Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Napostelu ja välipalat on suurin syy lihavuuteen

Vierailija
30.07.2018 |

Ei aikuisen ihmisen suu tarvii käydä kaiken aikaa.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, mitä välipalakseen syö. Ei ole pakko vetää mitään sokerimössöjä välipalakseen, ellei sitten ole niihin addiktio. 

Ei ole merkitystä, mitä se välipala on. Sitä ei yksinkertaisesti tarvita lainkaan.

Puhu vaan omasta puolestasi. Esim. mulla on sellainen työ, joka tekee välipaloista käytännössä pakollisia. Ellen sitten tahdo kärvistellä nälässä, mikä olisi tietysti typerää ihan jo siksikin että työn laatu kärsisi ja jäisin helposti jatkossa töitä vaille (olen siis keikkatyöläinen).

Syön tietysti terveellisiä välipaloja, eikä ne ole estänyt mua laihtumasta tai saanut painoa laihtumisen jälkeen takaisin nousuun.

Vierailija
82/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmien ylenmääräinen popsiminen ei kuitenkaan ole juuri sokerin takia hyväksi. Kyllä kaksi keskikokoista hedelmää päivässä on ehdoton maksimi keskikokoiselle aikuiselle. 

En usko. Muistan kun joskus tuli Prima-tiedeohjelmissa totuus ruoasta sarjaa, ja siinä kokeeksi ihmisiä laitettiin tiettyjen ihmisapinoiden dieetille kuukaudeksi. SIinä dieetissä oli erittäin paljon hedelmiä, ei mitään kypsennettyä ollenkaan jne. Ko. dieetti teki positiivisesti ihan ihmeitä näiden ihmisten mitattaville terveyden merkkiarvoille. Verenpaineet laski, sokerit tasaantui, stressihormoni laski, huono kolesteroli laski. Vaikka vetivät varmaan 75% päivän kaloreistaan hedelmistä.

Tyypillinen esimerkki täydestä lähdekritiikin puuttumisesta ja uskosta "kun telkussa sanottiin". 

Tietysti kaikílla makkaraperunadieetillä olijoiden arvot paranevat, jos laitetaan syömään pääasiallisesti kasvikunnan tuotteita. 

Siitä tuossa oli kyse. Tämä ei tarkoita, ettei tasapainoisempi kasvis- tai sekaravinto olisi parempi vaihtoehto. 

Ylipäänsä aikakin oli aivan liian lyhyt pysyvien johtopäätösten tekoon. Jos tuota sokerin mässyttämistä olisivat jatkaneet vielä vuoden verran, niin tulokset varmaan ihan toisenlaisia. 

Jo nesteen määrä laski näitä arvoja. Onhan hedelmissä pääsääntöisesti n. 90 prossaa vettä. 

Näitähän on jotka on jatkaneet hedelmä- ja siemenpohjaista dieettiä vuosia ja jopa vuosikymmeniä, ns. fruitariaanit. Eivät kärsi liian sokerin aiheuttamista ongelmista tutkimusten mukaan. Lähinnä riskit on samat kuin vegaaniruoassa yleensä, eli tiettyjen vitamiinien ja kivennäisten puute on todennäköinen varsinkin jos tällaisen dieetin aloittaja ei ota selvää mistä puuteriskin aineita saa (B12 pakko ottaa purkista, D ja Kalsium mahdollisesti myös)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en napostele, mutta aterikoot ovat valtavia ja otan helposti lisääkin. :(

Perusarki menee näin:

aamulla vetäsen 1 dl maustamatonta jogurttia, 1 dl marjoja ja 1 rkl siemeniä.

11 aikaan lounas, kotiruokaa ruokalan tädin mättämä annos. Välillä pyydän vähemmän. Mätän myös salaattia ison lautasellisen, n. teelusikallinen salaattikastiketta, jos ollenkaan.

kello 15 kahvi, jonka kanssa yleensä syön rivin taloussuklaata (kyllä jää yhteen riviin, olen kouluttanut itseni)

kello 19 päivällinen. Tämä on mun kompastuskiveni. Vaikka kuinka yritän pienentää annoskokoa tai lautasta. Välillä jätin hiilaritkin pois.. mutta ei. Syön aivan liikaa tavallista ruokaa.

Tämä on mun seuraava kouluttautumiskohteeni. Heti loman jälkeen alan tähän kiinnittämään enemmän huomiota.

Muita aterioita en vuorokaudessa syö, enkä napostele. Viikonloput ovat myös vielä opintojen alla. Pikku hiljaa, ateria kerrallaan pääseen perille. :)

Ei kerro yhtään mitään ilman tarkennusta. 

