Chian siemenet
Kommentit (124)
Suurinosa, melkein kaikki chian-siemenet tulevat Kiinasta. Sisältävät huomattavan määrän raskasmetalleja. Mustikat, puolukat ja viinimarjat todettu terveellisimmiksi.
Ei tulisi mieleenikään syödä, ja myrkyttää itseäni näillä Kiinan chian-siemenillä.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö ne ensin turvottaa nesteessä? Ei voi vain hulauttaa 1rkl smoothiekoneeseen muiden aineksien sekaan ja surauttaa smoothieksi?
Voi. Koostumus paksuuntuu yön aikana, joten hiukan enemmän nestettä vain sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa, melkein kaikki chian-siemenet tulevat Kiinasta. Sisältävät huomattavan määrän raskasmetalleja. Mustikat, puolukat ja viinimarjat todettu terveellisimmiksi.
Ei tulisi mieleenikään syödä, ja myrkyttää itseäni näillä Kiinan chian-siemenillä.
Mitä? Chia-kasvi on peräisin Amerikoista ja sieltä ne siemenetkin suurimmaksi osaksi tulee. Alkuperäisasukkaat ovat syöneet niitä siellä iät ajat.
Onko todella tutkittu mitä nämä siemenet oikeasti sisältävät.
Siis puolueeton tutkimus, ei maahantuojan eikä tuottajan? Nyt vain on hurahdettu, kun joku jossain on keksinyt, että nämähän ne vasta on oikea superfood. Huhujen ja minkälie-bloggaajan mutu tietoa, ja kaikki menee kuin pässit narussa.
Onko kukaan huomannut elintoiminnoissaan, tai muuten elämänlaatunsa parantuneen huomattavasti näitä syötyään?
Suosittelisin todellakin käyttämään suomalaisia marjoja. Puhtaampia,sekä terveellisempiä.
Tosin ei niin ihkua, kun ei ole tuotettu maapallon toiselta puolelta mainoslausein siivitettynä.
Olen muuten nähnyt niitä Kiinan "luomutiloja" tehdasalueilla, joista näitäkin idän ihme marjoja tuotetaan...
Soli kirjoitti:
Miksi mun chian puuro/vanukas ei hyydy.? Laitan illalla 2dl pirkka kaurajuomaa ja 2 rkl siemeniä ja vanilja sokruu t lusikka ja seuraavana päivänä vasta töitten jålkeen klo 6 illalla syön ja ei siltikään ole hyytynyt, kuin pikkurillin kokoinen löllö löytyy vaan ja 2 kertaa oon nyt kokeillut.
Sitä laitetaan yleensä jogurttiin 2-3 rkl/ 2 dl jogurttia. Vaikea kuvitella, että pelkkään nesteeseen laittamalla sama määrä riittäisi. Jogurtti on kuitenkin ihan erilaista koostumukseltaan kuin vesi, maito tai kaurajuoma. Minä olen joskus tehnyt ”geeliä”, johon tulee 2 dl kookosmaitoa ja 1/2 dl chia-siemeniä. Sitä geeliä voi laittaa esim. marjojen kanssa tehosekoittimeen.
Juu iät ajat, ja siitä on kauan, kun alkuperäiskansat näitä puputti tuoreena pensaista. Tällä mielikuvalla niitä myydääänkin.
Nykytuotanto Kiinasta - lueppa vain pussin kyljestä, jos ovat ilenneet kiertelemättä siihen painaa.
Ruohonjuuren, ja muidenkin myyjien chia-siemenet, "luomu"- sellaiset, ovat juuri Kiinasta.
Tiedustelin Ruohonjuuresta asiaa, ja kertoivat ettei ole kovinkaan mahdollista saada muualta tuotettuja.
Juu syökää kotimaisia marjoja jos terveyttä haluatte. nää kaikenmaailman ihmesiemenet on ihan bullshittiä. Mutta niin trendikästä. Voi teitä kanoja kun pelaattee näitten liotuksienne ja geelienne kanssa - onhan ajankulua, ei muuta hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Siis puolueeton tutkimus, ei maahantuojan eikä tuottajan? Nyt vain on hurahdettu, kun joku jossain on keksinyt, että nämähän ne vasta on oikea superfood. Huhujen ja minkälie-bloggaajan mutu tietoa, ja kaikki menee kuin pässit narussa.
Onko kukaan huomannut elintoiminnoissaan, tai muuten elämänlaatunsa parantuneen huomattavasti näitä syötyään?
Suosittelisin todellakin käyttämään suomalaisia marjoja. Puhtaampia,sekä terveellisempiä.
Tosin ei niin ihkua, kun ei ole tuotettu maapallon toiselta puolelta mainoslausein siivitettynä.
Olen muuten nähnyt niitä Kiinan "luomutiloja" tehdasalueilla, joista näitäkin idän ihme marjoja tuotetaan...
No siis en minä ainakaan chian-siemeniä syö siksi, että luulisin niitä joksikin taika-aineeksi. En odota elämänlaatuni kummenevan.
Kai niissä on omega-rasvahappoja, kuten muissakin siemenissä. Lisäksi ne tuntuvat pitävän nälkää hyvin: lisään kuiviltaan pari rkl siemeniä aamusmoothieen ja juon saman tien, lisäksi juon vettä ja kahvia. Voi olla mielikuvitusta, mutta olen ajatellut että siemenet turpoavat mahalaukussa ja täyttävät vatsaa ”hitaasti”. Joka tapauksessa ne ainakin minulla edistävät suolen toimintaa.
Syön kyllä hampun- ja pellavansiemeniäkin. Uskon siemeniin :-D
Vierailija kirjoitti:
Juu iät ajat, ja siitä on kauan, kun alkuperäiskansat näitä puputti tuoreena pensaista. Tällä mielikuvalla niitä myydääänkin.
Nykytuotanto Kiinasta - lueppa vain pussin kyljestä, jos ovat ilenneet kiertelemättä siihen painaa.
Ruohonjuuren, ja muidenkin myyjien chia-siemenet, "luomu"- sellaiset, ovat juuri Kiinasta.
Tiedustelin Ruohonjuuresta asiaa, ja kertoivat ettei ole kovinkaan mahdollista saada muualta tuotettuja.
Katoin just tosta Puhdistamon Chia-pussin kyljestä, että alkuperämaa on Peru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omegoja saa myös tyrni(öljystä), sille kasvistyypille sivulla 2!
Totta. Mistään kasvilähteestä ei toisaalta saa niin runsaasti hyviä rasvahappoja kuin tuoreesta kalasta ja hyvälaatuisista kalaöljyvalmisteista.
Onko kukaan kertonut, mitä verellesi tapahtuu kalaöljyä syötyäsi? Se ei hyydy kunnolla. Pikku haava ja vuodat kuiviin.
Ja höpö höpö!
Ei kannata kirjoittaa ihan kaikkea mitä sylki suuhun tuo 😂
Laitan myslin sekaan. Annan muutenkin seistä maidon kanssa noin 10 minuuttia, kun puuhailen muuta ennen syömistä. Hyvin ehtivät tuossa ajassa turvota. Eivät tuolla myslin seassa mitenkää vaikuta sellaiselta ällöltä limalta kuin erikseen vedessä turvotetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis en minä ainakaan chian-siemeniä syö siksi, että luulisin niitä joksikin taika-aineeksi. En odota elämänlaatuni kummenevan.
Kai niissä on omega-rasvahappoja, kuten muissakin siemenissä. Lisäksi ne tuntuvat pitävän nälkää hyvin: lisään kuiviltaan pari rkl siemeniä aamusmoothieen ja juon saman tien, lisäksi juon vettä ja kahvia. Voi olla mielikuvitusta, mutta olen ajatellut että siemenet turpoavat mahalaukussa ja täyttävät vatsaa ”hitaasti”. Joka tapauksessa ne ainakin minulla edistävät suolen toimintaa.
Syön kyllä hampun- ja pellavansiemeniäkin. Uskon siemeniin :-D
Minulla ainakin vatsa toimii paremmin, kun syön 1 rkl chiaa päivässä.
Etelä-Amerikasta ovat nuo siemenet.
chia-siement ilmeisesti ihan suht. terveellisiä, mutta täällä ihmiset pilaa ne tunkemalla vanukkaisiin,kaakaoon, yms. samaku ostaa sen ligh-kokiksen kuittamaan kalorit hypermega-ateriasta.
Laitan niitä ainakin siemennäkkäriin, minuuuttisämpylään ja hillon joukkkoon. Ja käytän niitä kuitujen saannin turvaamiseksi koska olen keliaakikko.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotona pussi Naturya merkkisiä luomusiemeniä. Just katoin pussista ja sanotaan, että on tuotu Etelä-Amerikasta (tarkkaa maata ei tosin sanottu).
Tuo kotimaisista marjoista jankuttaja on nyt tainnut sekoittanut keskenään chian siemenet ja goji-marjat.
Teen vanukkaan ja syön hedelmien tai marjojen kanssa, just tässä samalla syön välipalaksi mangokuutioiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Turvotan ja syön sellaisenaan tai lisään vaikka jugurttiin.
Oon nähny parin somevaikuttajan ripottelevan siemenet suoraan pussista puuron päälle😁 onnee vaan heille, ettei suolitukosta tule tai ruokatorven.
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Juuri katselin omaa pussia ja Meksikosta on peräisin chia-siemeneni.
En ole ikinä nähnyt kiinalaista alkuperää olevia chioja. Ja jos näkisin niin en ostaisi.
Miten chia-siemenet turvotetaan?