Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat
Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.
Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Oon 13-v tyttö, ja rakastan sushia, hampurilaisista en tykkää, enkä syö punaista lihaa (Outoa?). Silti mä en kavereitani raahaa niihin paikkoihin, mihin mä haluaisin syömään, koska mun kavereista vaan yksi tykkää sushista/aasialaisesta ruuasta ylipäätään mun lisäksi. Yksi ihminen kymmenestä. Muut eivät ole ikinä maistaneet, mutta päättäneet jo etteivät tykkää/ maistaneet joskus alakoulussa eivätkä tykänneet silloin. Mä en henkilökohtaisesti tykkää mäkistä tai hesestä, mut mennään silti niihin aina kaveriporukalla, koska mä tiedän olevani outo, kun mun lempiruuat on mitä on.
Hohhoi… alakoulussa? Tuskin kukaan 13v edes tietää mikä on alakoulu. En itsekään tiedä, 70v vanhempani käyttävät kyseistä sanaa. Taas joku aikuinen teeskentelemässä lasta. Varmaan muuten kuitenkin näin, ei kaikki pidä sushista tms. Itse olen hyvätuloinen 38v enkä pidä sushista, sillistä, graavilohesta tms. Maistuu niljakkaalle, tulee limainen etana mieleen.
..asiasta kukkaruukkuun, on muuten todella ärsyttävää, kun tuo sushi on joku kulinarismin mittari nykyään. jos ei sitä syö, on juntti. Lasi maitoa ja nauravat nakit ravinolassa -osastoa. Eikö ole ikinä tullut mieleen, että kaikki eivät vaan pidä sushista, vaikka sitä olisi maistanut kuinka monta kertaa? Mulle ei vaan raaka kala uppoa. Muuten kyllä syön hyvinkin monenlaisia ruokia. os jostakin syystä sushi ravintolaan joudun, tilaan sitten jotain kalattomia versioita, oita niitäkin onneksi on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 13-v tyttö, ja rakastan sushia, hampurilaisista en tykkää, enkä syö punaista lihaa (Outoa?). Silti mä en kavereitani raahaa niihin paikkoihin, mihin mä haluaisin syömään, koska mun kavereista vaan yksi tykkää sushista/aasialaisesta ruuasta ylipäätään mun lisäksi. Yksi ihminen kymmenestä. Muut eivät ole ikinä maistaneet, mutta päättäneet jo etteivät tykkää/ maistaneet joskus alakoulussa eivätkä tykänneet silloin. Mä en henkilökohtaisesti tykkää mäkistä tai hesestä, mut mennään silti niihin aina kaveriporukalla, koska mä tiedän olevani outo, kun mun lempiruuat on mitä on.
Hohhoi… alakoulussa? Tuskin kukaan 13v edes tietää mikä on alakoulu. En itsekään tiedä, 70v vanhempani käyttävät kyseistä sanaa. Taas joku aikuinen teeskentelemässä lasta. Varmaan muuten kuitenkin näin, ei kaikki pidä sushista tms. Itse olen hyvätuloinen 38v enkä pidä sushista, sillistä, graavilohesta tms. Maistuu niljakkaalle, tulee limainen etana mieleen.
Herää... vuosikausia ollut ala- ja yläkoulut. Ne ala- ja ylä_asteet_ oli meidän kasarilasten kouluja...
Olen ihan h*lvetin köyhä, joten valitettavasti aamiaisellani on aika usein vain reissaria ja kaurahiutaleita, ja grillatessa juurikin makkaraa ja perunasalaattia... Jos nyt yleensäkin löytyy fyrkat hiiliin ensiksi.
Mutta! Valitsisin kyllä tuon ap:n menun joka kerta, jos valinnan varaa olisi! Vesi oikein herahti kielelle lukiessa (ei siskon eineksistä).
En ymmärrä lähtökohtaisestikaan "vieraita" jotka kieltäytyy tarjotusta ruoasta, varsinkin jos menevät ostamaan tilalle jotakin itsestäänselvästi heikkolaatuisempaa. Huonoa käytöstähän tuo on sitä taloutta kohtaan jonka vieraana olet.
Tätini miehellä oli jo 90-luvulla tapana luikkia pakoon ruokapöydästä grillille syömään. Hälyttävän samoja kaikuja antoi serkkujen käytös muutamia vuosia sitten sukulaisen häiden alla. Hääparin nurkat oli täynnä sukulaisia, ja morsian oli pyytänyt tätiä lähettämään sekkujen mukana hieman ruokarahaa (vain nämä teini-ikäiset serkut siis osallistuivat häihin). Päivää häitä ennen serkut halusivat päästä kaupungille minun kyydilläni; suostuin, koska minulla oli itsellänikin keskustaan asiaa. Päätökseeni olisi vaikuttanut aika huomattavasti se jos olisin tiennyt, että he olivat menossa käyttämään "ruokarahoja" pitsabuffettiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, ihan coucoussin sekaan.
Olen onnistunut elämään ilman, että minulle olisi tarjottu coucoussia tai olisin tarjoillut sitä kenellekään.
Kukaan ei ole edes kysynyt miksei pöydässä ole couscoussia.Miksi ihmeessä ihmiset ihannoivat noita ulkoa tuotettuja ruokia?
Eikö parempi olisi käyttää kotimaisia tuotteita?
Nämä nyt vihatut sämpylät eivät ole pelkkää valkoista jauhoa.
On neljän viljan, täysjyvä, rouhe jne.
Itse leipoen voi sekaan heittää melkein ihan mitä tahansa.Granaattiomena, avokado ja muut eksoottiset hedelmät tuodaan usein ulkomailta.
Kaupasta voi ostaa ihan hyviä ja ravintorikkaita kotimaisia marjoja ja hedelmiä.
Tai saada ihan luonnosta.
En ole nähnyt yhtään avocadopuuta luonnossa.Miksi on muka niin hienoa ja fiksua suosia ulkomaista? Onko se tuotteen hieno nimi? Ja monesti kalliimpi hinta?
Fiksumpaa olisi suosia suomalaista, monestakin syystä.Itse leivottu sämpylä kotimaisesta viljasta ja sille lisukkeet (hyvä levite, kurkku, tomaatti salaatti, joku leikkele esim.) olisi ollut maukkaampi ja terveellisempi vaihtoehto kuin joku riisisushi.
Ja myös ihan eri kuin ulkomainen *takevei* ruoka.
Tiesitkö, että olemme jopa viljojen suhteen täysin tuonnin varassa jopa normaalivuosina, saati nyt? Ensi talvena joudut tarkkaan syynäämään ostostesi kotimaisuusasteen, kas kun meillä on nyt toinen katovuosi peräkkäin. Pottuja voi tulla, mutta kotimaiset marjat, sienet, viljat ja hedelmät voit unohtaa. Kotimainen kala on vanhaa kauppaan päästessään. Lihasta voi tulla ale, kun rehun puutteessa joudutaan hätäteurastuksiin.
Cuscus on rikottua vehnää. Ei sen eksoottisempaa.
Pätemistä väärässä paikassa kirjoitti:
Olisit tarjonnut terveellistä TAVALLISTA ruokaa. Aikuisille uudet makuelämykset menevät (eikä kasvatettu aikuinen valita kylässä omasta ruuastaan). Mutta lapsille viikonloppu täynnä uusia ruokia on epämiellyttävää ja nälkäistä. Ja siinä kohtaa voi äitikin alkaa hermostua, että jos hän kävisi ostamassa jotain tutumpaa.
Esim sama perusnäkkäri, jota syödään päiväkodeissa ja kouluissa joka päivä yleensä menee kaikille lapsille. Ok terveellistä ja ovat tottuneet siihen. Päälle ehkä myös juuston- ja/tai kurkunsiivu. Samoin peruspuuro maidon tai hillon kanssa. Ja monet edulliset perus keitto- ja vuokaruuat. Halpa porkkanaraaste uppoaa yleensä lapsiin, mutta kalliit erikoissalaatit eivät välttämättä. Miksi? ->uusi vaatii ensin tottumisen, porkkanaraastetta syödään jo päiväkodissa. Sushi, granaattiomena, turkkilainen jogurtti puurossa, kalliit (köyhässä perheessä siis varmaan vieraat) leivät, olivat todennäköisesti lapsille vieraita makuja eikä lapsen kärsivällisyys riittänyt kestämään niitä kohteliaan hiljaa aterialta toiselle. Oliko sinulla näyttämisentarvetta?
Tarjosit lapsille kasan heille vieraita ruokia ja ihmettelet ettei heille maistunut?.. Ja jos tuolla AI EI KÖYHILLE KELPAA asenteella olit jo viikonloppuna, niin ei ihme vaikka aikuinenkin hermostuisi.
Nämä lapset oli 13- ja 14-vuotiaat.