Mitä on salaatti? Onko siinä desin verran fetaa vai? 

Olen ennenkin huomannut, että läskien on vaikea hahmottaa koko asiaa. 

Useinkin läskit ovat tyhmempiä. Ei tietenkään aina, jos vaikka mt-ongelmien takia on lihonut. 

Näkyyhän tämä tilastollisestikin. Kouluttauneempi ja sosioekonomisesti pärjäävä porukka on paljon hoikempaa. 

Jep. Jos olette katsoneet "hengenvaarallisesti lihava" ohjelmaa niin kyllähän sen siinäkin huomaa.. Kotona vaan lihotaan vaikka "pilkulleen noudatan sitä dieettiä!!" sitten kun otetaan sairaalaan sisään ja sama dieetti niin kaikki laihtuvat.. Tosi jännä?! Valehtelua ja itsepetosta.

Vierailija
84/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, mitä välipalakseen syö. Ei ole pakko vetää mitään sokerimössöjä välipalakseen, ellei sitten ole niihin addiktio. 

Ei ole merkitystä, mitä se välipala on. Sitä ei yksinkertaisesti tarvita lainkaan.

Itse käytän aamiainen,lounas, välipala, illallinen, välipala menetelmää.

Välipalana omena, porkkana tms hedelmä tai vihannes.

Nää jotka vetää kaksi jättiannosta ja lihoo, käyttävät todennäköisesti sokerillisia välipaloja hurjasti ja huomaamattaan.

Ps. Suunnittelen syömiseni etukäteen. Kello 12 jos maha muka mouruaa ja söin klo 10 ei siis ole todellinen nälkä vaan lähtee veden juonnilla. Tai kahvilla.

Sulla onkin tosi vähäenergisiä välipaloja. 

Porkkanasta ja omenasta ei juuri sataa enempää kilokaloreita saa yhteensä. 

Ongelma onkin tämä ihan toisenlaiset välipalat, jotka ovat pikkuaterian arvoisia: 300-400 kcal. 

Kyllä sen tomaatin ja kurkunpalan voi aivan rauhassa jokainen ottaa välipalaksi. 

Aivan rauhassa voi jättää ne välipalat syömättä.

Totta kai voi. 

Olen sen puolesta tässä ketjussa rummuttanut jo pariin otteeseen. 

Mutta jos kokee ne välipalat välttämättömyydeksi, niin ei tuo ole painonhallinan kannalta merkityksellistä. 

En kyllä tajua, miksei sitä porkkanaa voi syödä siinä aterian yhteydessä. Miksi pitää olla tosiaan tällainen "välipala". 

Hampaat ainakin kiittävät pitkistä ateriaväleistä. 

Minäkin jäin miettimään tuota, että kuinka paljon se yksi omena tai porkkana sitten oikeasti nostaa verensokeria tai täyttää vatsaa? Onko enemmän kyse siitä, että tekee mieli syödä jotain pääaterioiden välillä, vai siitä, että oikeasti on nälkäkuoleman ja pyörtymisen partaalla, jos se yksi porkkana jää keskellä päivää syömättä?

Vierailija
85/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidäpä sitten turpasi tukossa.

Vierailija
86/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan sanotaan että pitäisi syödä monta kertaa päivässä pieni määrä. Teen juuri näin ja sitten sekin on väärin????

Osan mielestä on väärin, osan ei. Löytyy tutkimustietoa sekä sen puolesta, että ns. laidunnustyyli jossa syödään tasaisesti pitkin päivää on hyvä, että sen puolesta että selkeät paastojaksot aterioiden välissä on hyvä. Joten ei varmaan auta kuin syödä sen mukaan mikä itselle tuntuu sopivan. 

Vierailija
87/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka vetää kaksi jättiannosta ja lihoo, käyttävät todennäköisesti sokerillisia välipaloja hurjasti ja huomaamattaan.

Ps. Suunnittelen syömiseni etukäteen. Kello 12 jos maha muka mouruaa ja söin klo 10 ei siis ole todellinen nälkä vaan lähtee veden juonnilla. Tai kahvilla.

Ongelma onkin tämä ihan toisenlaiset välipalat, jotka ovat pikkuaterian arvoisia: 300-400 kcal. 

Kyllä sen tomaatin ja kurkunpalan voi aivan rauhassa jokainen ottaa välipalaksi. 

Totta kai voi. 

Mutta jos kokee ne välipalat välttämättömyydeksi, niin ei tuo ole painonhallinan kannalta merkityksellistä. 

En kyllä tajua, miksei sitä porkkanaa voi syödä siinä aterian yhteydessä. Miksi pitää olla tosiaan tällainen "välipala". 

