Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi, onko pakko hoitaa hormoneilla?

Vierailija
30.07.2018 |

Lääkäri epäili minulla endometrioosia. Oireeni ovat hyvin vähäiset, eivätkä juurikaan haittaa jokapäiväistä elämääni. Suositteli kuitenkin että laittaisin hormonikierukan. En missään nimessä haluaisi yhtään mitään hormonikierukoita tai popsia mitään hormonipillereitä. Olen jo yhden 15v syönyt e-pillereitä aikanaan, enkä tahtoisi enää. On niin paljon luonnollisempaa ja mukavampaa ilman. Onko tuohon endometrioosiin pakko käyttää jotain hormonia?

Kommentit (7)

1/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen on pakko, mikäli ei ole mitään estettä hormonaaliselle hoidolle. Itselläni on kielto käyttää hormonaalista hoitoa, joten mun endoa hoidettiin leikkaamalla ja lopulta munasarjojen ja kohdun poistolla.

Vierailija
2/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Yleisesti ottaen on pakko, mikäli ei ole mitään estettä hormonaaliselle hoidolle. Itselläni on kielto käyttää hormonaalista hoitoa, joten mun endoa hoidettiin leikkaamalla ja lopulta munasarjojen ja kohdun poistolla.

Ihanko totta? :( Leviääkö endo siis ilman hormonihoitoja joka tapauksessa? Tosi kurja juttu kyllä.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pakko käyttää hoitoa jos oireet eivät haittaa, varsinkaan kun kyseessä kerran on epäily. Endo todetaan useimmiten oireiden perusteella, koska useimmilla siinä ei näy mitään, mikä näkyisi ultrassa ja diagnoosin ja endon levinneisyyden voisi varmistaa vain leikkauksella eli katsomalla sisuskalujen sisään. Et oikeasti - eikä lääkäritkään - pysty omalta osaltasi nyt varmasti tietämään onko sinulla endoa, kuinka paljon, ja kuinka paljon hormonilääkitys saattaisi vaikuttaa juuri sinun endoosi ja sen mahdolliseen leviämiseen.

Lääkevinkkinä minulla Litalgin on auttanut endon aiheuttamiin kuukautiskipuihin huomattavasti paremmin kuin tulehduskipulääkkeet.

4/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Ihanko totta? :( Leviääkö endo siis ilman hormonihoitoja joka tapauksessa? Tosi kurja juttu kyllä.

t.ap

Mulla kyllä levisi tehokkaasti. Poistettiin endokylvöä vatsasaontelosta aina pallean korkeudelta saakka kahden vuoden välein tähystysleikkauksissa, samoin endometrioomia munasarjoista. Mulla endo tuhosi suolistoa siinä samassa ja osa paksusuolesta on jouduttu tämän takia poistamaan. Voi aiheuttaa hoitamattomana myös lapsettomuutta. Ei mikään kiva sairaus.

Vierailija
5/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs olet ruma läski. Mitään hoitoja tarvi. Mene vaan metsään pois saastuttamasta muiden ilmaa.

No toivottavasti en tarvitsisi mitään hoitoja. Sinä sen sijaan taidat kaivata jonkinlaista apua :/

t.ap

Vierailija
6/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin samaa ja olin vuosia ilman hoitoa koska oli vasta epäily ja oireet vähäisiä. Sitten endometrioosi rupesikin selvästi pahenemaan jossain vaiheessa. Edelleen olin haluton hormoneihin. Kokeilin kyllä kaksia eri minipillereitä mutta sivuoireet liikaa (masennus). Yhdistelmäpillerit ei käy migreenin takia. Nyt on ollut hormonikierukka jo pari vuotta. Se ei yllättäen ole aiheuttanutkaan mitään vakavia sivuoireita. On myös vähentänyt kovia kipukohtauksia, mutta päivittäisiä lievempiä kipuja on. Mulla on kiinnikkeitä elimien välillä ja syvää endometrioosia. Itse kyllä sinuna ottaisin kierukan sen sijaan että odottelisin tilanteen pahenemista. Mieluummin se kuin myöhempi leikkaushoito. Aluksi kierukasta voi tulla supistuskipuja ja tiputteluvuotoa muta nyt itse en ainakaan huomaa koko kapistuksen olemassaoloa. Samoin menkat hävisi olemattomiin. Kannattaa muistaa että endo voi pahentua hormoneista huolimatta mutta yleensä ne ainakin hidastavat leviämistä.

Vierailija
7/7 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse, jos oireet ei häiritse. Ota huomioon, että lapsensaanti on ongelmallista puolilla endopotilaista ja jos sellaista toivetta vielä on, niin sitten kannattaa ottaa hormnit. Itse en tiennyt endometrioosista ennen kuin lapsettomuustutkimuksissa paljastui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme