Haluan estää äidiltäni kontrolloimisen.
Olen yli 30-vuotias kahden lapsen äiti ja omalla äidillä on tehokas keino menemisieni kontrollointiin ollessani hänen luona kylässä. Asumme itse Helsingissä ja olen kotoisin pikkukaupungista, jossa äitini luonnollisesti vielä asuu. Me emme kaupungissa tarvitse ollenkaan autoa, kuljemme äitini luo junalla ja sitten äitini autoa, äiti siis hakee ja vie junalle. Sitten asiaan. Ollessani äidilläni, haluaisin käydä lasteni kanssa kyläilemässä vanhojen kavereideni luona ja muutenkin uimassa ja leikkipaikoilla, mutta ongelmana on auto ja äitini. Hän antaa minun ajaa autoaan vain lähikauppaan, enkä siis saa lasteni kanssa lähteä pikkukaupungista minnekkään kun ei ole omaa autoa. Vain kun hän kuskaa tai haluaa itse lähteä, pääsemme kauemmas.. tänään mulla paloi viimeinen sulake kun ääneen päivittelin, että voisin lasten kanssa käydä viemässä kummipojalleni pienen koulunalkajaispaketin kun täällä ollaan ja aloittaa pian koulun. En edes ehtinyt autosta mainita kun jo kärkkäästi sanoi, no ette ainakaan mun autolla. Suutuin ja loukkaannuin syvästi, mutta en sitä hänelle näyttänyt. Tietenki äidillä on oikeus kieltää minulta auton käyttö, mutta en oikein ymmärrä miksi.. muutakuin kontroilloidakseen aikuista lastaan. Suutuin niin syvästi että tekstasin jo miehelleni, etten tule lasten kanssa tänne enää ennenkuin meillä on joskus hamassa tulevaisuudessa se oma auto, jos sen hankkiminen edes koskaan tulee tarpeeseen. Toki en voi olla niin julma, että lakkaan tuomasta lapsia mummolaan, mummo toki olisi meille aina tervetullut, paikkaan jossa ei voi mitenkään estää minun ja lasten menemisiä tai tulemisia. Kyllä pistää ärsyttämään ja ahdistamaan. Täällä sitä pikkukylässä istutaan ja soitellaan pidemmällä asuvia kavereita tänne leikkimään kun täältä ei saa lähteä.
Kommentit (15)
Tää oli huono. Tai hyvä esimerkki 1980-luvulla syntyneiden uusavuttomuudesta.Kasva ap aikuiseksi ja ota itse vastuu omista liikkumisistasi.
Mene äidin naapuriin ja kerro, että koska olet tullut Helsingistä asti siihen tuppukylään, niin sinulla on oikeus saada auto lainaksi.
Maksaa ja maksaa. Välimatkat on pitkiä ja tänne kannattaa tulla heti muutamaksi päiväksi. Auton vuokra yli 400€+bensat. Taksit taas, ei mitenkään päin kannattavaa näillä välimatkoilla. Autovuokraus on monesti käynyt mielessä, mutta se hinta tosiaan sitten rajoittaa kyläilyt 1-2 x vuodessa. Ja äitini aina sanoo, että ette kyllä autoa vuokraa, minun autolla saa ajaa, mutta kun huonolle päälle sattuu niin täältä ei lähdetä minnekkään ennen kuin rouva antaa luvan.
-Ap
No ootko pyytänyt lainaan, käytätkö auton samalla esim tankilla tai välillä autopesussa? Tai annat bensarahaa, reilusti? Onko miehesi tarjonnut äidillesi että katsoo siitä öljyt ja vaihtaa renkaat?
Siis eihän se mitään kontrollointia ole, jos on tarkka omista tavaroistaan. Ota taksi? Vuokraa auto? Kysy niiltä ystäviltä kyytiä? Eikö ole julkista liikennettä? Ota junaan polkupyörät mukaan?
Äiti kyllä kykenee kaikkeen öljyjen tarkistukseen ja renkaiden vaihtoon vielä itse ja tekee ne mielellään. Jos olen joskus autoa saanut, palautan tankattuna ja pestynä. Olen kyllä miettinyt, onko vika minussa, ettei autoa halua antaa, mutta palautan sen kyllä aina ehjänä, tankattuna ja pestynä. Myös jos äiti soittaa kesken kyläilyn, että tarvitsee auton takaisin, lähden heti tuomaan.
Älä mee sinne, mutta kutsu äitees teille kylään. Eikä mummolla ole mitään oikeutta tavata lapsenlapsiaan, varsinkin kun noin pöljä on.
Vierailija kirjoitti:
Äiti kyllä kykenee kaikkeen öljyjen tarkistukseen ja renkaiden vaihtoon vielä itse ja tekee ne mielellään. Jos olen joskus autoa saanut, palautan tankattuna ja pestynä. Olen kyllä miettinyt, onko vika minussa, ettei autoa halua antaa, mutta palautan sen kyllä aina ehjänä, tankattuna ja pestynä. Myös jos äiti soittaa kesken kyläilyn, että tarvitsee auton takaisin, lähden heti tuomaan.
Ei kyse ole kykenemisestä, vaan vastapalveluksesta. Jos hän olisi ystäväsi, miten kiittäisit auton lainasta? Et ole lapsi enää, älä käyttäydy kuin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli huono. Tai hyvä esimerkki 1980-luvulla syntyneiden uusavuttomuudesta.Kasva ap aikuiseksi ja ota itse vastuu omista liikkumisistasi.
Ihan totta. Täytyy mummolaan tullessa tulevaisuudessa vuokrata auto, vaikka tulla ensin junalla ja sitten lähikunnasta vuokrata, jos sais halvemmalla, täytyy vaan tarkistaa lasten istuimien saatavuus vuokrapaikasta. Pyöriä en voi tosiaan ottaa kun lapset vielä niin pieniä, että vanhin vasta opettelee pyöräilemään. Riita vuokra-autosta toki äidin kanssa tulee, kun sanoo, että tuhlaan rahojani ja turhaan vuokraan kun täällä on kyllä auto millä saa kulkea. Siis aina kun hän sen sallii. Voin kyllä sanoa hänelle, ettei voi meitä estää lähtemästä kyläilemään, siksi vuokra-auto.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole kykenemisestä, vaan vastapalveluksesta. Jos hän olisi ystäväsi, miten kiittäisit auton lainasta? Et ole lapsi enää, älä käyttäydy kuin sellainen.
Kun olemme äidin luona, käyn aina lasten kanssa kylän kaupassa ostamassa mummolle uuden muumimukin, lapset saa valita sellaisen mitä mummolla ei vielä ole. Lisäksi ostelen äidille kaikkia uutta minkä huomaan olevan rikki. Esim. Pyykkiteline, kylpyhuoneen lattiankuivauslasta, harava, lumilapio.. yms. Tykkään myös touhuta äitini kotona pihatöissä kun en kerrostaloasunnossa saa kukkapenkkiä kuoputtaa, lempipuuhaani. Kyse ei siis mielestäni ole siinä, että olen kiittämätön kakara joka tulee kersojensa kanssa äidin patojen ääreen huilimaan. Tulen tänne, koska haluan nähdä vanhempiani, isovanhempiani ja haluan, että lapseni saavat olla omien isovanhempiensa kanssa. Auto on meillä täällä se ainut ongelma.
-ap
Voisiko ap olla kyseessä se,että äitisi haluaisi niin kovasti pitää teidät luonaan koko sen ajan ,kun olette siellä hänen luonaan käymässä. Hän kaipaa ehkä seuraanne kovasti,mutta leikkii kovista,eikä ole kanttia sanoa sitä sinulle suoraan. Hän voi kokea sen itsekkin niin ,ettei se ole oikein .Yrittää esittää toisin.
Onko teillä sellaiset välit ,että kysyisit, "onko hänestä kurjaa,kun sinä menet muiden ystävien luokse tai muihin menoihin", Me äiditkin ollaan tuntevia ihmisiä. Ei se asia ainakaan kysymättä selkene,vaikka voi olla ettei äiti myönnä mitään.
Minulle kun tulee lapseni prhe harvoin pitkänkin matkan päästä lapsineen,on kyllä kurjaa,kun välillä ovat koko ajan menossa,syömässä ja nukkumassa käyvät,mutta melkein joka päivä on muuta menoa.
Mitä iloa minulle siitä sitten on-ymmärrätkö ?
Vaikka äidilläsi olisi muuten seuraa ja menoja,oma lapsi on tärkeä.
Minä tekisin tilanteessasi niin, että vähentäisi vierailuja äidilläni, ja sopisi erikseen vierailut ystävien luona. Eli seuraavan kerran kun olisit menossa äidillesi ette menisikään, vaan menisit te esim. kummipoikasi luo. Aikasi tehtyä tuota alkaisi ehkä äidillesi hoksottimet pelaamaan.
Kinkkistä kirjoitti:
Voisiko ap olla kyseessä se,että äitisi haluaisi niin kovasti pitää teidät luonaan koko sen ajan ,kun olette siellä hänen luonaan käymässä. Hän kaipaa ehkä seuraanne kovasti,mutta leikkii kovista,eikä ole kanttia sanoa sitä sinulle suoraan. Hän voi kokea sen itsekkin niin ,ettei se ole oikein .Yrittää esittää toisin.
Onko teillä sellaiset välit ,että kysyisit, "onko hänestä kurjaa,kun sinä menet muiden ystävien luokse tai muihin menoihin", Me äiditkin ollaan tuntevia ihmisiä. Ei se asia ainakaan kysymättä selkene,vaikka voi olla ettei äiti myönnä mitään.Minulle kun tulee lapseni prhe harvoin pitkänkin matkan päästä lapsineen,on kyllä kurjaa,kun välillä ovat koko ajan menossa,syömässä ja nukkumassa käyvät,mutta melkein joka päivä on muuta menoa.
Mitä iloa minulle siitä sitten on-ymmärrätkö ?Vaikka äidilläsi olisi muuten seuraa ja menoja,oma lapsi on tärkeä.
Kyllä olen tätäkin ajatellut. Toinen on se että äitilläni on taipumusta murehtia ja pelätä, joten monesti käy mielessä, että pelkää minun ajavan kolarin ja siksi estää lähdön. Kun olemme mummolassa, en itsekään halua ekoina päivinä lähteä minnekkään.
Niin ja äitini ei ole vielä vanhus vaan 55 vuotias jolla on harrastuksensa työ js ystävät.
Normaali suomalainen nainen osaa vuokrata auton muutamaksi päiväksi. Miksi sinä et osaa?