Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Kasvatan omat vihannekset, lihan, munat, maidon, marjat. Kai tuo on suht ekologista.
Epäekologista lienee se, että joudun ajamaan autolla täältä huitsin kuusesta työpaikalle muutaman kerran vuodessa.
Minulla ei ole autoa, ei lapsia, käytän julkista liikennettä harvoin (kuljen lähinnä kävellen ja pyöräillen, asun yhdessä suomen suurimmista kaupungeista keskustan lähettyvillä, asunnossa jonka lämmitys tulee suoraan pihasta maalämpönä) en lennä, syön satokausikalenterin mukaan lähinnä vegaanisesti. ostan uusia kotimaisia ja kestäviä vaatteita joita korjaan tarpeen mukaan. epäekologisia juttuja on sitten erilaiset musiikin tekoon tarvittavat vehkeet, toisaalta niitä ei multa päädy kaatopaikoille vaan ne on kaikki käytössä ja ison osan niistäkin ostan second handina. tupakan poltto on myös aika epäekologista.
Talo lämpenee maalämmöllä, lentokoneella olen matkustanut viimeksi 7 vuotta sitten, suosin kotimaista tuotantoa, marjastan ja sienestän.
Pitkä, 75 km, työmatka joka on pakko kulkea omalla autolla, omistan työkoiran (ei ehkä niin "turhake" kuin lemmikki) ja minulla on 2 lasta.
Ekologisempi; syön vegaanisesti, asun kerrostalossa, en omista autoa, kuljen julkisilla, teen töitä myös etänä, ostan vaatteeni kirpputorilta pääsääntöisesti, en matkustele, minulla ei ole lapsia.
Epäekologinen; harrastan meikkaamista ja tilaan siihen enemmän tuotteita kuin oikea kulutus vaatisi (esimerkiksi silmämeikkipaletteja minulla on kymmenen). Minulla on koira. Asun koiran kanssa kaksiossa, vaikka yksiökin voisi riittää. Olen kesään mennessä jo ostanut uutena enemmän kuin (ekologisen ostamisen raja) 3kpl vaatetta (olen ostanut 5kpl uutena), sillä vaatekokoni on muuttunut ja muutin uudelle alueelle, jossa kirpparitarjonta on ollut kooltaan aika pientä toistaiseksi :(
Hiilijalanjälki neljäsosa keskivertosuomalaisen jalanjäljestä.
-kasviperäinen ruokavalio, voin syödä eläinperäisiäkin jos ovat menossa muuten roskiin. Liha ei kyllä mene enää alas
-Ei autoa, vaan sähköpyörä ja siihen peräkärry. Sujuu niin viikon ruokaostokset kuin mökkireissukin näillä. Talvellakin pyöräily on ihan jees, kun on vaan sopivat varusteet. Suutari muokkasi ukkini vanhat nahkakintaat "sorkkamallisiksi", että saa hyvän otteen tangosta ja käsijarruista.
-Ei lentämistä, matkustus julkisilla tai sillä fillarilla
-kohtuullisen kokoinen koti jossa pieni energiankulutus. Ekosähkö, aurinkopaneelit.
-ostan sekä uutta että vanhaa vain tarpeeseen, hyvin harkiten. Tarvitsemillani spekseillä ei löytynyt käytettynä talvitakkia, ostin 670e ekologisen ja kestävän talvitakin. Syystakki taas löytyi kirpparilta kahdella eurolla. Ompelen itse, korjaan ja huollan sekä huollatan
Tällaiseen elämään menee muuten tosi vähän rahaa. Teen 80% työaikaa, koska en halua tehdä enempää töitä, kuin on pakko. Talvisin aika kuluu kirjojen, käsitöiden ja kaupunkikulttuurin parissa, kevät ja kesä puutarhassa, mökillä ja telttaillessa, syksy metsässä ja talveen valmistautuessa. Ehdin viettää aikaa puolison ja lapsen sekä ystävien ja sukulaisten kanssa.
Asumme maalämpökerrostalossa. Kierrätämme tarkasti. Keräämme paljon syötävää, marjat, sienet, kalastamme. Syömme paljon kasvisruokaa. Vaatteita ostamme vain tosi tarpeeseen ja jos löytyy, niin kotimaista.
Miinuksena ajamme useamman kerran vuodessa Kainuuseen 550 km/sivu.
Kierrätän melkein kaikki roskat (muovinkeräys, metallinkeräys, biojäte jne.), mutta ajan autolla jopa lyhyet kauppamatkat, vaikka asun kaupungissa. Laiskuuttako?!
Egologisempi: Asun maalla. Kuljen jalan tai pyörällä työmatkat. Metsästän ruuan riistaa/kalaa+ marjat. kaupasta ostetaan ainoastaan lähellä tuotettuja.
Epäegologisempi: Internettiä tulee käytettyä liikaa. TV ohjelmia tallennukilla yms. (Datacentterit ovat energia syöppöjä)
Eko: käytän vain julkisia kulkuvälineitä, en matkustele, kasvissyöjänä/semi-vegaanina viimeiset 10 vuotta, en osta pikamuotia, en aio hankkia lapsia, lopetin tupakoinnin koska halusin lopettaa luonnon roskaamisen, käytän ostamani tuotteet niin loppuun kuin mahdollista.
Epäeko: tilaan aika paljon vaatteita, meikkejä ja k-pop-keräilytavaraa kaukaa (Australia, Yhdysvallat, Etelä-Korea). Lähempää ei löydy mieluisia, sori!
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kannattaisi kiinnittää etupäässä huomiota vain kolmeen asiaan:
- Syönkö lihaa
- Lennänkö / matkustelenko
Melkein kaikki muu on lähinnä näpertelyä isossa kuvassa. Yhden nelihenkisen perheen Thaimaan-matkan polttoaineilla lämmittää tavallista omakotitaloa öljyllä talven yli, miettikää sitä. Tai vastaavasti ajaa autolla kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Siihen päälle vielä matkustelusta johtuva muu kuormitus (hotellit, taksit, syöminen, shoppailu, ajanvietteet..).
Jos thaimaan lento vie nelihenkiseltä perheeltä 480 litraa lentopetroolia niin väittäisin, että ei sillä talven yli lämmitä omakotitaloa. Monella tuntemallani öljylämmittäjillä se on lähemmäs 2000 litraa vuosi.
Mulla ei ole autoa (ei ole ollut liki 20 vuoteen)
Ei ole lapsia
Ei lemmikkiä
En syö juuri lainkaan punaista lihaa
En harrasta etenkään ulkomaan matkailua eli en lennä ikinä
Elän melko minimalistisesti enkä osta kuin tarpeeseen uuden vaatteen tai tavaran.
En värjää hiuksia enkä kulmia ja meikkaankin harvoin. Enkä käytä kynsilakkaa.
Tuo lisäksi sitten nämä perusjutut eli kierrätän kaikki paperit, muovit, metallit, lasit ym sekä on erikseen bioroskis.
Minulla ei ole autoa, koska en tarvitse sitä, sillä pystyn kulkemaan kävellen melkein kaikkialle mihin minun pitää päästä. En käy lomamatkoilla, joten en siis myöskään lennä lentokoneilla jne. En osta paljonkaan uutta tavaraa enkä heitä vanhoja tavaroita pois ennen kuin ne ovat siinä kunnossa, että niitä ei voi enää käyttää. En siis ole ostamassa koko ajan uusia vaatteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole autoa, koska en tarvitse sitä, sillä pystyn kulkemaan kävellen melkein kaikkialle mihin minun pitää päästä. En käy lomamatkoilla, joten en siis myöskään lennä lentokoneilla jne. En osta paljonkaan uutta tavaraa enkä heitä vanhoja tavaroita pois ennen kuin ne ovat siinä kunnossa, että niitä ei voi enää käyttää. En siis ole ostamassa koko ajan uusia vaatteita jne.
Niin ja minulla ei myöskään ole lemmikkieläimiä tai lapsia.
En tiedä millainen on keskiverto-ekologinen elämä, mutta itsellä ekologisuuden kannalta plussat ja miinukset menevät ehkä tähän tapaan
Ekologista
- Asun kaukolämpölämmitteisessä kerrostalossa loistavien julkisten yhteyksien varrella.
- Taloudessa 2 aikuista, ei lapsia.
- Työt valtaosin etänä (samoin puolisolla), toimistolle kuljen 90% julkisilla tai polkupyörällä.
- Suosin kotimaisia satokauden kasviksia, ostan usein luomua jos mahdollista.
