä touhua!

Hei sinä sivistynyt ihminen. Käyn lasteni kanssa usein kiinalaisessa syömässä. Sieltä saa myös susheja. Syön niitä itse, mutta lapset eivät. Pitäisikö pakottaa? Onko se joku sivistyksen mitta? Tiedätkö, jotkut lapset ovat ennakkoluulottomampia kuin toiset. Maistavat kaikkea, joillekin käy vain se jauheliha. On helppo täällä huudella, jos on sattunut saamaan uteliaan lapsen. Ja kerron vielä senkin, että meillä 2v söi kaikkea. Nyt ei 10v mikään kelpaa. Älä sinäkään kuvittele, ettei tilanne tuosta muuttuisi.

Vierailija
277/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännän asenne ratkaisee. Köyhät ja epäterveellisesti syövät. Tuossa ilmapiirissä ei kukaan uskalla maistella.

Vierailija
278/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle tarjottaisi jotain erikoisempaa ruokaa kylässä, niin olisin todella otettu ja maistelisin uutta makukokemusta kiitollisena. En minäkään kaikista ruoista pidä, mutta normaalina ihmisenä pystyn kyllä tarvittaessa syömään, vaikka kotona en kyseistä ruokaa tekisikään.

Samoin tarjoan usein omille vieraille jotain löytämääni/kehittelemääni ruokaa, ja vastaavasti kaikki ovat olleet tyytyväisiä, että saavat maistaa uusia makuja ja ehkä löytäneet uuden suosikin.

Ehkä ap haluisi juurikin tarjota vieraille uusia kokemuksia?

Koittakaa ihan oikeasti sitä sushia, linssejä avokadoja yms. Vasta useamman maistamiskerran jälkeen ihminen tottuu uuteen makuun ja ehkä sitä kautta oppii tykkäämään uusista mauista.

Vierailija
279/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tuossa taustalla hiertää ihan joku muu kuin ruoka. Yleensä kyläilyn jälkeen on hyvä mieli kaikilla. Tässä ei ilmeisesti ole kellään hyvä mieli. Ihan kehitysideana voisi miettiä, mitä voisi ensi kerralla tehdä toisin. Itse olen ruokanautiskelija, pidän erityisesti niistä kalliista menu ravintoloista. Käyn säännöllisesti ystävien kanssa kokeilemassa uusia paikkoja. Sitten minulla on ystäviä, jotka haluavat aina rossoon tai pizza huttiin. Sekin käy minulle. En ota elämäntehtäväksi muuttaa toisten tapoja.

Vierailija
280/419 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavammin ensi kerralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme