Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat
Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.
Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lasten sitten pitänyt olla nälässä kun eivät syöneet esimerkiksi tummaa leipää tai muuta vastaavaa?
Miksi ei saisi hakea lapsilleen sitä ruokaa tai aamupalaa johon ovat tottuneet?
Mikä on aloittajaalla oikeus sanella mikä on *oikeata* ruokaa, varsinkin kun ei ollut kysynyt etukäteen?
Mikä tässä nyt oli niin väärin?
Muu kuin se, että aloittajalla ei ollut järkeä tai tahtoa vieraanvaraisuuteen?Siksi koska se on noloa ja epäkohteliasta. Vai lähdetkö itsekin kesken vierailun ärrälle hakemaan nakkipakettia kun ei tarjottava ollutkaan just samaa ku ite teet arkena? Oppii ne lapsetkin syömään muutakin kuin nugetteja kun edes annetaan maistaa muitakin makuja.
Tuolla tavalla kasvatetaan niitä uusavottomia minä-minä -tyyppejä, kun jo pienestä pitäen opetetaan saamaan se, mitä halutaan. Ei lapsi nälkään kuole; jos uunipuuro ei aamulla maistu, niin kyllä lounaaseen mennessä kasvikset ja kanakin luulisi uppoavan. Ihan hyvää oppia elämää varten osata syödä erilaisia makuja ja toimimaan kohteliaasti käytöstapojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap oli kysynyt etukäteen allergiat ja muut ruokarajoitä teet. Hän teki sen, mitä kohteliaalta emännältä voi odottaa.
Ehkä nämä vieraat eivät olleet osanneet kertoa riittävän yksityiskohtaisesti ruokatoiveitaan.
Meillä on tosi hauskaa äiti ni kanssa.
Hän tuo aina tullessaan hirveät määrät herkkuja.
Ollaan sanottu, että ei saa tuoda herkkuja. Tuli sitten pullapussin kanssa ja sanoi että ette te pullaa kieltäneet.
Seuraavalla kerralla sanottiin että ei saa tuoda mitään hetkkuja, ei edes pullaa.
Tuli munkkipussin kanssa, kun ei oltu erikseen kielletty munkkeja.
Sitten tuli kääretorttua, sitten viinereitä jne
Eihän tuossa ole kyse mistään muusta kuin kiusanteosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lasten sitten pitänyt olla nälässä kun eivät syöneet esimerkiksi tummaa leipää tai muuta vastaavaa?
Miksi ei saisi hakea lapsilleen sitä ruokaa tai aamupalaa johon ovat tottuneet?
Mikä on aloittajaalla oikeus sanella mikä on *oikeata* ruokaa, varsinkin kun ei ollut kysynyt etukäteen?
Mikä tässä nyt oli niin väärin?
Muu kuin se, että aloittajalla ei ollut järkeä tai tahtoa vieraanvaraisuuteen?Siksi koska se on noloa ja epäkohteliasta. Vai lähdetkö itsekin kesken vierailun ärrälle hakemaan nakkipakettia kun ei tarjottava ollutkaan just samaa ku ite teet arkena? Oppii ne lapsetkin syömään muutakin kuin nugetteja kun edes annetaan maistaa muitakin makuja.
Tuolla tavalla kasvatetaan niitä uusavottomia minä-minä -tyyppejä, kun jo pienestä pitäen opetetaan saamaan se, mitä halutaan. Ei lapsi nälkään kuole; jos uunipuuro ei aamulla maistu, niin kyllä lounaaseen mennessä kasvikset ja kanakin luulisi uppoavan. Ihan hyvää oppia elämää varten osata syödä erilaisia makuja ja toimimaan kohteliaasti käytöstapojen mukaan.
Juuri näin, mutta vastavuoroisesti emäntä kohteliaisuus mukaan huomioi vieraidensa ruokatottumukset. Ei se niin yksipuolista ole, vaikka jotkut huomaa vain toisten virheet.
Miksi tällä täytyy väittää, että kyllä kaikki tietävät mitä on sushi ja kyllä kaikki ovat syöneet sushia.
No kunnei ole.
Minä tunnen paljonkin sellaisia ihmisiä.
Eivät ole sen huonompia kuin muutkaan.
Samoin eivät ole syöneet wasabia, guagamolea, kuinka sitten tämä kirjoitetaankin, granaattiomenaa, soijarouhetta, nyhtökauraa, härkistä, linssejä, jotain ihme erikoispapumössöjä, jne.
