Chian siemenet
Kommentit (124)
Teen chia-vanukasta. Kolme desiä oatlyn kaakaojuomaa (myös maito ja kaakaojauhe käy) ja puoli desiä chiasiemeniä. Yön yli jääkaappiin turpoamaan ja aamulla tehosekoittimessa vanukkaaksi.
Voi laittaa myös munakkaan pinnalle, myslin joukkoon, salaattiin, siemennäkkäreihin yms.
Jos on innostunut voimaruuasta niin nyt kannattaa kerätä ja säilöä nokkosensiemeniä.
Hyytelönä rahkan, kaurahiutaleiden ja marjojen sekaan aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Käyvätkö smoothien sekaan?
Käyvät hyvin. Siemenet lasiin ja vähän vettä päälle ja jääkaappiin puoleksi tunniksi tai vaikka koko yöksi, ja sitten hyytelö smoothien sekaan.
Eli pitääkö ne ensin turvottaa nesteessä? Ei voi vain hulauttaa 1rkl smoothiekoneeseen muiden aineksien sekaan ja surauttaa smoothieksi?
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö ne ensin turvottaa nesteessä? Ei voi vain hulauttaa 1rkl smoothiekoneeseen muiden aineksien sekaan ja surauttaa smoothieksi?
Kannattaa turvottaa, turvallisuussyistä.
Kokeilin ystävän suosituksesta näitä chiasiemeniä. Mutta en päässy yli siitä, että liotuksen jälkeen ne näyttää ja jopa tuntuu suussa - no, osaatte kuvitella miltä siemeniltä. Tuo vanukkaaksi teko saattaisi muuttaa asiaa.
Itse käytän (turkkilaisessa/kreikkalaisessa luonnon)jogurtissa, 2 rkl joka päivä, pakastemarjojen kera. Teen jogurtin aamulla ja syön lounaaksi töissä, tuolloin siemenet ovat jo turvonneet ja pakastemarjatkin sulaneet :)
age is just a number kirjoitti:
Itse käytän (turkkilaisessa/kreikkalaisessa luonnon)jogurtissa, 2 rkl joka päivä, pakastemarjojen kera. Teen jogurtin aamulla ja syön lounaaksi töissä, tuolloin siemenet ovat jo turvonneet ja pakastemarjatkin sulaneet :)
Jogurtin määrä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en yleensä erikseen turvota. Imeytyyhän ne siellä smoothiessa sitten. Laitan yleensä 1-2 rkl per smoothiekannu. Siellä seassa sitten vesi/kasvimaito, marjat ja hedelmät.
Lopetin niitten syömisen, kun niistä ei ollut mitään apua mihinkään (ei tosin haittaakaan). Nykyisin ostan joskus sellaista siemennäkkäriä, missä on myös chian siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Jogurtin määrä?
N. 2 dl. Eli siis rkl per desi. :)
Teen illalla tuorepuuron, johon laitan myös chiansiemeniä. Aamulla syön, ovat yön aikana turvonneet. Smoothieen laitan myös ja turvotan niitä hetken ensin.
Chiavanukkaat näyttää sammakonkudulta ja koostumuskin on sammakonkutumainen.
Levitän niitä ruokalusikallisen kaurapuuron sekaan.
Ne turpoaa kyllä äkkiä. Tavalliseen aamupuuroon voi laittaa keittäessä sekaan 1 rkl ja on turvonnut kun puuro on vetäytynyt muutaman minuutin. Chia-puuron keitän yleensä kookosmaitoon, hiutaleina ihan tavallista elovenaa.
Turvotan ja syön sellaisenaan tai lisään vaikka jugurttiin.