Suomalaiset eivät halua yhteiskäyttöautoja.
https://www.is.fi/autot/art-2000005774140.html
Silti pieni porukka koittaa pakottaa meitä niiden käyttäjiksi.
Kommentit (21)
Koska suomalaiset ovat syyllisiä kaikkeen mahdolliseen pahaan maailmassa ja meidät pitää ohjata oikeaan vaikka väkivalloin jotta ihmiskunnalla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset ovat syyllisiä kaikkeen mahdolliseen pahaan maailmassa ja meidät pitää ohjata oikeaan vaikka väkivalloin jotta ihmiskunnalla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus tulevaisuuteen.
Suomalaisen heteromiehen vika.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset ovat syyllisiä kaikkeen mahdolliseen pahaan maailmassa ja meidät pitää ohjata oikeaan vaikka väkivalloin jotta ihmiskunnalla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus tulevaisuuteen.
Jep. Esim. muovipussihysteria huvittaa. Ei ne meidän jätteenpolttolaitoksista tai kaatopaikoilta ne pussit päädy valtameriin valaiden suolia tukkimaan ja merten jätepyörteitä tuottamaan. Kyllä ne on kehittyneemmät maat, joissa esim. roskien heittely jokeen on ihan tavallista. Silti suomalaisten pitäisi tuntea kauheaa syyllisyyttä muovipussin käytöstä ja miljoonasta muusta asiasta.
Järkikansaa me suomalaiset. Kuka siitä yhteisautosta vastaisi? Kenen pitäisi tankata, tsekata ilmanpaineet, lisätä lasinpesunestettä, pestä, vaihtaa talvirenkaat jne.? Turhaa horista, että "itse kukin aina sitten vuorollansa", sillä vanha totuus on, että mikä on kaikkien vastuulla ei ole kenenkään vastuulla.
Auto on edelleen statussymboli metsäläiselle ja takapajuiselle suomalaiselle. Isommissa kaupungeissa auton suoma ”vapaus” on vitsi, kun jonotat ruuhkissa tunteja ja etsit parkkipaikkaa puoli tuntia. Maalla toki välttämätön. Mut sitähän Suomi pääosin on, landea landepaukkuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset ovat syyllisiä kaikkeen mahdolliseen pahaan maailmassa ja meidät pitää ohjata oikeaan vaikka väkivalloin jotta ihmiskunnalla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus tulevaisuuteen.
Jep. Esim. muovipussihysteria huvittaa. Ei ne meidän jätteenpolttolaitoksista tai kaatopaikoilta ne pussit päädy valtameriin valaiden suolia tukkimaan ja merten jätepyörteitä tuottamaan. Kyllä ne on kehittyneemmät maat, joissa esim. roskien heittely jokeen on ihan tavallista. Silti suomalaisten pitäisi tuntea kauheaa syyllisyyttä muovipussin käytöstä ja miljoonasta muusta asiasta.
Ei suurin osa päätyy toki jätteenpolttoon, mutta voit tänäänkin mennä ulos ja todeta ettei me olla sen parempia pistämään roskia roskiin, vaan tuolla ne on pitkin luontoa. Itse tuhoamme järvemme siinä sivussa, että ota ne laput jo pois silmiltäs.
Toiseksi kuka haluaa käyttää sellaista autoa, kun katsoo millaisia idiootteja naapurissa asuu. En käyttäs noiden kanssa edes samaa polkupyörää.
Vierailija kirjoitti:
Auto on edelleen statussymboli metsäläiselle ja takapajuiselle suomalaiselle. Isommissa kaupungeissa auton suoma ”vapaus” on vitsi, kun jonotat ruuhkissa tunteja ja etsit parkkipaikkaa puoli tuntia. Maalla toki välttämätön. Mut sitähän Suomi pääosin on, landea landepaukkuineen.
Kuinka moni todellakin ajaa vain kaupungin ruuhkissa? Kaupunkilaisperheillä on tapana käydä toisissa kaupungeissa ja jopa maaseudulla. Eikä perheen ruokien ja muiden ostosten roudaaminen julkisissa välineissä ole herkkua, joten auto on useimmille ihan muuta kuin statussymboli.
vuokra autoilussa on myös se ongelma että autoa eisaa tuunata mieleisekseen, edes hankkia haluamaansa soitinjärjestelmää, vaan joku tehtaalta tullut defaulttiryökäle
kyllä minä sähköauton voin ottaa jos niistä saadaan halpis mallejakin jollain tonnilla esim
Vierailija kirjoitti:
Auto on edelleen statussymboli metsäläiselle ja takapajuiselle suomalaiselle. Isommissa kaupungeissa auton suoma ”vapaus” on vitsi, kun jonotat ruuhkissa tunteja ja etsit parkkipaikkaa puoli tuntia. Maalla toki välttämätön. Mut sitähän Suomi pääosin on, landea landepaukkuineen.
En ole ikinä elämässäni jonottanut ruuhkissa tunteja. Joitain yleisötapahtumia ollut, joissa joutunut jonottamaan. Muuten ainoat jonotukset on tapahtunut liikennevaloissa luonnollisesti punaisten palaessa. Ja autoilen siis paljon.
Kyllä tuollainen yhteisomistajuus varmasti sopisi monelle vanhukselle, joka tarvitsee autoa silloin tällöin. Mutta sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin oman auton käyttö.
Mulle sopisi oikein hyvin. Nyt ei ole autoa ollenkaan, ja aniharvoin tarvitsen, koska asun parin km päässä ison kaupungin keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen yhteisomistajuus varmasti sopisi monelle vanhukselle, joka tarvitsee autoa silloin tällöin. Mutta sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin oman auton käyttö.
Vain silloin tällöin ja itselleen vieraalla autolla ajeleva vanhus on liikenneturvallisuuden kannalta kauniisti sanottuna kyseenalainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Auto on edelleen statussymboli metsäläiselle ja takapajuiselle suomalaiselle. Isommissa kaupungeissa auton suoma ”vapaus” on vitsi, kun jonotat ruuhkissa tunteja ja etsit parkkipaikkaa puoli tuntia. Maalla toki välttämätön. Mut sitähän Suomi pääosin on, landea landepaukkuineen.
Mikä ihmeen statussymboli? Ihan normaali kulkuväline.
Vierailija kirjoitti:
Auto on edelleen statussymboli metsäläiselle ja takapajuiselle suomalaiselle. Isommissa kaupungeissa auton suoma ”vapaus” on vitsi, kun jonotat ruuhkissa tunteja ja etsit parkkipaikkaa puoli tuntia. Maalla toki välttämätön. Mut sitähän Suomi pääosin on, landea landepaukkuineen.
Asun Helsingissä Kehä 1 sisäpuolella ja autoilen päivittäin. En ole varmaankaan ikinä Suomessa jonottanut TUNTEJA ruuhkissa. Parkkipaikatkaan ei ole mikään ongelma, koska toki valitsen esim. kaupat joissa käyn sen mukaan, missä on hyvät parkkitilat. Eli en mene keskustaan vaan kehäteiden varsien ostareille.
Töihin menen autolla joka päivä Koillis-Helsingistä Länsi-Helsinkiin 8 km matkan. Klo 9 ja klo 17 aikaan jonkinlaista ruuhkaa toisinaan on, mutta enimmilläänkin matkaan menee puoli tuntia, paitsi ihan muutama poikkeustapaus ollut jolloin esim. Kehä1:llä onnettomuus joka tukkii kaistan ja silloin on voinut tunti mennä, mutta nämä ihan pari kertaa useiden vuosien aikana. Pääosin työmatkani menee 15-20 minuutissa.
Oli muuten kamalaa kun kerran oli auto pois käytöstä viikon. Jotta pääsin töihin, minun piti ensin kipitellä kilometrin verran jokeribussin pysäkille, kahta kannettavasalkkua raahaten, korkokengissä ja jakkupuvussa talvella. Se bussi itse oli myös työhönmenoaikaan ihan hel vetin esikartano: aivan ylitäynnä, ja ihmiset ei meinanneet päästä edes ulos pysäkillä jolla halusivat jäädä, koska tiukkaan puristunut ihmismassa joka puolella esti. Sitten kun joku valopää päätti tulla esim. lastenvaunujen kanssa bussiin juuri siihen aikaan, tungos kävi sietämättömäksi. Sitäkin kävi, ettei bussi ottanut kyytiin ollenkaan kun oli jo liian täynnä. Ja sitten taas päätepysäkiltä 500 m kävely töihin. Hyi hitto, ei ikinä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen yhteisomistajuus varmasti sopisi monelle vanhukselle, joka tarvitsee autoa silloin tällöin. Mutta sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin oman auton käyttö.
Vain silloin tällöin ja itselleen vieraalla autolla ajeleva vanhus on liikenneturvallisuuden kannalta kauniisti sanottuna kyseenalainen tapaus.
Höpsis! Enemmänhän vanhuksilla on kilometrejä takana kuin niillä parikymppisillä sorateiden sankareilla jotka omasta mielestään ovat maailman parhaita kuskeja. Kokemus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen yhteisomistajuus varmasti sopisi monelle vanhukselle, joka tarvitsee autoa silloin tällöin. Mutta sen pitäisi olla yhtä helppoa kuin oman auton käyttö.
Vain silloin tällöin ja itselleen vieraalla autolla ajeleva vanhus on liikenneturvallisuuden kannalta kauniisti sanottuna kyseenalainen tapaus.
Hmm? Se vanhus on voinut ajaa koko ikänsä lähes päivittäin kaupungissakin. Eikä toki kaikki vanhukset ole puolisokeita, dementoituneita höppänöitä vaan ihan skarppeja tyyppejä on.
Ehkä joskus vanhaan aikaan oli eri, kun vanhukset oli ikäpolvea joka ei ollut nuoresta asti tottunut autoilemaan. Ehkä 40-50 v opetellut, ja jos asuivat maalla, usein arkoja ajamaan "kylillä". Mutta joku tuollainen nykyajan 75 v voi olla ihan eri juttu.
Yhteiskäyttöautokonsepti tarjoaa lähinnä vaihtoehdon auton vuokraukselle tai taksikyydeille. Silloin kysymys on vain siirtymisestä paikasta a paikkaan b.
Miksi itse en ole kiinnostunut yhteiskäyttöautosta?
1. Auto on minulle statusesine. Kyllä, en edes häpeä tunnustaa. Mersulla on mukava ajaa. Autossani on juuri ne lisävarusteet, jotka haluan ja sillä on mukava ajalla pitkiäkin matkoja. Se kiihtyy hyvin, näyttää hyvältä ja on taloudellinen. Kaikki varusteet toimivat, koska pidän autosta huolta. Ja onhan se kieltämättä mukavaa, kun auto on muidenkin mielestä hieno.
2. Auto on minua varten ja se on aina valmiina pihassa. Kun tarve tulee, otan auton ja lähden ajamaan. Minun ei tarvitse etsiä lähintä vapaata autoa tai varata sitä etukäteen.
3. Autoni on aina siisti. Kukaan ei ole sotkenut sen sisustaa roskilla, oksennuksella tai koirankarvoilla, eikä se haise pahalle. Itse asiassa pidän auton sisustuksesta niin hyvää huolta, että se on aina tiptop.
4. Voin tehdä yhtä hyvin kahden tunnin kuin kahden viikon matkan koska vain. Voin lähteä vaikka mökille 1 min varoitusajalla. Tai ulkomaille. Ei tarvitse ajatella, kuinka kauan autoa saa pitää ja mitä se maksaa.
5. Minulla on autossa aina tietyt perustarvikkeet mukana: nenäliinoja, ensiapuvälineitä, työkaluja, yhtä ja toista tarpeellista. Kun lähden liikkeelle, minun ei tarvitse pohtia, mitä kaikkea pitääkään muistaa ottaa matkalle mukaan.
En jaa kotianikaan muiden kanssa, miksi auto pitäisi jakaa? Taas yksi vihervassareiden pöljä idea.
Hehkutetaan jotain autonvuokrausta uutena buumina ja jopa järkevänä vaihtoehtona auton omistamiselle. Kävin yhdellä tuollaisella vuokraussivulla ja hinnat oli alkaen 500e/kk. Minusta vaikuttaa aika kalliilta.
Oma auto paras. Vihreille vinkiksi, että paras tapa vaikuttaa liikenteen päästöihin on poistaa autovero vähäpäästöisiltä autoilta. Samalla turvallisuus paranee. Harmi ettei heiltä löydy järkeä vaan ideologia määrää mitä tehdään.
Joo emme halua! Itselleni ainakin auton omistaminen on juurikin vapautta mennä milloin haluan minne haluan. Tämä ei toteudu, jos joutuu käyttämään yhteiskäyttöautoa, joka ei ole välttämättä vapaana juuri kun mulle tulee mieleen että nyt haluaisinkin lähteä vaikka Ikeassa käymään tai koiraa lenkittämään Nuuksioon lähikulmien sijaan tms.
Meillä töissä muuten yritettiin kovin markkinoida työmatkojen yhdessä kulkemista. Tuossa periaatteessa se voisi paremmin toimia, koska usein ihmiset kulkee samaan aikaan. Hieno kännykkä-appsi tehtiin millä saa sopia kimppakyytejä, varattiin työpaikan ylitäynnä olevasta parkkihallista parhaat paikat kimppakyydeille jne. Mutta vuodessa homma kuivui kasaan. Ei juuri kukaan halunnut kimppakyytejä, ei varsinkaan tarjota omalla autollaan (jotkut autottomat olisivat halunneet saada niitä). Me autoilijat vaan halutaan pitää vapaus vaikka poiketa ex tempore viikon ruokaostoksille töistä tullessa tms.