Suurin osa suomalaisista syö hyvin tavallista ruokaa, oli sitten vaikka varakkaampikin.
Ei kaikilla ole tarve hifistellä, jos jokin ruoka ei vaan maistu.
Syödään sitä joka on hyvää oli se muotia taikka ei.
Ja kyllä se on niin, että emäntä tarkistaa etukäteen, mistä vieraat pitävät, varsinkin lasten ollessa mukana.
Pitäähän etukäteen tarkistaa allergiat kin?
Miksei samalla muu mieltymys?
Jos taas niin tuttuja, että allergiat tiedossa niin silloin on varmaan myös tiedossa muut ruokamieltymykset?
Tuskin kukaan toistuvasti laittaa suuritöistä ruokaa jonka vieraat sitten jättävät toistuvasti syömättä?
Te, jotka ette olisi pystynyt ap sapuskoita syömään; voitteko ihan oikeasti kertoa, mitä te olisitte sitten tehneet ja grillanneet + tarjonneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta minullekaan ei olisi valitettavasti tarjoilusi kelvanneet. Varsinkin lapset söisivät varmaan mielellään sellaista ruokaa mihin ovat tottuneet ja en itsekään nyt rupeaisi mitään erikoista tarjoamaan. Rahat on minullakin loppu, mutta silti en voisi edes ilmaiseksi kaikkea syödä. Esimerkiksi se sushi olisi jäänyt syömättä.
Kerro, että mitä ihmeellistä ruoissa oli tuon sushin lisäksi? Ihanko oikeasti tumma leipä, salaatti, uunipuuro, kala/kana, vihannekset ja herkkusienet on jotain, mihin lapset ei ole tottuneet? Mitä ihmettä teillä oikein syödään tai grillataan?
Onko sinulla lapsia? Itse syön sushia, rakastan uuniohrapuuroa ja herkkusieniä. Mutta tiedätkö mitä? Lapseni ei syö niitä. En mahda sille mitään. Jauheliha on niin tylsä, halpa ja mielikuvitukseton, mutta lasten suosikki. Ja koska haluan, että lapset syövät, arvaa mitä syödään?
Kerro ihmeessä, koska tähän mennessä en kyllä ole tavannut lapsia, jotka eivät olisi noita syöneet? Ja aika monta lasta on tullut ruokittua? Paljon useammin on ollut niitä, jotka eivät syö makkaraa. Eli mitä teillä grillataan?
Aika usein on myös ollut tilanteita, jossa vanhemmat kertoo leirille lasta tuodessa, ettei lapsi syö margarinia leivän päällä tms. rajoitteita. Kummasti lapsi kuitenkin sen syö, kun muutkin syövät eikä asiasta tehdä numeroa.. Aika usein ongelma ovat vanhemmat, jotka hysteerisinä hössöttävät vieressä..
T: Aika monet leirit ruokkineena..
Eli et ole tavannut lasta, joka ei syö sushia, uuniohrapuuroa ja herkkusieniä. 😂 Mä tunnen tosi monta. Et ole kovin montaa lasta tainnut ruokkia.
Tässä ei puhuttu sushista tai pelkästä uunipuurosta, vaan tummasta leivästä, kanasta/kalasta, vihanneksista, jotka lienevät ihan normaaleja ruokia.
Mitä ihmeen moskaa te oikein lapsille syötätte, jos nuo eivät maistu? Kotona meillä on pienestä asti syöty sitä, mitä tarjolla on ja jos ei maistu, niin sitten seuraavalla ruoalla paremmalla onnella. Herkkusienet tölkistä/kasvatettuina ei kyllä meilläkään mene, mutta muut sienet kyllä. Mitään valmis italiansalaatti moskaa meillä ei ole ikinä syöty ja ranskalaisia ei ole koskaan kotona tehty. Lapset syövät sitä, mihin on totuttu.
Ja eri leireillä tuhansia lapsia tullut ruokittua ja kummasti ruoka on maistunut, kun muut ympärillä syövät eikä mitään kitinöitä kuunnella.
Ketjusta käy selväksi että normaali kotiruoka tarkoittaa suurimmalle osalle yliprosessoituja nitriittinakkeja, perkuujätenugetteja, vanukasta, vitivalkoista mössöleipää, mikroeineksiä, trippimehua, sokerimuroja, jne kemikaaleilla kyllästettyä.
Sitten vielä sanotaan että tuollaisia maku- ja ravinneköyhiä sotkuja pitäisi pistää juhlapöytään tarjolle!
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä täytyy väittää, että kyllä kaikki tietävät mitä on sushi ja kyllä kaikki ovat syöneet sushia.
No kunnei ole.Minä tunnen paljonkin sellaisia ihmisiä.
Samoin eivät ole syöneet wasabia, guagamolea, kuinka sitten tämä kirjoitetaankin, granaattiomenaa, soijarouhetta, nyhtökauraa, härkistä, linssejä, jotain ihme erikoispapumössöjä, jne.Suurin osa suomalaisista syö hyvin tavallista ruokaa, oli sitten vaikka varakkaampikin.
Syödään sitä joka on hyvää oli se muotia taikka ei.Ja kyllä se on niin, että emäntä tarkistaa etukäteen, mistä vieraat pitävät, varsinkin lasten ollessa mukana.
Miksei samalla muu mieltymys?Jos taas niin tuttuja, että allergiat tiedossa niin silloin on varmaan myös tiedossa muut ruokamieltymykset?
Tuskin kukaan toistuvasti laittaa suuritöistä ruokaa jonka vieraat sitten jättävät toistuvasti syömättä?
Apua, ei tuollaisia ihmisiä voi olla muissa kuin vanhoissa ihmisissä. Missä ihmeen kuplassa te oikein elätte? Luulisi nyt linssien ainakin olevan ihan normiruokaa ja granaattiomenaa joskus maistaneen. Samoin kai avokadokin on ollut aika pitkään ruokakaupoissa.
Sama ihmisarvo toki kaikilla on, mutta aika rajoittuneena pidän tuollaista ihmistä. Toki, jos koskaan ei käydä oman kylän ulkopuolella, ainoa lukemisto on seiska -lehti, perussuomalaiset on ainoa puolue ja töissä käydään lähihoitajana vanhainkodissa ja metallipajalla, niin kai sen sitten ymmärtää. Itse en kyllä tunne ketään, mutta toisaalta tuttavapiiriini kuuluu sivistyneitä ihmisiä, jotka kiinnostus kohdentuu muuhunkin kuin julkkisjuoruihin.
Tämä av-palsta on kyllä jännä - täällä oikeasti kuulee ihmisistä, joihin ei omassa elämässä koskaan tule törmättyä.
Minulle osui vieraaksi perhe, joka ihmetteli naudan, porsaan ja broilerin makua. Itse ihmettelin mitä he sitten syövät. Poronlihaa ja arvokaloja. Olivat siis Lapista.
Onneksi toivat tuliaisiksi savuporoa, niin sain tehtyä kaikille maistuvaa ruokaa.
Onko heidän suppea ruokavalio juntti? Sitähän täällä hoetaan.
Vierailija kirjoitti:
Samoin eivät ole syöneet wasabia, guagamolea, kuinka sitten tämä kirjoitetaankin, granaattiomenaa, soijarouhetta, nyhtökauraa, härkistä, linssejä, jotain ihme erikoispapumössöjä, jne.Suurin osa suomalaisista syö hyvin tavallista ruokaa, oli sitten vaikka varakkaampikin.
Syödään sitä joka on hyvää oli se muotia taikka ei.Ja kyllä se on niin, että emäntä tarkistaa etukäteen, mistä vieraat pitävät, varsinkin lasten ollessa mukana.
Miksei samalla muu mieltymys?Jos taas niin tuttuja, että allergiat tiedossa niin silloin on varmaan myös tiedossa muut ruokamieltymykset?
No mitä sen on väliä onko ennen syönyt jotain ruokaa?? Tai mitä "tavallisesti syö"? Eikö voi edes kokeilla mitään uutta?
Vierailija kirjoitti:
Minulle osui vieraaksi perhe, joka ihmetteli naudan, porsaan ja broilerin makua. Itse ihmettelin mitä he sitten syövät. Poronlihaa ja arvokaloja. Olivat siis Lapista.
Onneksi toivat tuliaisiksi savuporoa, niin sain tehtyä kaikille maistuvaa ruokaa.
Ainakin maistoivat eivätkä painelleet heti kauppaan hakemaan syötävää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, ei tuollaisia ihmisiä voi olla muissa kuin vanhoissa ihmisissä. Missä ihmeen kuplassa te oikein elätte? Luulisi nyt linssien ainakin olevan ihan normiruokaa ja granaattiomenaa joskus maistaneen. Samoin kai avokadokin on ollut aika pitkään ruokakaupoissa.
Sama ihmisarvo toki kaikilla on, mutta aika rajoittuneena pidän tuollaista ihmistä. Toki, jos koskaan ei käydä oman kylän ulkopuolella, ainoa lukemisto on seiska -lehti, perussuomalaiset on ainoa puolue ja töissä käydään lähihoitajana vanhainkodissa ja metallipajalla, niin kai sen sitten ymmärtää. Itse en kyllä tunne ketään, mutta toisaalta tuttavapiiriini kuuluu sivistyneitä ihmisiä, jotka kiinnostus kohdentuu muuhunkin kuin julkkisjuoruihin.
Tämä av-palsta on kyllä jännä - täällä oikeasti kuulee ihmisistä, joihin ei omassa elämässä koskaan tule törmättyä.
Täällä törmää paljon myös ylemmyydentuntoisiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarinassa oli suurena erona se, että he ilmeisesti söivät sitä, mitä tarjottiin.
Ja eiköhän aika moni pohjoisessa asuva ole kuullut naudan, porsaan ja broilerin olemassaolosta ja joskus niitä myös syöneet, vaikka ruokavalio olisikin poropitoista.
Vierailija kirjoitti:
Puhuminen kannattaa aina. Mitä varaan teille aamiaiseksi? Mitä lapset tykkäisivät syödä? Onko toiveita ruoan suhteen? Kohteliaita ja ystävällisiä kysymyksiä ja kaikki tämä mielipaha olisi vältetty. Huokaus, kun ei osata puhua.
Aivat totta, ei osata muuta kuin selän takana puhua ja haukkua! Vaan jospa olisikin ollut oma sisko perheineen kyseessä, niin ei hämmästeltäisi yhtään. Arvostakaa sukulaisianne.
Mitä te nirsot ihmiset teette, kun matkustatte lasten kanssa ulkomaille? Otatteko omat eväät mukaan vai etsittekö joka paikasta sen mäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on jokseenkin vaikea olla tuntematta ylemmyyttä. Juu nou, jos puolet aikuistakaan ei uskalla edes kokeilla sushia tai grillivihanneksia "kun ei ole ennenkään syönyt" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko heidän suppea ruokavalio juntti? Sitähän täällä hoetaan.Ainakin maistoivat eivätkä painelleet heti kauppaan hakemaan syötävää ruokaa.
Eipä juuri. Nautaa oli tarjolla ja samalla haukkuivat possun ja broilerin. Ehkä siksi toivat tuliaisiksi poronlihaa. Ei tarvinnut mennä kaupaan, koska vaihdoin heti seuraavaksi siihen poronlihaa. Leivän päälle ja keitoksi.
Heh, kumpi siis on epäkohteliaampi, emäntä joka ei ole varannut sellaista aamupalaa, jota lapset yleensä syövät (sämpylää, leikkeleitä, muroja, maitoa, ei sen vaikeampaa) vai äiti, joka joutui lähtemään ostamaan lapsille aamupalatarpeita.
Olen yksinelävä nainen, mutta minulla on jollei kaapissa niin ainakin pakasteessa tummaa ja vaaleaa leipää, leikkeleitä jääkaapissa (tykkään myös metwurstista) ja myös pariakin laatua muroja kaapissa.
Yms.
Syön välillä itsekin muroja, ovat ihan hyviä.
Minun mielestäni nämä ovat ihan joka kodin perustarpeita.
En osaisi olla jos olisi vain jotain sen hetkistä ruokaa kaapeissa.
Olen siis mukavuudenhaluinen ja tykkään leppoisasti elämästä.
Mukavaa kun tulee välillä yölläkin nälkä, niin voi tehdä hyvät voileivät joissa useampaakin leikkelettä ja juoda lasi maitoa.
Kyllä sitten taas uni maittaa.
P. S. Sushia ei ole jääkaapissa oikeastaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh, kumpi siis on epäkohteliaampi, emäntä joka ei ole varannut sellaista aamupalaa, jota lapset yleensä syövät (sämpylää, leikkeleitä, muroja, maitoa, ei sen vaikeampaa) vai äiti, joka joutui lähtemään ostamaan lapsille aamupalatarpeita.
Öööö.... Yleensä lapset syö puuroa ja ruisleipää. Ja hyvällä halulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on jokseenkin vaikea olla tuntematta ylemmyyttä. Juu nou, jos puolet aikuistakaan ei uskalla edes kokeilla sushia tai grillivihanneksia "kun ei ole ennenkään syönyt" :D
Miten tuossa pitäisi tuntea ylemmyyttä?
En söisi itsekään noita sörsseleitä. Mieluummin sitten sämpylää ja salamia.