Minäkin jäin miettimään tuota, että kuinka paljon se yksi omena tai porkkana sitten oikeasti nostaa verensokeria tai täyttää vatsaa? Onko enemmän kyse siitä, että tekee mieli syödä jotain pääaterioiden välillä, vai siitä, että oikeasti on nälkäkuoleman ja pyörtymisen partaalla, jos se yksi porkkana jää keskellä päivää syömättä?

Kyllä aika monella on kyse siitä, että tulee kova nälkä, ja osalle jopa huono olo, jos ei saa välipaloja. Ei yksi porkkana tosiaan mihinkään riitä, siinä pitäisi olla jotain energiatiheämpää mukana myös. 

Erityisesti tämä ongelma on laihduttaessa. Esim. itse en tarvitse välipaloja, jos syön sen verran kuin kulutankin. Nälkä tulee vain ateria-aikoihin 3 kertaa päivässä. Mutta jos laihdutan, ja syön vähemmän kuin kulutan, niin aterioiden välissä on sietämätön nälkä jos ateriavälit venyy. Siksi mun on ollut helpompi laihduttessa syödä välipaloja muutaman tunnin välein.

Vierailija
88/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusarki menee näin:

11 aikaan lounas, kotiruokaa ruokalan tädin mättämä annos. Välillä pyydän vähemmän. Mätän myös salaattia ison lautasellisen, n. teelusikallinen salaattikastiketta, jos ollenkaan.

kello 15 kahvi, jonka kanssa yleensä syön rivin taloussuklaata (kyllä jää yhteen riviin, olen kouluttanut itseni)

kello 19 päivällinen. Tämä on mun kompastuskiveni. Vaikka kuinka yritän pienentää annoskokoa tai lautasta. Välillä jätin hiilaritkin pois.. mutta ei. Syön aivan liikaa tavallista ruokaa.

Tämä on mun seuraava kouluttautumiskohteeni. Heti loman jälkeen alan tähän kiinnittämään enemmän huomiota.

Muita aterioita en vuorokaudessa syö, enkä napostele. Viikonloput ovat myös vielä opintojen alla. Pikku hiljaa, ateria kerrallaan pääseen perille. :)

Useinkin läskit ovat tyhmempiä. Ei tietenkään aina, jos vaikka mt-ongelmien takia on lihonut. 

Näkyyhän tämä tilastollisestikin. Kouluttauneempi ja sosioekonomisesti pärjäävä porukka on paljon hoikempaa. 

Juu... 

Ei voi päätellä yhtään mitään koko jutusta muuta kuin on läski. 

Mitä on tämä ruokalan tädin mättäämä annos "kotiruokaa". 

Mitä nämä päivällisannokset ovat?

Onko jukurtti jotain turkkilaista (rasvaprosentti 100) vai jokin yhden prossan Arla-versio. 

Siinähän pysyy lihavana noilla spekseillä :D

Yleensä älykäs ei edes liho. Mutta sekin on toki mahdollista nimenomaan mielenterveysongelmien takia. 

Vierailija
89/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI mun tuntemat lihavat on sellaisia jotka syö 1-3 valtavaa ateriaa päivässä..nää napostelijat taas on kaikki hoikkia 😂

Vierailija
90/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 4-5 kertaa päivässä pieniä annoksia. En koskaan syö isoja annoksia, mun aamupala ja lounas esim. On ihan saman kokoisia annoksia. Olen ollut hoikka yli 30 vuotta.

Vierailija
91/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusarki menee näin:

Juu... 

Onko jukurtti jotain turkkilaista (rasvaprosentti 100) vai jokin yhden prossan Arla-versio. 

Yleensä älykäs ei edes liho. Mutta sekin on toki mahdollista nimenomaan mielenterveysongelmien takia. 

Hmm, itse syön suunnilleen niin kuin tuo lainattu kuvasi, ja joo, se jogurtti on 10% rasvaa partaäijäjogurttia, sen sekaan laitan vielä pähkinöitä ja marjoja. Töissä syön mitä ruokala tarjoaa, se ei usein ole erityisen kevyttä, lautasmallin mukaan (salaattia puolet). Kotona syön reilun annoksen itse tekemääni ruokaa. Iltapalaksi vielä pari leipäviipaletta juustolla ja voilla ja hedelmä.

Paino? 52 kg, pituus 165 ja ikää 44 v... Eli ei välttämättä pysy lihavana tuonkaltaisella syömisellä.

Vierailija
92/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan se MITÄ syöt. Sillä on merkitystä! Uskokaa nyt jo herranjumala sentään. Joka päivä samanlaisia aloituksia.

