Lasketaanko bipolaarista mielialahäiriötä sairastavat hulluihin?
Kommentit (24)
Kyllä. Tunnen muutaman. Ovat tasaisen tappavasti niin sekaisin että tarvitsevat suljettua osastoa.
Jos nämä eivät ole ns ”hulluja” niin ketkäs sitten?!
Hullu on haukkumasana ja sen käyttäminen on kiusaamista tai mustamaalaamista. Puhu omista virheistäsi.
Suomen valtio pitää virallista listaa niistä sairauksista, jotka lasketaan hulluudeksi. Käy katsomassa osoitteesta https://www.hullu.fi kuuluuko bipolaarisuus niihin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä liität hulluuteen?
Sen, että on sekaisin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Bipo ja skitsofrenia ovat mielisairauksia. Etenkin psykoottistasoisena.
Etenkin? Ainoastaan psykoottistasoiset sairaudet ovat mielisairauksia.
Mielenterveyden ongelmat eivät ole staattisia. Lähes jokaiselle meistä tulee jossain elämänvaiheessa jonkinasteinen lievä häiriö, muttei se meistä tee "hulluja". Masennus on kovin tavallinen, joka saattaa puhjeta vaikka kovasta stressistä tai huonosta ainetasapainoista kropassa. Psykoosiin voi normaalikin ihminen joutua kovin shokin jälkeen, esimerkiksi jos näkee oman lapsensa kuoleman tms. Loppuunpalamiset voivat syntyä huonossa työyhteisössä kovan stressin alla.
Bipoläärinen ihminen on fyysisesti alttiimpi mielialan vaihteluille, mutta joillain tämä piirre on kovin lievänä ja toisella vahvana. Adhd voi myös vaikeuttaa keskittymistä ja elämän tasapainon löytymistä, mutta monelle on pikemminkin voimavara elämässä eikä este. Skitsofrenia voi pysyä ihmisellä täysin hallinnassa lääkkeiden avulla, vaikka tähän olisikin geneettinen taipumus.
Älä tuomitse muita kun tuskin itsekään olet täydellinen niinkuin ei kukaan meistä :)
Kaikki me ollaan tasa-arvoisia. Jokaisella on oikeus tulla hyväksytyksi ja rakastetuksi huolimatta siitä kuinka "kipeitä" ollaan. Jokaisessa on ominaisuuksia ja tasoja. Jokainen ansaitsee mahdollisuuden iloon, onneen ja tarkoitukseen.
Diagnoosit on diagnooseja.
Ihminen on ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä liität hulluuteen?
Oikeastaan vain psykoosit.
Itse bipona olen yllättynyt että minut lasketaan samaan luokkaan kuin psykoosissa olevat ja skirtsofreeniset, vaikka omasta mielestäni tämä ei sekoita ainakaan omaa päätäni niin paljoa että todellisuudentunne kokonaan katoaa. En siis ole koskaan ollut millään lääkitykselläkään. Siis kyllähän maniassa on yhtä sun toista kuvitelmaa, mutta en ymmärrä miten se eroaa vaikkapa kevyessä humalassa olemisesta. Oman näkemykseni mukaan normaaleissa on paljon riskihakuisempaa ja omituisesti käyttäytyvämpää porukkaa.
Tuttava bipo on maniavaiheessa hullu (ja joutuu hoitoon) muulloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse bipona olen yllättynyt että minut lasketaan samaan luokkaan kuin psykoosissa olevat ja skirtsofreeniset, vaikka omasta mielestäni tämä ei sekoita ainakaan omaa päätäni niin paljoa että todellisuudentunne kokonaan katoaa. En siis ole koskaan ollut millään lääkitykselläkään. Siis kyllähän maniassa on yhtä sun toista kuvitelmaa, mutta en ymmärrä miten se eroaa vaikkapa kevyessä humalassa olemisesta. Oman näkemykseni mukaan normaaleissa on paljon riskihakuisempaa ja omituisesti käyttäytyvämpää porukkaa.
Oletko ykköstyypin bipo. Henkilökohtaisesti en pidä kakkostyyppiä edes ”totena”, lähinnä persoonallisuushäiriönä jos jonain. Oikealla bipolla on psykoottistasoisua manioita ja todella vaikeita masennuksia.
Mielisairaus on kuin mikä tahansa muu sairaus. Sanan "hullu" käyttäminen on niin 1800-lukua.
Mulla bipo mutten pidä itseäni hulluna. Ihan tavallista elämää elän paitsi että ”normaaleihin ihmisiin” verrattuna syön lääkkeitä.
No mä miellän hulluksi ihmisen joka käyttäytyy hullusti.
Nykyään monet mielenterveysongelmat saadaan hoidossa vähemmän oireileviksi ja hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ykköstyypin bipo. Henkilökohtaisesti en pidä kakkostyyppiä edes ”totena”, lähinnä persoonallisuushäiriönä jos jonain. Oikealla bipolla on psykoottistasoisua manioita ja todella vaikeita masennuksia.
Minulla on kyllä ollut vaikeaa masennusta ja maniassa ajatukset juoksee eikä nukuta ja on muutenkin energinen. Joskus on sekamuotoa mikä on todella epämukavaa. Mutta kyllä tämän kanssa oppii elämämään jos viitsii vähän vaivautua. Suurin osa mieluummin ottaa lääkkeitä koska sillä toki nopeammin pääsee elämän syrjään kiinni ja vaikkapa perustamaan perhettä eikä siinä mitään.
Mielenterveyshaasteiden kanssa kamppailevat on monesti herkkiä, tiedostavia ja pirun lahjakkaita ihmisiä. Parhaita kaikista. Se on vain se uskomaton kura jota on viskottu ja tullaan viskomaan "uhrien" päälle.
On se aina yhtä mukavaa syntipukittaa ja kontrolloida.
Tiedän niin kovin paljon...
Pieni hulluus(?) on pelastanut mut mielisairaudelta.
Diagnoosit on muuten yhtä kiinnostavia kuin vanhat perunat. Jotain on idullaan muttei täyttä varmuutta asiasta...
Psykiatriateollisuuteen kun päädyt voi käydä miten vain. Ohjaajalle ja ohjatulle.
Minä valitsin elämän.
Oon mikä oon. Jos tykkäät ni tuppaa. Muuten ei.
Olevaisen sietämisestä solidaarisuuden saloihin.
Vapausveljeystasaarvoyyaminnacanthjakekkonen.
Cheers.
NIin siitä voi olla montaa mieltä että onko se hullua, että rakas mieheni alkoi yhtäkkiä luulla, että petän sitä ja otti sitten toisen naisen itselleen. Eipä onnistunut sekään suhde ja on nyt yksin harhoissaa. Lapsemmekin tietävät että iskä on hullu, koska sekoilee koko ajan.
Jos sairastuu biboon ja tekee tekoja, jotka ovat tosi pahoja niin kyllä se on mielisairaus! Sanoi kyllä itsekin itseään mielisairaaksi jossakin vaiheessa, mutta tuntuu näitä maniavaiheita olevan enemmän ja luulee olevansa joku Euroopan omistaja, vaikka aiheuttaa läheisilleen pelkkää kärsimystä.
Kyllä. Bipo ja skitsofrenia ovat mielisairauksia. Etenkin psykoottistasoisena.