- Ostan hillitysti fyysistä tavaraa. Vaatteita vain tarpeeseen, elektroniikkaa todella vähän ja harvoin, minulla ei ole harrastuksia jotka vaatisivat runsasta tai jatkuvaa varusteiden hankintaa.
Epäekologista
- Minulla on sekä auto että moottoripyörä ja kilometrejä näihin kertyy yhteensä n. 15t vuodessa, pääosin "huviajoa" (loma/harrastusmatkoja, viikonlopun "kahvireissuja" lähiseudulle ym).
- Lemmikki
- En säästele juurikaan vettä. Lähes joka päivä esim. käy joko pyykki- tai astianpesukone.
- Syön lihaa jossain muodossa käytännössä päivittäin.
Heitän kaikki jätteet sekajätteeseen, miksi näkisin vaivan lajittelusta Heitän pajon ruokaa roskiin ei kiinnosta syödä jämiä.
Lennän monta kertaa vuodessa ulkomaille lomalle ja työmatkoille, ulkomailla on vain
mukavampi lomailla.
En koskaan käytä julkista, ajelen 450 hevosvoiman autollani ja bensaa palaa runsaasti, ei mitään järkeä mennä joukkoliikenteessä rahvaan seassa saamassa eri tauteja.
Se on ihan sama mitä Suomessa tehdään, niinkauan kun ei väestönkasvuun puututa, mikä on maailman suurin ongelma, josta muut ekologiset ongelmat pääasiassa johtuvat
En ole tehnyt lapsia.
Minulla on iso auto ja ennen epidemiaa matkustelin paljon pitkin maailmaa.
Ostan vain tarpeeseen.
Ostamistani ruoista menee biojätteeseen vain kuoret koska en vielä ole keksinyt niille käyttöä. Kokeilin tehdä perunan ja porkkanan kuorista shipsejä mutta vaiva ei kannattanut.
Kun teen ruokaa, teen ison satsin ja vähintään kahta lajia kerralla, koska silloin esim uunin lämmittämiseen kuluva energia menee vain kerran, hyödynnän myös jälkilämmön.
Taloyhtiössämme on käytössä kaikki mahdolliset kierrätysastiat ja se on pienentänyt sekajätteen määrän puoleen. Muoviroskis tuli jo jotain seitsemän vuotta sitten.
Kuljen muut kuin mökkimatkat kävellen/pyörällä/bussilla.
Käytän vaatteeni loppuun, viimeiseksi mökillä työvaatteina. Vanhoista sukistakin on moneksi.
Kun laitan jotain vaatetta tai tavaraa pois, koitan ensin lahjoittaa ne ja vasta viimeinen keino on viedä ne roskiin. Viime viikolla sain kolme eri tavaraa pois lahjoittamisen kautta.
Tällä hetkellä epäekologisista tavoista mieleen tulee mökkimatkat autolla mutta miten sinne muuten pääsisi kahden kissan kanssa kun kävelymatka bussipysäkiltä on viisi kilometriä. Ekologista se taasen on siksi että kun sinne menen, en lähde ihan heti pois. Toinen epäegologinen tapani on pestä matot meren rannalla.
Keskimääräistä ekologisempaa on se, että olen kasvissyöjä ja ostan suurimman osan vaatteista ja tavaroista käytettynä kirpputoreilta.
Autolla ajelu ja vanhan ok-talon öljylämmitys (tosin olen vaihtamassa sitä ihan lähiaikoina) eivät liene niitä ekologisempia juttuja sitten.
Olen nuukuri, kulutan ja roskaan luonnostaan vähemmän.
Ei ole autoa, pyöräilen pidemmät matkat, asun kerrostalossa jonka kierrätysasiat on lain mukaiset. Mökillä kompostoin, kerään marjat sienet metsästä. - Ostan vaatteeni ja muun tarvittavan kirpputoreilta, nettikirppiksiltä, kasvatan omat vihannekset. Hiilijalanjälkeni on olematon jos sitäkään joten en tiedä mitä vielä pitäisi tehdä. Mökillä ei sähköä - biohuussi, kantovesi. Roskakalasta (särki) purkkikalaa, nokkoset, vuohenputket ym.villivihannekset käytössä. Kuivattua talveksi. En enää tykkää reissata, täältä vähän sivusta on nykyään tosi hankala päästä Hki-Vantaalle, bussit ei kulje kuten ennen koronaa.