Oletteko huomanneet että mitä köyhempi ihminen, sitä hanakammin auttaa muita?
Tuntuu että hyvä sydän on sitä yleisempi, mitä enemmän puutetta henkilö on joutunut itse kokemaan. Luulisi että tuollainen tekisi ennemminkin kyyniseksi?
Ajatuksia?
Kommentit (86)
Olen itse keskituloinen, enkä voisi mitään suomalaista sanontaa inhota enemmän kuin tuota. Jotkut ovat vielä kääntäneet sen niin, että köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan. Helppoa se on ajatella, että rikas on automaattisesti pihi paha, mutta entäs ne muut sananlaskut? Rumat ne koruilla koreilee ja kell' onni on, se onnen kätkeköön ja muut kansanluonteen paljastavat ihanuudet.
Sitten vielä marmatetaan kun rikkaat on ylimielisiä (eivät puhu asioistaan) ja ovat omissa porukoissaan (miksiköhän?), eivätkä auta ketään (vaikka monikin auttaa, mutta eräille ei mikään riitä).
Minä laitan suurimman osan lasten pieneksi jääneistä vaatteista UFF:in laatikkoon, mutta sehän on niin väärin kun ne menee väärään maanosaan eikä suomalaisille. Lahjoitan joskus Hope Ry:lle, jota taas kritisoidaan liian hienoista lahjoista (tyyliin kitara teini-ikäiselle kun humalainen vanhempi rikkoi edellisen). Joskus luovutan verta ja olen kantasolurekisterissä, mutta se on myös ihan väärin, koska SPR on s*atanasta seuraava.
Jouluisin tiputan kolikoita Pelastusarmeijan pataan ja joskus osallistun lahja puu-keräykseen.
Yritän myös pelastaa maailmaa lajittelemalla kaikki jätteemme (köyhän mielestä turhaa koska Suomi vs muu maailma), kierrättämällä (miksi varakas käy kipparille?) ja pitämällä huolta terveydestä etten kuormittaisi terveydenhuoltoa ja että voisin hyvin. Köyhä polttaa koska pitäähän hänenkin saada nauttia jostain. Ja ostaa uusinta teknologiaa osamaksulla, koska haluaa omistaa saman mitä keskituloinen (joka ostaa kaiken itse, maksaa suurinta päivähoitomaksua ja sinnittelee alati kasvavien asuinkustannusten kanssa ihan omilla rahoillaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että hyvätuloinen, yleensä 60-100 h/vk työskentelevä ihminen, maksaa lähes 50% veroja tuloistaan, joilla sitten rahoitetaan suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa?
Ja se hyvätuloinen nauttii hänkin sen hyvinvointiyhteiskunnan palveluista ja eduista ihan samalla tavalla kuin muutkin.
Mutta maksaa niistä monenkymmenkertaisen hinnan. Ja itseasiassa yleensä käyttää reilusti vähemmän näitä palveluita kuin muut.
Näinpä. Kaikki me maksetaan esim. terveyskeskuspalveluista mutta kuinka moni työssäkäyvä käyttää niitä. Maksan kyllä tosin mielelläni että kaikki lapset saavat terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan taivastenvaltakuntaan..
Disneyn sadut mainittiin jo, hyvä että otit myös raamatun esiin.
Rikkaita ei erota katukuvasta koska he tietävät miten urpoilta näyttäisivät, välillä joku turbourpo ajelee sitten avoautolla kuvitellen näyttävänsä coolilta, sitten on näitä oikeasti rikkaita Hollywood tähtösiä joita ihannoivat lähinnä teini-ikäiset ja pissiksen tasolle jäännet ihmiset, loput nauravat heille ja ovat nauraneet niin kauan että alkanut jo ärsyttämäään ne samat naamat vuodesta toiseen, jota sitten jotkut idiootit pitää kateutena.
Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan taivastenvaltakuntaan..