Ap oli myös tarjonnut uunipuuron tilalle tavallista kaurapuuroa. Ei kelvannut. Salaatissa ei kai ollut muuta vierasta kuin ne granaattiomenan siemenet, ne olisi varmaan voinut jättää syömättä.
Jos teini-ikään saakka onnistuu kasvattamaan lapsensa niin suppealla makukokemuksella, että "vain" porkkanaraaste ja koulunäkki on tuttuja, niin olisi kyllä peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on todella olennainen juttu. Jokaisella on itsemäärämisoikeus siihen mitä suuhunsa laittaa. Joskus nousee ihan automaattisesti vastustus kun jotain tuputetaan väkisin eikä suoda mitään mahdollisuutta itse vaikuttaa valintoihin. Myöskin köyhillä ja vähävaraisilla on oikeus päättää omista syömisistään.
Ap:n tarjoilut olivat hieman over the top. Paljon vähemmällä vaivalla olisi päässyt kun olisi valinnut jotain hieman tavanomaisempaa. Pakkopullaksi tuollainen ruoka muuttuu viimeistään siinä vaiheessa kun joku itseään täynnä oleva hipsteri pakkosyötön lomassa esittelee ruokansa terveysvaikutuksia ym.
Mikä näissä ruuissa ei ollut tavanomaista? No se sushi. Mutta mikä muu? Ei ainakaa puuro, voisiko mitään arkisempaa ja tavallisempaa olla! Tai grillatessa broileri, kala, kasvikset ja sienet!
Tai mitä olisi voinut tehdä vielä vähemmällä vaivalla kun näitä mitä ap nyt tarjoili?
Mitä te ihmiset syötte, jos tuollaiset perusjutut on outoja?
Miten sä grillaat mitään kerrostalossa (parvekkeella ei saa gillata). Grillattu maistuu ihan erilaiselta kuin muuten paistettu. Uunipuuroa en ole kuullut kenenkään tekevän sitten 80-luvun. Mummo teki sitä silloin leivinuunissa. Ja sanomattakin on selvää että sushi on täysin outo herkku.
Voi, monikin tekee uunipuuroa! Ja ihan sähköuunissa. Ehkä mun tuttavapiiri on sitten jotenkin outoa, 30-40-vuotiaita ollaan.
Samoja kasviksia, sieniä, kalaa ja broileria voi valmistaa niin kerrostalossa kuin omakotitalossa uunissa tai paistinpannulla. En ole kyllä kuullut vielä kenestäkään, joka syö kyllä pannulla paistettua broilerifileetä, mutta ei grillissä, kun grillissä tulee eri maku.
Todella outoja selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut elämään ilman, että minulle olisi tarjottu coucoussia tai olisin tarjoillut sitä kenellekään.
Kukaan ei ole edes kysynyt miksei pöydässä ole couscoussia.Miksi ihmeessä ihmiset ihannoivat noita ulkoa tuotettuja ruokia?
Itse leipoen voi sekaan heittää melkein ihan mitä tahansa.Granaattiomena, avokado ja muut eksoottiset hedelmät tuodaan usein ulkomailta.
Kaupasta voi ostaa ihan hyviä ja ravintorikkaita kotimaisia marjoja ja hedelmiä.
En ole nähnyt yhtään avocadopuuta luonnossa.Miksi on muka niin hienoa ja fiksua suosia ulkomaista? Onko se tuotteen hieno nimi? Ja monesti kalliimpi hinta?
Fiksumpaa olisi suosia suomalaista, monestakin syystä.Itse leivottu sämpylä kotimaisesta viljasta ja sille lisukkeet (hyvä levite, kurkku, tomaatti salaatti, joku leikkele esim.) olisi ollut maukkaampi ja terveellisempi vaihtoehto kuin joku riisisushi.
Ja myös ihan eri kuin ulkomainen *takevei* ruoka.Tiesitkö, että olemme jopa viljojen suhteen täysin tuonnin varassa jopa normaalivuosina, saati nyt? Ensi talvena joudut tarkkaan syynäämään ostostesi kotimaisuusasteen, kas kun meillä on nyt toinen katovuosi peräkkäin. Pottuja voi tulla, mutta kotimaiset marjat, sienet, viljat ja hedelmät voit unohtaa. Kotimainen kala on vanhaa kauppaan päästessään. Lihasta voi tulla ale, kun rehun puutteessa joudutaan hätäteurastuksiin.
Tuolle ekalle tähän lisäisin että avokadot sun muut tuodaan AINA ulkomailta, ei "usein".
En myöskään tajua, miksi kotimaisuuden suosiminen ja kotimaisten marjojen käyttö poissulkisi tuontihedelmät ja eksoottisemmat maut?
Marjastan, sienestän ja kotipihassa kasvaa herukat ja omenat. Juurekset, kaalit, kurkut, salaatit, tomaatit ym valitsen aina kotimaisina. Puurohiutaleet ja jauhot ostan eräältä lähitilalta, heidän omassa myllyssä vieläpä jauhettu, ja silti näiden lisäksi meillä syödään monipuolisesti erilaisia tuontihedelmiä, couscousta, erilaisia riisiä, nuudeleita, erilaisia pastoja, bataattia, kaikenlaisia säilykkeitä oliiveista, kapriksiin ja aurinkokuivattuihin tomaatteihin. Syödään kotimaista kalaa (tuoretta, kalastetaan itse ja saadaan kalaa tutuilta), mutta tehdään ruokaa myös äyriäisistä ja tuontikalasta.
Ja silti meidän ruoka on varmaan 60%:sti sitä "perunaa ja karjalanpaisti" - osastoa. Nämä asiat ei vaan mitenkään sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapset oli 13- ja 14-vuotiaat.
Ap oli myös tarjonnut uunipuuron tilalle tavallista kaurapuuroa. Ei kelvannut. Salaatissa ei kai ollut muuta vierasta kuin ne granaattiomenan siemenet, ne olisi varmaan voinut jättää syömättä.
Jos teini-ikään saakka onnistuu kasvattamaan lapsensa niin suppealla makukokemuksella, että "vain" porkkanaraaste ja koulunäkki on tuttuja, niin olisi kyllä peiliin katsomisen paikka.
Ihmettelin myös, että missä vaiheessa lapset sitten oppivat syömään muutakin kuin sämpylää ja metukkaa, jos tämän ikäisille pitää hakea omat sapuskat kun tarjottava ei kelpaa. Näin kasvatetaan aikuisia, joille ei kelpaa muu kuin mahdollisimman mauton ruoka, ja joille jotain tarjotessaan saa vastaukseksi vain "en syö". Tai "hyi, en syö!" parhaimmillaan.
Sushi jo elkästään on aika riskitarjottava, jakaa ihmisiä tulotasosta riippumatta. Eikä ole todellakaan terveellistä, tiedän sen diabeetikkona siitä, et sokerit singahtaa aina kattoon sushien jälkeen, miten paljon tahansa insuliinia piikitänkin :/ Sushiriisi on kuin sokeria, huippunopeaa hiilaria. Smoothieissa helposti sama juttu, sokerit nousee. Riippuu tietenkin mitä siinä on. Uunipuurokaan ei uppoa kuin jouluaattona.
Käytöstavat tietenkin pitäisi aina olla!
Sushia en ole koskaan maistanut. Mutta itse graavattu lohi on mulle mieleinen herkku. Silli samoin. Ah' turha hiuko lähtee. Graavi lohi ja viileäämpi sää......
Couscous (kuskus) valmistetaan durum-vehnästä ja sitä viljellään välimeren maissa.
Wikipedian mukaan.
Syökää vaan sushia, siitä saa lapamatoja ja niin sitten laihtuu:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella tympeää "mun rahat, mun säännöt" -meininkiä.
Mitä teille olisi ollut tarjolla?
Meillä olis kysytty, onko jotain toiveita ruoan suhteen.
Kaikki eivät pidä raaasta levästä ja riisitä enkä mäkään syö muuta kuin tonnikalatöhnää riisillä katkarapuja kylläkin kuorellisia ja jopa jättiläisrapua. Esmerkiks minun siskon lapsi on laiha ja haluu ostaa hamburger with cheese only pickles eikä muuta . Ja sipulit ronkkii kasvikset myös ronkkii olipa ylläri subwayssa kun neiti ronkki kaikki pois. Noh oli vika kerta kun subwayta hänen kanssaan kokeilimme. Eli eipä se sushittomuus ja laihuus/lihavuus johdu muusta kuin siitä mitä lapsi syö. Nigirit ja nagirit jää multakin lautaselle ja kieltäydyn niistä. Ei ole suomalaista ruokaa. Mielummin vedän tirripaistia ja läskissoossia olen hedoinisti niin ruuan kuin muunkin suhteen
Kyllä toi sushi, smoothiet ja uunipuuro ja siemennäkkärit kuulostavat sen verran epäilyttäville, että ei se kana/kala +kasviksetkaan välttämättä ihan syötävimmästä päästä olleet. Itse tykkään sushista ja ennakkoluulottomiksi opettamani lapsenikin ovat sitä maistelleet (alle 10-vuotiaita). Uuniohrapuuroa on tehty, kun tykkään kokeilla kaikkea, ei mennyt alas. Smoothieita on väännetty, mutta niitä nyt on kaikenlaisia, jotkut laittaa sekaisin ihan mitä sattuu, yäk. Tai eivät tarjoile kylmänä, huonelämmintä vihannespirtelöä, yäk. Eikä ne nyt mitään ruokaa ole, hohhoijaa.
Mitä me on tarjoiltu:
esim.
-patonkia, maalaisleipää, sämpylöitä tai ruisnappeja tai ruissipsejä
näiden seuraksi ihan voita, leikkeleitä, juustoa (tai eri juustoja), tai tuorejuustoa, kala- tai rapuherkkuja (itse tehtyjä tai kaupan tiskistä), kananmunia, graavikalaa, oliiveja, kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa, hedelmiä, marjoja. Ei kaikkea tietenkään vaan muutamaa sorttia. Juomat mehuja, vichyjä tai alkoholitonta drinkkiä jostain shweppesistä etc.
-kaupan kokonaista grillattua broileria, tai savulohta, -siikaa, tai vaikka muikkukukkoa. mikä nyt milloinkin on se pöydän tähti, cevicheäkin on tehty vieraille.
-Joku hieno salaatti toiset tykkää maalaissalaatista, toisille oliiveja ja valkosipulia
-grilliruokina on ollut kanaa tai lihaa tai molempia, sieniä, itsetehtyä perunasalaattia. Oisko nakkejakin joskus ollut, jos on epäilyttänyt syökö lapset.
Aamupalaksi tarjoaisin aina leipää vieraille. En pelkillä jogurteilla ja smoothieilla ketään lähestyisi ja puuroa en tarjoaisi. Meillä ei osa lapsista aina pysty syömään puuroa aamuisin, ovat mieluummin kokonaan syömättä, eli eivät vaan pysty.
Ruoaksi voi tarjota melkein mitä vaan. Itse yritän päästä mahdollisimman helpolla. Keittoja en jostain syystä itse tee vieraille, mutta olen monta kertaa kylässä syönyt mitä herkullisimpia keittoja. Monet tarjoaa ihan vaikka jauhelihamakaronilaatikkoa, riisiä ja kanacurrykastiketta, tms. niitä ihan hyviä ja klassisia arkiruokia. Kaukana kouluruoan tason yläpuolellä. Mun äidin tarjoomukset on ihan tavallisia herkullisia ruokia, mutta jostain syystä sen on pakko aina vääntää lapsille lihapullat erikseen, kun pelkää ettei ne syö muuta. No saadaan ne lihapullat sit mukaan.
Meillä ehkä käy niin harvoin vieraita, niin itse laitan sitten ns. juhlaruokaa.
Meillä siis tarjotaan jotain paisteja tai pihvejä lisukkeineen tai ruokaisaa salaattia, tai tortilloja (aina kanaa sekä jauhelihaa niiden kanssa), suolaisia piirakoita, tai kalaa. Tai tilataan pizzat, jos vieraiden kanssa ollaan niin puhuttu.
Sushia en silti tarjoaisi, ei ole lyönyt läpi niin leveälti, että uskaltaisi sitä tarjota. Osa kasvissyöjistä on vaihtanut ruokavalionsa niin eksoottiseksi, että en heidän arkiruokiaan tarjoaisi, mutta osalla taas on ihan perussettiä, joista varmaan kaikki tykkää.
Itse pelaan silleen varman päälle, että pöydässä on vieraille aina useaa sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös ihan eri kuin ulkomainen *takevei* ruoka.Tiesitkö, että olemme jopa viljojen suhteen täysin tuonnin varassa jopa normaalivuosina, saati nyt? Ensi talvena joudut tarkkaan syynäämään ostostesi kotimaisuusasteen, kas kun meillä on nyt toinen katovuosi peräkkäin. Pottuja voi tulla, mutta kotimaiset marjat, sienet, viljat ja hedelmät voit unohtaa. Kotimainen kala on vanhaa kauppaan päästessään. Lihasta voi tulla ale, kun rehun puutteessa joudutaan hätäteurastuksiin.
Miksi pitää syynätä kotimaisuusastetta? EI tarvi syynätä, tekee vaan parhaansa, niinhän sinäkin toivottavasti teet.
:D
kouluruoka ja uudet maut samassa lauseessa.