Vierailija
93/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä syön pieniä annoksia 3-6 kertaa päivässä enkä todellakaan aio vaihtaa tätä. Tämä sopii minulle mainiosti ja pysyn hoikassa kunnossa. Jokainen tehkööt miten itse parhaakseen kokee. Ihmisille sopii eri asiat, ihmiset on tosi erilaisia. Esim. Aktiivisella ihmisellä tulee olla ihan eri ruokavaliot kuin sohvalla makaajalla jne.

Vierailija
94/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi. 

Kyllä aika monella on kyse siitä, että tulee kova nälkä, ja osalle jopa huono olo, jos ei saa välipaloja. Ei yksi porkkana tosiaan mihinkään riitä, siinä pitäisi olla jotain energiatiheämpää mukana myös. 

Erityisesti tämä ongelma on laihduttaessa. Esim. itse en tarvitse välipaloja, jos syön sen verran kuin kulutankin. Nälkä tulee vain ateria-aikoihin 3 kertaa päivässä. Mutta jos laihdutan, ja syön vähemmän kuin kulutan, niin aterioiden välissä on sietämätön nälkä jos ateriavälit venyy. Siksi mun on ollut helpompi laihduttessa syödä välipaloja muutaman tunnin välein.

Evoluutio tekee tehokkaampaa työtä kuin ikinä olisin uskonut. 

Jopa n. kolmessakymmenessä vuodessa on ihmiskeho niin heikentyntyt, että ravinnontarve on ajallisesti tihentynyt kolminkertaiseksi.

Mutta kun ei ole määrältään suurentunut vaan pienentynyt, niin ollaan tämän massiivisen lihavuusongelman äärellä. 

Vierailija
95/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat on niitä jotka syö kaikkea höttöä eikä liiku paljoa. Piste.

Vierailija
96/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se heikko olo johtuu siitä että on edellisellä aterialla syöty "väärin", eli siis (nopeita) hiilareita eikä tarpeeksi proteiinia tai rasvaa, sen takia sokerit tuntuu laskevan ja tuntee tarvetta välipalalle. Tasapainoinen ruokavalio auttaa tähän.

Ja muutenkin, kannattaa syödä kunnon aamupala ja riittävän ravitseva lounas, niin ei yleensä silloin iltasella tee mieli vetää koko jääkaapin sisältöä napaan.

Vierailija
97/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusarki menee näin:

Juu... 

Hmm, itse syön suunnilleen niin kuin tuo lainattu kuvasi, ja joo, se jogurtti on 10% rasvaa partaäijäjogurttia, sen sekaan laitan vielä pähkinöitä ja marjoja. Töissä syön mitä ruokala tarjoaa, se ei usein ole erityisen kevyttä, lautasmallin mukaan (salaattia puolet). Kotona syön reilun annoksen itse tekemääni ruokaa. Iltapalaksi vielä pari leipäviipaletta juustolla ja voilla ja hedelmä.

Paino? 52 kg, pituus 165 ja ikää 44 v... Eli ei välttämättä pysy lihavana tuonkaltaisella syömisellä.

Hoikissakin toki voi olla idiootteja, kuten huomaatte :D

Vierailija
98/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

syynä lihomiseen on geenit, alttius lihoa, isot luut, isot rauhaset, jokin tuntematon tai tunnettu sairaus, sokeripöhö, hiiva, tai jokin muu asia, mutta syömisen ja lihomisen välistä yhteyttä ei vielä ole luotettavasti pystytty todistamaan.

Tämä on lääketieteellinen fakta. Kuka vaan sen kyseenalaistaa on hullu tai tyhmä, molempia. Kysykää vaikka keneltä tahansa läskiltä

"En ole lihava, mulla on isot rauhaset"

:D :D :D :D

Vierailija
99/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi hupaisa keskustelu jossa suurin osa on pihalla kuin lumiukko):D jatkakaa!

Vierailija
100/122 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jatkuva napostelu opetetaan jo pikkulapsesta alkaen, kun vauvoille/taaperoille syötetään rusinoita, välipalanaksuja jne. Vaikka pikkulapsi(kaan) ei noita mihinkään tarvitsisi.

Meillä kohta 3v ei ole koskaan kiinteään ruokaan siirtymisen jälkeen tarvinnut ylimääräisiä välipaloja, vaan ateriat on olleet aamupala - lounas - päikkärien jälkeinen välipala - päivällinen - iltapala.

Nämä riittäneet, eikä ole tarvinnut ruokakaupoissa availla mitään piirakoita tms. välipalaksi. Rusinoita tai välipalanaksuja ei ole koskaan edes maistanut, ei ole ollut mitään tarvetta sellaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi